2020-07-07, 16:45
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Carlson nämnde det på dagens presskonferens,

stanna hemma även med milda symptom,

sa han,

så det gäller fortfarande.

Jo, jag vet. Har en bekant som har halsont och snuva, träffade henne häromdagen och är lite orolig för att ha blivit smittad.
Citera
2020-07-07, 16:47
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Okej när det kommer till internationella relationer så finns det en poäng men jag tror dem ekonomiska incitamenten är betydligt viktigare än bilden av landet utåt. Varför skulle annars Kina ens ha en exportmarknad? Sedan undrar jag var du menar med smittade varor?

Som sagt. Sverige kan väl föra handel med andra länder utan problem så länge Sverige kan sälja någonting som andra länder behöver, saker som de inte kan leva utan.
Citera
2020-07-07, 16:48
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Tillämpa rätt Corona pandemi strategi som skyddar befolkningen kan de inte. Men skylla ifrån sig på allt annat, det kan de.
Först skyller de stora antal dödsfall i äldreboende på invandrare som inte kan språket. Sen skyller de det på privata aktörer genom utrikesministern som senare ber om ursäkt.
Det kan aldrig vara regeringens fel eller FHMs fel. Snart skyller de det på utomjordingar eller varför inte ryska ubåtar!

Bara en tidsfråga. "Alla andra har fel". Putin, Trump, utomjordingar. Kritiska röster avfärdas. De som vill rädda liv är fascister och nazister...
Man anar en viss desperation. Det faktum att Sverige har 22 gånger fler döda än Norge skylls på allt utom den svenska strategin....
En narcissist kommer aldrig erkänna att de har fel.
Citera
2020-07-07, 16:50
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
40-50 % av BNP kommer inte från export, det är nettot mellan export och import som ingår i BNP. 2019 var det plus 3,5 % av BNP.

De som importerar i särklass mest är exportindustrin, typ insatsvaror mm.

40-50 % avser exporten relativt BNP, export kan vara mer än 100% relativt BNP.
Men även det är lite missvisande om exportproduktionen här i landet, rensat från de importerade insatsvarorna och tjänsterna är den faktiska exportförädlingen här i landet mycket mindre än vad 40-50% siffran anger. Men alltid lurar det någon, typ politiker och journalister.

Med andra ord anser du att Sverige inte kommer att skadas ekonomiskt på grund av hur Sverige har hanterat coronaviruset. Det är mindre än 50% av BNP-n som utgörs av exportindustrin.
Citera
2020-07-07, 16:51
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Nä, men hur du får ihop ''Större klustersmittor som poppar upp här och var'' med en smittvåg.
''Större klustersmittor som poppar upp här och var kan ju också ses som en fortsättning på den första vågen''

Okej. Men denna första våg vi haft har ju kommit i form av klustersmitta.många områden har knappt haft några smittade och andra har drabbats mycket hårt.
Citera
2020-07-07, 16:53
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Tillämpa rätt Corona pandemi strategi som skyddar befolkningen kan de inte. Men skylla ifrån sig på allt annat, det kan de.
Först skyller de stora antal dödsfall i äldreboende på invandrare som inte kan språket. Sen skyller de det på privata aktörer genom utrikesministern som senare ber om ursäkt.
Det kan aldrig vara regeringens fel eller FHMs fel. Snart skyller de det på utomjordingar eller varför inte ryska ubåtar!

Det är ju lätt att jämföra vilken skyddsutrustning som användes på äldreboenden i Sverige, Norge, Danmark och Finland i mars månad 2020,

i olika situationer, t ex "servera mat", "nära vård" och

"vård av misstänkt eller bekräftad Covid-19",

det blir ju en tabell,

den artikeln skulle jag ha skrivit om jag var journalist,

i Sverige eller i nåt annat land.
Citera
2020-07-07, 16:54
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Handeln är i full gång i nuläget trots vårt "smittningsläge". Varför då i såna fall?
Tror snarare att vi kommer att vara bekymrade över smitta från utlandet.

