Citat:
Ursprungligen postat av
EnLitenFrys
Skön trea idag på Anfield. Det var inte vackert i 90 minuter men det var tre pinnar mot ett Villa som låg på kontring. Keita fick göra poäng, Mane fint mål, Jones fick näta. Skönt att studsa tillbaka efter en besvärlig förlust.
-------------
I botten börjar det fan dra ihop sig. Brighton borde kunna räkna hem PL-spel 20/21 med 9p ner till strecket. Norwich ser jag som färdiga för Championship. Bournemouth, Aston Villa, West Ham och Watford slåss om två nedflyttningsplatser. Vilka tror ni åker? Vilka vill ni åker?
Jag röstar nog på Villa och Watford. Aldrig varit förtjust i Pozzo-familjens ägarskapsmodell, de kan gott åka. Hammers känns som "för bra" för att åka ut, samtidigt är de ju därnere av en anledning. Bournemouth känns som ett ganska sympatiskt lag med sympatisk tränare och spelidé, de får gärna vara kvar.
Norwich räknar jag helt bort, helt enkelt för mycket att ta ikapp och de har inte lyckats övertyga resultatmässigt. Också svårt spelschema så vitt jag vet?
Bournemouth känns helt under isen och jag tror de åker baserat på att lagen med sämst form sista 10 matcherna brukar vara de som åker, och det känns inte som Bournemouth har vad som krävs för att gneta till sig poängen. Visst, att torska mot MU på OT är kanske ingen stor skandal, men man släpper 5 bollar och ett bättre bottenlag hade kunnat förvalta att man tog ledningen med 1-0 t.ex. genom att spela snålt och stänga ytor, Bournemouth släppte 5 bollar. Howe som tidigare varit en sympatisk tränare som står för rolig fotboll får nog ses lite som avslöjad nu. Visst har de haft skador men när vinden har gått emot så har han inte haft det taktiska kunnandet eller erfarenheten att stänga ner butiken. Säga vad man vill om tränare som Big Sam men att gneta till sig poäng och uddamåls-segrar i jobbiga situationer är ändå en förmåga som hade räddat Bournemouth kvar.
Vad gäller tredje laget så känns det som Villa hänger pyrt till. Tyckte inför säsongen att de hade värvat på tok för många spelare för att spela ihop något vettigt och visst har det varit lite så. En del ljusglimtar men tror de flesta topplagen hoppas på att Villa åker då jag tror Grealish skulle bli betydligt mer tillgänglig (och billigare) ifall det hände. Det är ändå en spelare jag tror hade lyft iaf hälften av topplagen - MU, Arsenal och Spurs. Dock hade jag nog personligen hellre sett Watford åka ur än Villa, då Villa för mig är en mer 'klassisk' PL klubb. Dock vet jag att Watford har sin historia där också, så finns kanske andra som tycker motsatsen.
För en vecka sedan hade jag nog nämnt West Ham men känns efter segern mot Chelsea och poängen idag som att de har lite vind i seglet iaf. Men visst, återvänder det krampaktiga spelet från tidigare under säsongen kan de såklart bli indragna. Men i nuläget känns det som det finns 4 sämre klubbar och West Ham har ändå 4p ner till strecket.