2020-07-05, 10:24
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Nu är jag ju ingen "soffsupporter", men däremot en som tidigare uttryckt att jag ogillar bengaler och "allmänt skrän". Så måste ju fånga den här passningen och kommentera

Och visst tycker även jag att det är bättre med bengalskränljudmattor än denna ödefotboll vi ser nu. Nu har jag väl "förmågan" att tycka matcherna är intressanta i alla fall, då jag tar på mig "analys-glasögonen" och kikar på det rent fotbollsmässiga. Tycker det har varit helt ok med några omgångar där man kunnat se hur lagen agerat i en annan miljö, där man t ex kan se att vissa lag gynnas medan andra missgynnas av situationen. Gäller även andra ligor än Allsvenskan. Men det är ju som att man studerar försäsongsmatcher och kikar på tendenser osv inför "den riktiga säsongen". Och det liksom räcker nu. Har sett tillräckligt av "försäsong", så nu börjar alltså även jag längta efter att bli såväl hörselskadad som andas bengalrök. Fotboll utan fans är som pommes utan salt. Ser likadant ut, men skillnaden är enorm.

Det var ingen passning till just dig faktiskt utan bara en generell beskrivning. Såg i en grupp på fejjan att t.o.m. supporterhataren Balkander på GP saknar fansen...

Ska väl tillägga att jag, liksom du, också tittar för själva fotbollen också men hela fotbollsupplevelsen innebär ett supporterliv med uppladdning för matcher, resor längs ändlösa motorvägar, sunkiga vägkrogar etc.
Nu är det som du beskriver att man ser det som träningsmatcher ungefär tills man kommer på att "fan, det är ju ändå allsvenskan".

Hörselskadad blir du ju ändå inte på fotboll, du är ju inte Marko "Jag har hörselskada men går ut på högljudd krog" Johansson...

Gillar den där pommes-liknelsen, den var kul
Citera
2020-07-05, 11:48
Medlem
Brottar-Bertils avatar
Citat:
Nu är jag ju ingen "soffsupporter", men däremot en som tidigare uttryckt att jag ogillar bengaler och "allmänt skrän". Så måste ju fånga den här passningen och kommentera

Och visst tycker även jag att det är bättre med bengalskränljudmattor än denna ödefotboll vi ser nu.

Det är ju knappast antingen eller heller ... Det finns ganska mycket gräs att spela på mellan bengaler, hat och våld å ena sidan och tomt och tyst å andra sidan. Jag saknar publiken och fansen, men inte avarterna.
Citera
2020-07-05, 22:48
Medlem
L-illuminatos avatar
Jag är hyfsat neutral i Allsvenskan så hyser jag inga sympatier för ett lag så spelar inte supportrarna någon roll egentligen.
När man var grabb och gick på fotboll imponerades man av tifon, ramsor, ljudkullisser och bengaler. Det är dock något jag trodde att man växer ifrån när man blir vuxen.

Dock fascineras jag här lite av att se hur många vuxna som behöver detta för att tända till på en fotbollsmatch.
Man kan ju fråga sig om det är fotbollen man gillar eller snarare att de följer något uppdämt behov av tribalistisk samhörighet. Påminner om att vara aktiv inom en religion/sekt. Egentligen skulle det lika gärna kunna vara Rugby, dragkamp eller "Capture the flag" där nere på gräsmattan för dessa.
Då det viktigaste är vad som händer på läktaten, vem som hörs mest, vem som ägde vem osv

Jag tycker det är en ynnest att få höra jargonen mellan spelarna och tränarnas order. De raw-feeds jag har kommit åt har heller inte kommentator.

När jag bodde utomlands i vissa perioder så var Fotboll på etablissemang många gånger förknippat med trash och huliganer. För att kringgå detta problem gick många finare ställen med på att visa matcher men fortfarande ha musik på i bakgrunden dvs man fick se matcherna på mute. Man märkte då att många av de som är supportar/fans men aldrig verkat inom fotboll tappade fokus rätt så fort. Det betyder att de vanligtvis troligtvis konsumerar en match på halvfokus och skiftar fokus när kommentatorn går upp i tempo och publikljudet höjs (sekunderna innan en målchans).

Detta är ju en kontroversiell åsikt då fotbollsupportrar annars ser sig själva som puritaner och ser ner på andra sporters fans främst i US där det är naturligt med att man följer sitt lag i intervaller på grund av alla pauser.
Citera
2020-07-06, 07:43
Medlem
Nu blir det intressant att se hur skandalen runt Örebro hanteras. 5-6 spelare som deltog igår var sjuka timmarna före match men myglades in av tränare etc. Lagläkaren var inte med.
Nu var det trolig magsjuka, men det spelar ju faktiskt ingen roll vad man tror här. De spydde ikapp och gick sedan ut och spelade. Poängavdrag? Eller har det ens skrivits några regler om påföljder runt detta?
Citera
2020-07-06, 09:07
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Nu blir det intressant att se hur skandalen runt Örebro hanteras. 5-6 spelare som deltog igår var sjuka timmarna före match men myglades in av tränare etc. Lagläkaren var inte med.
Nu var det trolig magsjuka, men det spelar ju faktiskt ingen roll vad man tror här. De spydde ikapp och gick sedan ut och spelade. Poängavdrag? Eller har det ens skrivits några regler om påföljder runt detta?

