2020-07-06, 10:36
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
No - Hans Melander and KP spending 3 years "investigating" Stig Engstrom. That for sure was time well spent.
Forget about looking in to any other S&W that can be connected to OP.
Lets see:
Description - check
Motive - check
OP hate - check - actually - TRIPLE CHECH THAT
Capability - check
Temperament - check
Weapon - DOUBLE CHECK
Prior connection to OP - check

Nope - Hans Melander, KP, and yourself Mr. Boboslacke, you guys are to smart to look at something like that.
Go investigate that guy who voted Moderat - and had a neighbor who collected weapons - sounds like you will find your answers there!
Laugh my ass of - SE was and always will be "en jävla fegis"

Signalement, ungefär 50 procent. Jackan stämmer bra men resten blir mer tveksamt, framförallt åldern. Det vittnesmål som stämmer bäst med Engström, mannen på David Bagares Gata, finns det konkreta skäl till att misstänka inte är gärningsmannen. Även Petersson ska ha medgett detta under en radiointervju (hört flera kommentera det) men har inte hittat den än.

Engström var inte känd som en Palmehatare. Han var medlem i Moderaterna, men att vara medlem i ett annat politiskt block än någon kan svårligen anses vara ett mordmotiv. Skulle en tredjedel av Sverige kunna anses ha motiv att mörda Stefan Löfven?

Förmågan att genomföra detta saknas enligt i princip alla som kände honom som person. Båda fruar och barndomsvänner har kommenterat hur osannolikt det framstår att Engström ska ha gjort detta.

Engström hade inget temperament i den bemärkelsen. Han har ingen historia av våldsbrott, tvärtom går det inte att hitta några våldstendenser i hans bakgrund. Han förefaller ha varit en utåtriktad och uppmärksamhetssökande person med dålig självkänsla.

Vapentillgång har inte kunnat styrkas. Tvärtom tvingades man på pressträffen argumentera för att han måste ha ett vapen om han ska kunna skjuta Palme. Vad säger den typen av cirkelresonemang?
Citera
2020-07-06, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagharenbil
Du menar väl inte i detta va? Vore ganska ironiskt isåfall... https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Carl_Fredrik_Reutersw%C3%A4rd

Hah nej det är inte riktigt så spektakulärt som att det är placerat i verket Non-Violence, men de fanns i samma stad - och inte N.Y. då såklart.
Citera
2020-07-06, 11:00
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Signalement, ungefär 50 procent. Jackan stämmer bra men resten blir mer tveksamt, framförallt åldern. Det vittnesmål som stämmer bäst med Engström, mannen på David Bagares Gata, finns det konkreta skäl till att misstänka inte är gärningsmannen. Även Petersson ska ha medgett detta under en radiointervju (hört flera kommentera det) men har inte hittat den än.

Engström var inte känd som en Palmehatare. Han var medlem i Moderaterna, men att vara medlem i ett annat politiskt block än någon kan svårligen anses vara ett mordmotiv. Skulle en tredjedel av Sverige kunna anses ha motiv att mörda Stefan Löfven?

Förmågan att genomföra detta saknas enligt i princip alla som kände honom som person. Båda fruar och barndomsvänner har kommenterat hur osannolikt det framstår att Engström ska ha gjort detta.

Engström hade inget temperament i den bemärkelsen. Han har ingen historia av våldsbrott, tvärtom går det inte att hitta några våldstendenser i hans bakgrund. Han förefaller ha varit en utåtriktad och uppmärksamhetssökande person med dålig självkänsla.

Vapentillgång har inte kunnat styrkas. Tvärtom tvingades man på pressträffen argumentera för att han måste ha ett vapen om han ska kunna skjuta Palme. Vad säger den typen av cirkelresonemang?
Återigen. Vilket verkar vara svårt att fatta för många.

Den påstådda klädseln på mördaren divergerar så mycket att den inte med säkerhet går att fastställa. Vilket man redan visste på den tiden.
Citera
2020-07-06, 11:00
Medlem
Tidigt efter mordet förankras en idé att det fanns en osanktionerad spanargrupp i verksamhet kring mordet och mordplatsen vars relevans för utredningen förnekades.

Detta sker ändå in i regeringens innersta mycket tidigt. Varför? Säpotrion var ju känd sedan tidigare.

Budskapet var att hoppa över sådana saker helt och det har man gjort med besked. I 34 år.

