2020-07-08, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
No, these are generally released by T-cells, both the cytotoxic and helper cells. Hence my original comment. You are lying again.
OK så interferoner hör inte till det ospecifika immunförsvaret.

Dessutom har alla friska personer T-celler . . . .

EDIT:

Om du inte litar på mig kan du titta på vad någon som har spetskompetens vad gäller immunologi skriver på facebook refererat ii ett annat inlägg:

Citat:
Det som jag fastslår är vad som står i rubriken, alltså att uppmätta nivåer av antikroppar hos psykfolkningen är ett GOLV för immuniteten, och inte ett tak (som många extremt okunniga har försökt göra gällande).

Anledningen till detta är följande kaskad av sakförhållanden, som jag anför i omvänd ordning:
1. Personer som är mest mottagliga för viruset (i det här fallet sett till metabol status) och har svagast totala immunförsvar dör.
2. Personer som är mycket mottagliga för viruset och har ett totalt sett svagt immunförsvar, kommer att på grund av deras immunförsvars svaghet, att få störst andel så kallade LLPC's som sitter i benmärgen och lymfsystemet och pumpar ut upp till 10k antikroppar per sekund per LLPC. DET ÄR FRAMFÖR ALLT HOS DESSA PERSONER SOM MAN KAN MÄTA UPP ANTIKROPPAR.
3a. Personer som är mottagliga för viruset men har ett lite starkare immunförsvar kommer att få en mindre mängd LLPC's (detta då konverteringen av SLPC's till LLPC's är delvis stimuli-styrd... alltså... ju fler viruspartiklar som utgör stimuli, desto högre konversion av B-celler till SLPC's och sen till LLPC's), och kommer att ha en större mängd SLPC's som inte lever lika länge som LLPC's. Hos dessa personer kommer en viss grad av snapback i antikroppsproduktionen att ske, och vissa av dem kommer att ha så låga nivåer av antikroppar att de inte kan mätas effektivt i antikroppstester.
3b. Vissa antikropps-typer finns i större koncentrationer i vissa kroppsvätskor, och antikroppstester mäter normalt sett endast vad som finns i blodet.
4. Hos personer med kors-immunitet via T-cellerna, så kommer viruset bekämpas helt eller i mycket hög grad innan det specifika immunförsvaret beskrivet i punkterna 2 och 3 ovanför behöver/hinner aktiveras och träder in med antikroppar. Det är bevisat att sådan immunitet föreligger i det här fallet, hos väldigt många. Hos dessa personer kommer antikroppsproduktion i mätbara volymer kanske aldrig effektueras.
5. Hos personer som har starkt interferon-svar i inledningen av angreppet så kan infektionen mycket snabbare nedkämpas, kanske innan det specifika immunförsvaret i punkt 2 och 3 ovanför hinner/behöver aktiveras. Man kan stärka interferon-svaret med bland annat C-vitamin.
6. Hos personer med excellent metabol status så kan viruset inte ens angripa målcellerna i någon högre grad, på grund av intra-värdcell pH som är högt. Hos dessa personer är antikroppar högst sannolikt ej uppmätbara.

Alltså är formlen för immunitet mot SARS-CoV-2 så här:
(% personer med uppmätta antikroppar) + (% personer med antikroppar som är under tröskeln för att uppmätas) + (% personer med hög korsimmunitet mot viruset via T-celler) + (% personer med starkt interferon-svar som effektivt sett stoppar infektionen) + (% personer med så pass god metabol status att det aktuella viruset inte ens kan invadera värdcellerna i tillräckligt stor utsträckning).

Notera att flera av dessa grupper som ska plussas ihop för att få fram den totala immuniteten i befolkningen ju är överlappande. De kategorier som har minst sannolikhet att överlappa med någon annan kategori, är de som har manifesta antikroppar, detta då infektionen där kunde få fäste till att börja med. Sannolikheten är dock inte noll för överlappning mellan en eller flera grupper, hos en och samma person.

