Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-07, 11:23
  #193
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Ja, dom gräver ner typ 2500spänn så dom kan köpa lite restaurangmat etc. på en regnig dag. Sen blir dom mördade av en paranoid kompis som tror dom håller på att luras. Sen hittar någon arkeolog pengarna om 450 år.

Såna finns ju också såklart 😂 Men de kommer aldrig upp i några större summor.
Citera
2020-07-07, 15:39
  #194
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
De flesta börjar nog dock stoppa undan till en regnig dag när de börjar komma upp i summor värda att skydda, så att de snabbt kan vara på banan igen. Behöver inte vara svårare än att köpa fysiskt guld kontant och gömma/gräva ner det, myndigheterna kommer aldrig åt det.

Så kanske en vanlig människa tänker men det är för att man tänker framåt, såna som tjänar stora pengar på kriminalitet tänker inte framåt på det sättet. En regnig dag = en kula i skåpet eller livstid i domen, tack och godnatt sorts situation. Vad ska man med nedgrävda pengar till när man är död? Bättre att använda pengarna nu för att förbättra sin situation och hålla regniga dagar borta, bättre att äta kakan än att spara den för att kanske få ha kvar den
Citera
2020-07-07, 23:30
  #195
Medlem
luhrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Har du Pinephone? Hur är den? Funkar Signal eller Wire på Pinephone?

Har väntat på min i över 2 månader nu (corona), men fick mail häromdagen att den nu är skickad.
Wire har jag aldrig använt, men Signal finns som snap samt har sett någon inofficiell build till ARM man kan kompilera själv om man vill. Dock vad jag förstått fungerar inte registrering med nytt nummer än, men det kommer.
Citera
2020-07-07, 23:44
  #196
Medlem
luhrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Har du Pinephone? Hur är den? Funkar Signal eller Wire på Pinephone?

https://github.com/nanu-c/axolotl/
"Axolotl is completely autonomous and doesn't require you to have created an account with the official Signal application."

Dock:
What is missing
Push notifications
Most settings that are available in the Android app
Encrypted phone calls

Om det nu spelar någon roll.

Finns även som snap.
Citera
2020-07-08, 03:03
  #197
Avstängd
wwrs avatar
Nu säger polisen att raiden mot EncroChat lett till att de funnit gäng som använder tortyrkammare. Inte mycket detaljer om fallet men de gripna var holländare.
Citat:
Dutch police discover secret torture site in shipping containers
...
planned kidnappings, hostage-taking and other serious violent crimes were prevented
https://amp.cnn.com/cnn/2020/07/07/e...ers/index.html
Citera
2020-07-08, 03:34
  #198
Medlem
Symptms avatar
Börjar tycka att detta var en himla bra insats. Fatta att hamna i denna kammaren. fy fan..

https://www.dn.se/nyheter/varlden/po...tortyrkammare/
__________________
Senast redigerad av Symptm 2020-07-08 kl. 03:58.
Citera
2020-07-08, 11:40
  #199
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luhren
Har väntat på min i över 2 månader nu (corona), men fick mail häromdagen att den nu är skickad.
Wire har jag aldrig använt, men Signal finns som snap samt har sett någon inofficiell build till ARM man kan kompilera själv om man vill. Dock vad jag förstått fungerar inte registrering med nytt nummer än, men det kommer.

Då är det en Brave Edition du väntar på eller?
Personligen tror jag en brave edition kan bli för komplex för mig. Läste att Pinephone med redan färdiginställd operativystem. Mer konsumentvänlig Pinephone skall släppas nu under sommaren.

* Luhren, Har skickat ett privat mejl till dig gällande Monero då det är off-topic i tråden.
Citera
2020-07-09, 00:45
  #200
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Jag håller med. Jag skulle gärna ha 5-25 miljoner kronor, men inte på bekostnad av att jag kanske blir skjuten vilken dag som helst eller åker in i fängelset. Då är det inte värt för fem öre.

