2020-07-08, 08:34
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Ja, 15 000 i böter för att klippa någons hår är väl något som Stalin kunde ha infört. Annars tycker jag du överdriver då några av våra grannländer är de i världen som haft mest frihet.

Jag vet att du bara tycker att man kan jämföra med dem (förutom angående munskydd då man absolut inte kan jämföra med dem) och jag vet att du inte kan ta in andra perspektiv än ditt eget. Du behöver inte klargöra detta, även om du naturligtvis kommer att göra det ändå.
Jag tror att jag redan har sagt att jag inte är någon hård förespråkare av karantän och munskydd. Jag har sagt att det är den totala frånvaron och saktfärdigheten i Sveriges agerande som har orsakat det stora antalet döda och kanske viktigare överlevare som nu dels befinner sig i ett mer eller mindre kroniskt tillstånd av oklara symptom dels kräver i många fall lång rehabilitering där man kan räkna med både kroniska besvär och förkortad livslängd.

Det hade räckt med en kortare nedstängning av samhället i ett tidigt skede med reserestriktioner till alla länder, testning och smittspårning samt saker som munskydd i vissa lägen. VI hade kanske under den tiden kunnat höja beredskapen med skyddsutrustning t.ex. på våra äldreboende. Men myndigheterna och politikerna glömde bort den delen av samhället som var mest sårbar nämligen våra gamla och våra utsatta områden. Och ja, man glömde bort det vilket bara det visar på den inkompetens man har haft:

(FB) Stort avslöjande: Regeringen valde bort äldreboenden i pandemiövning den 4 mars

Nu står vi där med en allmän smittspridning som ligger betydligt högre än många andra länder som våra grannar. Visst, vi ser en nedgång på antal döda och inlagda på sjukhus. Men det är semester nu och folk är utanför våra storstäder i hög grad och utnyttjar inte kollektivtrafiken eller sitter tillsammans på sina arbetsplatser samt möter ev. kunder. Dessutom får det antas att smittspridning är större nu hos våra unga då man ser detta mönster i andra länder och det p.g.a. av att unga är mer sociala och oförsiktigare. Detta är oroande i sig då det i USA och på andra platser även i Sverige visat sig att även om de inte dör eller hamnar på IVA kan de bli rejält sjuka och kräva sjukhusvård.

När nu semestern tar slut och folk återvänder till städerna och sina arbeten samt när skolorna öppnar lär vi få se klusterutbrott på en helt annan nivå än våra grannländer. Vi har en vårdapparat som under lång tid kommer att vara överlastad och bitvis slutkörd. En ytterligare våg av patienter kommer att slå hårt mot den. Vi går en mörk höst till mötes. Just nu har vi en respit och den borde vi använda till att förbereda oss.

Det genom massiv testning (vilket inte har kommit igång och ser inte ut att göra det i första taget) och etablering av smittspårningsteam med tolkhjälp där det behövs. Det är absolut nödvändigt att vi får kontroll över smittläget. I detta får munskydd komma in förslagsvis i olika situationer som i kollektivtrafiken, taxi och vissa arbetsplatser. Möjlighet till lokala nedstängning av områden och kanske även mindre orter helt och hållet. Det måste finnas både lagar klara och resurser till det samt att man vet vad man ska göra.

Jag kan inte se att ovanstående är några större inskränkningar även om det naturligtvis innebär att man på individnivå får finna sig i att följa restriktioner. Man ska dock komma ihåg att detta är en effekt av underlåtelser i ett tidigare skede under våren. Våra grannländer kommer naturligtvis också att få erfara klusterutbrott och restriktioner men de kommer att vara på en helt annan nivå då de idag har kontroll över smittan på en så låg nivå att man kan öppna upp samhället i övrigt.

Men gör vi inget av detta kommer vi att se en explosiv utveckling som i USA och kanske som i Brasilien som fortfarande inte har lika många döda på miljon inv. som vi har. Alltså, vår situation är sämre än den i Brasilien redan idag.
Citera
2020-07-08, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Alla ni som starkt förespråkar tvång om munskydd på offentliga platser

Hur tänker ni för framtiden?
Olika typer av influensa har skördat och kommer att skörda otroligt många fler liv än Covid-19 någonsin kommer att göra. Munskydd kan väl minska även den smittspridningen? Likaså med förkylningar, som kostar samhället enorma mängder summor samt även den skördar människoliv.

Hur tänker ni i det längre loppet? Ska vi skippa eventuella krav på munskydd så fort Covid-19 blåst över? Retoriken blir ju helt fel om vi då gör det och då låter influensan åter skörda enorma mängder liv år efter år, liv som då hade kunnat räddats genom tvång på munskydd.

Vill gärna höra ett seriöst svar runt de tankarna.

Jag tycker att frågan om tvång på munskydd är större än Covid-19, nu när vi vet att dödligheten inte alls är på den nivån man först var rädd för.
Ska livet i framtiden endast handla om att inte bli sjuka? Ska människors frihet inskränkas så mycket i framtiden att vi aldrig mer kan ha en, vad vi idag kallar, normal tillvaro?

Skulle ni va bekväma med att aldrig mer i era liv kunna gå på krogen, konserter eller andra arrangemang där spridning av diverse sjukdomar normalt sker. Skulle ni vara bekväma med att för all framtid aldrig få lämna hemmet utan diverse skyddsutrustning, så som munskydd, handskar och skyddsglasögon?