Trots allt mer märkliga uppgifter om knarkspaningar, säpoaktiviteter och märkliga grupper i verksamhet är resultaten noll. Ingen var där men de var orsak till wt-observationer men inte där alls.

Tidigt förankras också en idé om att mordvapnet inte har något med tjänstevapen (militära och polisiära) att göra och de utesluts från undersökningar. Sonny Björk tolkar så att bara legala och stulna privata målskyttevapen kan vara aktuella.

Mängder av vapen undersöks utan resultat.

Två tidiga antaganden har alltså lett enbart mot spår där man med stor fantasi försökt skapa långsökta scenarion av tillfälligheter.

Tänk om dessa antaganden är fel. Hur svårt är det då att hitta något?

Motiv, vapen, tillfälle.....
Senast redigerad av boboslacke 2020-07-06 kl. 11:03.
Citera
2020-07-06, 11:02
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Ibland måste man vara provokativ. Men samtidigt sanningsenlig. Jag har drygt 34 års erfarenhet av mordets efterspel. Efter att jag vaknade jag upp klockan 7 via klockradion lördagen den förste mars 1986. Sedan dess har jag följt dess efterspel IRL.

1. De som idag tror att CP var skyldig har inte förstått någonting. Det var en setup efter att Cedergren kom till Nässen och talade om att han var Grandmannen. Efter det köpte både Lisbet, en åklagare och Ölvebro konceptet. Redovisat via UG. Varken HR eller HD köpte det.

2. Ordbajsaren Victor Gunnarsson. Som hade alibi. Redovisat av åklagaren KG Svensson. Det sista han gjorde i OU 1986.

3. AA. Nej! Det var inte de finska flickorna som efter 6 år pekade ut honom. Det var initialt Olle Alsén. Som senare togs vidare av Sven Anér. En bluff genom åren som köpts av allt för många genom okunskap. Och som än idag är en villfarelse i tråden via nytillkomna.

4. CA. Jag förstår inte varifrån han kommer. Initialt var det Lindström som nämnde honom eftersom han var lik den oskyldige CP. Efter 34 år finns det ingenting som kopplar ihop CA med GS, Grand, Sveavägen eller mordplatsen. Det enda PU var intresserade av var hans vapen. Alltså en långlivad myt utan bäring. Där den osakliga och primitiva GMP sägs peka ut honom som misstänkt.

5. Ju mer det skrivs om SE desto mer framgår det att han är oskyldig. Varken Lars Larsson, Tomas Pettersson, Filter eller Krister Petersson har presenterat minsta bevis. I stället presenteras det teorier som är gripna från luften. Med tanke på det som hände måste..... Med tanke på att LJ var den enda som såg en keps måste...

6. I följande länk framgår det varför SE blev avskriven för mordet 1987. Precis mina åsikter idag efter 34 år. Vilket gjorde KP upprörd i presentationen. Varför? Att han 20200610 framstod som ett spån i ett historiskt perspektiv?

https://drive.google.com/file/d/1YjcC6KDMYnU95SUHcpOJvKbJGQ5-GaOw/view

7. Under alla år i denna tråden har det presenterats runt 50 gärningsmän. Vilket innebär att det med åren blivit jävligt trångt på mordplatsen. Rentav att gärningsmännen stod på kö på Sveavägen för att kunna avrätta. Vilket naturligtvis är rent strunt. Det finns enbart en mördare och en korrekt lösning.

Att samtidigt inhämta och sammanställa bevis mot 50 misstänkta är en övermaga uppgift. Där alla gått bet. Precis som Petersson.

Min tro är att mördaren är okänd. Och att hans namn är okänt. Precis som i PU. I synnerhet nu eftersom namn maskas hårt i frisläppta dokument.

Gärningsmannens namn har aldrig nämnts i tråden. Hans namn återfinns i de avsnitt som aldrig utretts, eller aldrig kunnat utredas. Som narkotikaspaningarna, Säpo, SB och militärkomplexet. Bevisligen tog det över 30 år innan PU/KP frågade sig/Säpo via KP om det pågått någon kuppförsvarsövning eller annan övning i city mordkvällen.

https://drive.google.com/file/d/1pRB04P4l28wXWmeFYYP26rFbIif-pN4P/view

Där ingen tidigare ställt samma fråga i PU. Varför? Kanske man visste svaret? Och inte ville ställa frågan? Precis som frågan om vilka som var WT-bärarna. Där DA ville utreda svaret men avgick.

