2020-07-02, 17:15
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joponen
Hejsan, tack för svar!

Jag VILL absolut inte till Sverige! Men de tvingar ju mig tyvärr..

RISE har begärt att jag ska bli överlämnad till Sverige och KV har bistått dem i detta. Överklagade till Förv.rätten men de gick även på KV's linje..

Fungerar på om man kan kontakta RISE å se om de kan avbryta sin begäran? Ska prova kontakta min finska advokat.

Ja jag hoppas jag slipper komma in på Kumla direkt och sen försöka komma ut på öppen anstalt.. Jävla jobbigt nu när man är van vid detta. Vill helt klart stanna här.

Några tips på hur man skulle kunna få stanna i Finland?

Mvh

Förstår inte hur man kan bli tvingad att bli överflyttad.

Vanligtvis så måste man ansöka om överföring och sen få den beviljad.

Detta låter som något helt annat.

Kanske går under andra avtal än just a "Treaty Transfer" som det multilaterala avtalet mellan ganska så många länder runtom i världen är med i och går under.
Citera
2020-07-03, 10:28
Medlem
Hej.

Jo det finns en överenskommelse mellan de nordiska länderna, så medborgare ska sitta i sitt eget land, så det är det de har kört på.

Kollade med min finska advokat men han sa att det finns inget man kan göra.

1 månad tills det vinner laga kraft typ, så har ju lite mer tid iaf.. Hoppas att det hinner gå så lång tid att jag slipper Kumla. Ska se om de kan skriva nåt intyg att jag skött mig här, så jag kan komma till en klass 3 anstalt direkt.

Hade varit fint om jag bara kunde skita i att skriva på delgivningen, men antar att nån på fängelset skriver på åt mig!
Citera
2020-07-07, 03:06
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prisonchick
Sitter och läser på kriminalvården.se och ser att man har fotboja på klass 3. Stämmer det?

På vissa ja . Andra nej dock kommer de nya regler hela tiden och när dom ska bygga ut ..ja då blir de samma sak där en liten anstalt har inte boja medans en större har de gör de är lättare för dem att hålla koll på att man är på området . Rätt säker de tar en stund för dem att pejla in vart man är om man säger så
Citera
2020-07-07, 03:16
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joponen
Hej!

Jag skrev en annan tråd men jag passar på att fråga här åxå:

Jag kommer att bli förflyttad från Finland till Sverige för att avtjäna 4 år långt straff. Har suttit typ 1 år, så har frigivningsdatum här i finland i slutet på Juni 2021.

Nu när jag blir flyttad till Sverige vet någon hur processen ser ut? Här sitter jag på öppen anstalt, får ha fängelsets mobil och använda laptop för skola varje dag osv.

Om jag då är dömd till 4 år, kommer jag till Kumla direkt? Trots att jag har ca 1 år 8 månader kvar om man räknar enligt svenska 2/3.

Någon här inne sa åxå att om du har frigivningsdatum från Finland så är det det som gäller även i Sverige, någon som vet?

Kan man komma direkt till öppen anstalt, och isåfall, vilken i södra Sverige är bra?

mvh

Ja skulle säga du slipper riksen på Kumla och hamnar på en klass 2 direkt men då de är överfullt så kommer de ta tid med så du lär få övernatta på Sollentuna häktet eller en tripp till Flemingsberg alt kronan tills du fått placering för de är semestertider nu .. så räkna med en 2a

Jag satt med en snubbe som torskade i i equador och han hade suttit där i några år men 2/3 sitter du i Sverige

Minus de du redan suttit i Finland så blir typ 1.5 år i runda slängar . Indirekt kan du söka permis direkt från att du landar men anstalten lär lägga på kvaltid på 2 mån beroende på hur du svarar testet se till att svara vettigt .

Frågorna ser ut som dessa nedan

Umgås du med kriminella ?
Om din fru säger åt dig har du rätt att slå henne .
Hur mycket dricker / knarkar du ?
Återfall m m

Är bra om du ligger på låg - medel med annars kan du bli klassad som manipulativ enligt deras dator som räknar ut allt 😂

Va beredd på en 2a i bästa fall en 3a
Citera
2020-07-07, 03:17
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Du kommer få dela rum med någon annan, bara att hoppas detta är en bra grabb så att ni kan flabba lite. Det är inte kul om man sitter med en äcklig jävel som pissar överallt i badrummet.

Han kan inte ansöka om fotboja, strafftiden är alldeles för lång. Den får inte sträcka sig över 6 månader för att det ska bli relevant med fotboja.

Ja för dela rum är fan inte kul om de är en pundare som inte hittat duschen på ett halvår .
Citera
2020-07-07, 06:27
Medlem
Hej, en som jag känner till i ytterkanten av bekantskapskretsen har blivit dömd till ca 3års fängelse för ekonomisk brottslighet, (fifflade rätt stora belopp tydligen).

Aldrig straffad förut, inte ens en fortkörningsbot.

Hur ser den personens framtid ut? Vilken klass kommer han hamna på? Ska han bara åka till ett fängelse eller blir han hämtad? Just nu lever han livet som ”vanligt” med att skjutsa ungar till fotbollsmatcher etc.

