Jo, jag har läst domen.
Jag håller inte med domstolens konstaterande att om det hade varit Lenas blod från mordet på tvättmaskinen borde det ha tvättats bort vid storstädningen eller försök till avtorkning borde ha gjorts.
För mig är det helt logiskt att det kan ha varit ett avstryk när blodiga kläder har kommit åt luckan efter mordet och att det inte har uppmärksammats av varken SD eller HD.
Vid storstädningen kan HD storstädat badrummet utan fokus alls på tvättmaskinen om ingen påpekat att den borde ha torkats av. Själv torkar jag av min tvättmaskin lite då och då, och inte alls i samband med städning i badrummet.
Jag tycker att Domaren är onödigt spydig mot åklagaren, då den avbrutna tekniska undersökningen som begärdes av teknikerna den 15:e avbröts av jouråklagare. Oklart varför för mig; kanske hade man inte tillräckligt på fötterna för att få göra det då? Att kalla det brist i utredningen som ska falla tillbaka till åklagaren ska inte stå i domen på det viset (anser jag).
Att Lena har varit i SDs bostad vid flertal tillfällen, hur har det bevisats under rättegången? Nu hävdar jag inte att hon inte varit där, men har det bevisats i domstolen? I källaren? Eller är det bara SDs berättelse som styrker detta? Grannen berättade att hon aldrig sett Lena där. I en domstol ska det som beslutas och som står i domen visa varifrån uppgifterna kommer.
Att blodet ensamt kan bevisa att SD är mördaren menar jag inte. Det är ett av flera indicier.
Jag har idag citerat NFCs forensiker DWs vittnesmål i rätten om blodet på tvättmaskinen.
Och eftersom det kriterie som NFC ställer på att besudlingen ska se ut som blod, det har polisens tekniker GS vittnat om att han har sett (att det var rött, det såg ut som blod med all den erfarenhet han hade så tänkte han"här är det blod"). Så det första av de tre kriterierna är uppfyllda.
De andra två är också uppfyllda: två gånger har man testat för humant blod (med leukomalakitgrönt, både polisens tekniker och på NFC) positivt och därefter har man lyckats identifiera DNA från Lena.
Att NFC inte kan skriva att det är blod utan enbart "indikation på blodförekomst" beror på att NFC inte kunde på topsen se att det var blod.
Kriterierna är uppfyllda. Alla tre.
Det är blod.
Från domen:
[...]"Om det hade varit fråga om blod från mordet på Lena Wesström borde det ha torkats bort vid en grundlig städning. I vart fall borde sådana försök ha gjorts. Några spår efter avtorkning finns dock inte. Detta skapar också en osäkerhet kring vilken betydelse blodet på tvättmaskinen kan tillmätas i förhållande tillStefan Davidssons anknytning till brottsplatsen
Göran Schwartz har berättat att det vid undersökningen i källaren den 21 juni 2018 inte hittades några spår efter avstrykningar. Genom Stefan Davidssons och vittnet Andreas Marklunds uppgifter har det framkommit att huset städades grundligt den 25 maj 2018, dvs. i tiden före blodet på tvättmaskinen anträffades. Om det hade varit fråga om blod från mordet på Lena Wesström borde det ha torkats bortvid en grundlig städning. I vart fall borde sådana försök ha gjorts. Några spår efter avtorkning finns dock inte.
Detta skapar också en osäkerhet kring vilken betydelse blodet på tvättmaskinen kan tillmätas i förhållande till Stefan Davidssons anknytning till brottsplatsen. Slutligen ska det i denna del också framhållas att det framkommit att Lena Wesström varit i Stefan Davidssons bostad, även i källaren, vid ett flertal tillfällen. Mot bakgrund av att det rör sig om en liten mängd blod kan det finnas naturliga orsaker till blodet.
[...]
