2020-07-06, 23:41
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Den brå bevegelsen som appen viser, var mellom klokken 09.16 og 10.07.

Den aktuelle applikasjonen med skrittsensor viser en brå bevegelse eller et brått fall i tidsrommet mellom klokken 09.16 og 10.07 på forsvinningsdagen, 31. oktober 2018
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wPwpjL/polititeori-mobilapp-avsloerer-braa-bevegelse
Ja det har jeg lest, men det er snakk om et tidsvindu på 50 min, det ville vært interessant å få mer spesifikke tidsangivelser.

Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
Har du forresten hørt om at politiet har ulike teknikker de benytter i avhør?
Ja, og jeg er rimelig sikker på at de ikke ville fått lov til å dikte opp et negativt kallenavn fra intet, for å provosere fram splittelse.
Senast redigerad av Slettsnoken 2020-07-06 kl. 23:49.
Citera
2020-07-06, 23:52
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
nå la jeg ut link om partner drap for ikke mange dagene siden og elste som drepte hvar 90år så alder er ingen hindring..
kidnapping er jo valgt i hværtfall 2 saker i usa/canada der ektemannen drepte kone og barn så fullt mulig..
jeg ville aldri tenkt på kidnapping som en bra måte å villede i en drapssak men om det er TH som drepte AEH så ser en jo helt klart at det har fungert bedre en noen andre villedninger så langt hværtfall
om TH har stabil psyke vet ikke jeg noe om, sett tegn på at det kansje ikke stemmer helt uten att jeg vill gå inn på det ettersom det er ting jeg har sett utfra media og ikke har utdanning på sånnt...
Nånting har uppenbarligen hänt AEH mellan 9.16 och 10.07, då hennes telefon blev stilla. Samtidigt säger polisen att TH loggade in på sin Ipad 9.08 och att dom har god koll över vad han gjorde "den första tiden på jobbet". Det blir enligt mig lite svårt att få in honom som mördare i sammanhanget. Han måste ha haft hjälp om han mördade henne eller kidnappade henne.
Citat:
Klockan 09 på morgonen – något senare än vanligt – sätter sig Tom Hagen i sin äldre Citroën Picasso för att köra till jobbet på Futurum.

Dit anländer han 09.08, det bekräftas genom en inloggning på hans Ipad, där han läser sin mejl.

Sista livstecknet
Samtidigt är det sista livstecknet från frun Anne-Elisabeth Hagen 09.14, då hon pratade med en familjemedlem i telefon. Och det är, enligt VG, från 9.14 till klockan tio som är ”särskilt intressant”.

Polisens teori är att det var under den tidsperioden som Anne-Elisabeth blev utsatt för brott – möjligtvis mord – i sitt eget hem. Flera observationer, personer och bilar, gjordes vid tiden i närheten av miljardärparets hem.

Enligt uppgifter till VG har också flera personer försökt få tag Anne-Elisabeth efter klockan 09.14, men utan framgång.

