2020-07-08, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Du är ju bara dum om du tror att det dör 15 om dagen nu. Vill man inte ta till sig fakta så vill man inte. Förra veckan dog 15-20, nu dör kanske fem personer varje dag och det minskar. Vi kommer garanterat se nån dag med noll döda i juli om allt fortsätter åt samma håll.

Om du tror på 14 döda per dag 1/8 så är du den mest faktaresistenta personen jag stött på.

Här är nog många som håller med mig. Det skall ju också rapporteras eftersläpningar och där finns många att ta fram. Självklart kan det bli dagar med 0 döda om några veckor. Platz.se anger sista veckan ungefär 114 döda, vi får se vad som visas i morgon.
Citera
2020-07-08, 20:39
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Du kan ju testa en person många gånger
Ja, exakt. Och då blir inte siffrorna för vecka 27 jämförbara med tidigare veckor.
Citera
2020-07-08, 20:45
Medlem
fermions avatar
Hur är det med tunnelbanor och gruvor egentligen? Tycker det verkar som städer med utbyggt tunnelbanenät drabbas. Dessutom utbrott i tex Gällivare och Polska kolgruvor. Viruset lär vara väl anpassat till "liv" i grottor med tanke på ursprunget.
https://metro.co.uk/2020/07/05/chinese-scientists-found-closest-relative-coronavirus-seven-years-ago-12948668/
Senast redigerad av fermion 2020-07-08 kl. 20:48.
Citera
2020-07-08, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
The seasonality of the virus. It’s winter in the southern hemisphere, but in the Middle East and central Asian countries I imagine air conditioning and the tendency to stay and socialize indoors to stave off the extreme heat has contributed to the spread. During winter the R0 rises and during summer the R0 falls, this is why Sweden has just recorded our lowest R0 yet at summer draws to a peak.
Ursprungligen postat av Urbizzo
Det ökar igen!
Jag kollade siffrorna - och ser att det är jättemånga länder som har ökande antal dödsfall.

Hittar tre "kategorier" länder.
Dels sådana som haft ett stort utbrott, som klarat av det och det dör praktiskt taget inga.
Dels sådana länder som haft ett utbrott och klarat av det, men nu ökar antalet döda igen.
Och dels länder som knappt haft några dödsfall - men nu har fått ett stigande antal.
Sammantaget är det väldigt många länder som nu har ökande antal dödsfall.

Det kan vara så att det är många länder som varit förskonade hittills p.g.a. reserestriktioner, men smittan har ändå kommit och till ökar nu.

Kan också vara länder som varit förskonade och därför slappnat av, och nu när smittan ökar, är dom "tagna på sängen".

Framför allt är det i Syd-och mellanamerika, i Mellanöstern, i Sydafrika och Indonesien.
Men även länder i centralasien som till ex. Kirgistan, Kazakhstan

Vad tror ni den nya ökningen av dödsfall beror på?

Ja det verkar som covid-19 är säsongsbunden. Det är ju inte bra för då får vi nog ett nytt utbrott till hösten.
Citera
2020-07-08, 20:47
Medlem
Platz.se står ikväll såpass högt som 5517 avlidna men gapet har minskat för man anger det som 31 nya döda.

Jag skrev lite fel innan. Räknat på en vecka är det 118 avlidna och inlagda på IVA har minskat till 110 personer.

C19.se sätter totalt avlidna till 5515 nu ikväll och anger att det är 43 nya döda. Man har samma antal på IVA som platz.se nämnligen 110 personer.

Hoppas vi slipper se en andra våg, istället skall det EBBA ut.
Citera
2020-07-08, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Det ökar igen!
Jag kollade siffrorna - och ser att det är jättemånga länder som har ökande antal dödsfall.

Hittar tre "kategorier" länder.
Dels sådana som haft ett stort utbrott, som klarat av det och det dör praktiskt taget inga.
Dels sådana länder som haft ett utbrott och klarat av det, men nu ökar antalet döda igen.
Och dels länder som knappt haft några dödsfall - men nu har fått ett stigande antal.
Sammantaget är det väldigt många länder som nu har ökande antal dödsfall.

Det kan vara så att det är många länder som varit förskonade hittills p.g.a. reserestriktioner, men smittan har ändå kommit och till ökar nu.

Kan också vara länder som varit förskonade och därför slappnat av, och nu när smittan ökar, är dom "tagna på sängen".

Framför allt är det i Syd-och mellanamerika, i Mellanöstern, i Sydafrika och Indonesien.
Men även länder i centralasien som till ex. Kirgistan, Kazakhstan

Vad tror ni den nya ökningen av dödsfall beror på?

