2020-07-06, 23:03
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Vi lyssnade ju på WHO. WHO påstådde att C19 inte är en pandemi. Tills de var tvungna att pudra när viruset redan fanns överallt på jorden.

Minns du anledningen WHO sa också?

De sa att vi vill in i det längsta vänta med att deklarera en pandemi,

för när vi deklarerar en pandemi kommer en del länder att

sluta med smittspårning och isolering och byta till "Mitigation" strategi.

Det var precis det som hände i Sverige.

Det har ju visat sig att smittspårning och isolering ÄR ett effektiv sätt

att hålla efter just viruset SARS-CoV-2. Smittspårning slutade Sverige med.

WHO varnade redan i januari för asymptomatisk smittspridning.

Pyttsan! tyckte Tegnell. De äldre på äldreboendena i Sverige hade inte en chans.

De äldre på äldreboendena har fortfarande inte en chans om en anställd smittar asymptomatiskt,

för Sverige följer inte WHOs rekommendationer om munskydd för alla anställda på en vårdinrättning.
Citera
2020-07-06, 23:08
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Problemet är egoister som tycker det är deras rätt att sprida virus på folk. Ungefär som med vaccin. Med för många idioter som är antivaxxers uppnår man inte tillräckligt antal för bra effekt

Vi behöver upp till en nivå där majoriteten bär mask för att snabbt få ner spridningen.

Och det enda sättet att få en mask-majoritet hade i Sverige varit att myndigheterna hade rekommenderat mask. Många människoliv hade sparats i mars-april.
Citera
2020-07-06, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Israel klarade den första covid-19-vågen bra, men nu tar andra vågen och smittspridningen fart.

Landet stänger därför barer, nattklubbar, gym, pooler och en rad andra anläggningar som öppnades i maj.

– Pandemin sprider sig, om vi inte agerar nu kan vi ha tusentals allvarligt sjuka patienter de kommande veckorna, säger den israeliske premiärministern Benjamin Netanyahu.

https://www.expressen.se/nyheter/snabb-smittspridning-israel-stanger-ner-igen/

Oj. 20% arbetslöshet efter 2 månaders lockdown och nu planerar man att stänga ner totalt igen!
Netanyahu kanske är ute efter 100% arbetslöshet?

Konstigt att smittan sprids i ett land med obligatorisk användning av munskydd! Nu tänker Netanyahu höja bötesbeloppet för dem som fuskar.

Varför ska man inte skjuta dem som fuskar? Vore effektivare..

Antalet smittade är nu 30.000 och antalet svårt sjuka fördubblas varje dag.

Lockdown + munskydd = inget vinnande koncept!
Citera
2020-07-06, 23:09
Medlem
Hur gör ni som skall börja tillbaka i skolan då? Eller jobbet då ni är inomhus???
Citera
2020-07-06, 23:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Varför vill du ha fascism när det rör sig om en sjukdom med lägre än 0,1% om du inte tillhör riskgrupperna äldre och underliggande sjukdomar (ofta i kombination)?

Urusla jämförelser i övrigt. Vill du ha poliser vid varje övergångsställe också? Ska pappa vara med när du knullar? Ska vi förbjuda varenda verktyg för lekmän som inte är yrkesutövande?

”Det går inte att förlita sig på gott omdöme”... Fascism!

Därför att jag inte är egoist, jag bryr mig om andra människor, oavsett hur gamla dem är, hur de ser ut etc.
Till skillnad från folk som skiter i andra människor.
I stora drag, de som vill ha lockdown bryr sig om andra.
De som inte vill ha lockdown skiter i andra. Dessutom är de för det mesta rädda fegisar och skulle aldrig klara av en lockdown, de skulle leva i skräck eftersom de tillhör hen-kulturen. Bögar alltså.
Citera
2020-07-06, 23:10
Medlem
Citat:
Problemet är egoister som tycker det är deras rätt att sprida virus på folk. Ungefär som med vaccin. Med för många idioter som är antivaxxers uppnår man inte tillräckligt antal för bra effekt

Vi behöver upp till en nivå där majoriteten bär mask för att snabbt få ner spridningen.
Du vill alltså ha fascism för en sjukdom med under 0,1% dödlighet för människor utan riskfaktorer? Säg den meningen högt för dig själv så får du höra hur det låter.

Vi är en hel del miljoner människor i detta land som under snart ett halvårs tid gjort stora uppoffringar på olika plan, kom inte med ditt egoist-tugg.

