2020-07-08, 13:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sambucusnigra
Jag, och jag verkar vara är tämligen ensam om det, försöker så gott jag förmår att belysa S.Rättvist, enligt mitt sätt att se. L får tillräckligt mycket ljus på sig i övrigt.
Inget är svart eller vitt.

Nej, just det.
Inget är svart eller vitt.

Hur vi ser på förrövaren (mördaren) och brottsoffret kan enbart ses ur våra egna ögon, och det blir aldrig objektivt.

Det är ju bara att se på trådens deltagare hur olika vi ser på personerna.

Det enda som är objektivt är det faktiska bevisade fynden. Att Lena är mördad, att det finns en mördare. Att det har varit en otrohetsaffär. Osv.

Men vad vi tycker om deras agerande; det kan aldrig bli objektivt.
Citera
2020-07-08, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pushlr
Enkelt sagt han är duktig på att missbruka.. han står inte för konsekvenserna.
Absolut är det så!
Och han var L knark.
Citera
2020-07-08, 14:45
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja det verkar ha varit HD:s badtunna trots att den stod hos SD. Egentligen kan den därför ha köpts både före och efter hon flyttade ut. Spekulationerna handlade som du säger enbart om vem som betalade.

Jag har också för mig att det framkom i FUP att SD betalat vilket styrker uppgifterna i tråden om att det var en present till HD. Han försökte nog med både ett och annat för att hon inte skulle lämna honom. Dyra presenter är ju ett knep som funkar på vissa kvinnor.

Det funkade ju på LW också.
När hon gjorde den första polisanmälan
räknade hon upp alla dyra presenter hon fått
av SD. Oklart varför. Hon insåg tydligen inte
vilken bild det gav av henne.

Så för att få ligga så var han tvungen att "köpa"
sina kvinnor?

N kallade honom för "mansh*ra" men den
rätta benämningen borde väl vara "torsk"?

Kan det finnas någon mera som gett L dyra
presenter men som ansåg att han inte fick
valuta för pengarna?
Jag har för mig att jag läste att MgL betalade
för en resa till något event utomlands hösten
-17. Då när L hade klappat på HD. Och HD
skrev till henne och förklarade att hon inte
ville ha någon fysisk kontakt med sin
mans älskarinna.

Till styrkande av att det kan finnas flera med
motiv.
Senast redigerad av gloriouslife 2020-07-08 kl. 14:54.
Citera
2020-07-08, 15:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Å vad tycker du att jag ska göra åt det

Det bästa är väl att du ringer honom själv å frågar om det va
sant det han sa under rättegången

Det behövs ju inte.

Från YT "Rättegången" del 13.
Föhör med P*eter Wickström", IT-forensiker på polisens tekniska rotel. Även vän till SD genom dykningen och geocaching.

Vid ca 20 min in berättar han om hur kontakten mellan honom (PW) och SD har sett ut efter 15 maj.

Vid ca 25.27
Försvarets fråga:
"Har du... han har haft en badtunna(ohörbart, skrattar...jaha säg?), har du varit där och använt den någon gång?

PW:
Ja, det har jag.

F:
Vet du ungefär när det var?

PW:
Ehh, det borde ha varit under hösten 2017 också. Så det är ett par... ja det är, jag (ohörbart) och ett par? (ohörbart) bekanta till Stefan hjälpte honom, där, tror jag under hösten då, där till sin plats (ohörbart, och det var ett par veckor efter det vill jag minnas.

F:
Jag har sett nån facebook kommunikation mellan er januari 2018, (ohörbart) bad om få låna. Kan det stämma?

PW:
Det kan mycket väl stämma.

https://www.youtube.com/watch?v=bYaPv2Y6j5M&list=PLvOJ3rmH43554VDREmuI2DS1 lyR0y3cUO&index=13

Så lånet av badtunnan verkar ha varit i januari -18, och flytten av den några veckor innan det.
Citera
2020-07-08, 15:28
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Länken går till N:s direktrapportering och man måste vara prenumerant tror jag för att komma in på den. Tyvärr är rapporteringen på flera hundra sidor och det är inte så lätt att hitta den rapporteringen heller.
Det strå inte så mycket där (skrollade igenom lite), men du kan lyssna på PW vittensmål i YT kanalen "rättegången" del 13:

https://www.youtube.com/watch?v=bYaPv2Y6j5M&list=PLvOJ3rmH43554VDREmuI2DS1 lyR0y3cUO&index=13

Jag hr inte lyssnat på den delen på länge så jag kan tyvärr inte ange någon minut för att komma till badtunnan.

