2020-07-08, 07:57
Medlem
Arcanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Intressant jämförelse av vaccinutveckling för ebola, mers, sars 1 (bldde en tumme) och nu den nya coronan där vaccin väntas komma om 12-18 månader.

https://www.frontiersin.org/files/Articles/566882/fphar-11-00937-HTML/image_m/fphar-11-00937-g002.jpg

Kommer från en mycket matnyttig artikel som går igenom allt möjligt kring coronan.

https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fphar.2020.00937/full

Intressant, men man bör ha i åtanke att SARS-CoV-2 ett oändligt mycket farligare virus än de övriga som nämns t.ex. Ebola. Så det är inte så förvånande att det anses angelägnare att få fram ett vaccin.

SARS-CoV-2 har ganska låg dödlighet men sprids lätt vilket gör den mycket farligare än Ebola som har hög dödlighet men har svårt att sprida sig. Tittar man på dödstalen för alla Ebola-utbrott så är de nästan försumbara jämfört med Covid-19,
https://www.cdc.gov/vhf/ebola/history/distribution-map.html
Citera
2020-07-08, 08:03
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Är en pågående pandemi, där drygt 5 000 människor har dött i landet, en sådan extrem situation tycker du?
Ja det tycker jag och inte bara för att jag tillhör en riskgrupp utan för att smittan är utom kontroll och måste stoppas.
Jag är positiv till ett obligatoriskt användande av munskydd i vissa situationer men när det kommer till vaccinering så är jag trots allt osäker på om att det skall göras under tvång.
Men jag är ganska säker på att majoriteten av befolkningen kommer att ta vaccinet när det kommer, så effekterna kommer sannolikt bli väldigt positiva om vaccinet är säkert och inte medför allvarliga biverkningar.
Citera
2020-07-08, 08:05
Medlem
qwerty-66s avatar
Bolsonaro käkar ju malaria medicin. Antivirala ska ju tas tidigt så kan ju vara ett bra drag. Så om ett par dagar får vi nog höra hur snäll Wuhan snuvan är

"He said he was taking hydroxychloroquine - championed by US President Donald Trump - and azithromycin, an antibiotic, to treat the illness. Neither has been proven to be effective against the virus."

https://www.wsj.com/articles/hydroxychloroquine-given-early-helped-coronavirus-patients-study-finds-11593729664
Citera
2020-07-08, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Låt oss se vad som händer till hösten då? Munskydd kommer att åka på. Dock just nu går de inte att få tag i!

Jaja, låt oss se vad som sker i hösten. Såhär lät det i mars, ”vänta bara till juli då jävlar har allt kollapsat”. Kanske dags för er att sluta försöka förutspå ragnarök?

Vi fria svenska män kommer aldrig ta på oss er dumma mask.
Citera
2020-07-08, 08:08
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Du vet om att det finns människor som inte KAN vaccinera sig och lever i riskzonen för att vissa inte vill vaccinera sig eller sina barn.

Men jag håller generellt med, jag tycker man ska få avstå vaccin, munskydd, att isolera sig under pandemier när man är kåt och vill ut och knulla lite.

Avstår man vaccin eller munskydd så är man en risk och ska stötas ut. Villkora resor, arbete skola mm med att folk är vaccinerade/munskydd. De som vägrar får leva isolerade
Citera
2020-07-08, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Avstår man vaccin eller munskydd så är man en risk och ska stötas ut. Villkora resor, arbete skola mm med att folk är vaccinerade/munskydd. De som vägrar får leva isolerade

Det är lustigt att ni sitter och stiftar lagar här. Detta kommer aldrig hända.
Citera
2020-07-08, 08:13
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Jaja, låt oss se vad som sker i hösten. Såhär lät det i mars, ”vänta bara till juli då jävlar har allt kollapsat”. Kanske dags för er att sluta försöka förutspå ragnarök?

Fria svenska män hukar sig raskt och fogar sig när bärandet av mask görs obligatoriskt.
Citera
2020-07-08, 08:13
Avslutad
Jag tror vi får en god effekt med total nedstängning Kontra ekonomi nu eftersom många redan har semester.

Total karantän för all, inga resor, endast gå ut för att handla. Då kan vi krossa viruset
Citera
2020-07-08, 08:15
Medlem
.Dostoj.s avatar
Då kan vi återigen tacka Anders och regeringen för ytterligare lidande som väntar: ”ME-epidemi”
Man vet att ME-fallen ökade bland annat efter den förra Sars-epidemin och det finns en stor risk att det kommer bli en rejäl ökning efter coronapandemin. Detta är bara början på efterdyningar av viruset de släppte löst i Sverige.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K3daXX/forskaren-om-risken-efter-corona-varningssignal
Citera
2020-07-08, 08:15
Medlem
Citat:
Fria svenska män hukar sig raskt och fogar sig när bärandet av mask görs obligatoriskt.

I din umgängeskrets måhända. Man blir som dom man lever med.
Citera
2020-07-08, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch

I don’t think anybody here has advocated for an apocalypse. I don’t think Swedish people are more opposed to mask wearing than other European countries if it was to be mandated by the government.
Citera
2020-07-08, 08:29
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Om det kommer en andra våg och SARS-CoV-2 har muterat så att dödligheten är 80%, då tror jag inte att FHM behöver föreslå lockdown, det kommer att hända av sig självt.
Ja troligen gör folk så.

Jag vet inte om SARS-CoV-2 kan bli muterat så det får sådan effekt att yngre drabbas hårt som spanska sjukan och inte som nu när flertalet avlidna oftast är äldre och de med flera sjukdomar.

Ja skulle yngre avlida i större mängd skulle säkert folk helt frivilligt låsa in sig och de flesta använda munskydd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in