Möjligen hade en ordentlig teknisk undersökning på kvällen den 15 maj 2018 bidragit till att klargöra några frågetecken. Som berörts tidigare är brister i utredning inte något som ska beaktas till Stefan Davidsson nackdel. Tvärt om måste brister i utredningen falla tillbaka på åklagarna. "
Ungefär som att en mördare är en mördare även om han inte blir dömd. Blod är blod även om det inte har exakt nyans för ögat.
Just.
På topsen blev det gult, men på tvättmaskinen var det rött. För det tränade ögat hos polisens tekniker var det blod.
Det testades positivt med luminol, därefter med leukomalakitgrönt (för humant blod) både av S*chwartz och sedan av DW.
Fast man får ta emot andra besök efter ansökan. Man kan få övriga förmåner, enstaka gånger, efter ansökan. Det avgörs från gång till gång.
Trots att en klient sitter med fulla restriktioner?
Ja, i mkt speciella fall/relationer kan det tillåtas.
Det beror ju på om det inte äventyrar en utredning.
Kanske hänsyn tas till en häktads psykiska mående, och det i sig beviljas dispens till diverse. Det förklarar saken! och stärker min tes.
Senast redigerad av Sambucusnigra 2020-07-06 kl. 16:21.
Jo, jag har läst domen.
Jag håller inte med domstolens konstaterande att om det hade varit Lenas blod från mordet på tvättmaskinen borde det ha tvättats bort vid storstädningen eller försök till avtorkning borde ha gjorts.
För mig är det helt logiskt att det kan ha varit ett avstryk när blodiga kläder har kommit åt luckan efter mordet och att det inte har uppmärksammats av varken SD eller HD.
Vid storstädningen kan HD storstädat badrummet utan fokus alls på tvättmaskinen om ingen påpekat att den borde ha torkats av. Själv torkar jag av min tvättmaskin lite då och då, och inte alls i samband med städning i badrummet.
Jag tycker att Domaren är onödigt spydig mot åklagaren, då den avbrutna tekniska undersökningen som begärdes av teknikerna den 15:e avbröts av jouråklagare. Oklart varför för mig; kanske hade man inte tillräckligt på fötterna för att få göra det då? Att kalla det brist i utredningen som ska falla tillbaka till åklagaren ska inte stå i domen på det viset (anser jag).
Att Lena har varit i SDs bostad vid flertal tillfällen, hur har det bevisats under rättegången? Nu hävdar jag inte att hon inte varit där, men har det bevisats i domstolen? I källaren? Eller är det bara SDs berättelse som styrker detta? Grannen berättade att hon aldrig sett Lena där. I en domstol ska det som beslutas och som står i domen visa varifrån uppgifterna kommer.
Att blodet ensamt kan bevisa att SD är mördaren menar jag inte. Det är ett av flera indicier.
Jag har idag citerat NFCs forensiker DWs vittnesmål i rätten om blodet på tvättmaskinen.
Och eftersom det kriterie som NFC ställer på att besudlingen ska se ut som blod, det har polisens tekniker GS vittnat om att han har sett (att det var rött, det såg ut som blod med all den erfarenhet han hade så tänkte han"här är det blod"). Så det första av de tre kriterierna är uppfyllda.
De andra två är också uppfyllda: två gånger har man testat för humant blod (med leukomalakitgrönt, både polisens tekniker och på NFC) positivt och därefter har man lyckats identifiera DNA från Lena.
Att NFC inte kan skriva att det är blod utan enbart "indikation på blodförekomst" beror på att NFC inte kunde på topsen se att det var blod.
Kriterierna är uppfyllda. Alla tre.
Det är blod.
