2020-07-08, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Det sista du skriver, att förövare anses ha agerat i samförstånd, har blivit vanligare efter ett antal domar där den ena Skyller på den andra och vice versa och båda har gått fria. Det är såklart bra och i det här fallet borde det bli så, tycker jag.

Då får man först och främst konstatera om det var en olycka eller uppsåtligt mord.

Efter ett överklagande från kvinnans advokat väljer dock tingsrätten nu att släppa kvinnan eftersom man anser att det inte finns någon flyktfara längre. Innan dom meddelas ska en utredning om kontraktsvård, det vill säga behandling istället för fängelse, göras. SR
Senast redigerad av Browser 2020-07-08 kl. 17:13.
Citera
2020-07-08, 17:22
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Då får man först och främst konstatera om det var en olycka eller uppsåtligt mord.

Efter ett överklagande från kvinnans advokat väljer dock tingsrätten nu att släppa kvinnan eftersom man anser att det inte finns någon flyktfara längre. Innan dom meddelas ska en utredning om kontraktsvård, det vill säga behandling istället för fängelse, göras. SR
Det står väl inte enbart mellan olycka och mord? Jag menar att det finns bevis för grovt vållande genom försummelse. Där skall båda vårdnadshavare ställas till svars eftersom man levt tillsammans 24/7. (Nu är den ena parten död.)Det är såklart en tolkningsfråga, men den sammantagna bevisningen ger den bilden.
Citera
2020-07-08, 17:27
Medlem
Citat:
Klipp från texten i expr:

"Kvinnan kommer sannolikt få ett milt straff eftersom hon inte kommer att dömas för mord, brott mot griftefriden eller grovt vållande till annans död."

Det brister i logik om hon inte straffas för brott mot griftefrid då det de facto rör sig om just brott mot griftefrid. Minst.

Vidare skulle jag vilja se en vetenskaplig undersökning vad gäller huruvida droger och läkemedel kan överföras, från en person till en annan, i sådan mängd via svett, att det är spårbart i hårstrån. Anser detta vara en springande punkt i fallet.

Nu spekulerar jag bara, eftersom någon dom inte kommit. Men skulle hon frias för Brott mot griftefriden kan anledningarna vara följande:

1. I stämningsansökan står det: "R.G har tillsammans och i samförstånd med annan efter att hennes dotter Esmeralda född 2016 avlidit lindat in hennes kropp i tyg, lakan och plast och därefter knytit ihop det med ett snöre..." Då kan det helt enkelt vara så att rätten inte anser att det är styrkt att R.G gjort detta "tillsammans och i samförstånd". Utan att hon t ex inte vetat om det, inte förstått eller i vart fall inte varit med på det.

2. Till detta yrkandet finns också ett alternativ, nämligen: "R.G har i vart fall främjat gärningen genom att underlåta att larma 112 eller annan, trots att hon visste att kroppen låg i barnens sovrum i två dygn". Här kan det bli friande dom utifrån strikt juridik. Nämligen att; "Att inte larma 112" i sig inte är tillräckligt för att dömas för Brott mot griftefriden, då rekvisitet är att obehörigen flytta, skada eller skymfligt behandla ett lik.
Utifrån resonemanget om att hon inte larmat 112 kan också tilläggas att R.G redan utfört ett brott (troligen Vållande till annans död och Narkotikabrott) vilket gör att hon, i enlighet med Europakonventionens förbud mot självkriminalisering, INTE har någon skyldighet att larma 112.

3. Det finns också en möjlighet att "mindre brott" som Brott mot griftefriden kan konsumeras av "det stora brottet". Men om det finns möjlighet att göra detta när det rör sig om Vållande till annans död (och inte t ex Mord eller Dråp) skall jag låta vara osagt.

...Så det finns helt klart anledningar till att hon kan frias för detta (även om vi hoppas på att så icke blir fallet!)
Citera
2020-07-08, 17:28
Medlem
Citat:
Det står väl inte enbart mellan olycka och mord? Jag menar att det finns bevis för grovt vållande genom försummelse. Där skall båda vårdnadshavare ställas till svars eftersom man levt tillsammans 24/7. (Nu är den ena parten död.)Det är såklart en tolkningsfråga, men den sammantagna bevisningen ger den bilden.

