Citat:
Ursprungligen postat av
Joponen
Hej!
Jag skrev en annan tråd men jag passar på att fråga här åxå:
Jag kommer att bli förflyttad från Finland till Sverige för att avtjäna 4 år långt straff. Har suttit typ 1 år, så har frigivningsdatum här i finland i slutet på Juni 2021.
Nu när jag blir flyttad till Sverige vet någon hur processen ser ut? Här sitter jag på öppen anstalt, får ha fängelsets mobil och använda laptop för skola varje dag osv.
Om jag då är dömd till 4 år, kommer jag till Kumla direkt? Trots att jag har ca 1 år 8 månader kvar om man räknar enligt svenska 2/3.
Någon här inne sa åxå att om du har frigivningsdatum från Finland så är det det som gäller även i Sverige, någon som vet?
Kan man komma direkt till öppen anstalt, och isåfall, vilken i södra Sverige är bra?
mvh
Ja skulle säga du slipper riksen på Kumla och hamnar på en klass 2 direkt men då de är överfullt så kommer de ta tid med så du lär få övernatta på Sollentuna häktet eller en tripp till Flemingsberg alt kronan tills du fått placering för de är semestertider nu .. så räkna med en 2a
Jag satt med en snubbe som torskade i i equador och han hade suttit där i några år men 2/3 sitter du i Sverige
Minus de du redan suttit i Finland så blir typ 1.5 år i runda slängar . Indirekt kan du söka permis direkt från att du landar men anstalten lär lägga på kvaltid på 2 mån beroende på hur du svarar testet se till att svara vettigt .
Frågorna ser ut som dessa nedan
Umgås du med kriminella ?
Om din fru säger åt dig har du rätt att slå henne .
Hur mycket dricker / knarkar du ?
Återfall m m
Är bra om du ligger på låg - medel med annars kan du bli klassad som manipulativ enligt deras dator som räknar ut allt 😂
Va beredd på en 2a i bästa fall en 3a