2020-07-07, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
50% hävstång. Idag gick det bättre. Som du förstår så investerar jag på medelkort nivå 1-6 månader, inte på dagsbasis. Börsrörelserna är helt absurda just nu i Sverige och USA och jag kan inte se att någon kan veta hur det ska gå i dag, denna vecka, eller ens denna månad. Men jag är säker på att corona är ett värre slag mot ekonomin än börskurserna visar just nu, och någon gång inom 6 månader kommer verkligheten ikapp. Jag köper på mig lite bear i taget så ju längre överoptimismen håller i sig desto mer vinst, eller förlust, får jag.

Uppenbart för alla som är corona-insatta att corona våg två börjat lite smått på olika ställen i världen. Det slutar inte innan 70% av alla människor är smittade och 5 miljoner dött. Den ekonomiska smällen kommer inte direkt av corona, den kommer indirekt via lockdown och ändrade vanor, som i sin tur beror på naiva politiker som tror de kan stoppa corona. Det här är det med fantastiska läget att tjäna pengar på börsen någonsin.

Vilket certifikat använder du ?
Citera
2020-07-07, 12:50
Medlem
Citat:
Naturgas är lika dåligt för miljön som olja, så köpet har inget med miljö att göra iallafall. Där kan man annars tänka att ha kan förutse vinster, åtminstone pratas det mycket miljö.

Fel, för det första används naturgas i första hand ersätta kolkraftverk.

Sedan en extrem stor marknad är ersätta HFO mer känt dom bunker olja hos vanligt folk. Det är betydligt mer miljövänligare ersätta alla fartyg HFO mot LNG. För transport / fartyg är bland dom största miljö utsläpp står för. LNG är även större energi effektivitet med.

Dock vet alla hur långa avskrivningstider är på tankers så är inget som kommer bli en snabb utveckling.
Citera
2020-07-07, 12:59
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Naturgas är lika dåligt för miljön som olja, så köpet har inget med miljö att göra iallafall. Där kan man annars tänka att ha kan förutse vinster, åtminstone pratas det mycket miljö.
Med miljön menar du den miljö som greta påstår sig bry sig om, dvs koldioxid och global uppvärmning.
Det finns ju faktiskt andra aspekter att ta hänsyn och då är naturgas betydligt bättre för miljön än olja.
Citera
2020-07-07, 13:19
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot
Testningen ökar. Fler har antikroppar. Folk skiter i corona nu, det är därför det kommer nya lockdown också eftersom folk har slutat bry sig. Börsen reagear givetvis negativt på lockdowns, speciellt om det händer i USA.

Som jag sagt tidigare är läget fortsatt volatilt under sommaren, dippar och rallyn som är jävligt svåra att tajma. Med tanke på konsekvenserna av de initiala nedstängingarna är det väl dock ingen som vill göra det utan ses som en sista utväg.

Alla som nämner ordet "tajma" vet dock i regel inte hur man använder sig av trender eller hur dessa bör tolkas.

Det var inte särskilt svårt att "tajma" något, men utöver det så rör att gå på trender inte om att försöka "tajma" något utan går mer ut på att *INTE* sitta på fel sida av trenderna helt enkelt. Att se ganska rudimentära saker som att det är en positiv eller en negativ trend och till vilken grad och så.

Den här enkla linjegrafen över SPY (S&P500 ETF) visar ganska tydligt varför man bör ta med trenderna som en faktor:
https://i.imgur.com/DOo0N6b.png
SPY @ 4h: lila = EMA10/21, gul/orange: SMA50/100/200

Kruxet med saker som t ex EMA21 är att man också måste förstå själva vinkeln av värdet, om det pekar kraftigt nedåt betyder det en sak medan svagt nedåt något annat, en kombination av EMA21 + X (säg t ex en oscillator som RSI) betyder något annat osv osv. Det är sådant man kan lära sig om man har lite tid över. :)
Citera
2020-07-07, 15:45
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Jo, men det är något konstigt med coronan just nu. «Daily cases» ökar, men «daily deaths» ökar inte. Har den blivit svagare?
Man har fler mediciner, och det visar sig att många dog av IVA så det har man slutat med och börjat syresätta blodet på andra sätt. Troligen har corona nära noll dödlighet typ influensa bara man gör rätt. Så antalet dödsfall kommer att vara omärkligt om bara några månader, på så sätt att de platsar i normal dödlighet. Så ärligt talat behöver man inte längre ha lockdown, inte stoppa flygresor osv. Vi får se när även politiker och WHO anser det, det är svårt att gå emot Fårskocken som är livrädfd för corona. Ju längre de tvekar att säga att corona är en vanlig influensa desto längre tid man kan tjäna pengar på börsen. Sedan återgår allt till det normala. Förutom att vi kommer att halvera våra flygningar och hotellbesök, jobba mer hemma osv vilket corona lärt oss fungerar utmärkt
Citera
2020-07-07, 16:14
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
...
Eller så blir det en backtest av 3140 nivån.
Jag har iaf svårt att tro att det stannar något längre tag där vi är nu.