Från domen:
[...]"Om det hade varit fråga om blod från mordet på Lena Wesström borde det ha torkats bort vid en grundlig städning. I vart fall borde sådana försök ha gjorts. Några spår efter avtorkning finns dock inte. Detta skapar också en osäkerhet kring vilken betydelse blodet på tvättmaskinen kan tillmätas i förhållande tillStefan Davidssons anknytning till brottsplatsen
Göran Schwartz har berättat att det vid undersökningen i källaren den 21 juni 2018 inte hittades några spår efter avstrykningar. Genom Stefan Davidssons och vittnet Andreas Marklunds uppgifter har det framkommit att huset städades grundligt den 25 maj 2018, dvs. i tiden före blodet på tvättmaskinen anträffades. Om det hade varit fråga om blod från mordet på Lena Wesström borde det ha torkats bortvid en grundlig städning. I vart fall borde sådana försök ha gjorts. Några spår efter avtorkning finns dock inte.
Detta skapar också en osäkerhet kring vilken betydelse blodet på tvättmaskinen kan tillmätas i förhållande till Stefan Davidssons anknytning till brottsplatsen. Slutligen ska det i denna del också framhållas att det framkommit att Lena Wesström varit i Stefan Davidssons bostad, även i källaren, vid ett flertal tillfällen. Mot bakgrund av att det rör sig om en liten mängd blod kan det finnas naturliga orsaker till blodet.
[...]
Möjligen hade en ordentlig teknisk undersökning på kvällen den 15 maj 2018 bidragit till att klargöra några frågetecken. Som berörts tidigare är brister i utredning inte något som ska beaktas till Stefan Davidsson nackdel. Tvärt om måste brister i utredningen falla tillbaka på åklagarna. "
LW skrev ju i sitt mail till HD att hon varit i
deras hem och haft sex med hennes man.
LW skrev ju i sitt mail till HD att hon varit i
deras hem och haft sex med hennes man.
Tror du att hon ljög?
Togs detta upp i rätten?
Det är enbart det som tas upp i rätten (omedelbarhetsprincipen) som gäller.
Jag har inte hävdat att Lena aldrig varit hos SD.
Jag pratar enbart om det som står i domen, vad som framkommit i rätten och hur domaren kommit fram till slutsatsen att Lena varit i källaren vd ett flertal tillfällen.
Tillägg:
Varför slänger du fram din brasklapp om jag jag ska tro att hon ljuger?
Senast redigerad av notknapparen 2020-07-06 kl. 16:30.
Sett till den sammantagna trådkonversationen (konstaterande, fråga samt svar) där Blodflädern svarade ett tydligt JA på din fråga leder till att slutsatsen skulle vara att HD "setts städa upp vid bullerplanket efteråt". Vilket är felaktigt.
(Platsen där HD iakttogs efteråt var i Vivallaskogen, troligtvis i samband med geocacharen J*nis myst GC7K62F).
Fanns det någon cache av J*anis myst som låg i Vivallaskogen?
Nu längtar åtminstone jag efter att få ta del av vad ÅH kommer att komplettera överklagan med. Kanske det redan är inlämnat eller så blir det begäran om ytterligare förlängning p g a utredningstekniska skäl med försenade svar från expertis.
Är det någon som sett i FUP om det gjordes någon teknisk undersökning av jorden i gräsmattan som SD påstod att han gödslade och vattnade under mordnatten? Tydligen så har ett forskarteam som stöds av NFC kommit på en metod att "tvätta" fram DNA-spår i jord.
– Det räcker med en droppe av exempelvis sperma, saliv eller blod, säger Johannes Hedman.
Tekniken ska nu börja användas i brottsutredningar, främst allvarliga brott såsom grova våldsbrott utomhus, där man inte kunnat få fram DNA på annat sätt."
Istället för att ta sig till LW var SD:s gräsmatta viktigare kvällen innan han skulle till USA (enligt förhör).
"Den är sönderbränd nu, men för henne gick det sämre" citat SD
Vattenslang med munstycke är tagen i beslag, men SD säger i förhör att han vattnade det gödslade gräset med en vattenspridare som någon (han vet inte vem) har stängt av när han somnat till, men ingen har sett någon vattenspridare på hans tomt.