Jag tror personligen han kommer åldras som tusan av sin vistelse.

36 mån fängelse, 2/3 av det är 24 mån. När kan han ansöka om fotboja?
Citera
2020-07-07, 09:05
Medlem
Prisonchicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TattooedFucker
På vissa ja . Andra nej dock kommer de nya regler hela tiden och när dom ska bygga ut ..ja då blir de samma sak där en liten anstalt har inte boja medans en större har de gör de är lättare för dem att hålla koll på att man är på området . Rätt säker de tar en stund för dem att pejla in vart man är om man säger så

Då kanske jag slipper på Ljustadalen. Inte för att jag har några planer på att rymma men skulle gärna ta chansen att sätta mig under ett träd och filosofera ensam då och då.
Citera
2020-07-07, 09:14
Medlem
Prisonchicks avatar
Citat:
Frågorna ser ut som dessa nedan

Umgås du med kriminella ?
Om din fru säger åt dig har du rätt att slå henne .
Hur mycket dricker / knarkar du ?
Återfall m m

Är bra om du ligger på låg - medel med annars kan du bli klassad som manipulativ enligt deras dator som räknar ut allt 😂

Om jag får de frågorna

1 - nä, inte vad jag vet och de jag umgås med vet inte heller att de umgås med en kriminell kärring

2 - Har varken fru eller man men slåss är inte min grej. Dessutom brukar det vara jag som säger åt folk

3- Knarkar inte alls, har aldrig gjort och kommer aldrig att göra. Röker inte ens vanliga cigg. Dricker? Ja, nån fest om året med ordentlig fylla brukar det bli. Till vardags, kanske köper en flaska vin varannan- var tredje månad och dricker ett glas om dagen tills den är slut.

4- Återfall? Nä, tror aldrig jag kommer bli satt i en position där jag har tillgång till att plocka ut pengar från andras konton igen

Jag kanske är för skötsam för att få permis
Citera
2020-07-07, 09:16
Medlem
Jag satt i DDR i tre dagar, det var inte kul pga bland annat det var en diktatur.
Citera
2020-07-07, 15:44
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Om jag får de frågorna

1 - nä, inte vad jag vet och de jag umgås med vet inte heller att de umgås med en kriminell kärring

2 - Har varken fru eller man men slåss är inte min grej. Dessutom brukar det vara jag som säger åt folk

3- Knarkar inte alls, har aldrig gjort och kommer aldrig att göra. Röker inte ens vanliga cigg. Dricker? Ja, nån fest om året med ordentlig fylla brukar det bli. Till vardags, kanske köper en flaska vin varannan- var tredje månad och dricker ett glas om dagen tills den är slut.

4- Återfall? Nä, tror aldrig jag kommer bli satt i en position där jag har tillgång till att plocka ut pengar från andras konton igen

Jag kanske är för skötsam för att få permis

Alla får dom frågorna inom en månad . Kommer inte ihåg vad va testet heter men du blir kallad till de men de kommer tjejerna berätta för dig med iallafall de som suttit ett tag

Nä men den datorn räknar ut allt o ingenting har man jobb ,bostad m m och om de hände för flera år sedan blir man oftast låg / medel

Nä . Ju högre man man blir då får man kvaltid . 2-4 mån ja vart hög på 2 av dem och de var skitsamma då jag hade ett straff på 3 mån 😂 men du vill va låg på allt när de gäller permis först o främst samma gäller kontakt med frivård m m . Vet folk som åkt dit varje vecka på möte med frivården men räkna med övervakning i ett år efter
Citera
2020-07-07, 15:46
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Då kanske jag slipper på Ljustadalen. Inte för att jag har några planer på att rymma men skulle gärna ta chansen att sätta mig under ett träd och filosofera ensam då och då.

De slipper du . Dock är de ett friskhetstecken att rymma enligt kriminalvården .

Tiden kommer gå fort. Tänk inte på tiden o räkna dagarna i början .
Citera
2020-07-07, 16:14
Medlem
Prisonchicks avatar
Citat:
De slipper du . Dock är de ett friskhetstecken att rymma enligt kriminalvården .

Tiden kommer gå fort. Tänk inte på tiden o räkna dagarna i början .

Jag kanske sjuk i huvudet (och lär väl få ett bryskt uppvaknande) men just nu längtar jag efter att få åka in. Tyvärr har jag inte hört något om min uppskovsansökan så jag måste väl ta mig i kragen och ringa och fråga. Vore lite trist att sätta sig på ett tåg i x antal timmar och sedan inte bli insläppt .

Går allt som det ska åker jag upp på måndag. Allt är förberett här hemma förutom en av hundarna som jag lämnar iväg i sista sekunden. Det är det svåraste av allt (till och med svårare än dottern), att lämna just den hunden, grinar bara jag tänker på det. Men förutom det ser jag fram emot isoleringen, att ingen kan få tag på mig om jag inte vill det och att inte behöva kommunicera mer än absolut nödvändigt med människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in