2020-07-08, 09:35
Medlem
Neroes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
I think we’ll see it drop a little lower over the next week and a half before slowly climbing back up as August/September approaches. There’s no doubt in my mind regarding the seasonality of this virus — the R0 doesn’t lie.

Hur förklarar du då USA? Brasilien? Mexiko?
Citera
2020-07-08, 09:36
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Det är klart att slumpen spelar en oerhört stor roll eller anser du att smittskyddet i Lombardiet är världsledande dåliga och därför det gick som det gick ?
Lika mycket slump och otur som Norge då:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?time=2020-03-01..2020-04-22&casesMetric=true&totalFreq=true&smoothing=0&cou ntry=SWE~NOR&pickerMetric=location&pickerSort=asc

Men det är inte det jag vänder mig emot; det är att den högsta ansvariga för Sveriges smittskydd är så ovetenskaplig och fri från självkritik att han skyller på slumpen och otur. De två orden borde inte finnas i vokabulären hos någon som ska förklara Sveriges situation. Det är vad man kan förvänta sig av skribenter här på Flashback möjligtvis.

Nu låter det mer som bortförklaring och försök att rädda situationen och att smita undan ansvar. Alltså inte på den nivån jag förväntar mig att en högst ansvarig myndighetsperson resonerar, och det är symtomatiskt för Sverige att han slipper undan med det.
Citera
2020-07-08, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroe
Hur förklarar du då USA? Brasilien? Mexiko?
Hur umgås man i dessa länder när det är varmt?
Citera
2020-07-08, 09:40
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
I think we’ll see it drop a little lower over the next week and a half before slowly climbing back up as August/September approaches. There’s no doubt in my mind regarding the seasonality of this virus — the R0 doesn’t lie.
De restriktioner vi hade gav oss ett r-värde på ca 1. Sen har sommarlov och semester pressat ner r-värdet till ca 0.7. Det innebär att antalet infekterade nu sjunker kraftigt. När semestern är slut och kidsen börjar skolan igen så går förmodligen r-värdet upp till 1 igen. Men då är antalet infekterade längre än vad det var innan sommaren. Så vi kommer sannolikt hamna på en platå med 10-15 döda om dagen till hösten. Om smittspårningen är effektiv vilket jag inte sätter mina slantar på, så kanske vi hamnar på en platå på strax under 10 döda om dagen. Vilket kommer vara den verklighet vi får leva i tills ett vaccin kommer eller restriktionerna ändras.
Citera
2020-07-08, 09:41
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Jag tror vi får en god effekt med total nedstängning Kontra ekonomi nu eftersom många redan har semester.

Total karantän för all, inga resor, endast gå ut för att handla. Då kan vi krossa viruset
Enda sättet att krossa viruset är med tvål och vatten. Det gillar det inte. Eller med ett starkt immunförsvar. Men vad tror du händer med folks immunförsvar om de stänger in sig och lever i sin egen lilla bubbla? Det slappnar av och försvagas precis som muskler som inte får några utmaningar.
Citera
2020-07-08, 09:41
Medlem
berenpxxs avatar
Det stör mig att åldersrasismen så tydligt har visat sitt fula tryne under denna pandemi.

Om covid-19 i huvudsak hade drabbat barnen, så skulle vi varit i en stenhård lockdown redan i mars och munskydd skulle ha varit i allmänt bruk överallt.
Citera
2020-07-08, 09:42
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
när man började testa allmänheten fanns förmodligen en "testskuld" man ju visar positivt 7-14 dagar efter symptom utbrott.

Så det blir en spik lindriga fall första veckan man testar eftersom man får in sjuka från föregående vecka också.

https://youtu.be/Z6vdXHp8dlQ?t=1383

Johan Carlsson förklarar på den timestampen under gårdagens presskonferens.
Hur länge kan FHM skylla på denna testskuld? Jag vet ingen i allmänheten som har fått testats trots symtom som skulle kunna vara coronaviruset. Det har även varit sparsamt med tester inom vård och omsorg bland personalen. Betalar allmänheten för sina egna tester för att kolla om dem är nya aktiva fall?
Citera
2020-07-08, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Det stör mig att åldersrasismen så tydligt har visat sitt fula tryne under denna pandemi.

Om covid-19 i huvudsak hade drabbat barnen, så skulle vi varit i en stenhård lockdown redan i mars och munskydd skulle ha varit i allmänt bruk överallt.
Det vore också en helt annan sak.

Äldre dör varje år i influensor, varför har du inte burit munskydd tidigare år? Hur många gamlingar kan du tänkas ha smittat på ICA när du varit förkyld och handlat genom åren?
Citera
2020-07-08, 09:52
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86

Äldre dör varje år i influensor, varför har du inte burit munskydd tidigare år? Hur många gamlingar kan du tänkas ha smittat på ICA när du varit förkyld och handlat genom åren?

Hur många äldre där av vanlig förkylning?

Är det inte Influensan som orsakar de flesta dödsfall?

Sprids vanlig influensa av personer som inte har symptom liknande Covid-19?
Citera
2020-07-08, 09:53
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86

Mot influensa har vi vaccin sedan länge och alla kan vaccinera sig, de äldre dessutom gratis.

Men visst, munskydd skulle ha en effekt under influensasäsongerna, men inget som jag skulle påtvinga någon.

Nuvarande pandemi är något helt annat.
Citera
2020-07-08, 09:53
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Lika mycket slump och otur som Norge då:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?time=2020-03-01..2020-04-22&casesMetric=true&totalFreq=true&smoothing=0&cou ntry=SWE~NOR&pickerMetric=location&pickerSort=asc

Men det är inte det jag vänder mig emot; det är att den högsta ansvariga för Sveriges smittskydd är så ovetenskaplig och fri från självkritik att han skyller på slumpen och otur. De två orden borde inte finnas i vokabulären hos någon som ska förklara Sveriges situation. Det är vad man kan förvänta sig av skribenter här på Flashback möjligtvis.

Nu låter det mer som bortförklaring och försök att rädda situationen och att smita undan ansvar. Alltså inte på den nivån jag förväntar mig att en högst ansvarig myndighetsperson resonerar, och det är symtomatiskt för Sverige att han slipper undan med det.
Vaddå ovetenskapligt? Det finns vetenskap for slumpen med! Det kallas statistik. Termodynamik bygger på slump, liksom kvantmekanik, och radioaktivitet, för att inte tala om kemi i största allmänhet. Genetik, evolution och mutationer likaså, eller tror du varje mutation och varje radioaktivt sönderfall är förutsägbart? I så fall vet du inte ett jota om vetenskap. Anser du väder vara helt förutsägbart och inte relaterat till slumpen eller att ha tur eller otur med vädret på bröllopet som varit planerat i månader? Du är så koko så det är helt osannolikt att man kan va så tom i bollen. Klart du måste räkna med slumpen!
Citera
2020-07-08, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
Hur många äldre där av vanlig förkylning?

Är det inte Influensan som orsakar de flesta dödsfall?

Sprids vanlig influensa av personer som inte har symptom liknande Covid-19?
För gemene man är influensa och förkylning samma sak, oavsett vad går man i båda fallen och handlar på ICA även om man är sjuk och jag har då inte sett någon gå runt med munskydd innan corona iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in