Teorin är att han sköljt av sig och cykeln med vattenslangen. Då är frågan VAR på hans hus finns vattenuttaget? Räcker vattenslangen med sprutmunstycket till platsen som gödslats och vattnats? Finns det någon karta i FUP som märker ut avstånd från vattenuttaget, längd på slangen och platsen för gödslingen?
SD har i förhör pekat ut platser där han och LW hade sitt blodiga sex. En plats var på altanen och det får mig att misstänka att han tagit sig in och ut i bostaden altanvägen mellan sina göromål under natten.
Jag tror att SD slagit av sin mobila wifi när han närmat sig Hjärsta efter mötet med JG för att kunna röra sig fritt i området utan digitala spår då han cyklat fram och tillbaka tills han är färdig med mord, raderingar i telegramchattar, gömma LW:s mobil på ett smart skyddat ställe i närområdet (fågel, fisk eller mittemellan?), tagit vattenslangen för att skölja av sig blod, rengöra tillhygget och cykeln på gräsmattan, gödslat, vattnat och diverse grov spårstädning. Vid kl 02.49 känner han sig hyfsat färdig och slår på mobilens wifi igen och då kopplas mobilen till hemnätverket.
Under den första turen hem efter mordet är det första som måste ske en snabb avsköljning med vattenslangen ute på tomten innan han går in i huset via altanen och ned i källaren. Där får han en utlösning av alla spänningar och han torkar av sperman med ett bit papper (återfanns på golvet vid en handduk i källaren). Han kan ha haft spermakladd kvar på handen som sen avsätts på LW:s kjol när han tagit sig tillbaka till mordplatsen för att kontrollera att han inte glömt något?
Vad det gäller HD:s eventuella inblandning tror jag att hon blir informerad om att han under natten tagit tag i deras hinder för en framtid tillsammans, men att han kanske inte berättar exakt vad som skett.
När det gäller att HD vet saker tidigare än hon "borde" beror antagligen på att hon vet via SD och har inte följt reglerna. Hennes mobil är nog med henne i fickan så att hon kan stjäla tid till att lösa myster och få rapporter från SD under arbetstid. HD är kanske uppspelt av flera anledningar och missar att hon inte borde veta vissa detaljer vid tiden hon pratar med sin chef och uttrycker hopp om att LW ska vara död.
Beskyddarna HD, JG och SOA har sysslat med raderingar i mentala och mobila minnen. Det blir så uppenbart att de inte har berättat allt de vet. De är alltså beredda att riskera åtal för skyddande av brottsling, vilket kan bli aktuellt om SD döms i HR och det har kommit fram tekniska bevis som bekräftar beskyddarnas brott. Hur kul är det att gå omkring och veta att de flesta som läst deras förhör och lyssnat på rättegången uppfattar dem som lögnare? Bland dessa finns sannolikt släkt, vänner, bekanta, kollegor och chefer. Minnet bleknar i yttre kretsarna, men knappast hos de närmaste. HD och SOA klarar detta, men hur ska det gå för JG som var så orolig innan SD häktades?
SD kan vara en tickande bomb under sin flinhånande fasad. Nu gäller det för HD att vara den bästaste av vänner med honom och fortsätta stötta - annars kan det bli fara för hennes och döttrarnas liv.
Här ser du vattenvindan som sitter på nordvästra gaveln av huset. Vindan är ganska stor. Jag tippar att slangen räcker runt huset, men att en spolning har skett på baksidan av huset i mörkret:
Här ser du vattenvindan som sitter på nordvästra gaveln av huset. Vindan är ganska stor. Jag tippar att slangen räcker runt huset, men att en spolning har skett på baksidan av huset i mörkret:
Eftersom avspärrningsbanden finns på den google-maps-bild du hänvisar till, så är den vindan eventuellt nyinköpt efter att den gamla togs i beslag? Beroende på när beslaget gjordes, före eller efter häktningen i augusti 2019.
Senast redigerad av GilGrissom82 2020-07-06 kl. 17:01.