2020-07-06, 13:31
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Absolut, men då går ju Grand-teorin bort. Det är det som SE-försvararna missar. Dom måste bestämma sig.

Det finns så många problem med "SE såg paret Palme vid Grand tidigare"-teorin, till exempel:

1. Om man antar att SE var ute tidigare på kvällen och såg dem vid bion så har han ingen som helst möjlighet att räkna ut att de senare kommer passera hans arbetsplats då detta var en impuls i sista minuten från paret Palme. Tanken att han efter ha sett dem skaffat sig ett vapen under själva kvällen och sedan satt sig inne på kontoret och väntat är helt ologisk från perspektivet att vilja skjuta statsministern. Samma sak gäller om han alltid bar skarpladdad revolver, att sitta inne på Skandia och vänta på Olof Palme skulle givit i princip noll chans att lyckas.

2. Hans eget kontor låg i annan riktning, men kanske fanns något annat tomt kontor med utsikt mot Sveavägen. Kanske kunde han därifrån på hundra meters håll identifiera paret Palme på andra sidan Sveavägen även om det inte låter så lätt. Men att därefter släntra ned i receptionen och småprata semester under tiden som han planerar att utföra ett mord inom en minuts tid låter helt uteslutet förutom för den allra värsta sortens psykopat. Det är ju också så att SE omöjligt kan ha koll därifrån hur långt Palme har kommit och "risken" att paret Palme helt enkelt passerar förbi och försvinner måste vara uppenbar. Det finns ju inga som helst i väktarnas vittnesmål att SE verkade stressad eller jäktad när han skulle ut från jobbet.

3. Om det nu var så att han varit ute på kvällen tidigare (och då fått se dem och bestämt sig för mord) så innebar det att han kunde komma och gå genom bakdörr. OM någon planerar att begå mord på öppen gata, omaskerad, utanför sin egen arbetsplats - så vore det ju absolut sämsta att ljudligt och tydligt placera sig själv på gatan minuten innan mordet begås genom att hänga i receptionen istället för att igen diskret ta sig ut på gatan.

4. Om han nu verkligen ville checka ut korrekt och prata semester med väktaren innan kvällens sista mord - så hade han ju kunnat stämpla ut säg 15-20 minuter innan och därför gått upp igen till bion och väntat. Då hade han kunnat följa efter dem och haft reella möjligheter oavsett vilken exakt färdväg de skulle ta. Dessutom så placerar han sig inte själv jättetydligt direkt på mordplatsen, hade han stämplat ut en stund innan filmen var slut så kunde han i efterhand säga att han åkte hem och missade hela dramatiken.
Citera
2020-07-06, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AraltNigri
Boboslacke, nu tar du väl i, igen. Dåligt självförtroende?

Du har naturligtvis helt rätt i att Palmekulan bär de skador man kan förvänta sig efter att den passerat OP:s bröstkorg. Men sen tappar jag dig i din argumentering. Enligt ditt resonemang måste kulan efter passagen av bröstkorgen ha fångats av vatten eller något annat lämpligt medium.

Har det varit översvämning den aktuella kvällen, så att det låg en meter vatten på Sveavägen? Näe. Det var sex minusgrader, snålblåste från norr och uppehåll. Har någon stått framför OP med en relativt stor kulfång, exempelvis en sån där jättestor vattentank av rostfritt stål som man använder på NFC för att fånga upp kulor vid bomspåranalys.

LP vittnade visserligen om att det varit två gärningsmän, en påfallande lpng ljuskkläd man som avlägsnat sig söderut på Sveavägen direkt efter skotten. Även ett anat vittne iakttar en ljusklädd man som direkt efter skotten avlägsnar sig söderut. Inget vittne har - vad jag vet - dock iakttagit honom eller någon annan bärandes på en jättestor kulfång. Om inte, förstås, han är utrustad med en jättemullig skottsäker väst, fångar kulan med kroppen och sen lägger den vid betongpelaren.

