2020-07-06, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
För det första tror jag GM kom från det håll vartåt denne flydde efter mordet.

För det andra är jag säker på att GM infinner sig på jobbet dagen efter eller senast på måndagen då det är helg. Att fly utomlands innebär att man vetat i förväg när mordet skulle verkställas. Att ringa efter mordet och boka biljetter är för riskabelt och man kan ju inte veta om Arlanda larmas då det handlar om stadsministern. Nej det är Hollywood inte verklighet.

Däremot kan han mycket väl anmäla sig till tjänstgöring redan dagen efter om han är polis. Att utebli skulle verka misstänkt.

Ja, där skiljer vi oss åt, jag tror att det var Grandmannen som var GM.

Man kan planera när mordet skulle genomföras, dvs under kvällen 28/2 och ställa ett privatflyg på Arlanda för fortsatt flykt till Sydafrika. Biljettbokning behövs inte.

Privatjet med första klass service och en väska med dollar som tack för väl utfört arbete. Sydafrika är ett vackert land och behagligt för den som har pengar.
Citera
2020-07-06, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ossmond
Har det här varit uppe på tråden? Har inte kollat. Hämtat från Gunnar Walls blogg i dag.

Signaturen Benedicti
"I ett dokument daterat 2018-02-02 redogör en medlem av livvaktsstyrkan för att han med stor säkerhet identifierar en udda man utanför Rosenbad, mitt i natten då regeringen ringdes in. Livvakten är säker på sin identifiering eftersom de varit medlemmar i samma förening. Han är den ende som inte hade ett professionellt skäl att närvara.

Då livvakten kom tillbaka till SÄPO avrapporterade han till PG Näss som mycket väl kom ihåg mannen eftersom han uppenbarligen tidigare varit föremål för SÄPO:s intresse. Har man glömt avidentifiera namnet på ett ställe, L? Är detta en polisiär kollega eller en vanlig medborgare? Agerades på informationen?"
Jodå. Näss hade en mapp om intressanta från bakgården. OP lär ha varit informerad att han följdes.
Citera
2020-07-06, 20:32
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoldatenSvejk
Håller, sånär som på några smärre petitesser, till fullo med dig. Ffa ang att MOP varken utförts av SE eller några konspiratörer..

Och förvisso är det mycket riskabelt att hävda någonting med bestämdhet rörande Palmemordet, men jag skulle tryggt lägga in båda mina pungkulor i potten på att huvuddragen dina, generellt är betydligt mer välgrundade än det farsartade teoribygge som Krister Petersson snöt fram. Vilket som jämförelse inte säger speciellt mycket, tyvärr, då nästan vilket annat uppslag som helst, håller högre klass.

Som en extra bonus så kan frisyren som jag föreslog i mörker och på avstånd se ut som en Sherlock Holmes hatt som vittnet AD påstod .
Citera
2020-07-06, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Ja, där skiljer vi oss åt, jag tror att det var Grandmannen som var GM.

Man kan planera när mordet skulle genomföras, dvs under kvällen 28/2 och ställa ett privatflyg på Arlanda för fortsatt flykt till Sydafrika. Biljettbokning behövs inte.

Privatjet med första klass service och en väska med dollar som tack för väl utfört arbete. Sydafrika är ett vackert land och behagligt för den som har pengar.

Det där är fantasi. Det skulle upptäckt direkt. Det är bara Hollywoodskrönor du odlar. Sydafrika har inget med detta att göra. GM lämnade inte Stockholm.
Citera
2020-07-06, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Theutenbergs tes är att giren redan var gjord. Det blev inga kärnvapenfria zoner,
för att Palme hade gått emot entouraget, och därför måste bort.

Verkligheten talar för motsatsen. Schori skickades till Moskva att förbereda inte Teutenberg. Zonen var på bordet men inget var klart med de andra länderna. En del av mötet hade det som ämne.
Citera
2020-07-06, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henryskumberg
Att det är en utländsk torped som utfört mordet tror jag inte riktigt på.

Varför?? Palme beslutade att gå på bio sent på fredagskvällen. Planeringen av flyktväg gjordes under kort tid.

Att Palme svängde över till andra sidan av Sveavägen gör att mördaren måste känna till området. Mördaren måste veta att det finns trappor på Tunnelgatan..valet av mordplatsen gjordes under kort tid. Den som mördade Palme kände av området väldigt väl. Han var uppvuxen i Stockholm, han jobbade i Stlm innestad.

Det är väl snarare tvärtom. En "utländsk torped" som ingen i Sverige känner till person och utseende och som kommer in i Sverige dagen innan eller samma dag och aldrig återkommer till Sverige är den ultimata GM.

Det fanns gott om tid, cirka två timmar, att både planera dådet och orientera alla medgärningsmän och medhjälpare om tillgängliga flyktbilar och planerade platser för att plocka upp GM.

Bilförarna måste ha god lokalkännedom men för GM att springa rakt fram utefter Tunnelgatan till en väntande flyktbil behövs ingen lokalkännedom
Senast redigerad av Utredaren 2020-07-06 kl. 20:49.
Citera
2020-07-06, 20:47
Medlem
Citat:
Det där är fantasi. Det skulle upptäckt direkt. Det är bara Hollywoodskrönor du odlar. Sydafrika har inget med detta att göra. GM lämnade inte Stockholm.