Det finns inte någonstans bevis för att PU aktivt utrett orsaken/ursprunget till WT-iakttagelserna. Däremot finns det bevis för att man inte gjort det. Som Ölvebros försäkran om de aldrig existerat. Alla vittnen hade fel samtidigt som han hade rätt. Eftersom han aldrig såg någon utan att varit där. Och skyllde därmed på Holmers efterlysning.

Trettiofyra år i all ära. När jag utan förutfattade meningar försökte "lösa" mordet objektivt genom att läsa vittnesförhör så tog det tre veckor att vaska fram mördaren.
Citera
2020-07-06, 11:06
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Trettiofyra år i all ära. När jag utan förutfattade meningar försökte "lösa" mordet objektivt genom att läsa vittnesförhör så tog det tre veckor att vaska fram mördaren.
Grattis!

Hoppas du har bevis för ditt vaskande. Annars framstår du i samma klass som alla andra lallare. Där det tog 12 år för Tomas Pettersson att peka ut en oskyldig utan bevis. Där han vann gödselgrepen bland de insatta.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-07-06 kl. 11:11.
Citera
2020-07-06, 11:21
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Tro du? Jag tror inte det.

Nu trollar du bara precis som du gör i JFK-tråden, vilken är en anledning till att jag inte skriver i den längre. Inte så länge som du är kvar i den.

VG var en fullblodsmytoman. Det gällde bara att trycka på "play" så började han.
VG kunde vara väldig kontrollerad märker man om man läser alla VG-förhören, vilken jag gjort, och man kan bli tokig av, så ser man hur kontrollerad och duktig han är. Må vara både mytoman och psykopat och nacissist men han babblar bara inte...
Citera
2020-07-06, 11:26
Medlem
mvagrippas avatar
1985 är Bill Casey är mitt uppe i det som ska bli Iran-Contras affären. En svensk som hade gedigen erfarenhet från hysch-hysch handel med Iran var UD:s specielle handelssekreterare Carl Johan Åberg. Han var en flitig resenär till Iran under 80-talet. CJÅs namn figurerar i alla större svenska vapenaffärer och hade ett gott vapenhandelsrenommé. 1984 köpte Iran 5301 stycken lastbilar av Sverige. Det var mycket och 13,6% av hela den svenska lastbilsexporten. Mer än var tionde lastbil som rullade ut ur dom svenska fabrikerna skeppades iväg till Iran och CJÅ var instrumental i den handeln. Kazempour Ardabili var då under mitten av 80-talet en iransk vice minister med ansvar för ekonomiska och internationella frågor i det iranska utrikesministeriet.

CJÅ besökte på iransk inbjudan i maj 1983 Teheran i spetsen för en svensk näringslivsdelegation, som företrädde svenska exporfintressen, bl.a. inom sektorerna transport, jordbruk, stål, telekommunikafioner, kraftöverföring samt byggnads- och anläggningsverk*samhet. Han inbjöd då Ardabili till ett svarsbesök i Sverige, vilket genomfördes i mars 1985.
Vid de samtal som ägde rum mellan ena sidan den iranska delegationen och å andra sidan den svenska delegationen, som leddes av statssekreterare CJÅ, diskuterades bilaterala handelsfrågor rörande såväl svenska exportmöjligheter som frågan om svenska företags oljeköp.

Våren 1985, dikterar Graham Fuller(CIA) på Caseys initiativ en ny Iran policy. Fuller lägger ut texten den 17:e maj i ett PM till Casey, där Fuller redogör för sina tankar gällande handel med Iran. Först och främst ser Fuller att det finns en överhängande risk att Iran i ska närma sig Sovjet. Att det är uppenbart att Iran är på väg att förlora kriget mot Irak. Som svar på det måste USA och dess förmås att återuppta handeln med Iran för att bryta en förväntad Sovjetisk hegemoni.

