2020-07-08, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
Glimrende, det er selvmotsigende at TH logget seg på ipaden to minutter før han passerte kameraet på Futurum.

Det var en kommentar til innlegg #39917 av nøtteliten, som tok opp samme problemstilling. Men jeg linket ikke til den kommentaren.

Men jeg så noen andre her mener at opplysningen om innlogging 09:08 er blitt korrigert senere. Det har ikke jeg fått med meg.

Så beklager, det er ikke meningen å feilinformere. Er ikke sikker på hva som er korrekt jeg.
Citera
2020-07-08, 00:54
Medlem
For alle som trenger å koble av med andre saker man blir helt gal av kan jeg anbefale serien 'Uløste mysterier' på Netflix. Jeg har sett tre episoder, spesielt den tredje om en fransk sak er helt sjuk med tanke på hva folk kan få seg til å gjøre. For å si det slik: Ingen scenarioer er utenkelige egentlig. Alt er faktisk mulig. Store tragedier skjer og folk er faktisk helt sprengt i kålen rundt omkring. God natt!
Citera
2020-07-08, 00:59
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Det var en kommentar til innlegg #39917 av nøtteliten, som tok opp samme problemstilling. Men jeg linket ikke til den kommentaren.

Men jeg så noen andre her mener at opplysningen om innlogging 09:08 er blitt korrigert senere. Det har ikke jeg fått med meg.

Så beklager, det er ikke meningen å feilinformere. Er ikke sikker på hva som er korrekt jeg.

ikke helt sikker jeg heller så greit å bli oppdatert
Citera
2020-07-08, 01:04
Medlem
Om fallet med mobil. Vi vet ikke mer enn at det skal ha skjedd mellom 09:16 og 10:07.

Vi vet ikke hva mobilen registrerte etter fallet.

Om det var AEH selv som falt med mobilen på seg, kan hun ha mistet mobilen. Eller hun kan ha løpt til gjestetoalettet og tatt med seg mobilen. Eller mobilen lå igjen i trappen eller nedenfor trappen.

Uansett, noen flyttet mobilen til sin nesten vanlige plass, på dette bordet i spisestuen, kl 10:07. Det tyder vel på at det må ha vært noen som kjenner vanene i huset, at mobilen ble plassert der.

Skal det forestille at AEH falt før de angivelige kidnapperne gikk til angrep?

Eller, at de angivelige kidnapperne rent tilfeldig kom til å plassere mobilen på bordet.
"Fravær av spor fra andre: Politiet mener ekteparets enebolig på Fjellhamar er et åsted for drap. Krimteknikere har siden forsvinningsdagen brukt utallige timer på å saumfare boligen etter relevante spor. Ifølge VGs opplysninger har ikke teknikerne funnet spor etter andre personer som de ikke kjenner til."
Det er ikke funnet spor etter ukjente personer i boligen.

Kilde: VG 07.07.2020
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/2GQjBv/loerenskog-saken-politiets-utfordringer
Senast redigerad av kornblomst 2020-07-08 kl. 01:18. Anledning: La til dato på VG-linken.
Citera
2020-07-08, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
ikke helt sikker jeg heller så greit å bli oppdatert

Nei men hvis vi må velge hvilke tidspunkt som er beviselig korrekte, så kommer jo pålogging på Ipad milevis foran videoopptakene av THs bil ved Futurum.

Det kan ikke være noen som helst tvil om at tidspunktet da TH logget seg på Ipaden er korrekt tid.

Spørsmålet er om journalistene har fått opplyst feil tidspunkt.

Edit:

Poenget er at loggen viser nøyaktig og korrekt tid da TH logget seg inn denne dagen. Viser loggen 09:08, må det enten tiden på videokameraet være feil, eller TH logget seg inn før bilen hans ankom Futurum, eller noen andre har logget seg på Ipaden hans.
Senast redigerad av kornblomst 2020-07-08 kl. 01:15. Anledning: Edit:
Citera
2020-07-08, 01:13
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Om fallet med mobil. Vi vet ikke mer enn at det skal ha skjedd mellom 09:16 og 10:07.

Om det var AEH selv som falt med mobilen på seg, kan hun ha mistet mobilen. Eller hun kan ha løpt til gjestetoalettet og tatt med seg mobilen. Eller mobilen lå igjen i trappen eller nedenfor trappen.

Uansett, noen flyttet mobilen til sin nesten vanlige plass, på dette bordet i spisestuen, kl 10:07. Det tyder vel på at det må ha vært noen som kjenner vanene i huset, at mobilen ble plassert der.

Eller, at de angivelige kidnapperne rent tilfeldig kom til å plassere mobilen på bordet.
"Fravær av spor fra andre: Politiet mener ekteparets enebolig på Fjellhamar er et åsted for drap. Krimteknikere har siden forsvinningsdagen brukt utallige timer på å saumfare boligen etter relevante spor. Ifølge VGs opplysninger har ikke teknikerne funnet spor etter andre personer som de ikke kjenner til."

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/2GQjBv/loerenskog-saken-politiets-utfordringer

Jeg tror at politiet mener tlf ikke datt alene eller ble kastet alene ned trappa eller tilsvarende høyde er utfra hvor mye en mobil tåler, siste smartphone jeg hadde falt 40cm å skjermen ble knust, sjøl med beskyttelsesdeksel med mere vill ikke en normal smartphone tåle en tur ned ei lenger trapp alene, ikke de usmarte jeg har hatt siste åra har tålt noe tilsvarende, flere som ikke hade tålt et brutalt fall i ei trapp om jeg hadde hatt den i ei lomme heller...
Citera
2020-07-08, 01:15
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Om det var AEH selv som falt med mobilen på seg, kan hun ha mistet mobilen.

