2020-06-23, 00:16
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
En öppen anstalt innebär att det inte finns några rymningshinder. De som väljer att dra får avtjäna resten av straffet vid sluten anstalt.

Är sluten jobbigare?

Tiden går snabbare på sluten då man blir inlåst 1845 och utsläppt kl 0700 ur cellen

Klientelet är oftast lugnare på slutna men visst förekommer de bråk där.

Citat:
Ursprungligen postat av Prisonchick
Nästa fråga

Finns det någon begränsning på antal telefonnummer man kan få godkända?

Ca 10 ST . Familj o nära vänner

Kom ihåg att alla måste ha telefonnummer reggat på sig så hittar man inte de på Eniro ... Ja då får man skicka in en faktura med så blir de oftast godkänt
Citera
2020-06-23, 14:27
Medlem
Prisonchicks avatar
Kan berätta att Coronakortet INTE fungerade. De vill ha covidtest utfört på vårdcentral, har jag bara feber, hosta och svårt att andas ska jag inställa mig ändå.
Citera
2020-06-23, 14:57
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Kan berätta att Coronakortet INTE fungerade. De vill ha covidtest utfört på vårdcentral, har jag bara feber, hosta och svårt att andas ska jag inställa mig ändå.

Man borde väl ändå få 2 veckors uppskov i alla fall om man har sådana symptom?
Citera
2020-06-23, 15:38
Medlem
Prisonchicks avatar
Citat:
Man borde väl ändå få 2 veckors uppskov i alla fall om man har sådana symptom?

Nix! Bara att inställa sig som planerat.
Citera
2020-06-23, 16:54
Medlem
Livegen77s avatar
Citat:
Nix! Bara att inställa sig som planerat.
Hej, jag har fått dispens för corona så jag antar att det kan vara olika för olika anstalter.

dessutom lustigt att de vill att du går till en vårdcentral, dessa vill ju helst inte ha dit folk som kan ha corona....vet ej var du bor men i Sthlm har de ju så att du kan beställa hem ett test via posten och på så sätt kanske du kan ringa och säga att du gjort det och att du hör av dig när du fått provsvaret...vilket säkerligen tar minst en vecka med tanke på postgången fram och åter, om inte två...testa om de köper det resonemanget....kan vara värt ett försök

lägg därtill att du är orolig att om det skulle bli ett utbrott på fängelset så vill du inte utpekas som ansvarig, jag menar hur kul är det att komma in som rookie och äventyra alla andras hälsa...kanske inte bästa sättet att göra ett bra första intryck, detta trots att du varnat anstalten och att de skiter i det så lär kanske medfångarna ändå utse dig till syndabock..enklast så....jag tänker att med sådan argumentation kanske du kan få anstalten att tänka om...lycka till!!
Citera
2020-06-23, 18:20
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livegen77
Hej, jag har fått dispens för corona så jag antar att det kan vara olika för olika anstalter.

dessutom lustigt att de vill att du går till en vårdcentral, dessa vill ju helst inte ha dit folk som kan ha corona....vet ej var du bor men i Sthlm har de ju så att du kan beställa hem ett test via posten och på så sätt kanske du kan ringa och säga att du gjort det och att du hör av dig när du fått provsvaret...vilket säkerligen tar minst en vecka med tanke på postgången fram och åter, om inte två...testa om de köper det resonemanget....kan vara värt ett försök

lägg därtill att du är orolig att om det skulle bli ett utbrott på fängelset så vill du inte utpekas som ansvarig, jag menar hur kul är det att komma in som rookie och äventyra alla andras hälsa...kanske inte bästa sättet att göra ett bra första intryck, detta trots att du varnat anstalten och att de skiter i det så lär kanske medfångarna ändå utse dig till syndabock..enklast så....jag tänker att med sådan argumentation kanske du kan få anstalten att tänka om...lycka till!!

Hur tar du dig till anstalten? Bil? Taxi? Har du ansökt om fotboja?
Citera
2020-07-02, 10:23
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:

Jag personligen brukar ordna så nån kör mig men ska man sitta ett år så har man ofta me sig lite packning .

Kriminalvården står för buss/tåg btw så man får igen pengarna med.
Citera
2020-07-02, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livegen77
Jag är på väg att inställa mig på kolmården men jag förstod inte vad du menar med det du skrev, förklara gärna?

Du kommer få dela rum med någon annan, bara att hoppas detta är en bra grabb så att ni kan flabba lite. Det är inte kul om man sitter med en äcklig jävel som pissar överallt i badrummet.

