2020-07-06, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffarn
Med tanke på hur andra länder öppnar och stänger som en jojo så är kanske inte svergies sätt helt fel ändå, även om vi utmålas som det svarta fåret så kan det vara det bästa sättet långsiktigt.

Precis vad både Giesecke och Tegnell har sagt hela tiden. Det går bra att stänga - men ingen tycks ha en plan hur man öppnar igen..

Alarmisterna anser att det inte är några som helst problem. Man släpper in folk i landet en och en, testar, isolerar och smittspårar. Men verkligheten ser annorlunda ut.

Sen frågade också herrarna hur länge folk kommer att ha tålamod med denna jo-jo- verksamhet? När börjar folket att protestera på riktigt?

Ska man i demokratier låsa in folk utan pistolhot?
Citera
2020-07-06, 22:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Om jag går utanför dörren och möter en människa så utsätts jag för risken att smittas av SARS-COV2 då tegnells strategi har gjort att vi har okontrollerad smittspridning i samhället. För min del är varenda person jag möter ett hot. Nu lägger jag ner, du verkar inte förstå ändå.
Ja, det är ju det jag säger.

Du menar alltså att du borde ha fått lämna ditt samtycke till att hans strategi inte innefattar råd om att stänga skolor eller att ge rekommendationer huruvida befolkningen ska använda munskydd eller inte.

Eller var det något annat du borde fått samtycka till?
Citera
2020-07-06, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Vad har du läst om denna propaganda?

lol man får se det för vad det är och inte vad man tror att det är, flockimmunitet som alla pissar på är inget som någon kommit på i teori utan är faktist dokumenterat effektivt praktiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av sno
Precis vad både Giesecke och Tegnell har sagt hela tiden. Det går bra att stänga - men ingen tycks ha en plan hur man öppnar igen..

Alarmisterna anser att det inte är några som helst problem. Man släpper in folk i landet en och en, testar, isolerar och smittspårar. Men verkligheten ser annorlunda ut.

Sen frågade också herrarna hur länge folk kommer att ha tålamod med denna jo-jo- verksamhet? När börjar folket att protestera på riktigt?

precis ge det ett par månader till och man kommer få resultatet av det hela.

Citera
2020-07-06, 22:04
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Det är allmänt känt och om du inte känner till det kan du hålla truten om masktvång på allmänheten, ett sånt tvång kommer inte utan konsekvenser. Ha mask själv om du vill. Har du visir också?

Men vänta nu,

om nånting är allmänt känt så finns ju massor med vedertagna källor,

visa nu att ditt påstående stämmer att folk får panik av mask

jag tycker inte de ser så panikslagna ut när man ser dem på TV/youtube

så därför undrar jag vad du grundar ditt påstående på?

Jag har inte hört om det förut så så väldigt allmänt känt kan det inte vara.
Citera
2020-07-06, 22:05
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Fördelningen mellan personer på äldreboenden och övriga befolkningen är ju enligt uppgift densamma i alla nordiska länder.

Skillnaden är att vi inte har försökt stoppa utan endast platta till kurvan.

Vi kunde väl inte göra något. FHM med statsepidemiolog dr Tengele hade ju sett till att det inte fanns skyddsutrustning i Sverige eller godkända COVID-19 tester. Med andra ord var katastrofen ett faktum av en myndighet som just skall förebygga en katastrof.
Citera
2020-07-06, 22:08
Medlem
Israel klarade den första covid-19-vågen bra, men nu tar andra vågen och smittspridningen fart.

Landet stänger därför barer, nattklubbar, gym, pooler och en rad andra anläggningar som öppnades i maj.

– Pandemin sprider sig, om vi inte agerar nu kan vi ha tusentals allvarligt sjuka patienter de kommande veckorna, säger den israeliske premiärministern Benjamin Netanyahu.

https://www.expressen.se/nyheter/snabb-smittspridning-israel-stanger-ner-igen/
Citera
2020-07-06, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno

Hösten och vintern blir otroligt intressant i våra grannländer och EU i stort. Flashback-guden Björn Olsen, precis som Tegnell, menar ju på att det kommer komma lokala utbrott i lång tid framöver. Man måste lära sig leva med smittan. Olsen menar att effektiv smittspårning är det som hindrar detta från att hända och det stämmer säkert. Men när smittskyddet fallerar då? För det kommer hända runt om i Europa. Detta är givet. Detta är en ny situation. Ska man isolera hundratusentals människor igen? En ny lockdown är självfallet inte aktuell, det begriper alla.
Vi i Sverige har vår väg utstakad. Vi kommer ombes stanna hemma och tvätta händerna och hålla distansen.
Citera
2020-07-06, 22:11
Medlem
LukeRhineharts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Vanligaste? Får öka lite då, Cancer, som är nummer två på listan tog 24 000 liv förra året.
Överdödlighet definieras ju just som det, en mängd av år som jämförs med. Dessutom var 2019 extremt år med väldigt få döda, så många dör i år istället. Vi har många fler svaga i samhället i år än i fjol. Hade covid-19 varit lika dödligt som influensasäsongerna under 90-talet, justerat för folkmängd och åldersstrukturer ska covid-19 ta 5-6000 liv i år. Vilket den verkar göra, så väldigt lik en influensa från 90-talet. Så, det är en enorm överreaktion som kommer förstöra många yngres framtid, för en risk som vi redan accepterat i samhället.
På nationell nivå känns det väldigt osannolikt att covid-19 skulle bli den vanligaste dödsorsaken. Om vi verkligen ska uppnå flockimmunitet kan det dock bli så.

Den nyhet som dök upp för någon vecka sen gällde Stockholms län och kommer från denna rapport:
https://www.sll.se/globalassets/1.-halsa-och-vard/bilagor---nyhet/bilagor-nyheter-2020/region-stockholm-rapport-ces-nr-1-om-covid-19-i-stockholms-lan.pdf

Så här står det i förordet:
Covid-19 har under loppet av några månader seglat upp som ett av de absolut största
folkhälsoproblemen i länet och sjukdomen kommer med stor sannolikhet bli den
vanligaste dödsorsaken i länet under år 2020.
Senast redigerad av LukeRhinehart 2020-07-06 kl. 22:14.
Citera
2020-07-06, 22:11
Medlem
Runt om i världen tvingar nya utbrott av coronaviruset länder att backa och återinföra restriktioner.

Över 270 000 personer har isolerats i Spanien, Australien stänger gränsen mellan två delstater och i USA ökar fallen efter nationaldagshelgen.

– Vi är i fritt fall, säger amerikanska infektionsläkaren Rochelle Walensky, till CNN.

https://www.expressen.se/nyheter/nya-coronautbrott-i-varlden-fritt-fall/
Citera
2020-07-06, 22:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja, det är ju det jag säger.

Du menar alltså att du borde ha fått lämna ditt samtycke till att hans strategi inte innefattar råd om att stänga skolor eller att ge rekommendationer huruvida befolkningen ska använda munskydd eller inte.

Eller var det något annat du borde fått samtycka till?

Han borde tagit till storsläggan i början av mars och stängt ner skiten som alla våra grannländer. Då hade vi varit i ett helt annat läge nu. Men nu är det som det är, inget att göra åt mer än att testa, smittspåra och isolera. Glad hemester på dig i skitvädret!
Citera
2020-07-06, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Men va fan du syns ju jämt, blir trött på att läsa dina inlägg. Kan du inte ge plats för andra? Du verkar vidrig och elak? Är du det?

Haha, nej jag är nog inte speciellt elak eller vidrig. Vad får dig att tro detta? Att jag till skillnad från alarmisterna här inne inte vill giljotinera Anders Tegnell?
Eller att jag inte tror att precis ALLT våra myndigheter publicerar som går att definiera som "positiva covid-19 nyheter" är enda stor mörkläggning?
Citera
2020-07-06, 22:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Ni är ute och cyklar. Mask används inom försvaret, sjukvård, räddningstjänst m.m. för olika ändamål. Ingen har sagt att mask inte kan skydda mot partiklar, skillnaden är att man inom försvaret och sjukvården får utbildning på att använda utrustningen så man använder den rätt en kortare tid. Civilbefolkningen har ingen utbildning och många får panik när de har mask m.m., Du kanske vill bli påtvingad en mask och inkastad i ett bergrum på obestämd tid?
Det finns skäl till att inte rekommendera mask!

Med det argumentet kan man avråda från kondomanvändning. Det kan invagga i falsk trygghet. Har man inte fått högskoleutbildning i hur man tar av och på riskerar man att skvätta utanför precis överallt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in