• 1
  • 2
2020-07-05, 16:20
Medlem
Hej flashback!

Har sedan någon vecka tillbaka varit täppt på höger sida av näsan. Inte som när man har en förkylning utan som att det är svullet inne i näsan, och har svårt att andas när jag håller för vänstra sidan av näsan. När jag lyser med en ficklampa in i näsan kan jag se att det är lite svullet längst in i näsborren.

Märkte också för några dagar sedan att lymkörteln på vänstra sidan av halsen var aningen svullen och halsen är lite irriterad. Har varit i karantän sedan mars så att det är ett virus jag fått är inte troligt. Har testat nasonex och saltvattensprej, vilket har hjälpt lite men inte helt.

Vill helst inte åka till läkaren om det inte är absolut nödvändigt pga Corona, men är väldigt nojig när det kommer till sjukdommar och är orolig att det är något allvarligt fel. Någon som har någon aning om vad det kan vara och hur man kan lösa det?
Citera
2020-07-05, 16:34
Medlem
Nästäppa kan ha många orsaker. Näsmusslorna är det oftast som blir irriterade och sväller. Det kan pågå lång tid om man snörvlar och har sig.
Det bästa är att låta det vara. Nozoil fungerade bra för mig när jag hade en näsmussla som var irriterad.
Kasta giftet nasonex åt helvete. Kortison i form av nasala steroider tas upp mycket bättre än vad som sägs och kan ge små systemeffekter på din kropp. Dvs dina binjurar producerar mindre kortisol.
Allergener, kemikalier, damm mm. Kan också reta näsmusslorna.

Det går även att vara lite anatomiskt trängre i ena näsborren så att det blir värre , speciellt när näscykeln skiftar till den näsborren.
Citera
2020-07-05, 16:35
Medlem
Verkligen inget att åka till doktorn för!
Har du ont i halsen kan du ta t ex bafucin och för nästäppan kan du ta nässpray, prova med mentol.
Inget ovanligt att det bara är på ena sidan.
Citera
2020-07-05, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Nästäppa kan ha många orsaker. Näsmusslorna är det oftast som blir irriterade och sväller. Det kan pågå lång tid om man snörvlar och har sig.
Det bästa är att låta det vara. Nozoil fungerade bra för mig när jag hade en näsmussla som var irriterad.
Kasta giftet nasonex åt helvete. Kortison i form av nasala steroider tas upp mycket bättre än vad som sägs och kan ge små systemeffekter på din kropp. Dvs dina binjurar producerar mindre kortisol.
Allergener, kemikalier, damm mm. Kan också reta näsmusslorna.

Det går även att vara lite anatomiskt trängre i ena näsborren så att det blir värre , speciellt när näscykeln skiftar till den näsborren.
Aha okej, då kanske det är näsmusslorna som är irriterade. Ska kolla upp Nozoil! Kan ju även vara möjligt att den högra sidan bara är mer trång än den vänstra. Det med näscykeln låter rimligt, det är nämligen inte lika täppt hela tiden utan ibland går det nästan att andas som normalt på högra sidan.

Citat:
Ursprungligen postat av Meze
Verkligen inget att åka till doktorn för!
Har du ont i halsen kan du ta t ex bafucin och för nästäppan kan du ta nässpray, prova med mentol.
Inget ovanligt att det bara är på ena sidan.
Tack för tipsen, avvaktar med läkaren då om det inte blir värre.
Citera
2020-07-05, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rexrose
Aha okej, då kanske det är näsmusslorna som är irriterade. Ska kolla upp Nozoil! Kan ju även vara möjligt att den högra sidan bara är mer trång än den vänstra. Det med näscykeln låter rimligt, det är nämligen inte lika täppt hela tiden utan ibland går det nästan att andas som normalt på högra sidan.

Tack för tipsen, avvaktar med läkaren då om det inte blir värre.

Väldigt vanligt att vara lite trängre på ens sidan pga lite större näsmussla eller lite buktande skiljevägg.
Har man stora problem länge bör man gå till en näsläkare som kollar med ett fiberskop hur det ser ut.
Går att ha polyper och tumörer också.
Citera
2020-07-05, 18:43
Medlem
Testa sinoclear då öppnar det upp
Citera
2020-07-05, 18:48
Medlem
Citat:
Väldigt vanligt att vara lite trängre på ens sidan pga lite större näsmussla eller lite buktande skiljevägg.
Har man stora problem länge bör man gå till en näsläkare som kollar med ett fiberskop hur det ser ut.
Går att ha polyper och tumörer också.

Har en polyp, dock satt den enligt läkaren på vänster sida. Det är just att det skulle vara en tumör jag är orolig över, men förhoppningsvis är det bara en trång näsvägg eller irriterad näsmussla.
Citera
2020-07-05, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Testa sinoclear då öppnar det upp
Tack för tipset, ska testa!
Citera
2020-07-05, 19:08
Medlem
Citat:
Har en polyp, dock satt den enligt läkaren på vänster sida. Det är just att det skulle vara en tumör jag är orolig över, men förhoppningsvis är det bara en trång näsvägg eller irriterad näsmussla.

Om du har en polyp är det ju mer en indikation på att du har allergisk eller icke allergisk rhinit.
Citera
2020-07-06, 03:11
Medlem
Sen att det är täppt på ena sidan är en av kroppens funktioner, man är bara täppt på en sida av näsan (I dom flesta fallen) när man är krasslig eller irritation.

https://www.sciencealert.com/why-doe...side-at-a-time
Citera
2020-07-06, 19:54
Medlem
Citat:
Om du har en polyp är det ju mer en indikation på att du har allergisk eller icke allergisk rhinit.

Ja, det skulle kunna vara något sådant. Testade att ta en allergitablett och det känns som att svullnaden gått ner lite.
Citera
2020-07-06, 23:59
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Du lämnar ingen information om medicinsk historia, ålder, etcetera så det är svårt att hjälpa dig. Men jag håller inte alls med de andra i tråden om att det är "ingen fara". Det du beskriver är tumör tills motsatsen är bevisad. Det är inte normalt att bara vara täppt i ena näsborren i en vecka. Nästäppa brukar alltid flytta på sig. Med detta sagt tror jag inte heller det är någon tumör men det är tillräckligt för att få det kontrollerat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in