Larmade polisen
Polisen säger sig ha god koll på Tom Hagens första tid på jobbet – undantag vid en tidpunkt under förmiddagen. Han kan då ha varit i någon av företagets lokaler, men också ”någon annanstans”. Enligt VG är det en viktig, men svår, fråga för polisen att få svar på.
https://www.expressen.se/nyheter/miljardarens-tidshal-forbryllar-norsk-polis/
Citera
2020-07-06, 23:54
Medlem
Teksten ble borte. Du får bære over med meg, Kornblomst Jeg husker ikke hvor jeg har det fra, driver og leter i logg. Jeg vet jeg har lest det, men det kan være en helt upålitelig kilde.
Citera
2020-07-06, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Dom lyckades ju inte ens få till en häktning. Det visar hur lite dom har på honom. Jag har följt många brottsfall.
Close but no cigar... tingretten har ihvertfall kommet frem til «skjellig grunn til mistanke» 2 ganger i fbm ransaking av hus og hytter.
Citera
2020-07-07, 00:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
Affekt-drap teori må du bare argumentere for, men først må du forklare hvordan de kunne fake en telefonsamtale med lønningsansvarlig som varte i over 10 minutter, samt hvor de printet ut trusselbrevet om natten..
Det har jeg og flere svart på før i flere meldinger, og sist da du stilte samme spørsmål. Du er kun interessert i å lage fiksjon og usammenhengde tøv her inne, og jeg angrer allerede for at jeg gadd å respondere denne gangen. Det virker som du koser deg med å leke med og prøve å lage underholdning av en så tragisk sak, og det ennå mens den pågår. Du burde skamme deg. Dessuten; Den dialekta du prøver deg på er ikke i nærheten av hverken hadelending, gjøvikenser eller noe i mellom. Fjols.
Senast redigerad av Hybridbil 2020-07-07 kl. 00:06. Anledning: feilskrift
Citera
2020-07-07, 00:05
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjoddska
Close but no cigar... tingretten har ihvertfall kommet frem til «skjellig grunn til mistanke» 2 ganger i fbm ransaking av hus og hytter.
I Sverige krävs det inte särskilt mycket för att få till husrannsakan vid ett såhär allvarligt brott.
Citera
2020-07-07, 00:06
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Nånting har uppenbarligen hänt AEH mellan 9.16 och 10.07, då hennes telefon blev stilla. Samtidigt säger polisen att TH loggade in på sin Ipad 9.08 och att dom har god koll över vad han gjorde "den första tiden på jobbet". Det blir enligt mig lite svårt att få in honom som mördare i sammanhanget. Han måste ha haft hjälp om han mördade henne eller kidnappade henne.

https://www.expressen.se/nyheter/miljardarens-tidshal-forbryllar-norsk-polis/

Ja at nånting hent AEH er vi enige om
men at TH loggade inn på ipaden er enten noe som ikke er så intresangt å skrive om i norske medier mere eller så er det blitt noe usikkerhet rundt det, hværtfall så ble bilen til TH filma når den kom inn på parkeringa til futurum bygget rundt den tiden du skriver og det i seg sjøl indikerer jo at det er vanskelig for TH å kunne gjort alt alene, men nå tar jeg alt vi ikke hvet om tider og andre detaljer som noe en må ta med i betraktning begge veier og derfor er litt for mye åpent...
kjørte han sjøl? logga han seg inn sjøl? hvar han på jobb fra 09.08-09.15 til ca, 13.30 eller ikke? når døde AEH ? hvor eksakt døde AEH? hvordan døde AEH? etc etc...
å politiet ser jo å det som sansynlig at han kan ha hatt en hjelper til ser det ut som så
Citera
2020-07-07, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av colli
Ursprungligen postat av Vossevangen
Men at HH2s brev skulle få alle brikker på plass for en hypotese som innebærer at alle 4 nærmeste til AEH går sammen om å «kvitte» seg med henne? Den ser jeg ikke. Beklager.

Jeg er for så vidt enig. Jeg tror også, at HHB2s brev er oprigtigt skrevet, og ja det er svært at sluge, at nogen af børnene skulle være medvirkende til drab på deres mor. Men jeg tror ikke at man nødvendigvis skal slå dem over en kam, det virker til at børnene er tre meget forskellige individer.

Jeg har kun fulgt sagen rigtig siden THs anholdelse, og da det blev nævnt i trusselsbrevet, at der var en trussel mod HBB2 (yngstedatter, rytter, bor i Lier) var min første teori, at HHB1 (major/feltpræst, bor på den anden side af Langvannet) var involveret i forsvindingen, fordijeg fandt det usandsynligt at TH ville true sine egne børn, men mere sandsynligt, at man kunne true sin 'rebelske' søster.

Da nogen nævnte. at hættemanden kunne være en kvinde (jeg kan dog selv ikke helt se det) revurderede jeg den gamle teori. Jeg siger ikke, at det at det er sådan det er eller jeg tror det er, men det ville forklare nogle ting.

Tidslinje:
09:06 Anrop fra AEH til datter HHB1 (omtalt som 3 sek samtale/VG Podcast 18.6.2020)
09:10 SMS fra AEH til datter HHB1. HHB1 besvarte SMS senere uvisst når
13:40 Familiemedlem (HHB1?) ringer TH på fasttelefon, kidnapping eller funn nevnes ikke
14:01 TH ringer til familiemedlem (HHB1?)
Så vidt jeg husker kontakter HHB1 også TH i løbet af dagen, da hun ikke kan få fat i AE (men her er jeg ikke sikker på om jeg husker rigtigt).