Citat:

Han kan inte ansöka om fotboja, strafftiden är alldeles för lång. Den får inte sträcka sig över 6 månader för att det ska bli relevant med fotboja.
Citera
2020-07-02, 13:02
Medlem
Prisonchicks avatar
Sitter och läser på kriminalvården.se och ser att man har fotboja på klass 3. Stämmer det?
Citera
2020-07-02, 13:19
Medlem
Hej!

Jag skrev en annan tråd men jag passar på att fråga här åxå:

Jag kommer att bli förflyttad från Finland till Sverige för att avtjäna 4 år långt straff. Har suttit typ 1 år, så har frigivningsdatum här i finland i slutet på Juni 2021.

Nu när jag blir flyttad till Sverige vet någon hur processen ser ut? Här sitter jag på öppen anstalt, får ha fängelsets mobil och använda laptop för skola varje dag osv.

Om jag då är dömd till 4 år, kommer jag till Kumla direkt? Trots att jag har ca 1 år 8 månader kvar om man räknar enligt svenska 2/3.

Någon här inne sa åxå att om du har frigivningsdatum från Finland så är det det som gäller även i Sverige, någon som vet?

Kan man komma direkt till öppen anstalt, och isåfall, vilken i södra Sverige är bra?

mvh
Citera
2020-07-02, 13:45
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joponen
Hej!

Jag skrev en annan tråd men jag passar på att fråga här åxå:

Jag kommer att bli förflyttad från Finland till Sverige för att avtjäna 4 år långt straff. Har suttit typ 1 år, så har frigivningsdatum här i finland i slutet på Juni 2021.

Nu när jag blir flyttad till Sverige vet någon hur processen ser ut? Här sitter jag på öppen anstalt, får ha fängelsets mobil och använda laptop för skola varje dag osv.

Om jag då är dömd till 4 år, kommer jag till Kumla direkt? Trots att jag har ca 1 år 8 månader kvar om man räknar enligt svenska 2/3.

Någon här inne sa åxå att om du har frigivningsdatum från Finland så är det det som gäller även i Sverige, någon som vet?

Kan man komma direkt till öppen anstalt, och isåfall, vilken i södra Sverige är bra?

mvh

Kan väl svara på några frågor då jag har varit i samma sits själva med en överföring.

Jag skulle egentligen hamnat på Kumla då mitt straff var 4 år eller över men hade gjort så mycket tid redan att detta krav skippades.

Du har "bara" suttit ett år så med all sannolikhet hamnar du på Kumla först men du kan eventuellt ligga på gränsen så du kanske slipper.

Eventuellt blir du satt på Sollentunahäktet direkt när du kommer till Sverige men bara för en dag eller två.

När du kommer över till Sverige så tar Svenska regler över direkt för hur du avtjänar straffet.

Bara i undantagsfall döms du om och får ett straff enligt svenska regler för vad du har gjort utan Sverige tar över tiden, dvs 4 år, och sen avtjänar du straffet därefter enligt svenska regler.

Dvs 2/3, regler för permissioner, osv.

I Sverige kan du glömma mobil och dator annat än under eventuell skoltid och då får du använda deras dator fast den är ytterst begränsad så tro inte att det blir någon surfning.

Nu kan jag inte reglerna i Finland för villkorlig frigivning och annat men kan du komma ut snabbare om du sitter kvar i Finland så hade jag gjort det direkt.

Bara att du är ute på Flashback och skriver visar en helt annan "frihet" än vad du kommer att få i Sverige så tänk efter ordentligt innan du bestämmer dig till 100% att överföras till Sverige.
Senast redigerad av Novus4212 2020-07-02 kl. 13:48.
Citera
2020-07-02, 13:55
Medlem
Hejsan, tack för svar!

Jag VILL absolut inte till Sverige! Men de tvingar ju mig tyvärr..

RISE har begärt att jag ska bli överlämnad till Sverige och KV har bistått dem i detta. Överklagade till Förv.rätten men de gick även på KV's linje..

Fungerar på om man kan kontakta RISE å se om de kan avbryta sin begäran? Ska prova kontakta min finska advokat.

Ja jag hoppas jag slipper komma in på Kumla direkt och sen försöka komma ut på öppen anstalt.. Jävla jobbigt nu när man är van vid detta. Vill helt klart stanna här.

Några tips på hur man skulle kunna få stanna i Finland?

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in