Den stora frågan nu är om du köpte kring motståndet. :)

Jag fyllde på en tidigare post i DAX efter dess nedgång. För någon timme sedan funderade jag på att sälja av på svag vinst eller rentav förlust dock då det såg ut som en björnflagga (DAX) men såg då även att S&P500 (SPX och ES) inte hade något sådant så blev till att ligga kvar något längre och utvärdera vidare.
Senast redigerad av sinewave 2020-07-07 kl. 16:33.
Citera
2020-07-07, 18:04
Medlem
Sålde ut mig totalt idag. Jag har helt enkelt svårt att tro att börsen kommer gå över 1800 punkter inom det närmaste. Jag har bestämt mig för att hålla mig likvid tills vi är nere på 1600 punkter. Då köper jag in mig. Om börsen inte sjunkit dit innan nyår, så kommer jag köpa in mig igen i januari.
Citera
2020-07-07, 18:27
Medlem
turbolences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaffarbin
Sålde ut mig totalt idag. Jag har helt enkelt svårt att tro att börsen kommer gå över 1800 punkter inom det närmaste. Jag har bestämt mig för att hålla mig likvid tills vi är nere på 1600 punkter. Då köper jag in mig. Om börsen inte sjunkit dit innan nyår, så kommer jag köpa in mig igen i januari.

Bra sätt att gå miste om mycket pengar, lycka till kompis.
Citera
2020-07-07, 18:39
Medlem
Citat:
Du kliver ur för att vänta på en nedgång på mindre än 10%? Låter som en bra taktik.
Citera
2020-07-07, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stortrollet
Du kliver ur för att vänta på en nedgång på mindre än 10%? Låter som en bra taktik.
Jag har haft det ganska tufft på börsen. Jag gick in ganska stort i ett mindre tech-bolag som låg minus 50 % i cirka 1,5 år. Nu har de gått upp, så jag kunde sälja ut mig till en förlust på +- 0. Har lite insyn i bolaget och vet om att det inte skulle bli ett skit av det, så lika bra. Med mina övriga innehav hade jag idag cirka 20 % avkastning på 2 år. Detta är dåligt med hänsyn till index senaste två åren. Därför sålde jag av allt, i syfte att gå in igen när det känns rätt. Det är alltså mycket för min egen skull som jag gjort det. Att få en ny start och förhoppningsvis en glädje för börsen som inte funnits tidigare.

Vid 1600 eller i januari är min plan att gå in i: H&M, EQT, Bure, Netflix, Swedbank, Balder, Blizzard, Microsoft, Mastercard och Swedish Match. Lika delar allting förutom EQT, där jag vill ha en något större del.

Eftersom jag bara är 20 år, så tror jag detta kan bli bra i det långa loppet. Läs horisont 10 år.
Citera
2020-07-07, 19:27
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Jag har haft det ganska tufft på börsen. Jag gick in ganska stort i ett mindre tech-bolag som låg minus 50 % i cirka 1,5 år. Nu har de gått upp, så jag kunde sälja ut mig till en förlust på +- 0. Har lite insyn i bolaget och vet om att det inte skulle bli ett skit av det, så lika bra. Med mina övriga innehav hade jag idag cirka 20 % avkastning på 2 år. Detta är dåligt med hänsyn till index senaste två åren. Därför sålde jag av allt, i syfte att gå in igen när det känns rätt. Det är alltså mycket för min egen skull som jag gjort det. Att få en ny start och förhoppningsvis en glädje för börsen som inte funnits tidigare.

Vid 1600 eller i januari är min plan att gå in i: H&M, EQT, Bure, Netflix, Swedbank, Balder, Blizzard, Microsoft, Mastercard och Swedish Match. Lika delar allting förutom EQT, där jag vill ha en något större del.

Eftersom jag bara är 20 år, så tror jag detta kan bli bra i det långa loppet. Läs horisont 10 år.

Där är felet, du är 20 år. Då fattar man högst irrationella beslut också.
Gå på de långa trenderna bara.
Citera
2020-07-07, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Där är felet, du är 20 år. Då fattar man högst irrationella beslut också.
Gå på de långa trenderna bara.
Vad skulle du göra? Köpa in dig i ovan citerade bolag imorgon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in