2020-07-06, 22:50
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Mjo, Det gör det väl men jag tar inte det där fundamentala på särskilt stort allvar för det är data som inte riktigt går att kvantifiera.

Arbetslösheten i USA fortsätter dock att gå åt rätt håll och har slagit förväntningarna:
https://www.cnbc.com/2020/07/02/jobs-report-june-2020.html
Mja, ES inte bara testade 3140 den gick igenom som en varm kniv i smör. Styrkan som inte fanns ett spår av i Fredags dök upp med full kraft.
Fanns ändå en del negativa saker i helgen. Så det där var lite oväntat.

Vet inte vad som tog åt asiaterna, men köpte gjorde dom. Och resten av världen följde med.

Ser ut som ES tar sats för ytterligare ett skutt upp mot Juni högsta. En expanderande triangel som den studsar inom sedan i morse.

Eller så blir det en backtest av 3140 nivån.
Jag har iaf svårt att tro att det stannar något längre tag där vi är nu.
Citera
2020-07-07, 03:09
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knez
Jag har nyligen börja köpa lite aktier och tycker det är intressant och spännande.
Vissa bekanta skrämmer en lite dock och pratar om "en börskrasch" som är påväg pga olika faktorer.

1. Börsen är extremt övervärderad, kapitalet motsvarar inte faktiska tillgångar.
2. Corona krisen kan slå hårdare än man befarar.

Vad tror ni?
covid-hypen är över, marknaden rullar.

Tesla kan förlora (eller öka) 20-90% på en natt,, megabolag skulle jag undvika att dunka storpott i, men sprida risk i en bransch, det skulle jag göra om aktier intresserade. Sedan skulle jag hålla mig ajour på den branschgrenen företagen är verksamma i, säker rörelse d.v.s. - mao går produkt-bolag bort. Kort sagt: ja, marknaden är volabil.
Senast redigerad av psykoshippien 2020-07-07 kl. 03:11.
Citera
2020-07-07, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knez
Jag har nyligen börja köpa lite aktier och tycker det är intressant och spännande.
Vissa bekanta skrämmer en lite dock och pratar om "en börskrasch" som är påväg pga olika faktorer.

1. Börsen är extremt övervärderad, kapitalet motsvarar inte faktiska tillgångar.
2. Corona krisen kan slå hårdare än man befarar.

Vad tror ni?

Så har det alltid låtit
Du kommer få höra det för all framtid
Likt förbannat tuggar det på uppåt , världen bygger på tillväxt oavsett vad vi tycker om det
Vissa vägrar dock inse fakta , födda loosers och vill förbli

Mitt bästa ånglok i portföljen
EQT. 600 st. +95% sedan köp
Även fast världen ska gå under av Corona och övervärdering och annat svammel
Köp kvalite !!! Ju fortare du inser det desto bättre kommer du prestera
Citera
2020-07-07, 08:08
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Såld position: OMXS30 (BULL OMX X18, ca 18x hävstång)
Köp: 19.63, kl. 16:21 22 juni, måndag
Sälj: 24.00, kl. 17:03 6 juli, måndag
P&L: +22.26%

Orsaker,
* Ta vinst
* Detta blev en position som gick från bra till dålig och sedan i sidledes under på tok för lång tid. I regel vill man inte ligga i flera dagar i certifikat med hög hävstång då det blir väldigt dyrt
* RSI14 på 1h betydligt högre än lägre på ca 74 (var ute på promenad, såg inte exakt), bättre än sämre att gå ut

Vad gjorde att du gick in just den 22/6?

Förstår att du går på teknisk analys, men vore intressant att veta varför just den 22/6...
Citera
2020-07-07, 08:15
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Så har det alltid låtit
Du kommer få höra det för all framtid
Likt förbannat tuggar det på uppåt , världen bygger på tillväxt oavsett vad vi tycker om det
Vissa vägrar dock inse fakta , födda loosers och vill förbli

Mitt bästa ånglok i portföljen
EQT. 600 st. +95% sedan köp
Även fast världen ska gå under av Corona och övervärdering och annat svammel
Köp kvalite !!! Ju fortare du inser det desto bättre kommer du prestera

EQT ser jag också enorm uppsida på, sålde dock av EQT på dryga 182 kr i fredags. Ska köpa in mig igen då jag förväntar mig en känguru-marknad framöver om inte en rekyl nedåt som EQT kommer hänga med på så klart.
Kan givetvis bli tvärtom, men är lite Björn nu och försiktig.
Jag tror att EQT ligger på 250 kr innan 2021 är över, som lägst.
Citera
2020-07-07, 09:17
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Vad gjorde att du gick in just den 22/6?

Förstår att du går på teknisk analys, men vore intressant att veta varför just den 22/6...

