2020-07-08, 13:21
Medlem
Skohornets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slampen
Enig! Enligt mig är Svolder, Latour, Investor och Bure bra bolag för den långsiktige!

Bure gillar jag starkt och är ett av mina största innehav. Latour hittade jag sent (jag vet, det är inget hidden gem direkt..) men den känns lite dyr. Över 14%+ i år. Men det kanske är värt det?
Citera
2020-07-08, 13:30
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Hoppas att ni var en del som ryggade min rek att köpa fysiskt silver och guld. Inte än för sent.

Tavex.se för guld
guldcentralen.se för silver. Mycket billigare här än på t.ex. tavex eller liberty.

Guld har idag brutit magiska nivån 1800 dollar per ounce Kan bli raketfart mot 2500 med tanke på att USA snart meddelar att de förlänger sina "bidrag" till befolkningen samtidigt som spanien införde UBI.

Annars är börsen väldigt hackig idag. Vart både lång och kort men just nu gick jag in L på DJIA. Kan gå hursomhelst vid USAs öppning senare. Var försiktiga där ute börjar bli volatilt nu

Satan vilken spread. Den som köper den där får vänta till 2000$ + eller ännu mer innan man går plus. Hur fan kan du investera i sån skit?
Citera
2020-07-08, 13:58
Medlem
Skohornets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Satan vilken spread. Den som köper den där får vänta till 2000$ + eller ännu mer innan man går plus. Hur fan kan du investera i sån skit?

Ja det finns ju inget vettigt ställe att köpa på i Sverige vad jag vet, om man inte hittar någon seriös privatperson som vill bli av med lite.
Citera
2020-07-08, 14:19
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skohornet
Ja det finns ju inget vettigt ställe att köpa på i Sverige vad jag vet, om man inte hittar någon seriös privatperson som vill bli av med lite.

Det är därför man inte investerar i fysiskt guld. Dessutom kan någon centralbank få för sig att dumpa sitt innehav om landet i fråga hamnar i ekonomisk kris och då kan guldpriset krascha ordentligt. Bara tänk på hur jävla usel spreaden är idag. Tänk på hur ännu värre det blir om det är överskott av fysiskt guld. Vilken handlare vill köpa då till schysta priser? Nej fy fan för fysiskt guld.
Citera
2020-07-08, 14:53
Medlem
Skohornets avatar
Citat:
Det är därför man inte investerar i fysiskt guld. Dessutom kan någon centralbank få för sig att dumpa sitt innehav om landet i fråga hamnar i ekonomisk kris och då kan guldpriset krascha ordentligt. Bara tänk på hur jävla usel spreaden är idag. Tänk på hur ännu värre det blir om det är överskott av fysiskt guld. Vilken handlare vill köpa då till schysta priser? Nej fy fan för fysiskt guld.

Äh jag tycker det är coolt att ha fysiskt guld. Och nej jag är inte 12 år. Skulle vilja ha en fet jävla Boliden-tacka eller tio i nåt kassaskåp. Hur många länder har ens fysiskt guld kvar att dumpa numera? Man har ju såklart inte allt, eller ens större delen av sitt innehav i guld.. Men nä, det är absolut ett problem hur svårt det är att köpa/sälja. Men om de ekonomiska systemen havererar till den grad att länder behöver börja dumpa guld så litar jag inte jättemycket på mitt pappersguld heller.

EDIT: kollade upp guldreserverna och USA har ju typ lika mycket som övriga 9 länder på topp 10-listan. Så jag står fast vid det sista jag sa tidigare.
Citera
2020-07-08, 15:04
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:

Även med spreaden är jag snart 100% upp på guld.. Du kan inte hitta lägre spread än det där.
Citera
2020-07-08, 15:05
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skohornet
Äh jag tycker det är coolt att ha fysiskt guld. Och nej jag är inte 12 år. Skulle vilja ha en fet jävla Boliden-tacka eller tio i nåt kassaskåp. Hur många länder har ens fysiskt guld kvar att dumpa numera? Man har ju såklart inte allt, eller ens större delen av sitt innehav i guld.. Men nä, det är absolut ett problem hur svårt det är att köpa/sälja. Men om de ekonomiska systemen havererar till den grad att länder behöver börja dumpa guld så litar jag inte jättemycket på mitt pappersguld heller.

EDIT: kollade upp guldreserverna och USA har ju typ lika mycket som övriga 9 länder på topp 10-listan. Så jag står fast vid det sista jag sa tidigare.

Exakt, havererar det ekonomiska systemet så finns det bara en sak folk kommer söka sig till. Guld. Och lite silver. Finns ingen mäktigare känsla än att hålla i guldtackor
Citera
2020-07-08, 15:13
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Fast om antalet svårt sjuka skenar iväg så blir det väl brist på vårdplatser?