Och det där med att "lämna in ett hälsoprotokoll på matchdagens morgon" fungerar hur bra då?
Det var ju det jag sa, sedan kan ÖSK hävda att ingen kände det minsta innan bussen började rulla... Naturligtvis kan någon fått sin första känning på bussen/i omklädningsrummet men man kan ge sig den på att någon/några kände det redan på morgonen men valde att inte fylla i det i hälsoformuläret precis som jag trott hela tiden...
Märk väl också att risken för att smitta övriga med eventuell corona ökade iom att det bara gicks på dass mer...

Tror dock inget kommer ske och jag sågar egentligen inte ÖSK här utan det vara bara en tillfällighet att det blev just det gänget som hamnade i skottgluggen nu...
Citera
2020-07-06, 11:51
Medlem
Om en enda Sirius-spelare blir smittad är det en skandal.

ÖSK hade faktiskt 21 spelare uttagna i matchtruppen så man hade utan problem haft spelare kvar och lite till sen är det inte världens jobbigaste grej att kalla in lite bänkreserver att åka från Örebro till Uppsala om så krävs. Förklaringen i sig är nog egentligen inte svårare än att man inte hade sin lagläkare med, men även det är ju konstigt till en så kort bortamatch(man kan förstå att vissa lag inte kan ha lagläkare med på en två- eller tredagars).
Citera
2020-07-06, 12:01
Medlem
Eftersom det är lite av en tradition att straffa ÖSK för saker som nästan alla andra klubbar gör vare sig det gäller sjukdomar ekonomi fel på konstgräset eller något annat så kör dom nog på med något kännbart straff.

Varför inte en tvångsnedflyttning igen?

Såklart med ÖSKhataren och hetsaren Aftonbladets Robert Laul i spetsen.
Vilken drama queen han är ,helt jvla otroligt!

Föresten ,vad fick Hammarby för kännbart straff? Det har jag missat helt...
Citera
2020-07-06, 12:13
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppen67
Eftersom det är lite av en tradition att straffa ÖSK för saker som nästan alla andra klubbar gör vare sig det gäller sjukdomar ekonomi fel på konstgräset eller något annat så kör dom nog på med något kännbart straff.

Eftersom Z deltog i matchen så blev det bara 200.000 till Z och ett fy på er till Hby vad jag kan komma ihåg.
Citera
2020-07-06, 12:28
Medlem
Brottar-Bertils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppen67

Fast oavsett vad Hammarby har gjort eller vad Laul har skrivit så har ÖSK gjort fel i det här fallet. Whataboutism är ingen bra ursäkt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Whataboutism
Citera
2020-07-06, 12:48
Medlem
Vilka fina utländska ord du hittar på vid googling "Bertil" 🖒

Vid var och varannan matchstart i högre serier så är det alltid någon som mår dåligt på något sätt innan matchstart. Alltid!
Nerver vätskebrist eller något annat.

Såå ,vi får lägga ner hela allsvenskan för denna säsong och skicka ner ÖSK i korpen.
Då blir "Bertil" o Laul nöjda.

Själv får jag alltid rännskita innan något viktigt ...så jag har haft Corona i 30-40 år tydligen.
Citera
2020-07-06, 18:53
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Och det där med att "lämna in ett hälsoprotokoll på matchdagens morgon" fungerar hur bra då?

Tror dock inget kommer ske och jag sågar egentligen inte ÖSK här utan det vara bara en tillfällighet att det blev just det gänget som hamnade i skottgluggen nu...

Först kör Örebro SK fans bengalfirande när bussen återvänder efter bortasegern mot DJurgården nu detta.

Har ju varit liknande fall i andra länder där man valt att inte spela matchen PGA att just ett par spelare befarades vara smittade.

Spelar ju egentligen ingen roll att det inte är Corona då man bryter mot hälsoprotokollet vilket är mycket mer allvarligare än många av de andra restriktionerna.
Det här ger ju FHM och även Björn ERiksson vatten på kvarnen vs SVFF och SEF. Blir ju typ "era egna spelare är inte tillräkligt lyhörda mot att anmäla sig sjuka".
Citera
2020-07-07, 10:18
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato
Först kör Örebro SK fans bengalfirande när bussen återvänder efter bortasegern mot DJurgården nu detta.

Har ju varit liknande fall i andra länder där man valt att inte spela matchen PGA att just ett par spelare befarades vara smittade.

Spelar ju egentligen ingen roll att det inte är Corona då man bryter mot hälsoprotokollet vilket är mycket mer allvarligare än många av de andra restriktionerna.
Det här ger ju FHM och även Björn ERiksson vatten på kvarnen vs SVFF och SEF. Blir ju typ "era egna spelare är inte tillräkligt lyhörda mot att anmäla sig sjuka".

Som jag skrev i allsvenska tråden så spelar vi ju lite av på "dispens" och dylikt som ÖSKs fusk gynnar inte direkt fotbollens sak när det kommer till att få in publik etc, "Hur ska fansen kunna sköta sig när inte ens lagen gör det?"-argumentet kommer GARANTERAT upp då, tack för det ÖSK.

Skulle något liknande ske igen är jag inte ens säker på att vi får fortsätta lira denna säsong, då kommer väl än mer strängare order om att inte utöva idrott... Speciellt om vi nu t.ex. skulle se en ökning av Corona i Uppsala...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in