Grovt vållande är det inte heller utan vållande är det som blir kvar. Jag vet inte varför man just i detta fallet kräver att beviskraven skall ligga extremt lågt. Eftersom åklagarens rubriceringar i första hand inte gick igenom så skall åklagaren vara nöjd med vållande.
Ingen kan med säkerhet säga att E avled av olycka eller mord tex, och inte heller kan man med säkerhet veta om pappan gav E drogerna när hon krampade och i så fall inte med uppsåt att ta död på flickan. E avled av sina egna spyor alltså kvävning. Då återstår alltså mamman ansvar som förälder enbart och då landar det just på vållande. Och nu ser man över kontraktsvård istället för fängelse.
Citera
2020-07-08, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nivla
Ja griftefriden förstår jag inte heller.

Det är som att delarna i tingsrättens beslut går i fel ordning. De undersökningar som presenteras nu styrker ju bara att R är en ljugande manipulerande missbrukare. Håller med om att det vore intressant med en fördjupning om överföringen av droger. Det borde också vara stor skillnad på hur en ettåring som man bär runt på mkt mer kan "kontamineras" än en 3-4 åring som sover i eget rum.

Ang. griftefrids-resonemanget hänvisar jag till inlägg 7349 :-)
Citera
2020-07-08, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Med reservation för att jag missuppfattat dig, så tror jag inte riktigt du förstått vad detta innebär.

1. Tingsrätten har sagt att det finns övertygande bevisning för att mamman orsakat döden genom oaktsamhet, dvs Vållande till annans död. Så det kommer hon inte ifrån!

2. Kontraktsvård fungerar inte som rättspsykiatrisk vård, dvs att du kommer ut när du anses frisk. Utan du får en behandlingsplan som du fullföljer och först när den löpt ut är det färdigt. Detta straffet kombineras också med en skyddstillsyn.

Japp och detta vet jag ! Om hon nu skulle riskera ett längre straff så hade hon inte blivit släppt från häktet utan fått suttit kvar tills domen faller . De som har fått kortare straff beroende på brotts rubricering kan släppas och inställa sig på datumet de fått till att påbörja sitt fängelsestraff . Skyddstillsyn är frivårdens ansvar, allt från att lämna urinprov till att se till att du fullföljer tex något program du ska gå . Idag har många anstalter olika kurser som inte alltid är obligatoriska utan de är frivilliga tex Idap programmet ( våld i nära relation ) många går dessa både för ” syns skull eller de vill verkligen förändras . Tycker ändå det är märkligt att hon släpps för med hennes problematik med droger och psykisk ohälsa så borde det ju finnas en överhängande risk att hon tar självmord eller hamnar i droger igen ? Men varför inte ..... självsanering .
Citera
2020-07-08, 17:33
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nu spekulerar jag bara, eftersom någon dom inte kommit. Men skulle hon frias för Brott mot griftefriden kan anledningarna vara följande:

1. I stämningsansökan står det: "R.G har tillsammans och i samförstånd med annan efter att hennes dotter Esmeralda född 2016 avlidit lindat in hennes kropp i tyg, lakan och plast och därefter knytit ihop det med ett snöre..." Då kan det helt enkelt vara så att rätten inte anser att det är styrkt att R.G gjort detta "tillsammans och i samförstånd". Utan att hon t ex inte vetat om det, inte förstått eller i vart fall inte varit med på det.

2. Till detta yrkandet finns också ett alternativ, nämligen: "R.G har i vart fall främjat gärningen genom att underlåta att larma 112 eller annan, trots att hon visste att kroppen låg i barnens sovrum i två dygn". Här kan det bli friande dom utifrån strikt juridik. Nämligen att; "Att inte larma 112" i sig inte är tillräckligt för att dömas för Brott mot griftefriden, då rekvisitet är att obehörigen flytta, skada eller skymfligt behandla ett lik.
Utifrån resonemanget om att hon inte larmat 112 kan också tilläggas att R.G redan utfört ett brott (troligen Vållande till annans död och Narkotikabrott) vilket gör att hon, i enlighet med Europakonventionens förbud mot självkriminalisering, INTE har någon skyldighet att larma 112.

3. Det finns också en möjlighet att "mindre brott" som Brott mot griftefriden kan konsumeras av "det stora brottet". Men om det finns möjlighet att göra detta när det rör sig om Vållande till annans död (och inte t ex Mord eller Dråp) skall jag låta vara osagt.