Exakt. Det tycker inte jag heller. Och man kan relativt enkelt jobba ihop de pengarna på 10 år. Om man är motiverad och jobbar hårt. Men det är för svårt för gangsterfjantar som ballar ur direkt så fort livet blir lite jobbigt.
Citera
2020-07-09, 11:25
  #201
Medlem
anonymous81ogss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stopthekilling
Vad menar du är bättre? Vanliga smartphones kommer de in på på nolltid.

vilka smartphones kommer inte polisen in på på nolltid?

alltså det är lite förvånande hur lite koll många har på vad polisen kan egentligen göra?

kan det vara så att militären och polisiära organ får tillgång till den nyaste teknologin före allmänheten?

alla smartphones, datorer och kryptotelefoner är uppbyggda med teknik som redan är känd av polisens IT-forensiker, deras jobb är att hacka alla och de har hjälp av de främsta inom området. sen så samarbetar underrättelsetjänst, polis, militär och myndigheter internationellt i brottsbekämpning. hur jävla svårt är det att läsa av en datorskärm i realtid? om polisen i Sverige har fått igenom lag om att få göra detta då är det förmodligen så att de har haft teknologin ganska länge. precis som när lagen om rumavlyssning gick igenom så avslöjades det att polisen redan haft teknologin i flera årtionden och utnyttjat den fastän det inte var tillåtet att göra så enligt lagen.

välkomna till 2020-talet. krypterade mobiler kan knäckas och avläsas, vadå trodde ni att era smartphones med wickr appar var säkra?
Citera
2020-07-09, 12:23
  #202
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymous81ogs
vilka smartphones kommer inte polisen in på på nolltid?

alltså det är lite förvånande hur lite koll många har på vad polisen kan egentligen göra?

kan det vara så att militären och polisiära organ får tillgång till den nyaste teknologin före allmänheten?

alla smartphones, datorer och kryptotelefoner är uppbyggda med teknik som redan är känd av polisens IT-forensiker, deras jobb är att hacka alla och de har hjälp av de främsta inom området. sen så samarbetar underrättelsetjänst, polis, militär och myndigheter internationellt i brottsbekämpning. hur jävla svårt är det att läsa av en datorskärm i realtid? om polisen i Sverige har fått igenom lag om att få göra detta då är det förmodligen så att de har haft teknologin ganska länge. precis som när lagen om rumavlyssning gick igenom så avslöjades det att polisen redan haft teknologin i flera årtionden och utnyttjat den fastän det inte var tillåtet att göra så enligt lagen.

välkomna till 2020-talet. krypterade mobiler kan knäckas och avläsas, vadå trodde ni att era smartphones med wickr appar var säkra?

Det finns kryptering som definitivt inte är knäckt av myndigheter. Spelar ingen roll hur "bäst" de är. Men vi tackar brottslingarna för att de är tekniskt inkompetenta. Bara en sån sak att de säljer telefoner till varandra för att få tag i kundregister säger ju en del. Går ju faktiskt extrahera data från en telefon, tok-kryptera och lägga någon annanstans än på själva telefonen....

Kan också påminna om ett fall från närtid där amerikanska myndigheter bönade och bad apple att hjälpa dem ta sig in i en telefon. Till sist hittade myndigheten ett hål, utan Apples hjälp. Men det talar emot att de klickar sig in i vad som helst hur lätt som helst.
Citera
2020-07-09, 14:59
  #203
Medlem
PeaceOnEarths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av invisus
varför inte PGP lixom? det har visat sig hålla år efter år

Citat:
Ursprungligen postat av fuckthisworld91
De flesta är för lata för att hålla på med alla nycklar till olika kontakter, utan vill, i sann millenniebarnsanda, att allt ska gå snabbt och automatiskt. Spela roll om man flyttar stora partier droger och riskerar rejäla volter. Det är givetvis - som alltid - till största del invandrare som gripits.

Det var ju specialtelefoner, s.k PGP-telefoner.
Polisen lyckades plantera malware, som gjorde att de kunde se vad som skrevs....alltså innan de krypterades och skickades iväg
Citera
2020-07-09, 15:08
  #204
Medlem
PeaceOnEarths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barzanii7
Det stod väl att dom stoppade ett tiotal mordförsök eller där det planerades att mord skulle utföras och skulle dom vänta så hade folk blivit mördade så dom var väl tvungna att slå till?

Polisen visste också vem som var tilltänkta offer för "nyss" upptäckta tortyrkammare. Den hade de haft span på i 3 månader och väntade bara på att den skulle bli färdig
De tilltänkta blev upplysta av polisen och gav dem rådet att gå under jorden
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback