2020-07-06, 12:00
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Problemet är följande:

Hur många teorier man än redovisar. Eller hur många namn man än redovisar stupar det på det samma sak.

Det leder inte fram till en namngiven person på mordplatsen.

Det är många som vill skapa sin egen bild av Olof Palme och hans tid för sina egna syften . Därför tror jag att endast genom att gräva fram fakta kan vi närma oss MOP och händelser runt omkring detta dåd. Någonstans kan också en perifer uppgift vara en pusselbit visa sig viktig.
Citera
2020-07-06, 12:09
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det är många som vill skapa sin egen bild av Olof Palme och hans tid för sina egna syften . Därför tror jag att endast genom att gräva fram fakta kan vi närma oss MOP och händelser runt omkring detta dåd. Någonstans kan också en perifer uppgift vara en pusselbit visa sig viktig.
Jag personligen har enbart ett syfte. Sanningen och dess konsekvenser.

Där man måste leta efter de som konsekvent motarbetar sanningen. Eftersom de har någonting att dölja.

Som Ölvebros förnekande av WT-bärare. Med mycket, mycket mera genom åren
.
Citera
2020-07-06, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
1985 är Bill Casey är mitt uppe i det som ska bli Iran-Contras affären. En svensk som hade gedigen erfarenhet från hysch-hysch handel med Iran var UD:s specielle handelssekreterare Carl Johan Åberg. Han var en flitig resenär till Iran under 80-talet. CJÅs namn figurerar i alla större svenska vapenaffärer och hade ett gott vapenhandelsrenommé. 1984 köpte Iran 5301 stycken lastbilar av Sverige. Det var mycket och 13,6% av hela den svenska lastbilsexporten. Mer än var tionde lastbil som rullade ut ur dom svenska fabrikerna skeppades iväg till Iran och CJÅ var instrumental i den handeln. Kazempour Ardabili var då under mitten av 80-talet en iransk vice minister med ansvar för ekonomiska och internationella frågor i det iranska utrikesministeriet.

CJÅ besökte på iransk inbjudan i maj 1983 Teheran i spetsen för en svensk näringslivsdelegation, som företrädde svenska exporfintressen, bl.a. inom sektorerna transport, jordbruk, stål, telekommunikafioner, kraftöverföring samt byggnads- och anläggningsverk*samhet. Han inbjöd då Ardabili till ett svarsbesök i Sverige, vilket genomfördes i mars 1985.

Vid de samtal som ägde rum mellan ena sidan den iranska delegationen och å andra sidan den svenska delegationen, som leddes av statssekreterare CJÅ, diskuterades bilaterala handelsfrågor rörande såväl svenska exportmöjligheter som frågan om svenska företags oljeköp.

Våren 1985, dikterar Graham Fuller(CIA) på Caseys initiativ en ny Iran policy. Fuller lägger ut texten den 17:e maj i ett PM till Casey, där Fuller redogör för sina tankar gällande handel med Iran. Först och främst ser Fuller att det finns en överhängande risk att Iran i ska närma sig Sovjet. Att det är uppenbart att Iran är på väg att förlora kriget mot Irak. Som svar på det måste USA och dess förmås att återuppta handeln med Iran för att bryta en förväntad Sovjetisk hegemoni.

Nästa fråga blir hur informerad Olof Palme var? Han var ingen duvunge i dessa frågor och brukade vara välinformerad om vapenexporten. OP är en person som jag kunde tänka mig vara den som träffade Casey under dennes besök i Stockholm. Men CJÅ verkar som ett troligt alternativ. Med korsika-resan i bakhuvudet finns andra intressanta namn, Carl Lidbom, Kjell-Olof Feldt och Harry Schein. Till detta kommer Ebbe Carlssons teori om att Iran låg bakom MOP.