HHB1s mand flyttede (ifølge rygter) tilbage til Australien efter politiet meddelte, at de mente det var drab. Taget i betragtning at han har forretning og børn i Lørenskog er det en lidt drastisk beslutning at tage til AU.

I forhold til HHB2s brev:
Min søster som er prest spurte da spesifikt om det var telefonavlytting. Dette fordi hun tok i mot telefoner i forbindelse med sitt yrke som prest og hadde taushetsplikt. Da kunne ingen lytte på samtaler. Det er HHB1 der er mistænkelig ved telefonaflytning.
De kom tilbake med privat informasjon som vi ellers tenkte at de ikke visste om. Min søster konfronterte etter hvert KGF med dette, og i møte med henne bekreftet de at de lyttet på alle samtalene til de pårørte. Dette fikk jeg vite på telefon av henne... Min mann ble meget opprørt og ringte opp min søster på høyttaler og hun bekrefter at hun ble fortalt at alle samtaler ble lyttet på. . Igen er det HHB1 der modsætter sig politiet
Jeg oppfattet det som at de mente hun var drept og at kidnappingen var fingert....Alle i rommet fikk vel sjokk av spørsmålet...De andre i familien og vår bistandsadvokat oppfattet ikke at politiet mente det var en fingert kidnapping. På politiets pressekonferanse var det jo ingen tvil for meg...For meg sa politiet rett ut at de trodde min far hadde drept min mor og lagt tidenes plan for å slippe unna ved å fordekke det som en kidnapping. Det er kun HHB2 der opfanger dette? Eller vil HHB1 ikke give næring til den teori?
Da alle vi tre søsknene ble innkalt til avhør igjen, men da på samme tidspunkt, var jeg svært skeptisk. etterkant av avhørene snakket jeg med min søster som kunne fortelle at politiet i hennes avhør bekreftet at JEG hadde sagt at min far hadde oppfordret oss barna til å kalle mamma «XXXX». Hvorfor indkaldes de på samme tid, så de ikke kan koordinere deres udsagn?
Det der undrer mig er, at om norsk politi skulle bruge usandheder i afhøringer. Mig bekendt er det kun amerikansk politi der bruger det, det er ikke lovligt i DK, og vi bruger norske eksperter, da Norge er langt foran i forhold til afhøringsteknik - på et grundlag der er med til at underbygge retssikkerheden. Kunne det være at HHB1 bare siger til sin søster at politiet har påstået at det er hende der har sagt at AE kaldes noget fælt, men at politiet aldrig har sagt det? For at få hende til at modsætte sig politiet? HHB2 nævnes i trusselsbrevet som den eneste med navn, er det fordi GM ved at hun ikke er bange for at råbe op, og modsætte sig politiet om nødvendigt?

Og så ren spekulation:
TH siger som noget af det første, at AE er sprek af sin alder og det ville være vanskeligt at få hende ud af boligen. Dermed afledes tankerne væk fra at GM kan være en kvinde.
Børnene får udnævnt en bistandsadvokat efter THs anholdelse, og begynder for første gang at ytre sig i sagen (gennem medier). Og de ønsker ikke længere stille til afhør.
HHB1 kunne være fars pige - hun har ordens- og forretningssans, hun er førstefødte, loyal mod sin far, er involveret i hans forretninger. AEs plads er i hjemmet. Hun har haft fortrolige mor-datter samtaler, hvor hun siger til politiet, at AE aldrig har nævnt skilsmisse- men hvad hvis AE netop havde omtalt det, og datter talte med TH om det?
HHB1 kunne have den tekniske snilde til at sætte op kryptosettet.
TH bor hos hende: at politiet har nægtet TH adgang til Sloraveien kan være af politi tekniske årsager, men også af strategiske årsager. Hvis de overvåger HHB1 og TH bor hos hende, er der alt andet lige større mulighed for at de taler over sig. Jeg har også forstået det sådan, at de ikke må overvåge TH efter løsladelsen.
I forhold til TH og en MGM så er relationen så nær imellem far og datter og ingen af dem ville falde hinanden i ryggen. Motiverne væves ind i hinanden i forhold til økonomi og THs livsværk, som måske skal overtages af HHB1.
Sidst, men ikke mindst, så er kvinder kendt for at være mere udspekulerede end mænd, og denne plan må siges være ret udspekuleret.