Nästa fråga blir hur informerad Olof Palme var? Han var ingen duvunge i dessa frågor och brukade vara välinformerad om vapenexporten. OP är en person som jag kunde tänka mig vara den som träffade Casey under dennes besök i Stockholm. Men CJÅ verkar som ett troligt alternativ. Med korsika-resan i bakhuvudet finns andra intressanta namn, Carl Lidbom, Kjell-Olof Feldt och Harry Schein. Till detta kommer Ebbe Carlssons teori om att Iran låg bakom MOP.
Citera
2020-07-06, 11:32
Medlem
hehehos avatar
BBC har gjort en skott-simulator:
https://webaudio.prototyping.bbc.co.uk/gunfire/
Citera
2020-07-06, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Tidigt efter mordet förankras en idé att det fanns en osanktionerad spanargrupp i verksamhet kring mordet och mordplatsen vars relevans för utredningen förnekades.

Detta sker ändå in i regeringens innersta mycket tidigt. Varför? Säpotrion var ju känd sedan tidigare.

Budskapet var att hoppa över sådana saker helt och det har man gjort med besked. I 34 år.

Trots allt mer märkliga uppgifter om knarkspaningar, säpoaktiviteter och märkliga grupper i verksamhet är resultaten noll. Ingen var där men de var orsak till wt-observationer men inte där alls.

Tidigt förankras också en idé om att mordvapnet inte har något med tjänstevapen (militära och polisiära) att göra och de utesluts från undersökningar. Sonny Björk tolkar så att bara legala och stulna privata målskyttevapen kan vara aktuella.

Mängder av vapen undersöks utan resultat.

Två tidiga antaganden har alltså lett enbart mot spår där man med stor fantasi försökt skapa långsökta scenarion av tillfälligheter.

Tänk om dessa antaganden är fel. Hur svårt är det då att hitta något?

Motiv, vapen, tillfälle.....

Fantasin i utredningen är vad man kan säga väldigt bra men ej verklighetsförankrad då vapentypen är bestämd vid ett tidigt skede. Antingen bluffar man eller så finns ingen kompetens att andra vapentyper är möjliga.
Citera
2020-07-06, 11:46
Medlem
hehehos avatar
Slår mig att när jag läser om en massa Mossad-operationer (mord), så har man ofta en markör som (1) identifierar att det är rätt person (2) stannar personen. Sedan skjuts personen på lite längre avstånd ofta av en hel grupp tillgängliga skyttar. Skyttar och övrig personal på *en* sida, så man inte skjuter varandra.
Citera
2020-07-06, 11:46
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
VG kunde vara väldig kontrollerad märker man om man läser alla VG-förhören, vilken jag gjort, och man kan bli tokig av, så ser man hur kontrollerad och duktig han är. Må vara både mytoman och psykopat och nacissist men han babblar bara inte...

Nej efter att ha lyssnat på Dan Hörning/Tobias Henrikssons dramatisering av Börje Wingrens förhör med Viktor Gunnarsson kan jag inte avfärda VG helt från någon typ av kunskap om MOP. Han svarar inte riktigt på en enda fråga och BW är definitivt inte hotfull som Bröderna Poutiainen raljerande påstår i sin sämsta insats i ”Inuti Labyrinten”.

Däremot tror jag inte på VG som GM . Han är den mest vittneskonfronterade personen i MOP och ingen har pekat ut honom på mordplatsen. Dessutom borde han karaktäristiska löpstil registrerats av något vittne som ser den bortflyende gärningsmannen.

Besvärande många vita fläckar finns runt VGs liv före MOP. Gjorde han verkligen alla de resor som han tillskrevs eller lutade sig polisen på det allt annat än pålitliga vittnet Maria. En resa VG verkligen gjorde var till Israel 1979 som tolk åt en resebyrå som ägdes av den kända andliga sångerskan Christina Gunnardo. Hon var dock inte speciellt nöjd med VG som uppträdde på ett sätt som inte föll de ganska strama resenärerna på läppen. Han kurtiserade i vanlig ordning damer och uttryckte mellan varven åsikter på ett sätt som väckte anstöt.

En tråd till VG går via den finske smågangstern Laakso. Duon finns båda med som uppslag på PUs aktivitetslista 1988 och poliser har bekräftat för mig att de båda undersökts för kontakter. Laakso ska ha fixat vapen till VG som påstods överlämnats på en restaurang i Frescati där en av VGs otaliga flickbekanta ska ha arbetat. Överkommissarie Henriksson på finska krimpolisen bekräftar Laaksos existens och att PU besökt honom i Finland. Men inte heller han kommer ihåg förnamnet på denne finske smågangster som hela tiden försvinner in i dimmorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in