2020-07-05, 19:32
Medlem
Jag ställer mig frågande till vad TH påstådda alibi består i? Hans bil ankommer arbetet en viss tid på fm enligt kamera, men utöver det? Har läst någonstans att hans whereabouts under dagen inte är bekräftade (dvs. luckor när ingen kan ge TH alibi).
Citera
2020-07-05, 19:33
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enneagram
I 1999 omtalte Finansavisen ham som “Lørenskogs store sønn”. Gevinsten for de to salgene bidro til å finansiere utviklingen til Elkraft samt eiendomsprosjekter på Fet og Kvitfjell. Banken ga på ny Hagen handlefrihet.

Det verkar vara den här artikeln trots allt:

”I 2008 ga han imidlertid et sjeldent intervju til Romerikes blad.

– Det jeg har vært opptatt av gjennom 40 års arbeid er å skape meg en trygg arbeidsplass. Det er der motivasjonen ligger. At jeg er rik tenker jeg ikke over, sa han.”

Alltså i RB 2008. Finner den inte nu anant än genom citat av en del bevingade ord. Här i VG:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/p6a1O6/loerenskog-forsvinningen-slik-bygget-tom-hagen-opp-milliardformuen
Citera
2020-07-05, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enneagram
https://kapital.no/reportasjer/naeringsliv/2020/06/02/7523950/tom-hagen-bygget-opp-formuen-pa-kraft-og-eiendom
Hvor viktig var Gardermoen for TH med så mye eiendom i og rundt Lillehammer, viktig nok til å ville bli kvitt Wiborg? Kjenner TH noen andre som også var interessert i å få flyplassen der? Eller hva kan finnes i hans historie som AEH kunne ha funnet ut av og på den måten blitt en trussel for han og evt. andre medsammensvorne?

"Frem mot OL i 1994 tømte Tom Hagen kassen og sikret seg 6.000 kvadratmeter i Storgata i Lillehammer, samt hotell, tomter og utleiehytter i Kvitfjell.
Men etter OL falt Lillehammer ned i en dyp resesjon. Eiendommene ble stående tomme. På Kvitfjell var det ingen gjester, og lokale håndverkere stod på døren med regninger etter byggingen. Næringslokalene på Lørenskog ga brukbare inntekter, men store tomteområder lå og bandt kapital. Ingen banker ville gi lån mot pant i tomter med bankkrisen friskt i minne. Hagen var tom for cash.

Reiste seg igjen
Hagen beskrev flere år senere situasjonen overfor Kapital som en “gribbefest”. Likviditetskrisen endte med at han måtte selge 260 mål på Brånåsen ved Skedsmokorset til Selmer, for å få inn likvider og vise at han hadde verdier.

Hagen trakk seg tilbake for å samle krefter. Han ga en ny daglig leder ordre om å gjøre minst mulig til han kom tilbake.

Etter nærmere to år var han klar til å gå på igjen. I desember 1996 valgte Coca-Cola å bygge sitt nye tapperi på Robsrud. Hagen sørget for at drikkevareselskapet fikk bygge på den lokale bonden Kristian Robsruds 134 mål store tomt. Noen år senere gjentok duoen suksessen på en annen del av eiendommen som ble solgt til Posten Norge.

I 1999 omtalte Finansavisen ham som “Lørenskogs store sønn”. Gevinsten for de to salgene bidro til å finansiere utviklingen til Elkraft samt eiendomsprosjekter på Fet og Kvitfjell. Banken ga på ny Hagen handlefrihet."
Citera
2020-07-05, 19:55
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
Tror det er en annen artikkel for den her er av nyere dato.

Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det verkar vara den här artikeln trots allt:

”I 2008 ga han imidlertid et sjeldent intervju til Romerikes blad.

– Det jeg har vært opptatt av gjennom 40 års arbeid er å skape meg en trygg arbeidsplass. Det er der motivasjonen ligger. At jeg er rik tenker jeg ikke over, sa han.”

