2020-07-06, 19:44
Medlem
Att det är en utländsk torped som utfört mordet tror jag inte riktigt på.

Varför?? Palme beslutade att gå på bio sent på fredagskvällen. Planeringen av flyktväg gjordes under kort tid.

Att Palme svängde över till andra sidan av Sveavägen gör att mördaren måste känna till området. Mördaren måste veta att det finns trappor på Tunnelgatan..valet av mordplatsen gjordes under kort tid. Den som mördade Palme kände av området väldigt väl. Han var uppvuxen i Stockholm, han jobbade i Stlm innestad.
Citera
2020-07-06, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren

Min teori är ett scenario där LOP övervakats en längre tid av både amatörmässiga politiska motståndare till OP och/eller hans politik samt professionella spanare som vi inte vet mycket om eller ens något om. Alltså en konspiration.

Avsaknaden av observationer av övervakning mellan Grand och MPL innebar att den professionella attentatsgruppen träder in och övervakarna fått order att gå hem. De är så att säga redan brända med sin walkie talkie-kommunikation.

Professionella spanare? Med tanke på hur många som sett dessa walkie-talkie personer så verkar de ha utfört jobbet synnerligen amatörmässigt. Eller så spanade de på nåt annat. Eller så kanske de ville synas? Det sista är ju tänkbart om man ville psykologiskt stressa den övervakade. Frågan är ju dock om det i så fall var Palme som var övervakad?
Citera
2020-07-06, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
För att sammanfatta det jag skrev i tidigare inlägg och i relation till andra alternativa konspirationsteorier.

* Teorierna som t ex Ove framför med en ondskefull konspiration med Eskil Block i spetsen som i hemlighet kontrollerar samhället via osynliga nätverk eller Ihesos "EAP-teoretiska" kapitalintressen som styr lik de hos "sanningsrörelsen" så populära reptilaliens med ockulta tecken och dolda agendor som omärkligt genomsyrar samhället är inte realistiska.

Likaså är de mera begränsade teorierna om enbart högerextrema poliser eller militärindustriella intressen otillräckliga för att förklara skeendena.

Det jag ställer mot detta är det som delvis missvisande kommit att betecknas som "Landsförrädarspåren som i själva verket är en ohelig tvåenighet av attentatet och dess motiv samt mörkläggningen och dess motiv där man inte får fastna i diskussioner huruvida Palme var en landsförrädare eller ej eller om mordet var sakligt motiverat eller ej. Kittet var hemlig verksamhet som ingen ville röja med militär underrättelsetjänst, Stay Behind och KrigsIB i en oöverskådlig soppa där poliser och även Säpoanställda kan förekomma.

Gruppen som genomförde mordet kan mycket väl ha haft en politisk agenda att dels kasta Sverige tydligare åt väst dels bryta banden med olika befrielserörelser i tredje världen. Kanske till och med att destabilisera Sverige som suverän stat och genomföra en smygande statskupp.

Tecknen att skulden skulle kastas mot terrorister och vänsterrörelser är många. Direkt efter mordet kom t ex tips om RAF, Röda Brigaderna, fraktioner inom PLO osv. Några månader senare när de kunnat avskrivas lanserades PKK (med Sovjetiska intressen i bakgrunden) samt det som idag kallas "skurkstater".

Syftet uppnåddes ej i vart fall ej på kort sikt annat än i relation till hemligt samarbete med Nato.

Den mera systematiska mörkläggningen med en ensam galning som Gärningsman och etablisemanget som uppbackare har ett helt annat motiv. Motivet att sanningen om inblandning av SB mm skulle skaka landet och dels kunna skada vår säkerhet och relation till främmande makt dels påverka förtroendet för etablerade politiska rörelser, försvaret mm med livsluft för missnöjespartier på både höger och vänsterkanten och en ogynnsam politisk utveckling. Det var kanske då en till stor del realistisk analys. Rikets säkerhet var i fara men inte på det sätt man skulle kunna tro.