Beklager det blev lidt langt. Jeg er ikke selv overbevist om at denne teori holder, men synes det utænkelige, og dog åbenlyse, er værd at tage med i betragtning.
Interessant det du skriver om avhørsteknikker i Norge. Hvis det er blitt bedre her, er det nok mest pga Asbjørn Rachlew og Ivar Fahsing, som du sikkert kjenner til. Men vi har også våre historier om avhør på ville veier, som vi ikke har noen garanti mot ikke foregår fremdeles, og justismord. Wikipedia artikkelen er veldig ufullstendig.
https://no.m.wikipedia.org/wiki/Asbj%C3%B8rn_Rachlew

https://www.jus.uio.no/smr/om/ia/news/erespris.html
Senast redigerad av Gubbanoa 2020-07-07 kl. 00:12.
Citera
2020-07-07, 00:11
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsBulldog
Takk for info.

Jag tror man kan ta för givet att SH är en oförvitlig jaevel som därtill är både fullblodsproffs, primus inter pares, knivskarp, pragmatisk, och vikarierar på huvudrollen i Peer Gynt i balettuppsättning. Om han ”känner” BB så är det kanske ett olycksfall i arbetet. SH är advokat och framstående så. BB är jurist för att det fanns en öppning hos TH. Typ. Nåt sånt. Inget illa ment mot BB, alla kan inte vara samma sak, det blir tjatigt.

Jag tror inte det spelar nån roll vem SH känner. Bortsett från andra advokater då. Han tvingades ju sitta o lyssna på b-vik, så nån måste ju känna att han hade fint tålamod.

Vill man vara kvar i sin profession o sova någorlunda gott resten av livet så bör man ju då i hans sits sköta sig ordentligt och ta det rätt kallt i största allmänhet. Det är en inte helt tacksam roll dock, men nån måste göra den...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Ja det ser jag nu, då är det inte bilen från Ås.
Jeg tror BMWen er et vildspor så jeg har ikke postet dette tidligere, men hvis I vil forfølge det, så vil måske give mening, at kigge på destinationerne i Ås, i stedet for kun ejerne af BMWer i området.
Hurtigt vil I se, at der ligger en HA (hells angels) support klub på vejen, og der er flere typer, som udover motorcykler, i vinterhalvåret kører i diverse BMWer. Jeg tror ikke det har noget med sagen at gøre, men kan forklare, hvorfor der kører en rød BMW med suspekte typer på strækningen.
Sted: Devils Place. Support HA: Devils Choise - er gået i opløsning i DK, ved ikke med Norge
Citera
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
Ja at nånting hent AEH er vi enige om
men at TH loggade inn på ipaden er enten noe som ikke er så intresangt å skrive om i norske medier mere eller så er det blitt noe usikkerhet rundt det, hværtfall så ble bilen til TH filma når den kom inn på parkeringa til futurum bygget rundt den tiden du skriver og det i seg sjøl indikerer jo at det er vanskelig for TH å kunne gjort alt alene, men nå tar jeg alt vi ikke hvet om tider og andre detaljer som noe en må ta med i betraktning begge veier og derfor er litt for mye åpent...
kjørte han sjøl? logga han seg inn sjøl? hvar han på jobb fra 09.08-09.15 til ca, 13.30 eller ikke? når døde AEH ? hvor eksakt døde AEH? hvordan døde AEH? etc etc...
å politiet ser jo å det som sansynlig at han kan ha hatt en hjelper til ser det ut som så
Jo, jag förstår hur du tänker. Vi har ju inga oomtvistliga bevis eller fakta tillhands ännu som säger "exakt så här var det".
Citera
2020-07-07, 00:19
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Jo, jag förstår hur du tänker. Vi har ju inga oomtvistliga bevis eller fakta tillhands ännu som säger "exakt så här var det".
ja å jeg tror at for å komme til bunns i denne saken så må en se saken som den er og ikke sammenligne med andre saker for mye, for det finnes ingen saker som er helt like, noen saker har noen detaljer som likner men ingen sak er nesten lik heller...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in