2020-07-06, 23:19
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Hur svårt kan det vara? Varför flyttar man inte alla döende C19-patienter i större rum så att de kan ha sällskap av varandra?

Tengell är ju otroligt korkad måste jag säga. Giesecke också. Björn Olsen skulle ha fixat detta för länge sedan.
Olsen verkar smart, vore han politiker kanske vi inte skulle haft några problem med migrationsfrågorna heller.

Vore han och hans anhang lite mer ödmjuka kanske de kunde kommit på något riktigt smart eller vara delaktiga i en lösning tillsammans med forskarna som idag lyssnas på.

Det finns ändå en del kompetens hos de bittra, en handfull har riktiga kunskaper som kunde kommit folket tillgodo men deras artiklar är inget som imponerar, vad-var-det-vi-sa-attityden tycker jag inte passar högutbildade personer i deras ställningar.

Nu har det gått ett tag och vi vet alla att våra myndigheter kommer spela sin taktik minst tills sommarens slut, vad som kommer till hösten är avgörande för detta året och nästa år inväntar vi ivrigt ett potent vaccin så våra riskgrupper kan börja återgå till sina vanliga liv igen.
Citera
2020-07-06, 23:21
Medlem
LukeRhineharts avatar
Citat:
Oj. 20% arbetslöshet efter 2 månaders lockdown och nu planerar man att stänga ner totalt igen!
Netanyahu kanske är ute efter 100% arbetslöshet?

Konstigt att smittan sprids i ett land med obligatorisk användning av munskydd! Nu tänker Netanyahu höja bötesbeloppet för dem som fuskar.

Varför ska man inte skjuta dem som fuskar? Vore effektivare..

Antalet smittade är nu 30.000 och antalet svårt sjuka fördubblas varje dag.

Lockdown + munskydd = inget vinnande koncept!
Att smittspridningen tagit fart nu tyder väl tvärtom på att lockdownen var effektiv. Däremot var det kanske en mindre bra idé att öppna upp nattklubbar och sånt.
Citera
2020-07-06, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Minns du debatten om bälte i baksätet?

Det är samma sak.

Jag vill inte ha bilbälte på mig för det hindrar min frihet att dö som jag vill i en olycka.

Det va samma tjafs när den lagen var på gång och skulle införas.

Tills någon kom på "elefant i baksätet" som blev kampanjen som fick folk att inse

att det är inte bara mitt eget liv det handlar om,

jag krossar den som sitter framför mig i en olycka.

Samma här,

när det gäller munskydd i publika miljöer

så skyddar mitt munskydd dig från att bli smittadd,

och ditt munskydd skyddar mig från att bli smittad,

så om jag ska vara skyddad så behöver ni andra bära munskydd.

"Jag vill inte ha en elefant i baksätet"

Vem tycker det är konstigt att ta på bilbältet i baksätet idag?

Ingen, det är ju en självklarhet! Idag.
Du kan ju inte på något vis jämföra trafikolyckor med sjukdomar, och framförallt inte en sjukdom under 0,1dödlighet % för människor utan riskfaktorer? Var är relevansen? Ge dig gosse.
Citera
2020-07-06, 23:22
Medlem
jymdjakets avatar
Grabbar... när ni snackar om "ta fart" och "våg" och sånt så måste ni nämna lite siffror.
Citera
2020-07-06, 23:23
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Du kan ju inte på något vis jämföra trafikolyckor med sjukdomar, och framförallt inte en sjukdom under 0,1% för människor utan riskfaktorer? Var är relevansen? Ge dig gosse.

Jaha, du var inte uppriktigt intresserad. My bad.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fromheredubrovnik
Jävligt korkat att snacka om 0,1 som dör. När det finns flera hundra tusen som har varit sjuka i flera månader. Men som sagt, skiter man i andra människor, är man en stor egoist, spelar ingen roll vad som händer med de andra. Är man rädd för sin egen skugga också, då är det klart man inte vill ha lockdown. Man skulle få hjärtattack av rädslan med en lockdown!!

Sverige har blivit ett land med många egoister tyvärr. Länder med mer medmänsklighet klarar bättre av kriser som pandemier.
Citera
Medlem
** SAMMANSTÄLLNING, ÖVERDÖDLIGHETEN I SVERIGE, SCBs siffror **

Så här kan en sammanställning av SCBs senaste statistiksiffror för överdödligheten se ut, där jag jämför årets säsong 2019/20 med den svåra influensasäsongen 2017/18 som referens…
https://www.bildtagg.se/file/av9nn91hf68nywrkg4bv8fs

-SNABBA FAKTA-
Säsongerna börjar 1 oktober
Överdödlighet för säsong 2017/18 tom den 25 juni = +1286 döda
Överdödlighet för säsong 2019/20 tom den 25 juni = +3645 döda
Överdödlighet i år (19/3 tom 25/6) = + 5318 döda,
,, +5318 döda under 98 dagar = +54,27 döda/dag i snitt under 98 dagar
24 juni = första dagen på länge med ett dödsunderskott för de senaste 7 dagarna.