Arbetslösheten ökar i Sverige. Flockimmunitet kan vi glömma. De som smittades bildar antikroppar för kortare perioder (3 månader). Andra länder lättar upp sina restriktioner och många av dem testar, spårar och isolerar samtidigt. Då minskar man smittningstakten och öppnar upp ekonomin steg för steg.

I Sverige härjar viruset fritt, ingen masstestning har skett. Vi spårar inte viruset heller. För mig är Sveriges "strategi" undermålig. Jag är snarare bekymrad över att andra länder kommer att undvika oss som pesten. Det finns många länder som UK, Grekland eller Finland som inte välkomnar svenskar Vilken planet lever du i?
Citera
2020-07-07, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SBengtsson
Hua vilken egoist.

Redan i mars sa du att du var "pro-tegnell"
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Ja, jag är fortfarande väldigt nöjd med att få ha haft kvar min frihet. Jag skriver ju även i det inlägget du citerar att jag tror det kommer gå åt helvete för Sverige ändå.

Citat:
och hur bra du tycker Löfven är

Nej. Jag skriver att jag hatar Löfven och att det är skönt att han håller käft. Kan du inte läsa?

Citat:
Här erkänner du att din arbetsgivare förlorat 90% inkomst och vill att samhället ska vara öppet.

Ja. Det var ett fakta och en åsikt. Vart vill du komma?

Citat:
Här pratar du om att 16000 kommer dö men det är ju bara "pensionärer" för dig

Nej. Jag skriver hur många jag tror kommer dö, utan att lägga någon värdering i det. Sen skriver jag att det inte bara är pensionärer. Du är helt hysteriskt dum.

Citat:
Här erkänner du själv att du inte är i riskgruppen

Fan där fick du mig. När jag erkände detta.

Som sagt, jag hatar 90-talister för de går inte att diskutera med och de förstör Flashback. Snälla sluta med det.
Citera
2020-07-07, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
"Fakta är att tills dags datum har 5447 dödsfall i Sverige haft diagnosen Covid-19, de har haft diagnosen.
Nödvändigtvis har den inte orsakat deras död."

De äldre som känsligast för Covid-19 snubblade på kryckan eller satte kudden i halsen,

över 5.000 människor har inte dött pga pandemin i Sverige eller vad är det du säger?

Jo, mer än 5000 har avlidit.

Men över 90% av de avlidna är över 70 år och nära 50% är 85+
84,3% hade underliggande sjukdomar varav 57,9% hade 2 eller flera underliggande sjukdomar.

Någonstans kommer man till punkten där man måste ställa grupper och intresse mot varandra.
Jag anser inte att nedstängningen av samhället är motiverad.
Min övertygelse är att detta i längden kommer kosta betydligt mer både ur ett ekonomiskt perspektiv men faktiskt även humant sätt.
Citera
2020-07-07, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Arbetslösheten ökar i Sverige. Flockimmunitet kan vi glömma. De som smittades bildar antikroppar för kortare perioder (3 månader). Andra länder lättar upp sina restriktioner och många av dem testar, spårar och isolerar samtidigt. Då minskar man smittningstakten och öppnar upp ekonomin steg för steg.

I Sverige härjar viruset fritt, ingen masstestning har skett. Vi spårar inte viruset heller. För mig är Sveriges "strategi" undermålig. Jag är snarare bekymrad över att andra länder kommer att undvika oss som pesten. Det finns många länder som UK, Grekland eller Finland som inte välkomnar svenskar Vilken planet lever du i?
Men nu är vi immuna så det är lugnt.
Citera
2020-07-07, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Men nu är vi immuna så det är lugnt.

6 veckor. Lagom till skolorna börjar.
Citera
2020-07-07, 16:59
Medlem
AttCzas avatar