Alltså i RB 2008. Finner den inte nu anant än genom citat av en del bevingade ord. Här i VG:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/p6a1O6/loerenskog-forsvinningen-slik-bygget-tom-hagen-opp-milliardformuen

Jag har bestämt läst den. Tror han har en kort (och som om lite blekt eller urtvättad) skogs- el duffelgrön sportigare jacka med krage o bruna detaljer. Såg ett foto i en annan artikel.

Jag kan inte lokalisera den dock. De har kanske lyft bort den.

RB har både avis o magasin ser jag. Kanske spelar in.
Citera
2020-07-05, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag har bestämt läst den. Tror han har en kort (och som om lite blekt eller urtvättad) skogs- el duffelgrön sportigare jacka med krage o bruna detaljer. Såg ett foto i en annan artikel.

Jag kan inte lokalisera den dock. De har kanske lyft bort den.

RB har både avis o magasin ser jag. Kanske spelar in.

Jeg husker artikkelen
Citera
2020-07-05, 19:58
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Jag ställer mig frågande till vad TH påstådda alibi består i? Hans bil ankommer arbetet en viss tid på fm enligt kamera, men utöver det? Har läst någonstans att hans whereabouts under dagen inte är bekräftade (dvs. luckor när ingen kan ge TH alibi).

Det er et godt spørsmål. Politiet har ifølge media jobbet for å ta hull på dette alibiet.
Fremdeles er, i følge VG, det sikreste alibiet det samme som du nevner - at han ankom
arbeidsplassen i bil, og at dette er fanget opp på kamera.

Spørsmålet da blir - hvordan kan han ha forlatt arbeidsplassen uten å bli fanget opp
av kameraer, og uten å benytte sin egen bil? Det tar omlag 30 minutter å gå fra
F*t*rum til åstedet. Det ville altså tatt ham minst en time bare å gå frem og tilbake.
Hvis han disponerer andre kjøretøy, bør jo dette være kjent for politiet.

Om jeg har oppfattet det rett, disponerer F*t*rum også einedommer på nordsiden
av Strømsveien - i H*ra*ds vei. Dit tar det ca. 12-15 minutter til fots. Om han hadde
en bil stående der, ville turen hjem kortes ned til 15-20 minutter.

Så er spørsmålet hvor lang tid han hadde trengt på åstedet for å gjennomføre drapet
og fjerne liket. Så måtte han altså kjøre bilen, med liket i bagasjerommet, til et sted
det var trygt å sette fra seg bilen, og så gå tilbake til jobb.

Hvor lenge kunne han vært vekke fra arbeidsplassen uten at det ble lagt merke til?
Det tidligere omtalte "lunsjmøtet" - kan det ha vært fabrikert som unnskyldning til
å forlate jobb? Fant dette møtet sted? Det vet vi ikke.
Citera
2020-07-05, 19:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sandemose
Hei Havhest.

Jeg snakket til alle som prøver å få puslespillet med «the usual suspects» til å gå opp, akkurat som politiet, til å innse at de overser at det mest opplagte: Noen halvkriminelle kidnappet AEH, men siden tre ting ikke gikk som planlagt; kryptoopplegget deres var for dårlig gjennomtenkt, AEH satte seg til motverge og alt ble fryktelig voldelig, og TH gikk til politiet, skar det meste seg.

Heldigvis for dem ble de reddet av at politiet gjorde en for slett jobb med å finne dem.
Ok, jeg forstår!
Det er ikke vanskelig for meg å forestille meg at dette er en kidnapping. Jeg begynte å lure litt her en stund, så jeg måtte bare spørre for orden skyld
Citera
2020-07-05, 20:08
Medlem
Da har mobilen overlevd fallet og ikke bli knust?