Ja, OP dödades av en iranier som tidigare jobbat för den iranska underrättelsetjänsten, SAVAK.

https://www.facebook.com/nejnato/posts/2966918910033709/
Citera
2020-07-06, 12:23
Bannlyst
Angående kulornas skick. Googla länkarna nedan, så ser ni med egna ögon hur fullkomligt deformerade Palmekulorna är:

www.svt.se/nyheter/inrikes/analyssvar-om-misstankt-palme-vapen-drojer

www.arbetaren.se/2015/10/10/nar-sanningen-inte-ska-fram/

Tror någon här på forumet verkligen på allvar på påståendet att den s k Lisbethkulan kolliderat med en stenvägg i ca 45 graders anfallsvinkel i 1000 kilometer i timmen och att den s k Palmekulans fall i stort sett frontalkolliderat med en stenvägg i 700 kilometer i timmen? Kopparhöljena hade varit rejält tillplattade och kulornas bakre blottade blydelar utsmetade till oigenkännlighet. Skulle en kula kunna vara i sådant skick med sådan ballistisk historik? Javisst, enligt kvantmekaniken, men bara med en försvinnande liten sannolikhet gränsande till noll. Att två i serie avskjutna sådana kulor skulle vara i sådant skick är naturligtvis ännu mer osannolikt än att en skulle vara det (enligt sannolikhetsteorins lagar).

Och, tror någon på allvar här på forumet att Palmeutredarna skulle ha ägnat trettiotre år åt hundratals spårningar, inhämtningar av vapen, provskjutningar och bomspåranalyser i sökandet efter ett mordvapen om man på förhand hade vetat att en matchning av kulor mot vapen vore tekniskt omöjlig pga kulornas mycket dåliga skick?

Att polistekniker menar att det idag, 33 år senare, kan bli svårt att binda ett specifikt vapen till de så-kallade Palmekulorna beror inte på kulornas skick, att de är i för dåligt skick för matchning, utan på att vapnet med all sannolikhet förändrats genom användning, förslitning, korrosion o s v. Även om man skulle hitta vapnet som dödade OP så är det inte säkert att det ger samma bomspår idag som det gjorde för trettiotre år sen.

Kulorna är med en mycket hög sannolikhet utplacerade i efterhand. Jag frågar: Var är de riktiga kulorna?

Det har diskuterats varför attentatsmännen skulle ha använt frangibles ovh placerat ut kulor på mordplatsen. Enkelt, käre Watson.

Anta att ett Spetsnazförband inom KGB:s Operation RYaN utnyttjades för att mörda OP. RYaN:s primära uppgift var inte att utföra enstaka politiska mord utan att ta livet av ledande svenska statsråd och militära ledare m fl inför en fullskalig sovjetisk invasion av Västeruropa. Om invasionsförsöket hade misslyckats, en möjlighet som de tvingades räkna med, måste man på ett trovärdigt sätt kunna förneka att Spetsnazsoldater utfört flera mord på ledande personer. Efter en framgångsrik invasionen av Sverige hade den sovjetiska ockupationsmakten naturligtvis hävdat att Sovjetunionen hade räddat Sverige undan en statskupp iscensatt av Palmehatande svenska högerpolitiker, marinofficerare och säkerhetstjänstemän med stöd av CIA och syftande till att stoppa "Palmes pro-sovjetiska politik". Man hade förstås planterat vapen och ammunition hemma hos några av dessa Palmehatare, vapen och ammunition som den svenska polisen sen enkelt hade kunnat matcha mot de kulor i förhållandevis fint skick som hittats på brottsplatserna. Sen hade KGB:s trollfabrik släppt lös en hord av konspirationsteoretiker som hade skrivit segrarens historia, d v s samma sagostoff som CIA-, Polis- och Landsförrädarspåren är vävda av.

Då KGB-ledningen och traditionalisterna i det sovjetiska kommunistpartiet upptäckte att häxblandningen Olof Palme-Michail Gorbatjov hotade det sovjetiska imperiets fortbestånd gjordes ett undantag och RYaN användes i ett enstaka mord. Det förband som fick uppdraget genomförde mordet precis som de hade planerat och övat på inför en invasion. Därav användningen av frangibles och utplacerade kulor.

För övrigt kan inte med säkerhet uteslutas att en av världens mest avancerade underrättelseorganisationer åttiosex hade tillgång till "gadgets" som inte kom ut på den öppna marknaden förrän tio år senare.
Citera
2020-07-06, 12:26
Medlem
Citat:
Holmer var 95 procent säker på att han hittat lösningen.

I det sammanhanget når du upp till 5 procent utan att redovisa någonting. Så redovisa nu! Så kanske jag ändrar uppfattning. Och får Petersson att ångra att han inte pratade med dig före sin pressträff.

Något som förbryllar mig är att man under sommaren 1986 sparkar Erik Skoglund ( Palmeutredare och som intervjuade flera på Skandia) efter hans förhör med den fd SÄPO-agenten..och då ansvarig för säkerhetsfrågor på Skandia..Per H. Det var så mycket att utreda där..så många mystiska frågor som kom fram..som aldrig följdes upp. I stället sparkades den person som förhörde dem. Mycket konstigt.
Citera
2020-07-06, 12:31
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henryskumberg
Något som förbryllar mig är att man under sommaren 1986 sparkar Erik Skoglund ( Palmeutredare och som intervjuade flera på Skandia) efter hans förhör med den fd SÄPO-agenten..och då ansvarig för säkerhetsfrågor på Skandia..Per H. Det var så mycket att utreda där..så många mystiska frågor som kom fram..som aldrig följdes upp. I stället sparkades den person som förhörde dem. Mycket konstigt.
Erik Skoglund sparkades inte. Han fick andra uppgifter inom utredningen efter att han kom tillbaka från sin semester 1986. Finns redovisat i tråden.

Varför redovisar du falska uppgifter?
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-07-06 kl. 12:35.
Citera
2020-07-06, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Signalement, ungefär 50 procent. Jackan stämmer bra men resten blir mer tveksamt, framförallt åldern. Det vittnesmål som stämmer bäst med Engström, mannen på David Bagares Gata, finns det konkreta skäl till att misstänka inte är gärningsmannen. Även Petersson ska ha medgett detta under en radiointervju (hört flera kommentera det) men har inte hittat den än.

Engström var inte känd som en Palmehatare. Han var medlem i Moderaterna, men att vara medlem i ett annat politiskt block än någon kan svårligen anses vara ett mordmotiv. Skulle en tredjedel av Sverige kunna anses ha motiv att mörda Stefan Löfven?

Förmågan att genomföra detta saknas enligt i princip alla som kände honom som person. Båda fruar och barndomsvänner har kommenterat hur osannolikt det framstår att Engström ska ha gjort detta.

Engström hade inget temperament i den bemärkelsen. Han har ingen historia av våldsbrott, tvärtom går det inte att hitta några våldstendenser i hans bakgrund. Han förefaller ha varit en utåtriktad och uppmärksamhetssökande person med dålig självkänsla.

Vapentillgång har inte kunnat styrkas. Tvärtom tvingades man på pressträffen argumentera för att han måste ha ett vapen om han ska kunna skjuta Palme. Vad säger den typen av cirkelresonemang?

Vad vi vet är att en svensk ,socialdemokratisk statsminister och en svensk, socialdemokratisk utrikesminister har mördats när de inte hade livvakter.

En mördare har vi fast. Han var en person som hade politiska motiv att mörda utrikesministern. Det var en impulsiv händelse utförd av en person med psykisk ohälsa.

Någon såg en chans att mörda när man såg att OP inte hade några livvakter. De såg en chans som aldrig kommer åter.

Avsaknaden av livvakter gjorde det möjligt att mörda Anna Lindh. Varför skall vi konstla till det när vi har facit av vad som hände utrikesminister Lindh??

En person som agerar ensam, med personliga problem..som ser ett tillfälle att få utlopp för den ilska och hat som byggts upp under tid. SE passar in perfekt på en potentiell mördare utifrån en profilbild.
Citera
2020-07-06, 12:45
Medlem
Citat:
Erik Skoglund sparkades inte. Han fick andra uppgifter inom utredningen efter att han kom tillbaka från sin semester 1986. Finns redovisat i tråden.

Varför redovisar du falska uppgifter?

Att bli omplacerad är som att man får sparken. Att Erik Skoglund får andra uppgifter efter de förhören är ett mysterium. Så mycket som kom fram under de förhören borde renderat i ett högfebrilt utredningsarbete..i stället tar man beslut att skita i det. Eller lägga locket på.

Det är tjänstefel...och mystiskt.
Citera
2020-07-06, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Din demagogiska förmåga överträffas enbart av din avgrundsdjupt okunskap.

Dessa kulor är avsedda att börja tumla i mjuka föremål för att överföra sin energi till målet maximalt. Andra typer av ammo är gjorda för att expandera i målet.

Kulorna i fråga stämmer exakt med vad man borde förvänta sig i detta fall.

Palmekulan har tumlat redan i Palmes kropp och har exakt de skador som stämmer med den passagen. Lisbethkulan har vid passagen av kläder slutar rotera och blir då instabil och tappar sin energi mycket snabbt.

Finns demo av hur kulor påverkas av anslag, tumling mm hos t ex Mytbusters för den utan verkliga kunskaper.

Folietroll kan ju lyssna på dig istället

Om jag får lägga mig i, så är det orättvist att lasta en kvantfysiker för dennes ringa kunskaper i ballistik. Vi får tills vidare invänta de uppställningar och ekvationer (varför inte börja lite försiktigt med F=ma?) som teoretiskt förklarar den mystik som han eller hon menar ligga bakom. Jag går och tar hand om sommaren och bakgrundsfunderar på den märkliga slipsens gåta så länge.
Senast redigerad av SoldatenSvejk 2020-07-06 kl. 13:15.
Citera
2020-07-06, 13:10
Bannlyst
Boboslacke, nu tar du väl i, igen. Dåligt självförtroende?

Du har naturligtvis helt rätt i att Palmekulan bär de skador man kan förvänta sig efter att den passerat OP:s bröstkorg. Men sen tappar jag dig i din argumentering. Enligt ditt resonemang måste kulan efter passagen av bröstkorgen ha fångats av vatten eller något annat lämpligt medium.

Har det varit översvämning den aktuella kvällen, så att det låg en meter vatten på Sveavägen? Näe. Det var sex minusgrader, snålblåste från norr och uppehåll. Har någon stått framför OP med en relativt stor kulfång, exempelvis en sån där jättestor vattentank av rostfritt stål som man använder på NFC för att fånga upp kulor vid bomspåranalys.

LP vittnade visserligen om att det varit två gärningsmän, en påfallande lpng ljuskkläd man som avlägsnat sig söderut på Sveavägen direkt efter skotten. Även ett anat vittne iakttar en ljusklädd man som direkt efter skotten avlägsnar sig söderut. Inget vittne har - vad jag vet - dock iakttagit honom eller någon annan bärandes på en jättestor kulfång. Om inte, förstås, han är utrustad med en jättemullig skottsäker väst, fångar kulan med kroppen och sen lägger den vid betongpelaren.

Realistiskt sett måste den s k Palmekulan ha rikoschetterat mot stenväggen ett tiotal meter framför OP till höger om tunnelbanenedgången för att sen studsa ut till betongpelaren där den hittades. Stockholmspolisen Sonny Björk uppger i en TV-intervju att polisens tekniker fann vad som föreföll vara ett rikoschettmärke just där man kunde förvänta sig att kulan som dödade Palme slagit i väggen. Sony Björk pekar i intervjun strax till höger om tunnelbanenedgången Tunnelgatan.

Om den kula som dödade OP slog i väggen just där Björk pekar, vilket är det mest sannolika, bör det ha funnits kulfragment i kulanslaget. Det hade därför varit intressant om man hade analyserat eventuella metallfragment i det kulanslaget för att se om de matchade de upphittade kulorna. Vad jag vet gjordes aldrig en sådan jämförelse. Åtminstone kan jag inte hitta någon ballistisk rapport som diskuterar saken. Varför? Samma sak gäller naturligtvis den s k Lisbethkulan, som borde ha avsatt ett rikoschettmärket tjugo meter söderut på andra sidan Sveavägen. I skrivande stund är jag osäker på om det rikoschettmärket någonsin hittades. Det borde ha funnits ett rikoschettmärke där för att Lisbethkulan ska ha kunnat hamna där den hittades, ca 40 meter söderut (räknat från brottsplatsen).
Citera
2020-07-06, 13:19
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Hans företag heter väl ännu något med Mollvik?
I Lidingö?
Inte på?

MOLLVIK-TEKNIK-TILL-DANS

Stämmer säkerligen. Användaren har i tråden uppgett att han är aktiv inom danssektorn.
Citera
2020-07-06, 13:19
Medlem
qutms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoldatenSvejk
Om jag får lägga mig i, så är det orättvist att lasta en kvantfysiker för dennes ringa kunskaper i ballistik. Vi får tills vidare invänta de uppställningar och ekvationer (varför inte börja lite försiktigt med F=ma?) som teoretiskt förklarar den mystik som han eller hon menar ligga bakom. Jag går och tar hand om sommaren och bakgrundsfunderar på den märkliga slipsens gåta så länge.
Exakt. Det hände (P=0.99) så det måste finnas en förklaring.
Senast redigerad av qutm 2020-07-06 kl. 13:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in