Citat:
Vilken motion menar du att jag la? Länka gärna. De enda jag nämligen lagt på eget bevåg, 2015 och 2016 (innan jag blev ansvarig talesperson då jag inte längre kunde ha en egen linje), var att vilket tak som än staten hävdar är möjligt inte ensamt ska avgöra Sveriges kvot utan att möjligheterna på kommunernas sida - vilka de själva ska avgöra - ska vägas in. I praktiken (vilket var min tanke) borde detta sänka kvoten rätt rejält. Allra helst till noll i de absolut flesta kommuner, och med en större möjlighet för medborgare att påverka just sin situation. Utöver det föreslog jag att man utreder hur mottagandet kostnader flyttas över till privata sponsorer istället för att som nu belasta allmän välfärd.
Citat:
För info: Det som sades hösten 2015 från partiets sida var dubbel kvot då (till ca 4000) *förutsatt att* övrigt asylmottagande nollades, vilket vi lade fram politik för. Personligen lade jag då en enskild motion som påtalade att den kvot som bestäms på statlig nivå vidare måste kunna begränsas av kommuners mottagningskapacitet (i praktiken skulle det ha inneburit noll sett till situationen 2015, även om jag i motionen endast påtalar att det kan bli lägre än det statligt bedömda, utan att specificera närmare). Och ja, det finns bevis för: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/mottagande-av-vidarebosatta-flyktingar_H3022941
Det är möjligt att jag läste detta fel som att motion om dubblad kvotflyktingmottagning faktiskt lagts och inte bara var "politik". Jag har ju ingen insyn i SD:s inre maskineri och hur lite eller mycket du personligen påverkade, men jag har för mig att du sagt dig tillhöra partiets "liberala" del och har därför varit bekväm med att ge dig som talesperson hundhuvudet för linjen 2015. Givetvis har övrig partiledning också ansvar och jag minns som sagt att Jomshof försvarade linjen. Politiken måste ju ha haft några avsändare och tillskyndare inom partiet som jag kan skylla på?
För mig var det i alla händelser dålig kommunikation att inte göra som danskarna och pausa all kvotflyktingmottagning istället för att dubbla den, även med förbehåll. Det signalerar ju att Sverige är ett rikt land med marginaler och moralisk skyldighet att ta emot flyktingar - på höjden av det systemtänkets haveri. Alltså att SD köper premissen med Sverige som ett evigt invandrarland, där demografisk minoritetsstatus bara är en fördröjd tidsfråga.
Moraliskt är ju frågan enkel och borde vara lättkommunicerad: Varje skattekrona som svenska folket avstår från av altruistiska skäl, gör på grund av kostnadsläget så gott som alltid störst nytta i närområdet. Första miljarden och sista miljarden kommer att rädda fler människor till ett bättre liv om de spenderas långt borta från Sverige.
Det bör inte vara SD:s uppgift att förstärka eller normalisera narrativet om Sverige som ett naturgivet invandrarland, menar jag. Inte ens för "riktiga flyktingar", vilka bör ges solidarisk hjälp på plats och inte sorteras in i vinnare och förlorare. Dessutom trivialiserar ju varje budskap om ett rikt Sverige med humanitärt överskottskapital de problem SD:s väljare ser omkring sig.
Senast redigerad av oyto 2020-07-05 kl. 12:11.
Senast redigerad av oyto 2020-07-05 kl. 12:11.