Realistiskt sett måste den s k Palmekulan ha rikoschetterat mot stenväggen ett tiotal meter framför OP till höger om tunnelbanenedgången för att sen studsa ut till betongpelaren där den hittades. Stockholmspolisen Sonny Björk uppger i en TV-intervju att polisens tekniker fann vad som föreföll vara ett rikoschettmärke just där man kunde förvänta sig att kulan som dödade Palme slagit i väggen. Sony Björk pekar i intervjun strax till höger om tunnelbanenedgången Tunnelgatan.

Om den kula som dödade OP slog i väggen just där Björk pekar, vilket är det mest sannolika, bör det ha funnits kulfragment i kulanslaget. Det hade därför varit intressant om man hade analyserat eventuella metallfragment i det kulanslaget för att se om de matchade de upphittade kulorna. Vad jag vet gjordes aldrig en sådan jämförelse. Åtminstone kan jag inte hitta någon ballistisk rapport som diskuterar saken. Varför? Samma sak gäller naturligtvis den s k Lisbethkulan, som borde ha avsatt ett rikoschettmärket tjugo meter söderut på andra sidan Sveavägen. I skrivande stund är jag osäker på om det rikoschettmärket någonsin hittades. Det borde ha funnits ett rikoschettmärke där för att Lisbethkulan ska ha kunnat hamna där den hittades, ca 40 meter söderut (räknat från brottsplatsen).

Dina och andras kluringar på planterade kulor saknar, än så länge, tyvärr den lyftkraft som behövs för att komma upp på logiska höjder.

Eller. De måste ha skjutit med tryckluft kanske? Lämnar inga spår överhuvudtaget förutom att överlevande offer kan känna sig lite pruttiga några månader efteråt. Jag vill minnas att det fanns en vapensmed en gång som lyckades trimma en f d brandsläckare att ackumulera 48x10¹⁰ kPa/cm³. Tyvärr avled han mycket snöpligt hemma i sitt labb, tillika vardagsrum, när han, något onykter bör tilläggas, skulle blanda en Irish Coffey och av misstag råkade förväxla ovan nämnda brandsläckare med sin gräddsifon. Där kanske mordgåtans lösning finns?
Citera
2020-07-06, 14:06
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det är många som vill skapa sin egen bild av Olof Palme och hans tid för sina egna syften . Därför tror jag att endast genom att gräva fram fakta kan vi närma oss MOP och händelser runt omkring detta dåd. Någonstans kan också en perifer uppgift vara en pusselbit visa sig viktig.

Tänkvärt inlägg faktiskt. En allt för stor del av debattörer utmålar Olof Palme utifrån sina egna politiska preferenser och därefter målar upp en motivbild för att överenstämma med egna världsbilder.

Tror likaså att mordmotivet återfinns i de konkreta handlingar Olof Palme verkligen företog sig. Det må röra sig om ekonomi, utrikespolitik eller vapenhandel för att nämna några exempel.

Påhittade scenarion som exempelvis Sydafrika där förespråkarna försöker utmåla Olof Palme som ANC:s enda vän utgör ett fullgott exempel. I verkligheten var det Jänkarna och Britterna som knäckte ryggen på Apartheidregimen. Republikanerna i USA omöjliggjorde Reagans hot om veto med sina röster gällande sanktioner. Många sydafrika förespråkare försöker förvränga historien och istället hävda att Republikanerna var stödjare av Bothas Regim. Och då gärna koppla ihop det med högerextrema snutar på Norrmalm.

En annan ren lögn de gärna framför är att Ingvar Carlsson var välvilligt inställd till Bothas regim. Att Socialdemokraterna genomdrev bojkott i riksdagen mot Sydafrika 1987 ignorerar de.

Att Botha skulle sänt ut en mördarpatrull bestående av Williamsson och co. för att fimpa en gubbe som står och håller tal är ju närmast absurt. Tror de hade annat att fundera på vid den här tidpunkten.

