Citat:
Ursprungligen postat av
Joponen
Hej!
Jag skrev en annan tråd men jag passar på att fråga här åxå:
Jag kommer att bli förflyttad från Finland till Sverige för att avtjäna 4 år långt straff. Har suttit typ 1 år, så har frigivningsdatum här i finland i slutet på Juni 2021.
Nu när jag blir flyttad till Sverige vet någon hur processen ser ut? Här sitter jag på öppen anstalt, får ha fängelsets mobil och använda laptop för skola varje dag osv.
Om jag då är dömd till 4 år, kommer jag till Kumla direkt? Trots att jag har ca 1 år 8 månader kvar om man räknar enligt svenska 2/3.
Någon här inne sa åxå att om du har frigivningsdatum från Finland så är det det som gäller även i Sverige, någon som vet?
Kan man komma direkt till öppen anstalt, och isåfall, vilken i södra Sverige är bra?
mvh
Kan väl svara på några frågor då jag har varit i samma sits själva med en överföring.
Jag skulle egentligen hamnat på Kumla då mitt straff var 4 år eller över men hade gjort så mycket tid redan att detta krav skippades.
Du har "bara" suttit ett år så med all sannolikhet hamnar du på Kumla först men du kan eventuellt ligga på gränsen så du kanske slipper.
Eventuellt blir du satt på Sollentunahäktet direkt när du kommer till Sverige men bara för en dag eller två.
När du kommer över till Sverige så tar Svenska regler över direkt för hur du avtjänar straffet.
Bara i undantagsfall döms du om och får ett straff enligt svenska regler för vad du har gjort utan Sverige tar över tiden, dvs 4 år, och sen avtjänar du straffet därefter enligt svenska regler.
Dvs 2/3, regler för permissioner, osv.
I Sverige kan du glömma mobil och dator annat än under eventuell skoltid och då får du använda deras dator fast den är ytterst begränsad så tro inte att det blir någon surfning.
Nu kan jag inte reglerna i Finland för villkorlig frigivning och annat men kan du komma ut snabbare om du sitter kvar i Finland så hade jag gjort det direkt.
Bara att du är ute på Flashback och skriver visar en helt annan "frihet" än vad du kommer att få i Sverige så tänk efter ordentligt innan du bestämmer dig till 100% att överföras till Sverige.