Den uppmätta antikropps-prevalensen i psykfolkningslagren är alltså ett GOLV för flockimmuniteten, och INTE ett tak. Det är alltså långt fler som är effektivt sett immuniserade på olika sätt, utöver de som har manifesta höga volymer av antikroppar i blodet."

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Senast redigerad av NurseRatched 2020-07-08 kl. 19:27. Anledning: Lägger till info från annat inlägg.
Citera
2020-07-08, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Nej vecka 40-23 är det enda som räknas.
Coronan kan ha smygit länge i befolkningen och muterat i höstas, ingen vet när coronan dök upp, Spanien mars 2019 eller Dalarna i december.

Att det smygit länge är tydligt. Därför jag vet att ingen kommer få en andravåg- man kommer hinna stoppa det långt innan.
Där det hann gå åt helvete hann smittan leva loppan länge- jag gissar att stockholm hade 10 tusentals nya fall om dagen i februari/mars tex.

Men det tar tid för döden att börja dra iväg- och det var from i mars hur du än vrider och vänder på det.
Citera
2020-07-08, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK så interferoner hör inte till det ospecifika immunförsvaret.

Dessutom har alla friska personer T-celler . . . .

You don’t understand the immune system very well, do you?
Citera
2020-07-08, 19:26
Medlem
Citat:
You don’t understand the immune system very well, do you?
Se min edit.
Citera
2020-07-08, 19:27
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
https://threadreaderapp.com/thread/1277632502069252096.html

du kan ju jämföra med SCB och sedan rätta mig. Har inte tid Jag bugar och ber ödmjukt om förlåtelse om min källa har fel
Du verkar inte vara den skarpaste kniven i kökslådan. Ursäkta att jag spräcker bubblan här, men någon måste nog berätta för dig att du inte klarar av att läsa tabeller och grafer. Vad fick du i högskoleprovets DTKdel om man får lov att fråga?

Hursomhelst, ser du inte att den där tabellen visar dödsfall under perioden vecka 40 till vecka 23?

Folk började inte dö i covid förrän vecka 13, så att jämföra perioden 40 till vecka 23 är helt fel, och visar att du inte har fattat analysen överhuvudtaget.

Den här idioten som har skrivit bloginlägget har uppenbarligen använt sig av data som ska visa dödlighet i influensa. Och det stämmer att influensan under säsongen 2019-2020 var mildare än vanligt. I den här tråden diskuterar vi dock inte influensa, utan covid-19. Ok?
Citera
2020-07-08, 19:29
Medlem
Citat:
Se min edit.

Holy shit, again with the Facebook repost. Look, the interferon’s referred to in papers are the type 2 subset — these are produced by T-Cells and NK’s (but the emphasis is on T-Cells in this case). Do you now understand both my original comment and why I have called you out yet again?
Citera
2020-07-08, 19:32
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Du verkar inte vara den skarpaste kniven i kökslådan. Ursäkta att jag spräcker bubblan här, men någon måste nog berätta för dig att du inte klarar av att läsa tabeller och grafer. Vad fick du i högskoleprovets DTKdel om man får lov att fråga?

Hursomhelst, ser du inte att den där tabellen visar dödsfall under perioden vecka 40 till vecka 23?

Folk började inte dö i covid förrän vecka 13, så att jämföra perioden 40 till vecka 23 är helt fel, och visar att du inte har fattat analysen överhuvudtaget.

Den här idioten som har skrivit bloginlägget har uppenbarligen använt sig av data som ska visa dödlighet i influensa. Och det stämmer att influensan under säsongen 2019-2020 var mildare än vanligt. I den här tråden diskuterar vi dock inte influensa, utan covid-19. Ok?

Skrattar fortfarande åt ståltråden som skaver på hakan
Citera
2020-07-08, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Inte så länge man envisas med att lägga våra skattepengar på skit nej...