Men något som får mig att reagera nu är när jag lyssnar på de första minuterna in, är hur PW berättar att när han åker ut till SDs botstad och får klart för sig vilken adress det gäller, då kontaktar han jouråklagaren. PW berättar att han är vän med SD och det är ju samme jouråklagare som sedan säger nej till fortsatt teknisk undersökning (till G*öran S*chwartz).

Nu vill jag inte tro att människor skulle vara så lojala mot en vän att de är beredda att underlåta rättvisans gång, offra sin egen yrkesroll, eller på något annat sätt förhindra att en gärningsman kommer fram.

Men människor är ändå inte mer än människor och att en jouråklagare som får höra att den IT-foensiker, polis på tekniska roteln är vän med den misstänkte kan absolut påverka synen på vad som ska göras.

Det är verkligen inte bra för någons del att personer som känner den misstänkte ska vara involverade i arbetet på något sätt.

PW känner ju SD sedan många år, dykarkompis, geocachingvän, har varit hos honom och hjälpt till med både flytt av badtunna, grävarbeten, varit på middag hos SD med sin fru osv. PW har varit ärlig och direkt berättat om din vänskap, om hur han hjälpt till med info om hur man undviker att radera/sparar/återskapar bilder i mobilen osv.

Jag vet ju också att pW berättat att han träffat SD på stan och att de har pratat (efter mordet) men kommit överens om att inte ha kontakt under pågående utredning. Tänker på EGTs inlägg om hur SD sågs prata med en polis på stan (efter mordet) och att det skrattades och verkade inte som att polisen misstänkte att SD var den skyldige.

Nej, detta är inte lämpligt!

Det är helt enkelt inte klokt att vänner till den misstänkte har ingått i mordutredningen. SD:s
mångåriga vänner arbetade på den mest viktiga avdelningen för uppklarande av grova brott, alltså på tekniska roteln varav den ena vännen var IT-forensiker och den andra chef.
Frågan är om jouråklagaren M*ts B*rg som avslog vidare teknisk undersökning kvällen den 15 maj också är en mångårig vän till den misstänkte.

Inte förvånande om vittnen inte vågar berätta allt de vet eller kanske t o m väljer att inte träda fram.

Angående SPA och badtunna. Kan det vara så att SD har en badtunna på tomten sen tidigare och köper ett nytt SPA till HD hösten -18?
Citera
2020-07-08, 15:29
Medlem
notknapparens avatar
På tal om ingenting, berättade PW om ytterligare en intressant sak.

Det är när han hjälpte SD att återskapa de bilder som han hade raderat i sin mobil. Vid det tillfället upptäckte han bilder på Lena som han säger inte hade funnits där om man bara är vänner. Det var då han förstod att det var något mellan dom. De pratade dock aldrig om detta.

När sedan HD och SD skiljdes anade PW att det kunde ha med förhållandet med Lena att göra.
Citera
2020-07-08, 15:36
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pushlr
Enkelt sagt han är duktig på att missbruka.. han står inte för konsekvenserna.

Precis som LW var.

Det måste ha varit en ständig maktkamp
mellan dessa två psykopater.

Stackars HD, alla barn och alla andra män
L utnyttjade för att göra SD svartsjuk.
Citera
2020-07-08, 15:46
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Länken går till N:s direktrapportering och man måste vara prenumerant tror jag för att komma in på den. Tyvärr är rapporteringen på flera hundra sidor och det är inte så lätt att hitta den rapporteringen heller.
Det strå inte så mycket där (skrollade igenom lite), men du kan lyssna på PW vittensmål i YT kanalen "rättegången" del 13:

Jag hr inte lyssnat på den delen på länge så jag kan tyvärr inte ange någon minut för att komma till badtunnan.

Men något som får mig att reagera nu är när jag lyssnar på de första minuterna in, är hur PW berättar att när han åker ut till SDs botstad och får klart för sig vilken adress det gäller, då kontaktar han jouråklagaren. PW berättar att han är vän med SD och det är ju samme jouråklagare som sedan säger nej till fortsatt teknisk undersökning (till G*öran S*chwartz).

Nu vill jag inte tro att människor skulle vara så lojala mot en vän att de är beredda att underlåta rättvisans gång, offra sin egen yrkesroll, eller på något annat sätt förhindra att en gärningsman kommer fram.