...og det kan kanskje ha ført til at TH måtte ringe den to ganger for å lokalisere den..?

Citat:

Det ble lenge skrevet om ukjent DNA funnet i boligen. Er usikker på om dette er klarert eller sjekket ut.
Citera
2020-07-08, 01:17
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Nei men hvis vi må velge hvilke tidspunkt som er beviselig korrekte, så kommer jo pålogging på Ipad milevis foran videoopptakene av THs bil ved Futurum.

Det kan ikke være noen som helst tvil om at tidspunktet da TH logget seg på Ipaden er korrekt tid.

Spørsmålet er om journalistene har fått opplyst feil tidspunkt.

Ja å klart jeg skulle skjekka lista over tider til mini mus før jeg skrev noe
Citera
2020-07-08, 01:24
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Ajdå :-). Mobilen lever sitt eget liv då... :-). Ja, vem plockar upp en mobil o lägger den på plats? Och torkar av den? Vem brottas med AE i hårnät och dammsuger efter sig och tar med påsen på vägen ut? Snaran dras åt.

Kanske inte så dumt med hoppande mobil...
Citera
2020-07-08, 01:25
Medlem
Citat:
Jeg tror at politiet mener tlf ikke datt alene eller ble kastet alene ned trappa eller tilsvarende høyde er utfra hvor mye en mobil tåler, siste smartphone jeg hadde falt 40cm å skjermen ble knust, sjøl med beskyttelsesdeksel med mere vill ikke en normal smartphone tåle en tur ned ei lenger trapp alene, ikke de usmarte jeg har hatt siste åra har tålt noe tilsvarende, flere som ikke hade tålt et brutalt fall i ei trapp om jeg hadde hatt den i ei lomme heller...

Nei men det kan holde å pakke mobilen inn i en sofapute eller lignende, om man vil unngå skader på mobilen.

Poenget er at det ikke er umulig å fake et fall. Og om det er gjort, må det ha vært fordi det var et slikt fall tidligere, ref biologiske spor i og langs trappen, men uten at mobilen var med.

Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
...og det kan kanskje ha ført til at TH måtte ringe den to ganger for å lokalisere den..?

Det ble lenge skrevet om ukjent DNA funnet i boligen. Er usikker på om dette er klarert eller sjekket ut.

Ja, det er en mulighet. Fallet er autentisk, og TH måtte ringe mobilen for å finne den. (Men jeg tror helst at fallet skjedde natten før.)

VG-artikkelen jeg linket til var fra i går, 07. juli 2020. Det er nettopp skrevet at det ikke finnes spor etter ukjente i huset i Sloraveien.

Citat:
Ja å klart jeg skulle skjekka lista over tider til mini mus før jeg skrev noe

Hva mener du, har Minnimus et annet tidspunkt for pålogging på Ipad.
Citera
2020-07-08, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av colli
Dette er nok OT ift sagen - men tak for info! Havde ikke hørt om det.
Ift kommunikation så bruger gadebander her ofte walkie talkies (kan ikke spores ift retssag som fx mobil). Og der er flere tilfælde af terrorrelaterede sager, hvor man bruger gmail, men kun skriver i kladde uden at sende, som parterne så kan logge ind og læse, hvilket også skulle være sværere at spore. Og så er der droner, som bruges til fx rekognoscering.
Takk for informasjon!

Jeg synes ikke at det er OT, ettersom GM i AEH-saken kan ha brukt slike metoder og slike verktøy.

I denne artikkelen er det mer informasjon om det jeg nevnte. Og det kan kanskje hende at GM i AEH-saken har benyttet slike metoder som du beskrev og/eller en slik chat som er beskrevet i artikkelen?

Kripos har deltatt i en stor internasjonal operasjon mot et kryptert nettverk med tunge kriminelle miljøer. Britisk politi kaller det deres største aksjon noen sinne.

politi rundt i Europa har overvåket 100 millioner krypterte meldinger sendt gjennom Encrochat, som ifølge nettsiden brukes av kriminelle til å diskutere narkotikahandel, drap og bortføringplaner.

I Nederland sier påtalemyndighetene på en pressekonferanse torsdag at de har forhindret titalls likvideringer, kidnappinger og tilfeller av tortur som følge av infiltrasjonen, skriver den nederlandske avisa De Telegraaf.

https://www.vg.no/nyheter/i/Jokwp8/norge-del-av-internasjonal-politiaksjon-stoerste-i-britenes-historie
Senast redigerad av z-z-z 2020-07-08 kl. 01:40.
Citera
2020-07-08, 01:30
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Nei men det kan holde å pakke mobilen inn i en sofapute eller lignende, om man vil unngå skader på mobilen.

Poenget er at det ikke er umulig å fake et fall. Og om det er gjort, må det ha vært fordi det var et slikt fall tidligere, ref biologiske spor i og langs trappen, men uten at mobilen var med.

Ja, det er en mulighet. Fallet er autentisk, og TH måtte ringe mobilen for å finne den. (Men jeg tror helst at fallet skjedde natten før.)

VG-artikkelen jeg linket til var fra i går, 07. juli 2020. Det er nettopp skrevet at det ikke finnes spor etter ukjente i huset i Sloraveien.

Hva mener du, har Minnimus et annet tidspunkt for pålogging på Ipad.

Nei, jeg mener at jeg skulle sett på lista hennes før jeg publiserte i førsteomgang og nå orker jeg ikke se etter den lista ettersom jeg er så trøtt så jeg ikke klarer ha begge øya oppe samtidlig...
så god natt til hele gjengen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in