Med ditt scenario: är du fortfarande bear?
USA har fått en extrem ökning av antalet smittbärare de senaste 3-4 veckorna. Men dödsantalet har inte följ med och är "bara" 600-700 per dag. Antingen är det en fördröjning där, i så fall kommer 1000-2000 att dö i USA per dag om någon vecka. Eller så har man lärt sig hur man ska ta hand om även de svårt sjuka så att de inte dör.

Jag har hört siffror att 80% både i USA och Sverige dog när man väl satte in IVA. Så antingen sätter man inte in IVA längre, eller så är de smittade numera yngre pga fler tester och inte svårt sjuka utan bara bärare av viruset, eller så får vi vänta in fördröjningen. För den som tror att USAs dödstal påverkar börserna. jag är inte säker. Jag tror det är lockdown som kostar pengar, inte corona i sig.

Att jag är neutral (5% bear) nu beror inte direkt på corona. Jag har varit bear sedan augusti 2019 till nu, med undantag för 1 mars till 1 maj när kurserna var mer normala tack vare corona-dippen. Då köpte jag också för nästan hela mitt belopp. Nu har jag under 5% aktier kvar och 5% Bear 90% cash. Alltså någon slags tråkigt neutralt område där de kommande veckorna visar åt vilket håll jag ska gå. Men det är bear-läge för mig, för varje månad som OMXS30 håller sig kring dagens läge 1700 kommer jag att fylla på bear, jag tror det kommer många corona-effekter i juli-oktober som förvånansvärt få räknat in och då är 1700 för högt. Det är orimligt nära ATH 1900 dagen innan corona-smällen.

Nasdaq och Kina är naturligtvis ännu värre. De har båda passerat ATH. Där tror experterna alltså att corona kommer att ge HÖGRE vinster för bolagen. Jaja.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-07-08 kl. 15:20.
Citera
2020-07-08, 15:21
Medlem
Pengabingens avatar
Efter några hårda år så ser Flowscape ut att kunna lyfta, upp 58,49% sedan 3 månader.

Citera
2020-07-08, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
USA har fått en extrem ökning av antalet smittbärare de senaste 3-4 veckorna. Men dödsantalet har inte följ med och är "bara" 600-700 per dag. Antingen är det en fördröjning där, i så fall kommer 1000-2000 att dö i USA per dag om någon vecka. Eller så har man lärt sig hur man ska ta hand om även de svårt sjuka så att de inte dör.

Jag har hört siffror att 80% både i USA och Sverige dog när man väl satte in IVA. Så antingen sätter man inte in IVA längre, eller så är de smittade numera yngre pga fler tester och inte svårt sjuka utan bara bärare av viruset, eller så får vi vänta in fördröjningen. För den som tror att USAs dödstal påverkar börserna. jag är inte säker. Jag tror det är lockdown som kostar pengar, inte corona i sig.

Att jag är neutral (5% bear) nu beror inte direkt på corona. Jag har varit bear sedan augusti 2019 till nu, med undantag för 1 mars till 1 maj när kurserna var mer normala tack vare corona-dippen. Då köpte jag också för nästan hela mitt belopp. Nu har jag under 5% aktier kvar och 5% Bear 90% cash. Alltså någon slags tråkigt neutralt område där de kommande veckorna visar åt vilket håll jag ska gå. Men det är bear-läge för mig, för varje månad som OMXS30 håller sig kring dagens läge 1700 kommer jag att fylla på bear, jag tror det kommer många corona-effekter i juli-oktober som förvånansvärt få räknat in och då är 1700 för högt. Det är orimligt nära ATH 1900 dagen innan corona-smällen.

Nasdaq och Kina är naturligtvis ännu värre. De har båda passerat ATH. Där tror experterna alltså att corona kommer att ge HÖGRE vinster för bolagen. Jaja.

Vilket bear cert ??
Citera
2020-07-09, 00:18
Medlem
-Svenska Handelsbankens Latinamerika fond ser bra ut för en resa på 45-55% upp
inom 24 månader.
Finns även valbar inom premiepension systemet.
Citera
2020-07-09, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone

Det kan också vara nya tider nu i och med de låga räntorna som är här för att stanna och riksbankernas strösslande med pengar. Pensionsfonder och försäkringsbolag börjar inse att de inteckna ligga i räntor och obligationer och gå back jämfört med obligationer. Även om P/E talen på aktier är högre nu än vanligt så är aktier ändå en bättre investering jmf med obligationer nu pga låga räntor. Enbart utdelningen från en genomsnittlig indexfond är bättre än vad du får på obligationer och sedan kan du räkna med att aktierna på sikt stiger.

Så jag är mer bull nu än på länge och fler börjar muttra om samma sak inklusive Dalio.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in