2011-08-16, 18:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet1965
Jag är kvinna, i 45-årsåldern, och har för några månader sedan blivit dömd till 2,5 års fängelse för ekobrott. Jag väntar på placering och undrar nu om någon här kan berätta om sina erfarenheter av att sitta i kvinnofängelse. Jag undrar också över vart man hamnar som dömd ekobrottsling? All information som ni kan ge mig är av intresse! Är tidigare ostraffad.

Du kan vara väldigt lugn o fin. Eko brottslingar har högsta status bakom murarna. Med andra ord.. <ingen kommer jiddra med dig. Alla som har blåst staten på cash blir väldigt omtyckt
Citera
2011-08-16, 19:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Hur vore det om du själv läste? Hinseberg är riksmottagning för alla med fängelse 2 år eller mer och inte slutgiltig förvaring för fångar.

Du är ju så förbannat korkad att du borde rubriceras som hjärndöd. eller tror du på fulaste allvar att hon blir placerad på Hinseberg slutligen?

Du kanske borde ta reda på lite fakta om vart de flesta ekobrottslingarna sitter. En liten hint: djurpark.

Du får gärna förklara mig hjärndöd också men har en fråga, vet att framförallt ekobrottslingar (dock även andra om de uppfyller kraven) sitter på Kolmården, men gäller det även tjejer? Alltså att de blandar de intagna så... I början av -90-talet hade ju KVV inga problem att sätta ett fruntimmer med en våldtäcksman
Citera
2011-08-17, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombruntmagen
Testa och läs i tråden innan du postar tack!

jag läste dom första 50 sidorna där stog det inget om halmstad anstalt och jag vill ha info av folk som har suttit där plus så är alla anstalter olika så kan du vara snäll och berätta lite om just den anstalten tack !
Citera
2011-08-17, 13:10
Medlem
Gbg.BestCoasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodjanboy
Måste nog ha missuppfattat något...
Jag har inte sagt nåt om sexbrottslingar. Jag vet att det inte sitter några sådana på Tidaholm. vi kollade papper ifall man hade golat i sin utredning eller domstol.
FTR var det inte riktigt, utan ryktet gick om att den och den hade golat, då bad man om papperna. Dock hade vi regeln att om man anklagade någon för golning och det sen visade sig vara fel så fick man själv lämna avdelningen.
Sen stämmer det hur vi fick in papperna. Det gick att få in de på kvällen och sedan ge de till grannen via spjällen. Varför ska det vara så svårt att tro på? Spjällen gick att slå ut med tex en stekpanna. Mitt var redan borttagen när jag kom dit och under de tre åren som jag var där så blev det inte åtgärdat.

Måste bara skjuta in här att jag har då aldrig sett ett fönster på Tidaholm där du når grannen? Det är ju för bövelen 3 meter mellan fönstren! Både B-C-D och E paviljongerna ser ju likadana ut ute på "banan!" Inne på isol och uppe på L-avd är det likadant. Det går inte att skicka något genom fönstren!

Vad som däremot är sant är att man fick in "sina papper" i cellen efter inlåsning, dessa skulle sedan lämnas åter direkt vid upplåsning på morgonen. Då under natten kunde man ta en rövare och lämna de viktigaste papperen/bevisen ute på toan i korridoren och sedan fick "någon" gå ut och läsa dem där. (Nattpatrullen öppnar och stänger för de som ska skita efter inlåsning) Sedan fick man vara snabb att hämta/få dem i samband med upplåsning på morgonen! Det gick även att ha dem i cellen och läsa högt för grannen som sedan kontrollerade uppgifterna genom kontakter på utsidan.
Citera
2011-08-17, 13:59
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006.
Exakt. Och hon har mer än 2 års fängelse. Detta innebär att hon i början kommer placeras på Hinseberg. Och det var ju den uppgiften hon efterfrågade, var hon placeras.

Ditt svar var felaktigt, stå för dina misstag, gör om, gör rätt.

Nä, ditt svar är fel, Hinseberg är en riksmottagning men placering blir oftast någon annan stans för en ekobrottsling. Du är så jäkla korkad att du borde slå ihjäl dig själv av din egen tristess.

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet1965
Kolmården är väl bara för män, eller har jag fel?

Jo, det är sant, men klassen på det fängelset (E) motsvarar den klass du kommer att sitta i. Du får tänka på vilken anstalt som ligger dig närmast. Om du nu bor i Stockholm blir den troliga anstalten Färingsö.