Jag håller med.
Och som sagt, jag är emot lockdowns men jag inser att det finns befogad kritik att framföra och anklaga såväl ansvariga politiker som fhm som har lett till långt fler döda än vad som hade behövts.
Så att bara nicka och acceptera allt som regering och fhm gjort under denna pandemi vore oansvarigt.
Konstruktiv kritik är viktig och har ansvariga gjort sig förtjänta av.
Citera
2020-07-08, 19:35
Medlem
Citat:
Holy shit, again with the Facebook repost. Look, the interferon’s referred to in papers are the type 2 subset — these are produced by T-Cells and NK’s (but the emphasis is on T-Cells in this case). Do you now understand both my original comment and why I have called you out yet again?
Ja men dessa neutrofiler är ospecifika! Fattar du inte begreppet "ospecifik"?

Dessutom:
(Minb fetning).
Citat:
Icke-cellulära faktorer
Extracellulärvätskan innehåller olika ämnen med viktiga funktioner för
det ospecifika immunförsvaret.
Dessa är:
* Komplementsystemet
* Transferrin
* Interferon
* Akutfasproteiner
Citera
2020-07-08, 19:37
Medlem
Citat:
Nej jag menar bara att i andra länder lär andelen som dör under IV är högre.

Det er rigtigt.

Men i andre lande har man ikke muligheden for at afvise mennesker over 80år eller mennesker med kroniske sygdomme fra at komme på intensivafdeling - det er kun i Sverige at den mulighed for afvisning findes, og det gør selvfølgeligt at andelen som dør på IV i Sverige bliver mindre end den er i andre lande.
Citera
2020-07-08, 19:38
Medlem
Finlands regering öppnar för resor till tiotals nya länder – fortfarande stängd gräns mot Sverige

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/07/08/regeringen-oppnar-for-resor-till-tiotals-nya-lander-fortfarande-stangd-grans-mot?utm_source=twitter- share&utm_medium=social
Citera
2020-07-08, 19:38
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Sweden’s laissez faire approach does appear to have minimized the economic damage compared with its neighbors in the first three months of the year, according to an assessment by the International Monetary Fund. But that effect has worn off as the force of the pandemic has swept through the global economy, and as Swedish consumers have voluntarily curbed their shopping anyway.

https://www.nytimes.com/2020/07/07/business/sweden-economy-coronavirus.html?action=click&module=Top%20Stories &pgtype=Homepage

Varför har grannländernas ekonomi gått sämre de första tre månaderna?
Det står i artikeln att Sverige klarade sig bättre första kvartalet men drabbades av global lockdown och att folk shoppat mindre. Det står dock inget om att Norge har infört karantänsregler och att det kan vara en orsak till att handeln minskat. Artikeln bakom betalväggen är kanske lite vinklad? Eller mycket?

Författaren tycks ogilla värlfärdssamhället, som tur är går det mycket bättre i USA där de inte har betald sjukfrånvaro utan tvingar folk att gå sjuka till jobbet. Är ni så desperata så ni faller för vad som helst? Propaganda.

“It’s very much about the welfare state,” Mr. Harr said of Scandinavian countries. “You’re not as concerned about catching the virus, because you know that, if you do, the state is paying for health care.”
Sverige har helt enkelt en bättre ekonomi i grunden. Men sen hann inte riktigt pandemin slå igenom i mars i sverige då vi inte körde lockdownoch ingen hade hunnit bli arbetslös. Men som jag förstår kommer vi tappa mycket mindre än grannarna även andra kvartalet.

Vissa försöker få det till att sverige totalfailat och att vi går minst lika dåligt som tex spanien och italien men det är inte sant, speciellt som vi ser att allt nu pekar på att siffrorna går åt rätt håll här.

Bostadsmarknaden är exempelvis i gammalt gott skick igen. Så till new york times besvikelse går det bra för sverige. Men det vet inte amerikanerna så NYT kan ”ljuga” lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in