Absolut, förstår.

Det var pga:

* Kraftig nedgång följt av en uppgång följt av en nedgång (ned > upp > ned), detta under en positiv trend på dagliga varpå det oftare än sällan är ett bra köpläge då det oftare än sällan då går upp (om det rått mer uppgång än nedgång sett till ett helt kluster av prisdata, i detta fall sedan mars 2020).

* Under föregående perioder har det varit positivt att gå in när marknaden backtestar (det går upp för att sedan går ned) vissa nivåer och EMA21 bryts på 4h, se uppgången sedan i mars och notera hur alla nedgångar under 4-5% (på en eller flera dagar) hela tiden varit bra köplägen; detta är ganska typiskt för när man på dagliga har en positiv trend som inte brutits trots att det går ned något (särskilt om det sker större fall enskilda dagar)

* RSI för 4h och 1d började stå lågt för att vara i en tjurtrend (runt 50 kan i vissa fall vara lågt, beror på de större trenderna; i detta fall blev 50 lågt)

* Folk var plötsligt mer björn och tjur, t ex F&G (Fear & Greed Index) gick flera snäpp bakåt, detta samtidigt som t ex SMA200 på dagliga var långt från brutet (dvs vi var i en positiv trend).

* Ganska uppenbart att det skulle ned, från 8-15 juni backade OMXS30 ca -9%. Lite väl mycket ned dock (överreaktion). Det man letar efter då är att det går upp och sedan ned igen och då *VAR* det går ned till. Detta för att få ett hum om huruvida den större nedgången faktiskt skapat en botten eller ej. För just denna period hade den längre trendlinjen (alla bottnar) testas och hållt; positivt tecken. Utöver det hade 50% mean testats (50% av den större nedgången feb > mars) och utöver det SMA50 på dagliga. Alltså 3 nivåer som backtestats, se skärmdump:
https://i.imgur.com/xZl27Go.png
OMXS30, dagliga med trendlinjer osv

-

Som jag skrev blev dock utfallet inte särskilt bra då det sedan skedde en större försäljning varpå jag fastnade i positionen (om jag inte ville ta en stor förlust). Det som gjorde att jag inte sålde av då var att det stora guldkorset för SMA50/200 var (och fortfarande är) i antågande för större index som S&P500. Däremot blev det mer skakigt än ej när SMA200 bröts för större index som S&P500. Samtidigt är det typiskt att sådant sker när man har något så positivt som ett guldkors för SMA50/200 på dagliga ett par dagar bort så det blev mer ett case av att 'rida ut stormen'.

För mina innehav med längre perspektiv (dvs som jag sitter med under längre tid, tänk 3-12 månader) går jag dock på de något mer trögrörliga trenderna som att EMA10 går under EMA21 på dagliga, något som kräver betydligt mer än att det backar någon dag eller två.

Här är en förenklad linjegraf över dagliga datan och XACT OMXS30 som tydligare visar trender och med vissa viktigare saker utmarkerade med röda ringar:
https://i.imgur.com/jDdmDlk.png

För ovan -- Notera lila EMA10 (ljuslila) och EMA21 (mörkare lila) samt hur EMA10 var var långt från att bryta EMA21 ovanifrån under nedgången i juni. Notera också hur detta nästan skedde i maj.
Citera
2020-07-07, 09:47
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Mja, ES inte bara testade 3140 den gick igenom som en varm kniv i smör. Styrkan som inte fanns ett spår av i Fredags dök upp med full kraft.
Fanns ändå en del negativa saker i helgen. Så det där var lite oväntat.

Vet inte vad som tog åt asiaterna, men köpte gjorde dom. Och resten av världen följde med.

Ser ut som ES tar sats för ytterligare ett skutt upp mot Juni högsta. En expanderande triangel som den studsar inom sedan i morse.

Eller så blir det en backtest av 3140 nivån.
Jag har iaf svårt att tro att det stannar något längre tag där vi är nu.

SMA50/200 på dagliga närmar sig, vid sådana fall är det inte ovanligt med högre volatilitet.; dvs kraftigare ned och uppgångar. SMA50/200 gäller för SPY, SPX (SPX500US), ES m fl.

Jag tror på backtest av 3130-3150 (det är ett intervall trots allt), kan även bli ett backtest av EMA21 på 4h, något som vore ett typiskt köpläge. EMA21 på 4h ligger på 3138 just nu så det faller väl in i intervallet.