Vatten har dock runnit under broarna och dessa motiv om rikets säkerhet är inte så giltiga. Visst kommer avslöjanden om de verkliga förhållandena att rubba förtroendet för politikerna och höga tjänstemän hos allmänheten vilket kan ge uppsving för olika politiska krafter men så känsligt operativt är det inte längre. Däremot kan ju olika personer drabbas hårt av folkets dom. Det är dock inte rikets säkerhet utan det vanliga mörkandet av affärer från Saudiaffärer till olika oegentligheter inom t ex privatiserade bolag som Telia och därför börjar det läcka och jag uppmanar fler att ta bladet från munnen även offentligt. De i den första gruppen måste fram i ljuset! Där fanns de smutsiga motiven och metoderna medan många mörkläggares motiv är mer begripliga.

JU längre mörkläggarna är tysta desto mer lierade med mördarnas syften kommer de att framstå.
Det här ett bra inlägg skrivet för 7 år sedan!
Citera
2020-07-06, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Jag har också skrivit om det.
Det här är OP sista telefonsamtal i bostaden innan de går iväg.
Jag har läst någonstans att SA son sov hos sin pappa och fick då samtal vd 2-tiden att OP hade blivit mördad .SA blev ledsen så klart men efter några minuter, med reservation, så blev han mer praktisk i sitt resonemang och förutsåg att IC var informerad och möte skulle hållas med minst 5 statsråd.
Jag är kanske hård i min bedömning här, men en gammal man anser jag skulle bli helt förtvivlad. Jag tolkade det som att han inte blev det.
Bara spekulationer....jag var ej med!

Det konstiga var att SA slutade med politiken 1985, 73 år gammal. Varför ringde OP just honom precis innan han gick?? Skulle vara intressant att veta vilka SA pratade med mellan 20.30-23.21 på mordkvällen.
Citera
2020-07-06, 19:54
Medlem
Davys avatar
Hej på er,

Dags för mitt första inlägg i denna fashinerande tråd som jag läst till och från i över tio år.

Jag är helt inne på samma linje som Boboslacke och Utredaren.

Angående CP, VG, CA, SE. Hade mordet inträffat tex i Gamla Stan så hade man stött på motsvarande original där. Och suttit 34 år senare och dividerat om mössor och rockar. Sen ska man komma ihåg att området runt MP var på den tiden väldigt annorlunda. Luntmakargatan med omnejd var en ljusskygg plats.

Jag bor idag inom tullarna i Stockholm. Skulle ett mord inträffa här på gatan vet jag flera i området som skulle vara "svåra att komma runt". Folk med tveksamt sällskap, droger, psykisk ohälsa, alkoholism, ekonomiska problem, våldsamma, etc. Dvs exakt det vi har med MOP. Kanske till och med KP hade häktat mig.

Bara mina funderingar, åsikter. Dock kul att så många olika infallsvinklar finns. Uppskattas att läsa.

/D
Citera
2020-07-06, 19:58
Medlem
Har det här varit uppe på tråden? Har inte kollat. Hämtat från Gunnar Walls blogg i dag.

Signaturen Benedicti
"I ett dokument daterat 2018-02-02 redogör en medlem av livvaktsstyrkan för att han med stor säkerhet identifierar en udda man utanför Rosenbad, mitt i natten då regeringen ringdes in. Livvakten är säker på sin identifiering eftersom de varit medlemmar i samma förening. Han är den ende som inte hade ett professionellt skäl att närvara.

Då livvakten kom tillbaka till SÄPO avrapporterade han till PG Näss som mycket väl kom ihåg mannen eftersom han uppenbarligen tidigare varit föremål för SÄPO:s intresse. Har man glömt avidentifiera namnet på ett ställe, L? Är detta en polisiär kollega eller en vanlig medborgare? Agerades på informationen?"
Citera
2020-07-06, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Professionella spanare? Med tanke på hur många som sett dessa walkie-talkie personer så verkar de ha utfört jobbet synnerligen amatörmässigt. Eller så spanade de på nåt annat. Eller så kanske de ville synas? Det sista är ju tänkbart om man ville psykologiskt stressa den övervakade. Frågan är ju dock om det i så fall var Palme som var övervakad?

