2020-07-06, 21:41
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Men din jävla retard! Jag vet att worldometer inte är sverige, men de är beroende av att få data från sverige och helt plötsligt så får de inte daglig data längre, det är det min fråga handlar om!
Vad yrar du om? FHM uppdaterar sin Excel-fil dagligen vid 14 - är väl bara för Worldometer att hämta den? Många andra statistiksidor lyckas med det utan problem.
Citera
2020-07-06, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
"Vid andra coronavirus-infektioner såsom SARS och MERS har man sett att vissa personer förlorar sina antikropparna efter några år, andra har kvar sina antikroppar i minst 17 år."

Fast nu var mitt påstående
Citat:
Så vitt jag vet har ingen ännu blivit immun mot snuva.

Jag är rädd att du svarat på något annat.
Citera
2020-07-06, 21:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det är ju storstäderna som driver dödstal och svåra fall framåt även internationellt så minskar det där är extremt mycket vunnet.
Viruset lägger sig inte jämt över landet. Jag blir mer övertygad om att det råder partiell immunitet i region Stockholm med Göteborg tätt efter för varje vecka som går och antalet allvarliga fall fortsätter minska. Det var troligen en oerhörd smittsituation i sagda regionen när vi fortfarande levde i relativt mörker då vi inte testade alls (annat om man höll på att avlida). Jag vet exempelvis tre personer som tappade smaken som inte fick testa sig. Väldigt anekdotiskt men ändå.
Vi har alltså ett virus som i det närmaste fått fritt spelrum under ca 4 månader i regionerna. Hur förklarar man annars nergången? Jag köper inte snacket om att viruset är säsongsbetonat, det utgår ju från att vädret blir varmare och smittspridningen i det läget minskar. Mig veterligen är det rätt varmt i stora delar av USA just nu exempelvis.

Jäklar vad du tjatar,du verkar gilla att synas. Är inte insatt men Sverige verkar ha tusentals mer döda än våra grannländer totalt. Fasen vad horribelt.
Citera
2020-07-06, 21:45
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Ni är ute och cyklar. Mask används inom försvaret, sjukvård, räddningstjänst m.m. för olika ändamål. Ingen har sagt att mask inte kan skydda mot partiklar, skillnaden är att man inom försvaret och sjukvården får utbildning på att använda utrustningen så man använder den rätt en kortare tid. Civilbefolkningen har ingen utbildning och många får panik när de har mask m.m., Du kanske vill bli påtvingad en mask och inkastad i ett bergrum på obestämd tid?
Det finns skäl till att inte rekommendera mask!

många får panik när de har mask m.m

har du källa på det?
Citera
2020-07-06, 21:45
Medlem
Med tanke på hur andra länder öppnar och stänger som en jojo så är kanske inte svergies sätt helt fel ändå, även om vi utmålas som det svarta fåret så kan det vara det bästa sättet långsiktigt.
Citera
2020-07-06, 21:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja vad gäller allmänheten.

Jag tänker inte gå in i ytterligare en munskyddsdebatt.

Vet inte vad som är sagt! Men är man inte korkad eller...inte nåt ditåt, så måste man inse att munskydd hjälper.
Citera
2020-07-06, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Fast nu var mitt påstående

Citat:
Så vitt jag vet har ingen ännu blivit immun mot snuva.

Jag är rädd att du svarat på något annat.

Nja. Du klippte bort den andra meningen som handlade om Corona-virus.

Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Så vitt jag vet har ingen ännu blivit immun mot snuva. Som oftast förorsakas av Corona-virus.

Därför svarade jag att vid andra Corona-virus har man hittat antikroppar även efter 17år!

Citat:
"Vid andra coronavirus-infektioner såsom SARS och MERS har man sett att vissa personer förlorar sina antikropparna efter några år, andra har kvar sina antikroppar i minst 17 år
."
Citera
2020-07-06, 21:55
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
många får panik när de har mask m.m

har du källa på det?

Det är allmänt känt och om du inte känner till det kan du hålla truten om masktvång på allmänheten, ett sånt tvång kommer inte utan konsekvenser. Ha mask själv om du vill. Har du visir också?
Citera
2020-07-06, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Om det är en person som hostar och nyser väldigt mycket, och är i rummet hela tiden, så kan det säkert bli det. Annars så sprids ju partiklarna ut, och faller till marken. Men det bästa är att inte vara inomhus tillsammans med människor, som kan vara smittade.
Oh fan. Men nyss så sa de ju att den var luftburen så då är den väl i luften och sprids? Problemet är att jag börjar skolan igen i Augusti.
Citera
2020-07-06, 21:58
Medlem
Citat:
Nja. Du klippte bort den andra meningen som handlade om Corona-virus.

Därför svarade jag att vid andra Corona-virus har man hittat antikroppar även efter 17år!

."

Frågan kvarstår: Känner du till att någon blivit immun mot snuva? Inte SARS eller något annat. Snuva. Du vet, den där vanliga. Som förorsakas av ca 35 sorters corona-virus som kan smitta människor.

Om inte så finns det väl en viss risk att samma gäller Covid-19? Eller?

Tills vi vet så skall man nog inte bygga sin strategi på att folk kommer bli immuna. Man kan hoppas, men det är inte givet.
Citera
2020-07-06, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Jäklar vad du tjatar,du verkar gilla att synas. Är inte insatt men Sverige verkar ha tusentals mer döda än våra grannländer totalt. Fasen vad horribelt.

Vad i hela friden pratar du om? Nej, jag har absolut inget behov av "att synas". Jag sitter och skriver på flashback och då främst i denna tråd då jag tycker ämnet är intressant.
Citera
2020-07-06, 21:59
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Why sit far away from the window? And so being far away from a person in the classroom like over 6ft wont help at all? THe particles will still travel across all of the room anyway? So what is the solution?

2 meter är nog en bra tumregel för avstånd utomhus.

Inomhus är det nog munskydd som gäller, det börjar bli mer och mer tydligt,

om ytterligare en månad är det mer accepterat tror jag

om virussmittan inte har försvunnit då.

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/13281673
Björn Olsen klippet från imorse kommentar på den här artikeln

39 Experts With One Big Claim: The Coronavirus Is Airborne
https://www.nytimes.com/2020/07/04/health/239-experts-with-one-big-claim-the-coronavirus-is-airborne.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in