...Så det finns helt klart anledningar till att hon kan frias för detta (även om vi hoppas på att så icke blir fallet!)
Tack för en bra genomgång av skäl!
Citera
2020-07-08, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrs.natt
Välkommen ut ur häktet Rebecka!
Jag förmodar att du är inne här och läser så jag skulle bara vilja berätta vad jag tycker om dig.

Du verkar vara en patetisk, helt empatilös psykopat som ser dig själv som ett offer.
Du är inte ett offer. Du är inte en mamma. Den enda personen du bryr dig om är dig själv. Barnen är inte viktiga för dig. Drogerna är.

Bara smsen du skickade till Patrik angående E visar vad du tyckte om henne. Das Mongo, Göthel, "hon skriker som ett krigsskadat barn trots att hon fick sitta på mitt knä"..hon blev hysterisk av källaren som ni låser in henne i. Din psypokat! Man låser inte in ett barn i en källare själv. Det är såäåå jävla sjukt. Min treåring tycker det är läskigt att ha det mörkt i sitt rum, och då är jag alltid nära. Springer in till henne vid minsta ljud. Man kallar inte heller en treåring för nedvärderande grejer. Man utsätter inte en treåring för mobbning. Lät henne sova i köket. Gick inte in och tröstade henne när hon var ledsen och behövde kärlek. Lät henne känna sig ensammast i världen. Inte lät henne få dricka saft när hon var törstig. Gav henne inte mat när hon var hungrig. Gick inte ut och lekte med henne som man måste med treåringar. Knappt någon granne visste ens att ni hade barn. Man kan inte låsa in en treåring i en lägenhet och tycka att hon är jobbig som vill ha närhet, uppmärksamhet och kärlek.
När du insåg att E inte trivdes hos er borde du som mamma lämnat tillbaka henne till fosterfamiljen. När du insåg att ni inte kunde knuta an till henne och behandlade henne dåligt borde du verkligen ha lämnat tillbaka henne. När du slog henne/såg hennes blåmärken, att hon var undernärd, att hon tappade hår borde du verkligen lämnat tillbaka henne. När ni började ge henne droger för att få tyst på henne var det egentligen för sent. När hon låg i sängen och dog långsamt bort satt du bara och tittade på henne. En riktig mamma kan inte se på när ens barn mår så. En riktig mamma har som främsta mål att se till sitt barns välbefinnande. Inget annat är viktigare än ens barn. Men du är ju ingen riktig mamma.
Enkelt för dig nu när Patrik dött, kan bara skylla allt på honom. Du kommer säkert inte få det straff du förtjänar via domstolen. Men hoppas att du får straff på annat sätt. Att du mår dåligt nu när du inte har droger i din kropp pga allt som hänt. Men tror tyvärr inte det. Du verkar inte ha brytt dig det minsta om E.
Om du hade brytt dig om E hade du låtit henne få leva vidare. Stackars lilla oskyldiga flicka som fick växa upp med kärlek och respekt de första åren, för att sedan komma till er som mobbade henne. Det tålde du väl inte, att M var en så mycket bättre mamma än du. Därför kunde du ju inte lämna tillbaka E. Då hade ju M vunnit. Jag hoppas verkligen att E kunde känna sin fosterfamiljs kärlek nära när hon kände sig som ensammast. Och inte ert hat!!!
Hoppas du VERKLIGEN inte får vårdnaden över dina två andra barn. Hoppas att du aldrig ens får träffa dem!
Hoppas du nu känner dig ensammast i världen såsom ni fick E att känna sig!!!!