Läste du ens inlägget du citerade. Vi tsr det en gång till
Min teori är ett scenario där LOP övervakats en längre tid av både amatörmässiga politiska motståndare till OP och/eller hans politik samt professionella spanare som vi inte vet mycket om eller ens något om. Alltså en konspiration.
Walkie Talkie-personerna är de amatörmässiga.

De professionella spanarna vet vi inget om.
Citera
2020-07-06, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henryskumberg
Det konstiga var att SA slutade med politiken 1985, 73 år gammal. Varför ringde OP just honom precis innan han gick?? Skulle vara intressant att veta vilka SA pratade med mellan 20.30-23.21 på mordkvällen.
Jag har för mig att SA ringde upp OP. Jag kan inte referera till någon källa men OP blev stressad då LP stod med ytterkläderna på färdig att gå iväg. De var ju som bekant ute i sista minuten till bion.

Ja, vi vet inte om eller med vem han pratade med men vad jag förstår informerade OP att de skulle gå på bio.
SA kan i oförstånd gett någon kardemumma information till någon.
Jag vill helst inte att den gamle mannen hade ont uppsåt men i detta drama verkar allt vara möjligt.

OP tyckte väldigt mycket om honom och såg honom som en fadersfigur. OPs pappa avled när OP var i tidig ålder.
Citera
2020-07-06, 20:11
Medlem
Citat:

Jag har själv tränat på både fast och rörlig spaning i det militära oftast vet dom som spanar då
inte vad målet för spaningen är dom skall bara rapportera in vad dom ser.
ledningen bakom spaningen brukar dessutom blanda upp dom som rör sig i miljön med eget
folk för att kunna kontrollera att spanarna inte missar något.
När ledningen ansett sig ha tillräcklig information kan dom helt enkelt meddelat över radion att
spaningen skall avbrytas och att man skall samlas på en förutbestämd plats
för genomgång och inlämning av utrustning.
Dom som spanade kan alltså ha trott att syftet var att kartlägga tex. Knarkkurirers rörelser.
Citera
2020-07-06, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren

Som du skrev så har de fortskaffningsmedel och en flyktbil i Tunnelgatans förlängning plockar upp GM för vidare transport och bilbyte samt för GM klädbyte till kostym och slips innan han lämnar Sverige via Arlanda innan rikslarm går ut och gränserna stängs.

För det första tror jag GM kom från det håll vartåt denne flydde efter mordet.

För det andra är jag säker på att GM infinner sig på jobbet dagen efter eller senast på måndagen då det är helg. Att fly utomlands innebär att man vetat i förväg när mordet skulle verkställas. Att ringa efter mordet och boka biljetter är för riskabelt och man kan ju inte veta om Arlanda larmas då det handlar om stadsministern. Nej det är Hollywood inte verklighet.

Däremot kan han mycket väl anmäla sig till tjänstgöring redan dagen efter om han är polis. Att utebli skulle verka misstänkt.
Citera
2020-07-06, 20:23
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gratis121
Ja, man kan hitta motiv från många håll när det gäller palmemordet.
Men man kan också ställa sig frågan, vad hände med Sverige och dess politiska samt försvarapolitiska inriktning efter mordet.
Vad pekar det mot, om KGB låg bakom mordet så kan man ju se ett stort misslyckande eftersom Sverige gjorde en gir mot höger/väst efter mordet.
Tex lät man väst alliansen installera sosus utrustning i svenska vatten (källa: Anders Jallai) bara månader efter mordet.
Så där tycker jag vi har en liten finger visning om att vi åtminstone kan utesluta KGB eller Sovjet.

Theutenbergs tes är att giren redan var gjord. Det blev inga kärnvapenfria zoner,
för att Palme hade gått emot entouraget, och därför måste bort.
Citera
2020-07-06, 20:25
Medlem
Citat:

Missförstånd. Osynliga spanare finns ej. Mossad fastnar i aktagelser och på övervakningskameror. Spanare skall undvika att ses av den de övervakar. Att allmänheten lägger märke till fragment utan sammanhang är att räkna med. Deportation får väl anses som yrkesmän men sågs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in