Citat:
Ursprungligen postat av
Bob-Dylan
Vad gjorde att du gick in just den 22/6?
Förstår att du går på teknisk analys, men vore intressant att veta varför just den 22/6...
Absolut, förstår.
Det var pga:
* Kraftig nedgång följt av en uppgång följt av en nedgång (ned > upp > ned), detta under en positiv trend på dagliga varpå det oftare än sällan är ett bra köpläge då det oftare än sällan då går upp (om det rått mer uppgång än nedgång sett till ett helt kluster av prisdata, i detta fall sedan mars 2020).
* Under föregående perioder har det varit positivt att gå in när marknaden backtestar (det går upp för att sedan går ned) vissa nivåer och EMA21 bryts på 4h, se uppgången sedan i mars och notera hur alla nedgångar under 4-5% (på en eller flera dagar) hela tiden varit bra köplägen; detta är ganska typiskt för när man på dagliga har en positiv trend som inte brutits trots att det går ned något (särskilt om det sker större fall enskilda dagar)
* RSI för 4h och 1d började stå lågt
för att vara i en tjurtrend (runt 50 kan i vissa fall vara lågt, beror på de större trenderna; i detta fall blev 50 lågt)
* Folk var plötsligt mer björn och tjur, t ex F&G (Fear & Greed Index) gick flera snäpp bakåt, detta samtidigt som t ex SMA200 på dagliga var långt från brutet (dvs vi var i en positiv trend).
* Ganska uppenbart att det skulle ned, från 8-15 juni backade OMXS30 ca -9%. Lite väl mycket ned dock (överreaktion). Det man letar efter då är att det går upp och sedan ned igen och då *VAR* det går ned till. Detta för att få ett hum om huruvida den större nedgången faktiskt skapat en botten eller ej. För just denna period hade den längre trendlinjen (alla bottnar) testas och hållt; positivt tecken. Utöver det hade 50% mean testats (50% av den större nedgången feb > mars) och utöver det SMA50 på dagliga. Alltså 3 nivåer som backtestats, se skärmdump:
https://i.imgur.com/xZl27Go.png
OMXS30, dagliga med trendlinjer osv
-
Som jag skrev blev dock utfallet inte särskilt bra då det sedan skedde en större försäljning varpå jag fastnade i positionen (om jag inte ville ta en stor förlust). Det som gjorde att jag inte sålde av då var att det stora guldkorset för SMA50/200 var (och fortfarande är) i antågande för större index som S&P500. Däremot blev det mer skakigt än ej när SMA200 bröts för större index som S&P500. Samtidigt är det typiskt att sådant sker när man har något så positivt som ett guldkors för SMA50/200 på dagliga ett par dagar bort så det blev mer ett case av att 'rida ut stormen'.
För mina innehav med längre perspektiv (dvs som jag sitter med under längre tid, tänk 3-12 månader) går jag dock på de något mer trögrörliga trenderna som att EMA10 går under EMA21 på dagliga, något som kräver betydligt mer än att det backar någon dag eller två.
Här är en förenklad linjegraf över dagliga datan och XACT OMXS30 som tydligare visar trender och med vissa viktigare saker utmarkerade med röda ringar:
https://i.imgur.com/jDdmDlk.png
För ovan -- Notera lila EMA10 (ljuslila) och EMA21 (mörkare lila) samt hur EMA10 var var långt från att bryta EMA21 ovanifrån under nedgången i juni. Notera också hur detta nästan skedde i maj.