Sorgligt , ärligt och väldigt bra skrivet 😕 fruktansvärt att ett barn kan vara så hatad och oönskad och vi vuxna inte kunnat skydda henne från monster . Stackars stackars lilla tjej
Citera
2020-07-08, 17:48
Medlem
Jag antar att mammans advokat redan nu ligger i startgropen för att att begära umgängesrätt mellan mamman och sönerna. Kommer hon att få det? Absolut får hon det.
Jag tänker främst på den lille, 1 1/2 år som nu har skyddad adress. Snart kommer han nog att bo hos sin mamma igen och LVU-vården upphör.
Socialtjänsten i Norrköping får fortsätta att tampas med detta ärende. De har all min sympati.
Citera
2020-07-08, 17:50
Medlem
I min värld där barn ska skyddas av vuxna skulle denna människa som kallar sig mamma låsas in på livstid . Att skylla på idioten hon var sammanboende med är rent skitsnack ? Flickan var undernärd , hon levde som ett djur . Hon hade näringsbrist , kroppsligen syntes det på håret och att hon tappat mycket i vikt . Blåmärken och även andra skador . Det spelar ingen roll om detta hade gjorts av mannen i huset för hennes ansvar som mamma innebär att hon skulle stoppat detta . Slängt ut honom och polis anmält ! Eftersom denna misshandel både psykiskt och fysiskt pågått ett längre tag så är hon lika skyldig till hennes död eftersom hon visste det pågick och lät det fortsätta . Vem som dödade henne , lindade in henne och gömde henne har absolut ingen betydelse utan båda dessa dödade flickan långsamt tillsammans . Har hon inte dött där och då så hade hon dött förr eller senare av svält och undernäring . Hon var 3 år och vägde som en 1 åring . Ändra Sveriges lagar för att låta denna kvinna gå lös bland folk är sjukt ! Hon är inte bara en ” mördare utan hennes handlande mot flickan är tortyr och sinnesjukt . Förhoppningsvis hittar hon tillbaka till sina vänner drogerna och ” råkar överdosera .
Citera
2020-07-08, 18:07
Medlem
Ännu en gång har vårat rättssystem svikit den här lilla flickan.

Att säga att det inte finns tillräckligt med bevis med alla blåmärken, hennes egna lögner där hon motsäger sig själv genom att säga att hon har varit den primära vårdnadshavaren och varit hemma med barnet, drogerna i hennes kropp där hon sökt på den tidigare, viktnedgången och ett hår som är halvt borta. Hennes otroliga nekande under rättegången om händelser hon borde kunna veta.
Sonens vittnesmål.

Patetiskt Sverige. Jag skäms över ni som satt i rätten, åklagarens jobb och ni andra som inte kan tyda fakta. Stackars lilla Esmeralda. Att du aldrig fick någon rättelse efter allt som har hänt.
Vidriga Rebecka. Jag har aldrig sagt det här till någon i mitt liv någonsin men du är den vidrigaste människan jag har stött på och att du väljer att ljuga ihop allt istället för att säga som det är, vara vuxen någon gång och ta tag i dina handlingar och konsekvenser. Din lilla dotter som aldrig bad om någon annat än kärlek är död för hur ni betett er. Fan ta tag i ditt liv och säg sanningen för en gångs skull. Du kommer få leva med det här för alltid ändå, så du borde ställa dig själv framför spegeln och inse att det kanske är bättre att säga som det är, säga sanningen. Visa lite respekt för Esmeralda och sen leva med det och börja om sådär. Annars kommer det äta upp dig bit för bit sekund för sekund.

Gör något någonsin för Esmeralda.
Citera
2020-07-08, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Ännu en gång har vårat rättssystem svikit den här lilla flickan.

Att säga att det inte finns tillräckligt med bevis med alla blåmärken, hennes egna lögner där hon motsäger sig själv genom att säga att hon har varit den primära vårdnadshavaren och varit hemma med barnet, drogerna i hennes kropp där hon sökt på den tidigare, viktnedgången och ett hår som är halvt borta. Hennes otroliga nekande under rättegången om händelser hon borde kunna veta.
Sonens vittnesmål.

Patetiskt Sverige. Jag skäms över ni som satt i rätten, åklagarens jobb och ni andra som inte kan tyda fakta. Stackars lilla Esmeralda. Att du aldrig fick någon rättelse efter allt som har hänt.
Vidriga Rebecka. Jag har aldrig sagt det här till någon i mitt liv någonsin men du är den vidrigaste människan jag har stött på och att du väljer att ljuga ihop allt istället för att säga som det är, vara vuxen någon gång och ta tag i dina handlingar och konsekvenser. Din lilla dotter som aldrig bad om någon annat än kärlek är död för hur ni betett er. Fan ta tag i ditt liv och säg sanningen för en gångs skull. Du kommer få leva med det här för alltid ändå, så du borde ställa dig själv framför spegeln och inse att det kanske är bättre att säga som det är, säga sanningen. Visa lite respekt för Esmeralda och sen leva med det och börja om sådär. Annars kommer det äta upp dig bit för bit sekund för sekund.

Gör något någonsin för Esmeralda.

Jag vet inte... Jag menar straffet kan inte bli så högt med alla omständigheter i dunkel. Men att släppa kvinnan ut till allmänheten i väntan på dom... Ja du, vad är oddsen på att inte "straffas"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in