2020-07-08, 10:36
Medlem
SL har idag svårt att neka reseärer att resa.
Allt fler åker kollektivt igen trots att SL avråder från annat än nödvändiga resor.
Nu vill länsstyrelsen och SL se en ny lag som ger förare rätt att neka resenär att åka med.

https://mitti.se/nyheter/vill-kunna-resenarer/?omrade=hela-stockholm
Citera
2020-07-08, 10:37
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Enligt mig (och jag brukar ha rätt ) så säger antikroppstesterna inte mycket.
Jag tror bara det är en viss del av de som haft covid som visar resultat på dessa tester och som du säger, de som är immuna av andra anledningar, T-celler tex. visar inte heller de positivt på dessa tester.
Haha. Det är bra med självförtroende!

Så pass. Då är det i princip onödigt att göra antikroppstest. Facit kommer i höst! Om inte många är immuna blir det smittkaos i den rörligare delen av befolkningen.
Citera
2020-07-08, 10:37
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Det stör mig att åldersrasismen så tydligt har visat sitt fula tryne under denna pandemi.

Om covid-19 i huvudsak hade drabbat barnen, så skulle vi varit i en stenhård lockdown redan i mars och munskydd skulle ha varit i allmänt bruk överallt.
Kanske, hade vi haft kvinnliga ledare, hade aldrig barnen utsatts för minsta fara. Men i vårt samhälle har vi låtit barnen fortsatt gå i skola. Detta utan att vi med säkerhet har vetat att de var skyddade. Vi har trott att de är skyddade och inte driver smittan men vetat, har vi aldrig gjort ej heller om de kan få problem på sikt. Så de har utsatt för en viss risk, något annat kan vi ju inte sega. Däremot har det lagts enorma resurser på att tillgodose vården, vilket gynnar främst män i 50 och 60-årsåldern. Inte då förvånansvärt att de som beslutat om våran strategi tillhör just denna grupp. Hade dödligheten varit som högst för dessa män hade vi garanterat haft en stenhård lokdown och inget turistande alls i sommar. Vi har offrat de gamla med lätthet, utsatt barnen för osäker het, sätt till ekonomiska intressen och lagt allt krut på att se till att dessa män i 50 och 60-årsåldern klarar sig. Medans personalen som ska sköta dessa personer har behandlats som förbrukningsvara.
Citera
2020-07-08, 10:38
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det kan mycket väl ha varit fler än 10.000 som smittades per dag, när det var som värst.
Förhoppningsvis.
Citera
2020-07-08, 10:39
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Den här bilden illustrerar det rätt skoj.

Tycker den tidiga utvecklingen i Sverige och Norge ser misstänkt likartad ut också. Norge införde sin "lockdown" 12 mars (som folk här inbillar sig var överbrutal). Runt slutet av mars börjar man se ett tydligt trendbrott. Hmm...

Undrar om det behövs en Att skylla Sveriges dödstal på slumpen är fånigt jämte Att skylla Sveriges dödstal på äldrevården är fånigt. Johan inspirerar.

Ja det är samma förlopp Norge och Sverige,

de hade också alpresenärer och fick dessutom in smitta på ett sjukhus tidigt,

men utvecklingen blev en helt annan i Norge pga annat agerande.
Citera
2020-07-08, 10:40
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Haha. Det är bra med självförtroende!

Så pass. Då är det i princip onödigt att göra antikroppstest. Facit kommer i höst! Om inte många är immuna blir det smittkaos i den rörligare delen av befolkningen.
Sant, facit kommer.
Då får vi också reda på om det Sverige gjort varit mindre bra eller om det inte var så dumt ändå.
Citera
2020-07-08, 10:41
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag har väl inte uteslutit slumpen. Läs mitt inlägg igen.
Varför kallar du det ovetenskapligt när andra hänvisar till slumpen samtidigt som du själv inte utesluter den?
Citera
2020-07-08, 10:46
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Eller så är hen dum i huvudet vilket är en fullt möjlig förklaring.

Jag säger att jag förväntar mig av någon med en vetenskaplig ansats att inte hänvisa till slumpen och otur i smittskyddssammanhang. Speciellt inte om man är ansvarig för det i ett land.
Den personen har konsekvent skrivit inlägg här inne som uppenbarligen bara syftar till att irritera och väcka reaktion. Givetvis så skyller Carlson på slumpen för att skydda sin egen och FHMs position.
Citera
2020-07-08, 10:47
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Det håller jag med om, en faktor helt klart.
Jag började proppa i mina äldre d-vitamin/zink/c-vitamin i början av April, säkert många andra som gjort samma sak +solljus såklart.
Troligen skillnad i demografi på de smittade också.

Quercetin förutom det du nämt. Quercetin verkar dessutom vara bra för allergier och hjärta så det kommer vi nog fortsätta med.

Bastu/kallbad är också boost för immunförsvaret om man har den möjligheten.

Medcram på youtube gick igenom allt sådant.

Så en positiv effekt är att man blivit mer påläst på vad som är bra för immunförsvaret.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Går ju inte ens att förstå hur platz.se uppdaterar. Använder de bara FHM eller andra källor?

Exempelvis, de anger för Skåne 7 nya dödsfall den 2020-07-07. Men jämför man FHMs data från 2020-07-06 hade Skåne 250 avlidna jämfört med 252 (+2) 2020-07-07. Hittar heller inget på Region Skånes hemsida som säger att dagens siffra var +7.

Även worldometer har visat siffror som inte stämmer. Senast visade man 11 nya avlidna när det var 14. Jag hoppas naturligtvis att man försöker ha en korrekt statistik.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Ny skattning av Rt har gjorts av FHM för den intresserade:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/4b4dd8c7e15d48d2be744248794d1438/riket-skattning-av-effektiva-reproduktionsnumret-2020-07-06.pdf

Sägs nu ligga kring 0.72. Känns som det är i linje med hur snabbt nyckeltalen har fallit på sistone. En tidsfråga nu innan IVA-inlagda är under 100.

Tack för info!

10 smittade smittar 7 osmittade,

det är fortfarande ett högt tal,

bra att det minskar!
Citera
2020-07-08, 10:48
Medlem
qwerty-66s avatar
Japanerna har nog rätt. Har man en klok regering och en befolkning som agerar kollektivt utan egoism så går pandemier att kontrollera.

"How do you reduce contact between infected and uninfected people...? You need a certain kind of response from the public, which I don't think is going to be so easily replicated in other countries," adds Prof Fukuda.

Japan asked people to take care, stay away from crowded places, wear masks and wash their hands - and by and large, that is exactly what most people have done.

https://www.bbc.com/news/world-asia-53188847
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in