Citat:
Ursprungligen postat av Centon
Du får gärna förklara mig hjärndöd också men har en fråga, vet att framförallt ekobrottslingar (dock även andra om de uppfyller kraven) sitter på Kolmården, men gäller det även tjejer? Alltså att de blandar de intagna så... I början av -90-talet hade ju KVV inga problem att sätta ett fruntimmer med en våldtäcksman

Nä, de har skilda anstalter numera. Varje fall av det jag vet. Men för att motverka ett könssegregerat samhälle så tycker jag att det borde vara blandat.
Citera
2011-08-17, 15:27
Medlem
2006.s avatar
Citat:
Nä, ditt svar är fel, Hinseberg är en riksmottagning men placering blir oftast någon annan stans för en ekobrottsling.
Mitt svar var ett citat från Kriminalvårdens hemsida och jag har fel. Du är lustig du.

Du älskar att kliva in i trådar och svara och du blir allt som oftast rättad.
Senast redigerad av 2006. 2011-08-17 kl. 15:30.
Citera
2011-08-17, 18:04
Medlem
bombruntmagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedevede
jag läste dom första 50 sidorna där stog det inget om halmstad anstalt och jag vill ha info av folk som har suttit där plus så är alla anstalter olika så kan du vara snäll och berätta lite om just den anstalten tack !

Halmstad anstalten är skön.. Du hamnar först på en mottagnings avdelning med 5-6st andra snubbar sen efter 2-8 dagar får du gå till normalavdelningen eller behandlingen om du valt det. Öppet gym efter klockan 15 på vardagar , helger hela tiden. Maten gör fångarna själva (skitgod mat) Sen har dom en mindre sporthall om man vill spela volleyboll , badminton och basket. Undervåningen och övervåningen träffar varandra hela tiden. Du kan även få en utbildning i storkök

Fråga på om det är nåt mer
Citera
2011-08-17, 22:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DeusSancti
Du bemöter de i tråden som suttit i fängelse på ett otroligt ovänligt, aggressivt, snorkigt, överlägset och respektlöst sätt. Om du inte är enig i detta visar det på hur låga tankar du måste ha om dina klienter.
I synnerhet när man befinner sig i en maktposition gentemot någon är det mycket viktigt att ha en förstående och respektfull inställning till dem.
Dessutom skriver du inte ordentligt heller.

Plitar som beteer sig på det sättet råkar förr eller senare illa ut.
Finns en del plitar som hamnat i trubbel med intagna på slutna anstalter när dom missbrukat sin maktposition.
Hålla på och göra sig ovänner med grovt kriminella fångar som inte har något att förlora är inget som håller i längden. Det kan straffa sig hårt. Finns plitar som blivit rejält misshandlade och fått ta del av andra otrevligheter.
Citera
2011-08-18, 03:53
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006.
Mitt svar var ett citat från Kriminalvårdens hemsida och jag har fel. Du är lustig du.

Du älskar att kliva in i trådar och svara och du blir allt som oftast rättad.

Tror du på fullaste allvar att bara för att man kommer till riksmottagningen på Hinseberg så blir man placerad på Hinsebergsanstalten. Du är så förbannat knäpp att Sune Hjort känns trovärdig.
Citera
2011-08-18, 09:39
Medlem
Citat:
Tror du på fullaste allvar att bara för att man kommer till riksmottagningen på Hinseberg så blir man placerad på Hinsebergsanstalten. Du är så förbannat knäpp att Sune Hjort känns trovärdig.

Hinseberg behåller väl de grövre brottslingarna likt mörderskorna etc. verkar det som , precis som kva kumla brukar behålla intagna som blivit dömda till långa straff , på slutet av voltan så kan de komma till andra anstalter men det gör ju kriminalvården en bedömning av....

mvh.T
Citera
2011-08-18, 12:01
Medlem
Citat:
Halmstad anstalten är skön.. Du hamnar först på en mottagnings avdelning med 5-6st andra snubbar sen efter 2-8 dagar får du gå till normalavdelningen eller behandlingen om du valt det. Öppet gym efter klockan 15 på vardagar , helger hela tiden. Maten gör fångarna själva (skitgod mat) Sen har dom en mindre sporthall om man vill spela volleyboll , badminton och basket. Undervåningen och övervåningen träffar varandra hela tiden. Du kan även få en utbildning i storkök

tack så mycket för dina svar upskattar verkligen det, men är det så att man får ta med sig egna kläder eller får man bara ta med sig ett par skor och en jacka ?..... har man egen cell vissa säger att det bor två och två i varje cell ? får man ha tv spel i rummet och om man får vilka konsoll är det som gäller då ? får man ta med sig en egen trimmer så att man kan raka sig ? får man ringa utomlands ? får man bara storköks utbildning eller har man andra alltenativ ? och hur är det med mobil telefoner går det att smuggla in eller ?
Senast redigerad av vedevede 2011-08-18 kl. 12:04.
Citera
2011-08-18, 12:20
Bannlyst
Citat:

Jesses, jag undrar, hur länge har herrn månne suttit i fängelset?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in