Citat:
Ursprungligen postat av
allegrageller
Klipp från texten i expr:
"Kvinnan kommer sannolikt få ett milt straff eftersom hon inte kommer att dömas för mord, brott mot griftefriden eller grovt vållande till annans död."
Det brister i logik om hon inte straffas för brott mot griftefrid då det de facto rör sig om just brott mot griftefrid. Minst.
Vidare skulle jag vilja se en vetenskaplig undersökning vad gäller huruvida droger och läkemedel kan överföras, från en person till en annan, i sådan mängd via svett, att det är spårbart i hårstrån. Anser detta vara en springande punkt i fallet.
Nu spekulerar jag bara, eftersom någon dom inte kommit. Men skulle hon frias för Brott mot griftefriden kan anledningarna vara följande:
1. I stämningsansökan står det: "R.G har tillsammans och i samförstånd med annan efter att hennes dotter Esmeralda född 2016 avlidit lindat in hennes kropp i tyg, lakan och plast och därefter knytit ihop det med ett snöre..." Då kan det helt enkelt vara så att rätten inte anser att det är styrkt att R.G gjort detta "tillsammans och i samförstånd". Utan att hon t ex inte vetat om det, inte förstått eller i vart fall inte varit med på det.
2. Till detta yrkandet finns också ett alternativ, nämligen: "R.G har i vart fall främjat gärningen genom att underlåta att larma 112 eller annan, trots att hon visste att kroppen låg i barnens sovrum i två dygn". Här kan det bli friande dom utifrån strikt juridik. Nämligen att; "Att inte larma 112" i sig inte är tillräckligt för att dömas för Brott mot griftefriden, då rekvisitet är att obehörigen flytta, skada eller skymfligt behandla ett lik.
Utifrån resonemanget om att hon inte larmat 112 kan också tilläggas att R.G redan utfört ett brott (troligen Vållande till annans död och Narkotikabrott) vilket gör att hon, i enlighet med Europakonventionens förbud mot självkriminalisering, INTE har någon skyldighet att larma 112.
3. Det finns också en möjlighet att "mindre brott" som Brott mot griftefriden kan konsumeras av "det stora brottet". Men om det finns möjlighet att göra detta när det rör sig om Vållande till annans död (och inte t ex Mord eller Dråp) skall jag låta vara osagt.
...Så det finns helt klart anledningar till att hon kan frias för detta (även om vi hoppas på att så icke blir fallet!)