Ja, det är ditt favoritargument men faktum kvarstår att så länge GM inte är gripen utredd och dömd så är det scenario jag beskriver fullt realistiskt. Vi får se när åklagare ger sin gärningsbeskrivning.
Citera
2020-07-06, 20:50
Moderator
OYs avatar
Citat:

Bevisa att Sydafrika inte var inblandat på något vis, eller acceptera att ditt påstående betraktas som ett uttryck för dina vilda fantasier.

Om du vet att GM inte lämnade Stockholm bör du också veta vem GM är, namnet tack, eller acceptera att ditt påstående betraktas som din odlade skröna.

Du kan mycket möjligt ha rätt i allt du häver ur dig, men som med precis allt annat här i tråden förväntas underlag som styrker sanningshalten i de påståenden som förs fram.

Då allmänintresset med största sannolikhet är stort kanske du borde redovisa vad du vet, vem var skytten, vart tog hen vägen, och hur vet vi att Sydafrika inte hade ett finger med i spelet?
Citera
2020-07-06, 21:03
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Bevisa att Sydafrika inte var inblandat på något vis...

....

Exakt problemet. Det gär inte att bevisa idag att Sydafrikas underrättelsetjänst inte utförde mordet. På samma sätt som man inte kan bevisa att det inte var Mongoliets underrättelsetjänst som utförde mordet.

Om man vet vem/vilka som utförde mordet bör man ha bevis för detta. Annars tror man sig veta. Precis som med CP och SE.
Citera
2020-07-06, 21:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
För det första tror jag GM kom från det håll vartåt denne flydde efter mordet.

För det andra är jag säker på att GM infinner sig på jobbet dagen efter eller senast på måndagen då det är helg. Att fly utomlands innebär att man vetat i förväg när mordet skulle verkställas. Att ringa efter mordet och boka biljetter är för riskabelt och man kan ju inte veta om Arlanda larmas då det handlar om stadsministern. Nej det är Hollywood inte verklighet.

Däremot kan han mycket väl anmäla sig till tjänstgöring redan dagen efter om han är polis. Att utebli skulle verka misstänkt.

Men man kan i förhand veta att GM kan gömmas i en ambassadbil och föras ut ur landet.

Det är Hollywoodkaliber på din slutsats när du bortser ifrån en sådan simpel flyktmöjlighet.

Du är säker säger du, och missar ett av de avgjort bästa sätten att undgå polis och dessutom lämna Sverige.
Citera
2020-07-06, 21:14
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Jag har själv tränat på både fast och rörlig spaning i det militära oftast vet dom som spanar då
inte vad målet för spaningen är dom skall bara rapportera in vad dom ser.
ledningen bakom spaningen brukar dessutom blanda upp dom som rör sig i miljön med eget
folk för att kunna kontrollera att spanarna inte missar något.
När ledningen ansett sig ha tillräcklig information kan dom helt enkelt meddelat över radion att
spaningen skall avbrytas och att man skall samlas på en förutbestämd plats
för genomgång och inlämning av utrustning.
Dom som spanade kan alltså ha trott att syftet var att kartlägga tex. Knarkkurirers rörelser.

Mycket tjafs om eventuella spanare/övervakare, intressant.

Dock, om ingen vet att du spanar så spelar det ju ingen roll om du syns, man kan smälta in i mängden och trots det fullgöra en övervaknings/spaningsuppgift.

Och om man som i det aktuella fallet faktiskt observerades med wt, så spelar ju inte det någon roll i efterhand om ingen får veta vem du är och varför du var där med en wt i handen. Där är vi ju nu, vilka som syntes med wt är höljt i dunkel.
Citera
2020-07-06, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Ja, det är ditt favoritargument men faktum kvarstår att så länge GM inte är gripen utredd och dömd så är det scenario jag beskriver fullt realistiskt. Vi får se när åklagare ger sin gärningsbeskrivning.

Fattar du inte att dina upplevda scenarion inte är förankrade i verkligheten. Sydafrika hitman med väskor fulla av pengar som hyr privatjet.

Gosse. Det där är taget från en Hollywoodfilm. Inte fan reser sydafrikanska hitmen runt med privatjet och väskor fulla av krugerrand.

Det sydafrikaner sysslade med var brevbomber och att röva bort i princip försvarslösa som sedan torterades våldtogs och brändes under fyllefester sk barbercues.

Diskretion... my ass.

Man kan inte komma runt det uppenbara att PU och särskilt vissa individer styrt undan från allt som har med Säpo, bakgården, Barbrogrupper och knarkspanare att göra i 34 år. Skulle så breda lager från polis till politik agerat i 34 år för att skydda apartheidens slaktare. Sällan. Däremot förklaras det 34åriga tramset ur helt andra perspektiv.

Varje konkret påstående om SA har visat sig vara substanslösa. Spekulationer av din kaliber är inte värda vatten. Självklart kan man inte flyga privatjet från Arlanda obemärkt direkt inpå mordet. Allt sådant övervakas via transponders, loggar, färdplaner etc i den verkliga världen. Bara i Hollywood kan skurkarna smyga fram sina privatjet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in