Men människor är ändå inte mer än människor och att en jouråklagare som får höra att den IT-foensiker, polis på tekniska roteln är vän med den misstänkte kan absolut påverka synen på vad som ska göras.

Det är verkligen inte bra för någons del att personer som känner den misstänkte ska vara involverade i arbetet på något sätt.

PW känner ju SD sedan många år, dykarkompis, geocachingvän, har varit hos honom och hjälpt till med både flytt av badtunna, grävarbeten, varit på middag hos SD med sin fru osv. PW har varit ärlig och direkt berättat om din vänskap, om hur han hjälpt till med info om hur man undviker att radera/sparar/återskapar bilder i mobilen osv.

Jag vet ju också att pW berättat att han träffat SD på stan och att de har pratat (efter mordet) men kommit överens om att inte ha kontakt under pågående utredning. Tänker på EGTs inlägg om hur SD sågs prata med en polis på stan (efter mordet) och att det skrattades och verkade inte som att polisen misstänkte att SD var den skyldige.

Nej, detta är inte lämpligt!
Verkligen inte.
Det du skriver visar polisens beteende i ny belysning.
Nu får det samtalet en ny innebörd
Det kan vara så att PW ringde till jouråklagaren för att gå i god för sin vän SD och bedyra att han inte skulle kunna vara mördare.
Dvs han ringde för att påverka jouråklagaren.

Är det därför som SD är så säker på att de inte kommer att hitta mördaren?
Kan PW ha lovat att bevis ska försvinna?

Går det att få fram vid vilken tidpunkt PW ringde till jouråklagaren och vid vilken tidpunkt jouråklagaren bestämde att husundersökningen skulle avbrytas?
Finns det ett samband mellan de tidpunkterna?

Var det PW:s samtal som fick jouråklagaren att avbryta husundersökningen?
Ingen journalist verkar ha frågat jouråklagaren om varför husundersökningen avbröts.
Hur vanligt är det att husundersökningar som polisen vill fortsätta med avbryts av åklagare?
Citera
2020-07-08, 16:01
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
När HD var sjuk och verkligen var i behov av SD:s stöd så påbörjade han istället en relation med LW och smet ut på nätterna medan HD (låtsades att hon?) sov.
Är det så du menar att man "älskar sin partner"?
För mig är det en mycket konstig form av kärlek.

Instämmer i denna halva sanning. Här är den andra halvan:

När HD var svårt sjuk och SD behövde stöd från en själavårdare så utnyttjade LW sin roll som vigselförrättare för att tillfredställa sina köttsliga lustar. Sen började den falska psykpastorn må skit av att HD vars man hon knullat skiten ur började må bättre.

Kommunikationerna är oändliga om hur LW lockade med sitt sköte för att kunna fortsätta utpressa SD med att avslöja dom ljusskygga knullen för HD. Lena hunsade sin omgivning hårt och dom som lät sig hunsas kallas felaktigt för hennes vänner då dom uteslutande utnyttjades terapeutiskt om hennes oändliga skvaller om männen. I en kommunikation fick hon svar för att sen skicka 45 st meddelanden om sitt elände för att till slut få respons av en uttröttad "vän".

Att Lena bakom den präktiga fasaden var illa omtyckt är en sak men att hon var så illa sedd att det fanns dom män som kvinnor som önskade livet ur henne är ingen högoddsare.

Man kan inte kontakta gifta mån på nätterna utan att konsekvenserna blir att snacket går och man blir illa omtyckt. Man kan inte knulla kompisar och inte förstå att dom pratar med varandra. Man kan inte ha svängdörrar för män i en liten håla som Hjärsta utan att förstå att det ger dåligt rykte. Man kan inte fucka upp församlingen som pastor utan att det väcker frågor. Man kan inte ge fingret till sitt äktenskap utan att folk undrar. Man kan inte sabba andras äktenskap utan att snacket går

Dom som gått på Lenas pastorsmyt om sig själv kommer aldrig förstå varför hon mördades vilket troligen är syftet med den att fåfängt insisyera i att upprätthålla den falska bilden av henne. Sanningen om varför Lena mördades gör ont, så ont att man lånar sig till att smussla undan hennes problem.