Många är de som även hävdar att migrationen är Olof Palmes påfund. Men i verkligheten var han väldigt restriktiv och skeptisk till migrationen och dess inverkan på välfärden och den Svenska modellen. Det är belagt. Ändå sprejar fjuniga okunniga individer forumet nästan dagligen med det här fantasifostret.

Så återigen måste mördaren, om det utgör en kospiration, sökas i vad Olof Palme verkligen engagerade sig i och vilka ömma tår han betrampade. Där finns ytrymme både internationellt och även inhemskt. Ett förslag är att Olof Palme spelade ett högt spel i Mellanöstern med personlig inblanding i vapenaffärer samtidigt som agerande part i fredsförhandlingarna som huvudmedlare. Där hittas nog några intressenter som inte drar sig för våld.

Inrikespolitiskt sågs hur Olof Palme höggs i ryggen av sina närmaste. Talar då om Korsikamötet och Novemberrevolutionen. Det känns som den här tiden var en brytnningspunkt för Sverige. Olof Palme hade aldrig accepterat en nylliberal omställning av Sverige. Dråpslaget kom under den ekonomiska krisen under 90-talet då samtdigt borgarna öppnade upp gränserna för invandring.

Olof Palme hade aldrig accepterat det, vilket fru Lisbet bekräftat i en av sina sällsynta intervjuer innan hon avled.
Citera
2020-07-06, 14:54
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Sydafrika har inte med mordet att göra. Så är det bara. Det var inte värt mödan att en försöka.

Värt att notera är hur Palmeutredningen har gjort flera konkreta utredningsåtgärder rörande Sydafrika under 2020. Bland annat ska en sammanställning från sydafrikanska SSA ha mottagits på plats i Pretoria i Mars. Hans Melander kallade också Sydafrika för "intressant" under pressträffen. Som referens kan man jämföra med andra spår i samma kategori, andra länder eller säkerhetstjänster med tänkbara motiv som föreslagits. Exempelvis PKK, Ustaša, Chilejuntan, Stasi och RAF, Mossad et cetera. Ingen skulle få för sig att kalla dessa för intressanta eller aktuella idag. Så vad gör Sydafrika speciellt i sammanhanget?
Citera
2020-07-06, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Värt att notera är hur Palmeutredningen har gjort flera konkreta utredningsåtgärder rörande Sydafrika under 2020. Bland annat ska en sammanställning från sydafrikanska SSA ha mottagits på plats i Pretoria i Mars. Hans Melander kallade också Sydafrika för "intressant" under pressträffen. Som referens kan man jämföra med andra spår i samma kategori, andra länder eller säkerhetstjänster med tänkbara motiv som föreslagits. Exempelvis PKK, Ustaša, Chilejuntan, Stasi och RAF, Mossad et cetera. Ingen skulle få för sig att kalla dessa för intressanta eller aktuella idag. Så vad gör Sydafrika speciellt i sammanhanget?

South African Institute for Maritime Research SAIMR, skulle jag tro.
Citera
2020-07-06, 15:07
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
South African Institute for Maritime Research SAIMR, skulle jag tro.

The Guardian uppger att man träffade Loyiso Jafta som i så fall är chef för State Seucrity Agency (SSA). Eller var det vad du åsyftade?
Citera
2020-07-06, 15:11
Medlem
Citat:
The Guardian uppger att man träffade Loyiso Jafta som i så fall är chef för State Seucrity Agency (SSA). Eller var det vad du åsyftade?

Han borde vara underkunnig om den paramilitära terrorgruppen SAIMR.
Länka gärna till din källa.
Citera
2020-07-06, 15:19
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Citat:
Vittnen pratar även om hur rocken fladdrade när han påbörjade löprörelsen in på Tunnelgatan. Jag tänker mig att med ett vapen på över ett kilo så blir det lite för tungt för det karaktäristiska fladder som flera vittnen beskriver.