Endast kurvan för överdödligheten/dag(senaste 7 dar)…
https://www.bildtagg.se/file/wdao4whisffo414oagonapgd
Citera
2020-07-06, 23:25
Medlem
jymdjakets avatar
Citat:
Du kan ju inte på något vis jämföra trafikolyckor med sjukdomar, och framförallt inte en sjukdom under 0,1dödlighet % för människor utan riskfaktorer? Var är relevansen? Ge dig gosse.

Preventable deaths är ett fint uttryck på engelska. Inte så viktigt om man fick ett piano över sig eller kolade av ett virus när man väl är död.
Citera
2020-07-06, 23:26
Medlem
Citat:
Jaha, du var inte uppriktigt intresserad. My bad.
Intresserad av vad? Inte din glorifiering av fascism med tillhörande knäppgök-retorik. Jämför trafikolyckor med sjukdomar...

Jag är uppriktigt intresserad varför ni vill framkalla fascism för en sjukdom med under 0,1% dödlighet för människor utan riskfaktorer? Ni lyckas inte få fram ett enda vettigt argument utan kommer med den ena grejen skummare än den andra.

Nu är det bara klassikerna ”men durå!” och ”nu skiter vi i det” kvar.
Senast redigerad av IlDivino 2020-07-06 kl. 23:28.
Citera
2020-07-06, 23:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Men kan du inte ens lita på ditt eget omdöme? Du vet ju vad du kan göra för att slippa smittan..

Varför ska du bry dig om vad de andra gör? Det handlar ju on ditt liv och din hälsa?

Om alla andra kör utan hjälm - måste jag också göra det tills det blir en LAG om hjälmtvång?

Varför kan man inte använda sin egen hjärna istället för att förvänta sig att någon annan ska använda sin?

Jag skrev ju svaret på dina frågor. Det skyddar främst andra från att bli smittade. Analogt har vi promillegräns i trafiken. Det är rätt bra om man vill undvika att fotgängare blir nedmejade på övergångsställen och trottoarer. Det är inte fascism med hastighetsgränser. I Sverige kan vi lagstifta hur folk ska dela på föräldradagar men vi kan inte besluta om krav på munskydd i offentlig miljö i den dödligaste pandemin på 100 år.
Citera
2020-07-06, 23:27
Medlem
jymdjakets avatar
Citat:
Intresserad av vad? Inte din glorifiering av fascism med tillhörande knäppgök-retorik. Jämför trafikolyckor med sjukdomar...

Jag är uppriktigt intresserad varför ni vill framkalla fascism för en sjukdom med under 0,1% för människor utan riskfaktorer? Ni lyckas inte få fram ett enda vettigt argument utan kommer med den ena grejen skummare än den andra.

Nu är det bara klassikerna ”men durå!” och ”nu skiter vi i det” kvar.

Jag tror inte vi blir till Nordkorea över natten om vi inför lite hårdare restriktioner. Låtsas att du inte har auktoritetsproblem och fundera över smarta lösningar.
Citera
2020-07-06, 23:29
Medlem
Citat:
Minns du anledningen WHO sa också?

De sa att vi vill in i det längsta vänta med att deklarera en pandemi,

för när vi deklarerar en pandemi kommer en del länder att

sluta med smittspårning och isolering och byta till "Mitigation" strategi.

Det var precis det som hände i Sverige.

Det har ju visat sig att smittspårning och isolering ÄR ett effektiv sätt

att hålla efter just viruset SARS-CoV-2. Smittspårning slutade Sverige med.

WHO varnade redan i januari för asymptomatisk smittspridning.

Pyttsan! tyckte Tegnell. De äldre på äldreboendena i Sverige hade inte en chans.

De äldre på äldreboendena har fortfarande inte en chans om en anställd smittar asymptomatiskt,

för Sverige följer inte WHOs rekommendationer om munskydd för alla anställda på en vårdinrättning.

4.2.
"Det nya coronaviruset fortsätter spridas i världen trots omfattande åtgärder i många länder.

Men än så längre rör det sig inte om en pandemi, konstaterar Världshälsoorganisationen WHO.

Rapporter om nya fall av sjukdomen kommer hela tiden. Viruset har spridits till fler än 24 länder.

26.2.
Ännu är det ingen pandemi vi ser – men det är dags att börja förbereda sig för en sådan.
– Låt oss fokusera på vad vi kan och behöver göra, vilket är att förbereda oss, säger WHO-chefen Mike Ryan.

15.1.
Det första fallet av coronasmitta konstateras i Kina på nyårsafton. Någon dag senare når informationen Björn Olsen. Kort därpå varnar han för en förestående pandemi. I mitten av januari förordar han och en kollega provisoriska vårdtält för att ta emot de många patienter som är att vänta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in