Vad ska vi göra för en smitta som ligger strax över runt 0,1% dödlighet? Nackskott på smittade?

Pandemier kommer och pandemier går, sköter du din mentala och fysiska hälsa så ska du nog se att du i framtiden kommer uppleva smittor där vi tvingas använda mask. Men den smittan är inte den här.
Citera
2020-07-06, 23:12
Medlem
Citat:
Varför vill du ha fascism när det rör sig om en sjukdom med lägre än 0,1% om du inte tillhör riskgrupperna äldre och underliggande sjukdomar (ofta i kombination)?

Urusla jämförelser i övrigt. Vill du ha poliser vid varje övergångsställe också? Ska pappa vara med när du knullar? Ska vi förbjuda varenda verktyg för lekmän som inte är yrkesutövande?

”Det går inte att förlita sig på gott omdöme”... Fascism!
Diskussionerna om munskydd, nedstängning, förbud att träffas, gå på stranden m.m. Det är som Handmaid’s Tale, fast i verkligheten.

Det är totalitär puritanism. Även om man var ensam på hela stranden så hade någon haft synpunkter på det.
Citera
2020-07-06, 23:12
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Och det enda sättet att få en mask-majoritet hade i Sverige varit att myndigheterna hade rekommenderat mask. Många människoliv hade sparats i mars-april.

Ja, om Tengele hade haft mask istället för att stå o hosta i händerna på presskonferensen tex.
Citera
2020-07-06, 23:17
Bannlyst
Citat:
Idioter som du tycker säkert det är fascism med bilbälte ,motorcykelhjälm hastighetsgränser o fartgupp också.

Jävligt korkat att snacka om 0,1 som dör. När det finns flera hundra tusen som har varit sjuka i flera månader. Men som sagt, skiter man i andra människor, är man en stor egoist, spelar ingen roll vad som händer med de andra. Är man rädd för sin egen skugga också, då är det klart man inte vill ha lockdown. Man skulle få hjärtattack av rädslan med en lockdown!!
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Har hittills aldrig haft lungpest så jag vet inte skillnaden. Fick pest när jag var 20 på resa i Kina men då hjälpte antibiotika.

Men då är du väl immun mot pesten i alla fall förmodligen den enda i hela Sverige.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Vad gnäller mask-förespråkarna över EGENTLIGEN? Det är väl absolut inte förbjudet att bära mask eller munskydd (om du inte är en fotbollssupporter på arena)?

Jag är uppriktigt intresserad: vad är PROBLEMET?

Minns du debatten om bälte i baksätet?

Det är samma sak.

Jag vill inte ha bilbälte på mig för det hindrar min frihet att dö som jag vill i en olycka.

Det va samma tjafs när den lagen var på gång och skulle införas.

Tills någon kom på "elefant i baksätet" som blev kampanjen som fick folk att inse

att det är inte bara mitt eget liv det handlar om,

jag krossar den som sitter framför mig i en olycka.

Samma här,

när det gäller munskydd i publika miljöer

så skyddar mitt munskydd dig från att bli smittadd,

och ditt munskydd skyddar mig från att bli smittad,

så om jag ska vara skyddad så behöver ni andra bära munskydd.

"Jag vill inte ha en elefant i baksätet"

Vem tycker det är konstigt att ta på bilbältet i baksätet idag?

Ingen, det är ju en självklarhet! Idag.
Citera
2020-07-06, 23:19
Medlem
jymdjakets avatar
Citat:
Du vill alltså ha fascism för en sjukdom med under 0,1% dödlighet för människor utan riskfaktorer? Säg den meningen högt för dig själv så får du höra hur det låter.

Vi är en hel del miljoner människor i detta land som under snart ett halvårs tid gjort stora uppoffringar på olika plan, kom inte med ditt egoist-tugg.

Vad ska vi göra för en smitta som ligger strax över runt 0,1% dödlighet? Nackskott på smittade?

Pandemier kommer och pandemier går, sköter du din mentala och fysiska hälsa så ska du nog se att du i framtiden kommer uppleva smittor där vi tvingas använda mask. Men den smittan är inte den här.

0,6% verkar FHM själva uppskatta dödligheten till. De absurt låga dödssiffrorna i början var för att de är puckon.

Du bryr dig inte alls om om något du säger är sant dock, utan bara om du kan få andra att svälja det. Du har noll intresse av att kolla upp nåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in