Ytterligare ett ex, på hur LW dominerade och hunsade andra att dansa efter hennes pipa.
-----------------------
Aktbilaga 150 vittnesförhör (5) sid 102 -103

När H skulle flytta till sin nya bostad så berättade Hanna för T*herese att hon mottagit hot från Lena. Lena hade skrivit att Hanna inte var önskvärd i området. Lena hade även kontaktat Stefan och ville att han skulle förmå Hanna att flytta därifrån. Hanna blev arg och irriterad på Lena, att hon skulle ha synpunkter på vart Hanna skulle bo.

T*herese upplevde inte Hanna som hatisk mot Lena. Hon var naturligtvis arg på henne men hon hängde inte kvar i den känslan.

Hanna har länge upplevt Lena som påträngande, under flera år. Fast Hanna konfronterade Stefan och Lena och de bekräftade sin relation gav sig inte Lena. Lena ställde isg nära Stefan på geocaching-sammanhang och propsade på att få sitta i framsätet bredvid Stefan då de tre åkte bil tillsammans. Vid ett tillfälle minns T*herese att Hanna messade henne från baksätet. Hanna var då ledsen och irriterad över att Stefan och Lena satt där fram i bilen. T*herese vet inte om Hanna konfronterat Stefan med det, men hon kan tänka sig det.

-------------------
Hur kunde SD låta den svarsjuka hyenan få fria händer att ge sig på Hanna.
Citera
2020-07-08, 16:07
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Det behövs ju inte.

Från YT "Rättegången" del 13.
Föhör med P*eter Wickström", IT-forensiker på polisens tekniska rotel. Även vän till SD genom dykningen och geocaching.

Vid ca 20 min in berättar han om hur kontakten mellan honom (PW) och SD har sett ut efter 15 maj.

Vid ca 25.27
Försvarets fråga:
"Har du... han har haft en badtunna(ohörbart, skrattar...jaha säg?), har du varit där och använt den någon gång?

PW:
Ja, det har jag.

F:
Vet du ungefär när det var?

PW:
Ehh, det borde ha varit under hösten 2017 också. Så det är ett par... ja det är, jag (ohörbart) och ett par? (ohörbart) bekanta till Stefan hjälpte honom, där, tror jag under hösten då, där till sin plats (ohörbart, och det var ett par veckor efter det vill jag minnas.

F:
Jag har sett nån facebook kommunikation mellan er januari 2018, (ohörbart) bad om få låna. Kan det stämma?

PW:
Det kan mycket väl stämma.

Så lånet av badtunnan verkar ha varit i januari -18, och flytten av den några veckor innan det.

Citat:

Varför envisas du med att skriva att det var
en flytt av badtunnan hösten -17?

Försöker du skapa en trådsanning?
Citera
2020-07-08, 16:26
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Det är helt enkelt inte klokt att vänner till den misstänkte har ingått i mordutredningen. SD:s
mångåriga vänner arbetade på den mest viktiga avdelningen för uppklarande av grova brott, alltså på tekniska roteln varav den ena vännen var IT-forensiker och den andra chef.
Frågan är om jouråklagaren M*ts B*rg som avslog vidare teknisk undersökning kvällen den 15 maj också är en mångårig vän till den misstänkte.

Inte förvånande om vittnen inte vågar berätta allt de vet eller kanske t o m väljer att inte träda fram.

Angående SPA och badtunna. Kan det vara så att SD har en badtunna på tomten sen tidigare och köper ett nytt SPA till HD hösten -18?

M*ts B*rg var väl den ÅK som lade ner
LWs anmälan om misshandel?

Han hade alltså haft med LW och SD att göra
tidigare. Eftersom han lade ned den utredningen
så trodde han tydligen på SDs version att
anmälan var ett straff mot honom för att han
vägrade att lämna sin fru.

LW var inte nöjd med beslutet och försökte
få ÅK att ändra sig. Jag tror att hon
överklagade hans beslut. Det kan ha gjort
honom negativt inställd till henne.

Polisen tycks ju inte ha tagit allvarligt på LWs
försvinnande i början. Kanske de och ÅK
tittade på hennes tidigare okynnesanmälningar
och såg henne som en drama queen?
De kanske trodde, som SD och HD, att hon
försvunnit frivilligt för att förstöra deras
USA-resa.
Citera
2020-07-08, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Precis som LW var.

Det måste ha varit en ständig maktkamp
mellan dessa två psykopater.

Stackars HD, alla barn och alla andra män
L utnyttjade för att göra SD svartsjuk.
Ja exakt.L var ju likadan.En kamp om makt och kontroll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in