Hvordan kan de være så sikker på at hun ble dyttet og falt, og ikke løp fra noen så fort at hun hoppet de siste trinnene og deretter falt nederst?
Hva er det som gjør at hun ble dyttet og ikke har snublet?

Når er første innkommende anrop AE ikke svarer?
Citera
2020-07-05, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Kan du utveckla det fetade? Icke närstående har lyckats med mord utan att åka dit?

Kan inte ge konkret exempel just nu, brukar inte tänka "Det måste jag komma ihåg" när jag läser något i media om ett mord eller annat allvarligt brott.
Jag menar att det finns flera GM som övervakat BO så effektivt att de känner till många detaljer
utan att de är närmare bekanta med BO.
Den del de inte känner till kan de chansa med. Ibland lyckas de komma undan för kort eller
lång tid, några gånger blir brottet aldrig löst.
Har de ett annat land att fly till, är det svårare att finna dem förstås.
Menar alltså att det inte är helt givet att GM är närstående.
Om jag kommer på något fall som illustrerar detta ska jag göra inlägg.
Citera
2020-07-05, 20:18
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandemose
Jeg snakket til alle som prøver å få puslespillet med «the usual suspects» til å gå opp, akkurat som politiet, til å innse at de overser at det mest opplagte: Noen halvkriminelle kidnappet AEH, men siden tre ting ikke gikk som planlagt; kryptoopplegget deres var for dårlig gjennomtenkt, AEH satte seg til motverge og alt ble fryktelig voldelig, og TH gikk til politiet, skar det meste seg.

Heldigvis for dem ble de reddet av at politiet gjorde en for slett jobb med å finne dem.

Det er nok ikke umulig - men slik politiet jobber, tviler jeg på at forklaringen din trumfer
det politiet sitter på av tekniske beviser. De har etter sigende tatt mange etterforskningsskritt
i retning av kriminelle miljøer, også i utlandet. De har samarbeidet med politiet i flere europeiske
land.

Jeg mener fremdeles at det som gjør politiets jobb vanskelig, er at de fulgte kidnappingssporet
for lenge. Da de startet drapsetterforskningen i hemmelighet på våren 2019, har de naturlig nok
hatt begrensede dispensasjoner til å gå i dybden. Når saken offisielt skiftet fokus, i juni 2019, var
nok flere av de avgjørende bevisene blitt "kalde" - dette gjelder nok også overvåkings- og teledata,
som har en begrenset lagringstid jfr. lov om personvern.
Citera
2020-07-05, 20:29
Medlem
Jag tror det här handlar om förstagångs kriminella som ligger bakom. Så har det gått snett redan från början, med att AEH avled i huset. Möjligen svimmat av i huset och sen avlidit av skadorna i GMs händer. Man har alltså ingen utpressnings möjlighet längre. Kan inte visa fram bevis på att hon lever.
Min teori är:
Det med telefonen kan tyda på att hon blivit överraskad på väg upp eller ned för trappan, fått sig en snyting och bokstavligen flugit ner för trappan. Kanske till och med fått ett slag med ett hårt objekt, där av DNA på väggen in till trappan.
Har ett svagt minne om att polisen hittat DNA på ett objekt. Om ja läst det på FB eller i en mediaartikel kommer jag inte ihåg. Kan någon bekräfta den uppgiften?
Citera
2020-07-05, 20:30
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idasma
Da har mobilen overlevd fallet og ikke bli knust?

Hvordan kan de være så sikker på at hun ble dyttet og falt, og ikke løp fra noen så fort at hun hoppet de siste trinnene og deretter falt nederst?
Hva er det som gjør at hun ble dyttet og ikke har snublet?

Når er første innkommende anrop AE ikke svarer?
Jeg går ut fra at det er funnet spor som tyder på kvelning på eller i nærheten av badet oppe, og da må hun i så fall ha blitt dyttet ned trappa.

Man bærer ikke et tungt lik ned en trapp, og det er for risikabelt å dra liket etter seg også.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in