Flera av dessa länder saknar säkert en intensivvård värd namnet. U-länder helt enkelt. Syd och mellanamerika är inte rustade för denna pandemi.
Citera
2020-07-08, 20:53
Medlem
gloffgloffs avatar
"In light of these findings, any proposed approach to
achieve herd immunity through natural infection is
not only highly unethical, but also unachievable"

SARS-CoV-2 seroprevalence in COVID-19 hotspots
https://www.thelancet.com/pdfs/journals/lancet/PIIS0140-6736(20)31482-3.pdf

Ja det är ju tur att vi har Tegnell, Carlson, Giesecke och Löfven

som vi kan lita på och som vill oss väl,

och statschefläkaren Lindén tar väl hand om de äldsta och mest sårbara

obs. ironi

”Många patienter kommer att väljas bort”
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/manga-patienter-kommer-att-valjas-bort

Principer för prioriteringar av intensivvård ifrågasätts
https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2020/03/principer-for-prioritering-av-intensivvard-ifragasatts/
Citera
2020-07-08, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Men det var inte det jag pratade om.
Du skrev ordagrant att Sverige till skillnad från andra länder har möjlighet att neka folk intensivvård. Jag svarade med att det inte känns rimligt att Danmark inte har den möjligheten.
Ska dem lägga folk på intensivvård som en "symbolisk handling" även om det inte hjälper eller till och plågar individen? Det gjordes felaktiga bedömningar i Sverige i vår, absolut, liv kunde räddats, men det var inte det frågan gällde.

Det der resonement er jo grotesk.

Ingen kan på forhånd vide om en intensiv behandling er succesfuld.

I Sverigs tilfælde har en intensivbehandling ikke været succesfuld i 5515 behandlingsforløb.

I Danmarks tilfælde har en intensivbehandling ikke været succesfuld i 605 behandlingsforløb.
Senast redigerad av Moentos 2020-07-08 kl. 21:12.
Citera
2020-07-08, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det har uppenbart gjorts felaktiga bedömningar kring många fall i Sverige, men jag har väldigt svårt att tro att i exempelvis Danmark så MÅSTE det ges intensivvård till individer som inte anses klara av det eller till och med påskyndar dödsfallet/lider av det?
Det känns ju otroligt udda om så är fallet för att inte säga inhumant.

Jag orkar inte ge mig in speciellt djupt i denna diskussion, men man måste inse att det går att se på saken lite nyanserat.

I Sverige är det visar med all tydlighet att vissa regioner har nekat iva till folk som faktiskt överlevt med rätt behandling. Det betyder dock inte att detta har skett/sker i alla regioner med alla patienter över en viss ålder.
Alla människor med lite förståelse för iva-vård vet att alla inte klarar av den.
Dock är det inhumant att neka någon som skulle dra nytta av den vården.

Lika jävla inhuman menar jag att den amerikanska traditionen är.
Om ni läser på lite, så kommer ni se att folk med sjukförsäkring i USA som ligger på sjukhus i livets slutskede i 95-års åldern trycks in i respirator för att få ytterligare någon vecka. Detta bara för att man vill visa hur högt man värderar ett liv. Har för mig att siffrorna för kostnaden för en sjukförsäkring i USA visar på att drygt 90% av de uppkomna kostnaderna uppstår under personens sista månad i livet.

Jag tycker att båda länderna visar på inhuman behandling av gamla människor, men på helt olika sätt.
Dvs. Båda länderna har säkert i grunden tänkt rätt med goda intentioner, men när man drar det till sin extrem åt något av hållen så blir det absurt. Antingen för någon av utebliven vård, eller så vårdar man ihjäl någon..
Citera
2020-07-08, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Jag fick idag svar på antikroppstestet: negativ. Fast jag hade varit konstigt sjuk i början på mars
Det är lugnt, du har säkert så kallad T-cells immunitet.
Efter fiaskot med flockimmuniteten där antikroppstester visade på att vi hade endast 4% av befolkningen med antikroppar och FHM hade påstått att vi hade uppemot 30% vid den tidpunkten , uppfann FHM en annan immunitet, T-cells immunitet. Det finurliga med denna T-cells immuniteten är att den inte går att påvisa genom test, så FHM kan fortsätta hävda att vi har en hög andel av befolkning med immunitet, en win.win.
Senast redigerad av givemeyourmoney 2020-07-08 kl. 21:08.
Citera
2020-07-08, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Det der resonement er jo grotesk.

Ingen kan på forhånd vide om en intensiv behandling er succesfuld.

I Sverigs tilfælde har en intensivbehandling ikke været succesfuld i 5515 behandlingsforløb.

I Danmarks tilfælde har n intensivbehandling ikk været succesfuld i 605 behandlingsforløb.

Förstår inte hur detta resonemang kan vara groteskt? Rimligtvis borde det vara så hela sjukvårdsväsendet i världen fungerar även utanför Corona?
Dvs att läkare gör bedömningar huruvida "person X" kommer att klara av sagda behandling eller om det riskerar addera ett extra lidande vid livets slutskede. Görs bedömningen att denne "X" inte klarar av det så sätts palliativ vård in.
Citera
2020-07-08, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Andra länder rapporterar annorlunda. I Sverige rapporteras alla som dör med SARS-CoV-2-infektion. I andra länder rapporteras bara de som dör av covid-19.
Det varierar från land till land, i USA kan det variera mellan staterna, i NY fick sjukhusen dubbelt betalt om patienten dog av covid, det är ju så klart sjukhusen pressar läkarna att sätta en kråka i boxen för covid då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in