2020-07-07, 14:14
Medlem
Snapcounts avatar
Oslo smäller krogar "på fingrarna" :

Fire nye utesteder stengt: Oslo kommune vil ikke stramme inn reglene

Oslo kommune har nå til sammen stengt syv skjenkesteder etter brudd på smittevernreglene. Likevel ser kommunen en bedring etter helgen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/pL72Xo/fire-nye-utesteder-stengt-oslo-kommune-vil-ikke-stramme-inn-reglene
Citera
2020-07-07, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Usa då? Mexico, Brasilien?

De håller sig inomhus nu pga extrem värme utomhus. De sitter som packade sillar och andas Corona på varandra. Det är däremot kolugnt i deras svalare delstater.
Citera
2020-07-07, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
De håller sig inomhus nu pga extrem värme utomhus. De sitter som packade sillar och andas Corona på varandra. Det är däremot kolugnt i deras svalare delstater.
Men flera afrikanska länder och Sri Lanka har också få fall
Citera
2020-07-07, 14:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
”Officiella källor”... Har WHO trademarkat allt som har med covid att göra? Det var nyheter för mig i sådana fall, berätta gärna mer.

Och först upprepa svar till fascister som kommer med hastighets- och promillegränsjämförelsen (börjar bli rätt tröttsamt): nej, jag är inte för ett laglöst samhälle.

Är trött på alla som sätter likhetstecken mellan lagar, regler och fascism. Det är inte fascism att införa krav på munskydd i publika miljöer eller stänga ned skolor i den värsta pandemin sedan spanska sjukan. Det är ingen mänsklig rättighet att springa runt och smitta ned folk.
Citera
2020-07-07, 14:20
Medlem
Känns som att pandemin i landet är på väg att ebba ut för denna gång. Nu kommer istället efterspelet. Ansvarsfrågan inom äldreomsorgen. Anmälningarna haglar redan.
Citera
2020-07-07, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Över är det inte men det kommer vara så få att ingen bryr sig.

Han pratade ju också om dessa länder som genomfört "kraftiga åtgärder" och nu börjat öppna upp. Då blossar det upp igen och de tvingas ta till "kraftiga åtgärder" igen.

För dessa länder är det inte på långa vägar över. De tvingas återta "kraftiga åtgärder" om och om igen eller helt enkelt köra på Sveriges linje.

Du har naturligtvis rätt där, slarvigt uttryckt av mig.

Japp, det är något jag ansett från dag ett.
Min personliga åsikt är att man inte kan köra lockdown för att få bukt med Covid-19 permanent.
Även om vi har många avlidna och i praktiken misslyckats med att skydda äldreboende så är den svenska strategin i grunden rätt anser jag.
Citera
2020-07-07, 14:21
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det spelar ingen roll vem som är riskgrupp och inte. Vi har sett unga friska 21 åringar dö och många har permanenta skador även efter milda fall.
I Sverige? Vem? Det är väl inte den utrikiska sportbollsnegern du syftar på?

Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag kan förklara precis hur jag känner: om du smittar mig så jag får någon form av permanenta skador av något som vi kunnat undvika genom att du haft mask på dig så krossar jag skallen på dig på asfalten och går därifrån. Fattar du?
Varför har inte du en mask på dig i detta scenario?
Citera
2020-07-07, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Och Zlatan tjänar 100 ggr mer än du så antar han vore ännu bättre att rådfråga då...

Du har en poäng. Men seriöst då fattar jag inte att folk inte förstår något så enkelt. Tror de att svenskarna blivit mycket bättre på att tvätta händerna eller något sådant? Det borde väl vara uppenbart även för förnekarna att det Inter åder flockimmunitet i Norrland t.ex.
Citera
2020-07-07, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Herregud vad har hänt med Flashback. Det du skriver är alltså svaret på min seriösa fråga.

Jag hatar 90-talister.

Hua vilken egoist.

Redan i mars sa du att du var "pro-tegnell"
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
och hur bra du tycker Löfven är

Här erkänner du att din arbetsgivare förlorat 90% inkomst och vill att samhället ska vara öppet.
Citat:
Min arbetsgivare som finns över hela landet och är beroende av att samhället hålls igång har tappat mer än 90% av sina inkomster.

Här pratar du om att 16000 kommer dö men det är ju bara "pensionärer" för dig

Här erkänner du själv att du inte är i riskgruppen
Citat:
Min sambo jobbar med äldre och jag har ett mindre viktigt jobb. Vi är absolut inte i npgon riskgrupp. Vore det helt efterblivet att ge oss en varsin coronaspruta så vi blir sjuka, sätta oss i karantän tills vi inte smittar och därefter återgå till arbete som (förhoppningsvis) immuna? Det låter smart i mitt huvud men är antagligen just efterblivet.
Senast redigerad av SBengtsson 2020-07-07 kl. 15:18.
Citera
2020-07-07, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Du har en poäng. Men seriöst då fattar jag inte att folk inte förstår något så enkelt. Tror de att svenskarna blivit mycket bättre på att tvätta händerna eller något sådant? Det borde väl vara uppenbart även för förnekarna att det Inter åder flockimmunitet i Norrland t.ex.

Norrland har ju varit rätt skonat med sin glesbygd.
I Sthlm är säkert en del av förklaringen en viss immunitet bland folket.
Oavsett anledning är jag glad att alla siffror äntligen rör sig åt rätt håll med ganska rask takt just nu.
Citera
2020-07-07, 14:25
Moderator
Chantres avatar
Skånes rapporterade siffror av avlidna från Region Skåne har legat still sedan den 29:e juni. I dag "hittade" man 7 stycken.

2 st från den 2:e juli, resten hör hemma i juni.

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/fordjupad-lagesbild/
Citera
2020-07-07, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Över är det inte men det kommer vara så få att ingen bryr sig.

Han pratade ju också om dessa länder som genomfört "kraftiga åtgärder" och nu börjat öppna upp. Då blossar det upp igen och de tvingas ta till "kraftiga åtgärder" igen.

För dessa länder är det inte på långa vägar över. De tvingas återta "kraftiga åtgärder" om och om igen eller helt enkelt köra på Sveriges linje.

Jo de kan mkt väl har försatt sig i en jobbig situation där de får "sitta på nålar" hela tiden och ha panikåtgärderna på bordet närhelst det blossar upp. Egentligen borde de ju fortsätta låsa in sina medborgare - förbjuda dom lämna landet - OCH stänga gränserna för turister o andra potentiella covidterrorister utifrån minst lika länge det närmaste året i varje fall, så kanske de kan hålla sina siffror så där vackra, nära noll som alarmisterna har inbillat sig är det enda som gäller...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in