Skulle det ens gå att "bara" slänga vapnet i en vanlig ficka och sedan springa? Jag tänker att om man placerar ett tyngre föremål i en större ficka så måste man typiskt hålla på den från utsidan för att den inte skall hoppa omkring om man springer och det finns väl åtminstone inga uppgifter från någon som ser mördaren bete sig så under språngmarschen?
Citera
2020-07-06, 15:30
Medlem
Joe Blows avatar
Den som gått en grundkurs i övervakning av en person i stadsmiljö vet att det bästa och minst iögonfallande är att befinna sig snett bakom på trottoaren på andra sidan gatan relativt objektet. Antag därför att om en ensam attentatsman har observerat OP innan bion och vill ta ihjäl honom så kan han redan ha befunnit sig på östra sidan av Sveavägen då dom kommer ut från Grand. Om han såg hur OP och LP var klädda när dom gick in så bör man kunna identifiera dom från lite längre håll. När så dom börjar följa Sveavägen söderut följer attentatsmannen med på östra sidan. När dom sedan korsar vägen och kommer över på den östra sidan snabbar han på stegen och hamnar före paret Palme. (Detta är också att föredra för att inte förefalla förfölja bakom.) Med lite lokalkännedom så vet han att Tunnelgatan är en bra flyktväg. Pang.
Citera
2020-07-06, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Den som gått en grundkurs i övervakning av en person i stadsmiljö vet att det bästa och minst iögonfallande är att befinna sig snett bakom på trottoaren på andra sidan gatan relativt objektet. Antag därför att om en ensam attentatsman har observerat OP innan bion och vill ta ihjäl honom så kan han redan ha befunnit sig på östra sidan av Sveavägen då dom kommer ut från Grand. Om han såg hur OP och LP var klädda när dom gick in så bör man kunna identifiera dom från lite längre håll. När så dom börjar följa Sveavägen söderut följer attentatsmannen med på östra sidan. När dom sedan korsar vägen och kommer över på den östra sidan snabbar han på stegen och hamnar före paret Palme. (Detta är också att föredra för att inte förefalla förfölja bakom.) Med lite lokalkännedom så vet han att Tunnelgatan är en bra flyktväg. Pang.

Har du gått grundkurs i övervakning? Ta det inte personligt men i så fall har jag några frågor.
Senast redigerad av Utredaren 2020-07-06 kl. 15:36.
Citera
2020-07-06, 15:58
Medlem
Jag har skrivit om det här förut på tråden men det biter sig envist fast.
Anders Hasselbohm skriver på GW blogg om omständigheterna när paret är på Kreta efter valet-85.
OP förvinner och är borta i tre timmar vilket gör frun utom sig av oro.
Hon uttrycker ochså till sin vännina på Kreta att hon känner att OP är hotad och hon är orolig.
Den oro LP känner är befogad då han blev skjuten fem månader senare.
Kan det här ha med Iran-contras affären att göra. Möte han någon som förmedlade viss information.
Vem träffar han ?
Skulle ge mycket för svaret.
Vid förhör efter mordet borde hon rimligtvis tagit upp den oro och känsla hon hade under hösten-85.
Att sedan springa på Sveavägen ,utan beskydd ses som ett dilemma.

Det kan också vara så att han helt oskyldigt gick ner till stranden och drömde sig bort några timmar utan frun.
Palme är inte direkt förutsägbar, han gick sina egna vägar på gott och ont.
Men hon kände att något var fel.
Jag har också funderat i banorna av att vissa inom partiet började tröttna på honom, han började bli till besvär i vissa situationer.Han hade förlorat glöden!
Jag vill inte tro att hans egna högg honom i ryggen
Uttrycket "Sverige skulle skakas i sina grundvalar om sanningen kom fram" skulle vara ett passande uttalande efter en sån sanning.
Citera
2020-07-06, 15:59
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Har du gått grundkurs i övervakning? Ta det inte personligt men i så fall har jag några frågor.
För något decennium sedan läste jag en trave böcker om hur privatdetektiver arbetar så lite kan jag (på hobbynivå). Alla författare var ense om just det jag skrev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in