Tester av EMA21, ES @ 4h:
https://i.imgur.com/e63EL4W.png

Ganska lätt att tro på backtest annars då det är så väldigt vanligt med backtester av tidigare nivåer. Finns viss potential för en 'island top' dock; ES går ned mer varpå det skapas dubbla övre 'gaps' precis som i juni. Det är något 50/50. Då har vi dessutom en påbörjad negativ trendlinje (juni high + juli high) ... Men det där är lite 'vi får se', behövs lite mer data då vi precis haft en lokal topp.

Notera också RSI som står ganska lågt på både 4h och dagliga trots att trenden är positiv, dvs det finns en del uppsida att 'ta av' eller så finns det begränsad nedsida att 'ta av' om man har ett något mer björnperspektiv.
Citera
2020-07-07, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
EQT ser jag också enorm uppsida på, sålde dock av EQT på dryga 182 kr i fredags. Ska köpa in mig igen då jag förväntar mig en känguru-marknad framöver om inte en rekyl nedåt som EQT kommer hänga med på så klart.
Kan givetvis bli tvärtom, men är lite Björn nu och försiktig.
Jag tror att EQT ligger på 250 kr innan 2021 är över, som lägst.

Fullt möjligt
Eqt är sprunget ur investor , bara det räcker som argument
Tror nog du kan lyckas med swing på den
Själv är jag dålig på att sälja , men kompenserar med köp då det går ner. Funkar bra för en ekorre som mig 🐿🐿
Citera
2020-07-07, 10:57
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Naturgas är vel på nåt sätt en joker i energisammanhang, även om framtiden är grön finns det plats för den. Iallafall förventas eksport av gas från Norge öka dom närmsta tio åren.
Naturgas är lika dåligt för miljön som olja, så köpet har inget med miljö att göra iallafall. Där kan man annars tänka att ha kan förutse vinster, åtminstone pratas det mycket miljö.
Citera
2020-07-07, 11:00
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Inget vidare med 1 mille bear idag
Inte med hävstång hoppas jag
50% hävstång. Idag gick det bättre. Som du förstår så investerar jag på medelkort nivå 1-6 månader, inte på dagsbasis. Börsrörelserna är helt absurda just nu i Sverige och USA och jag kan inte se att någon kan veta hur det ska gå i dag, denna vecka, eller ens denna månad. Men jag är säker på att corona är ett värre slag mot ekonomin än börskurserna visar just nu, och någon gång inom 6 månader kommer verkligheten ikapp. Jag köper på mig lite bear i taget så ju längre överoptimismen håller i sig desto mer vinst, eller förlust, får jag.

Uppenbart för alla som är corona-insatta att corona våg två börjat lite smått på olika ställen i världen. Det slutar inte innan 70% av alla människor är smittade och 5 miljoner dött. Den ekonomiska smällen kommer inte direkt av corona, den kommer indirekt via lockdown och ändrade vanor, som i sin tur beror på naiva politiker som tror de kan stoppa corona. Det här är det med fantastiska läget att tjäna pengar på börsen någonsin.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-07-07 kl. 11:04.
Citera
2020-07-07, 12:25
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
50% hävstång. Idag gick det bättre. Som du förstår så investerar jag på medelkort nivå 1-6 månader, inte på dagsbasis. Börsrörelserna är helt absurda just nu i Sverige och USA och jag kan inte se att någon kan veta hur det ska gå i dag, denna vecka, eller ens denna månad. Men jag är säker på att corona är ett värre slag mot ekonomin än börskurserna visar just nu, och någon gång inom 6 månader kommer verkligheten ikapp. Jag köper på mig lite bear i taget så ju längre överoptimismen håller i sig desto mer vinst, eller förlust, får jag.

Uppenbart för alla som är corona-insatta att corona våg två börjat lite smått på olika ställen i världen. Det slutar inte innan 70% av alla människor är smittade och 5 miljoner dött. Den ekonomiska smällen kommer inte direkt av corona, den kommer indirekt via lockdown och ändrade vanor, som i sin tur beror på naiva politiker som tror de kan stoppa corona. Det här är det med fantastiska läget att tjäna pengar på börsen någonsin.

Jo, men det är något konstigt med coronan just nu. «Daily cases» ökar, men «daily deaths» ökar inte. Har den blivit svagare?
Citera
2020-07-07, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Jo, men det är något konstigt med coronan just nu. «Daily cases» ökar, men «daily deaths» ökar inte. Har den blivit svagare?

Testningen ökar. Fler har antikroppar. Folk skiter i corona nu, det är därför det kommer nya lockdown också eftersom folk har slutat bry sig. Börsen reagear givetvis negativt på lockdowns, speciellt om det händer i USA.

Som jag sagt tidigare är läget fortsatt volatilt under sommaren, dippar och rallyn som är jävligt svåra att tajma. Med tanke på konsekvenserna av de initiala nedstängingarna är det väl dock ingen som vill göra det utan ses som en sista utväg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in