Om detta tvång bara skulle gälla för Corona, vad är det med Corona som rättfärdigar ett sådant tvång? Vi har ju haft många influensa-episoder som skördat många fler liv än Covid. Ska ett sådant krav återinföras inför varje influensa-säsong? Om inte, varför då? Varför skulle då inte offren för en sådan episod vara lika mycket värda att rädda som för Corona?

Som sagt, skulle gärna vilja höra ett seriöst utlägg runt den frågeställningen.
Bra frågeställning. Förhoppningsvis har vi i framtiden ett bra vaccin mot Sars-CoV-2. Jag tycker man fortsättningsvis alltid skall vara hemma när man är sjuk, även vid "bara lite hosta eller snorig". Ingen karensdag. Skippa munskydden.
Citera
2020-07-08, 08:35
Medlem
Ken Drydens avatar
FHMs GD Johan Carlsson går ut med en text där han hävdar att Sveriges många coronadöda är resultatet av en slump.

Artikeln finns i SvD och ligger bakom betalvägg. Är det någon som har möjlighet lägga ut innehållet?

https://www.svd.se/carlson-coronadrabbat-sverige-var-en-slump
Citera
2020-07-08, 08:41
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Intressant jämförelse av vaccinutveckling för ebola, mers, sars 1 (bldde en tumme) och nu den nya coronan där vaccin väntas komma om 12-18 månader.

https://www.frontiersin.org/files/Articles/566882/fphar-11-00937-HTML/image_m/fphar-11-00937-g002.jpg

Kommer från en mycket matnyttig artikel som går igenom allt möjligt kring coronan.

https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fphar.2020.00937/full
Jag tillhör vaccinskeptikerna d.v.s. jag är för vaccin men tror inte att något dyker upp i brådrasket tyvärr. Vi har dock några nya och intressanta tekniker men vi ska komma ihåg att det råder så mycket oklarheter med den naturliga immunisering mot COVID19 att man inte kan räkna med ett lätt jobb att utveckla ett vaccin. De mot SARS slutade med utlösta cytokinstormar sedan försvann intresset och framförallt pengarna. Förhoppningsvis håller intresset i sig denna gången men som sagt det kommer att ta tid och man kan nog räkna med att det inte blir ett heltäckande vaccin med livslång immunitet.
Citera
2020-07-08, 08:43
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Det är lustigt att ni sitter och stiftar lagar här. Detta kommer aldrig hända.

I USA tex finns vaccinationskrav för att gå i skolan. När idioter som antivaxxers blir för många så behövs den typen av åtgärder.
Citera
2020-07-08, 08:51
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag är ganska säker på repris. Med tanke på Sveriges allmänna krishanteringsförmåga och vårens freakshow, antar jag att en mutation möts lika inkompetent som nuvarande virus. Resultat: massdöd och politiskt bullshit. Grundlagen kommer inte ens att diskuteras.
Nja, RNA-virus muterar friskt men coronavirus har en inbyggd korrekturläsarfunktion i transkriptionsfasen alltså när det replikerar sig. Det är ett av problem man har när man försöker ta fram eller hitta antivirala. Detta gör SARS-CoV-2 till ett ovanligt stabilt virus trots dess storlek. Det naturliga förloppet är också att virus blir mildare men man vet aldrig. Nu har man sett en utveckling mot ett mer smittsamt virus men inte dödligare vilket är en förväntad utveckling. Men vad händer om fler grupper blir mer mottagligare? Hur kommer det allmänna utfallet bli då? Jag brukar försöka få folk att förstå att det att folk dör kanske är sorgligt men att många blir rejält sjuka med kanske kvarstående besvär är desto dyrare för samhället och mer resurskrävande.
Citera
2020-07-08, 08:56
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Under 100st på IVA nu, faller snabbt.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Citera
2020-07-08, 08:56
Medlem
Otroligs avatar
Ny skattning av Rt har gjorts av FHM för den intresserade:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/4b4dd8c7e15d48d2be744248794d1438/riket-skattning-av-effektiva-reproduktionsnumret-2020-07-06.pdf

Sägs nu ligga kring 0.72. Känns som det är i linje med hur snabbt nyckeltalen har fallit på sistone. En tidsfråga nu innan IVA-inlagda är under 100.
Citera
2020-07-08, 08:57
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
FHMs GD Johan Carlsson går ut med en text där han hävdar att Sveriges många coronadöda är resultatet av en slump.

Artikeln finns i SvD och ligger bakom betalvägg. Är det någon som har möjlighet lägga ut innehållet?

https://www.svd.se/carlson-coronadrabbat-sverige-var-en-slump
Nej men jag kan kommentera detta.

Vi har alltså en generaldirektör för vår smittskyddsmyndighet som pratar om slumpen och otur. Fundera på detta ett tag.
Citera
2020-07-08, 08:57
Medlem
" Det är väl Centerpartiets krav på lågavlönade jobb som fått stort genomslag inom omsorgen. Allt handlar om att minska kostnader, inget handlar om omsorgen av de äldre." Lotta Gröning

https://www.expressen.se/kronikorer/lotta-groning/vi-kan-inte-saga-att-vi-gjorde-sa-gott-vi-kunde/
Citera
2020-07-08, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Under 100st på IVA nu, faller snabbt.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Fan vad fint! Ja det är fortsatt minskning med en tredjedel i veckan. Utan munskydd till och med!
Citera
2020-07-08, 09:02
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej men jag kan kommentera detta.

Vi har alltså en generaldirektör för vår smittskyddsmyndighet som pratar om slumpen och otur. Fundera på detta ett tag.
Det är klart att slumpen spelar en oerhört stor roll eller anser du att smittskyddet i Lombardiet är världsledande dåliga och därför det gick som det gick ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in