2020-07-04, 07:34
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Tycker du att de erfarna i Alliansen eller S/MP regeringen har lyckats bra och år efter år har presenterat bra lösningar som undanröjt problemen på ett effektivt sätt?
Fel tråd att diskutera sånt i men kort bara så tycker jag både alliansen och rödgröna gjort ett helt ok jobb. Visst, perfekt är det inte. Jag har dock svårt att se att SD skulle lyckas bättre.

Jag misstänker att det är många som tänker just så. Varför rösta på ett parti som aldrig åstadkommit något? Det är klart att SD kommer få väljare, både de som är missnöjda och de som tycker invandringsfrågan är den enda viktiga. Sen finns det säkert en och annan som tycker hela SDs politik är skitbra också men det tror jag är försvinnande få som genuint tycker det.
2020-07-04, 09:44
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Fel tråd att diskutera sånt i men kort bara så tycker jag både alliansen och rödgröna gjort ett helt ok jobb. Visst, perfekt är det inte. Jag har dock svårt att se att SD skulle lyckas bättre.

Jag misstänker att det är många som tänker just så. Varför rösta på ett parti som aldrig åstadkommit något? Det är klart att SD kommer få väljare, både de som är missnöjda och de som tycker invandringsfrågan är den enda viktiga. Sen finns det säkert en och annan som tycker hela SDs politik är skitbra också men det tror jag är försvinnande få som genuint tycker det.
Trots allt så tror jag att det är rätt tråd att i den saken debattera även övriga partier då många och dåliga politiska beslut har skapat ett Sverige som allt för många inte känner igen.

Oavsett vad det gäller så har den mångåriga Svensk tryggheten upphört att gälla. Vi har fattigpensionärer, en sjukvård som inte håller standarden, en skola som stadigt går mot botten, en kriminalitet som idag är helt okontrollerbar och ett skattetryck som inte är att leka med.

De etablerade partierna har mandatperiod efter mandatperiod visat att man inte klarar av att vare sig behålla eller återinföra den Svenska tryggheten.

Möjligheten är idag stor att väljaren inser att verkligheten utanför fönstret inte är att likna med den idyll som etablerade partier/politiker och MSM försöker att mata folket med?

Ta invandringspolitiken, kriminalpolitiken, energipolitiken, osv. Har regeringen eller f.d. Alliansen något att skryta om?

Jag tror att de etablerade partiernas uppenbara oförmåga att skapa trygghet kommer att resultera i en väljarflykt till SD.
2020-07-04, 10:33
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Det finns onekligen problem. Men varför skulle folk vända sig till oerfarna SD för lösningarna? Vad finns det för anledning att tro att just SD har lösningar på alla dessa problem?

För att de har högst förtroende i frågan och är de som förutspråkar hårdare straff och lägre invandring som kopplas till kriminaliteten?

https://www.aftonbladet.se/a/3JrXKL

Lite som detta, pojkvännen fick bara 6 års fängelse för en avrättning. Folk är trötta på dessa låga straff.
2020-07-04, 14:58
Medlem
Citat:

Sossarna enorma erfarenhet leder de till att vilja ha fortsatt massinvandring trots att ekonomin nu sjunker rejält. Sossarnas enorma erfarenhet ledde de också till att misslyckas helt angående Coronaviruset, trots att helt oerfarna partier övriga norden enkelt klarade av utmaningen.

Så länge sossarna är helt allierade med partiet MP som vill ha fri invandring till Sverige så kan sossarna helt glömma min och många andras röster. Vi vill ha en minskad och tydligt reglerad invandringspolitik och sossarna kan inte leverera. Vi vill inte ha en politik som leder till att parasiter kan invandra hit och käka bidrag i decennier, utan det är dags att parasiterna börjar leverera eller dra.
2020-07-04, 15:05
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nergus
Sossarna enorma erfarenhet leder de till att vilja ha fortsatt massinvandring trots att ekonomin nu sjunker rejält. Sossarnas enorma erfarenhet ledde de också till att misslyckas helt angående Coronaviruset, trots att helt oerfarna partier övriga norden enkelt klarade av utmaningen.

Så länge sossarna är helt allierade med partiet MP som vill ha fri invandring till Sverige så kan sossarna helt glömma min och många andras röster. Vi vill ha en minskad och tydligt reglerad invandringspolitik och sossarna kan inte leverera. Vi vill inte ha en politik som leder till att parasiter kan invandra hit och käka bidrag i decennier, utan det är dags att parasiterna börjar leverera eller dra.

Instämmer på detta.

Så länge S lierar sig med MP kommer arbetarklassen rösta SD. Detta var således ett stort misstag av S. Man sitter dock i en svår sits, regeringskris och eventuell förlorad makt eller tappa i opinionen till SD.

Även fast MP har 3% i opinionen innan ett val kommer många arbetare vara rädda att en röst på S kan bli en röst på en koalition MP/S och således fri invandring och arbetarfientlig politik. MP verkar alltid klara sig pga stödröster och många kommer nog inte våga ta risken. Då röstar man hellre SD och får bra invandring/kriminal/energipolitik och något av en centrisk ekonomisk politik där SD är garanten att M/KD inte för en alltför borgerlig politik.

Så jag ser det i alla fall. Åkesson är smart om han nämner det, vilket de gör tydligt nu.

https://www.svd.se/sd-sma-extremistpartier-ska-inte-diktera-villkoren

SD: Små extremistpartier ska inte diktera villkoren

Det som är uppenbart är att det är Åkesson och SD som styr agendan och narrativet i svensk politik det senaste året, vilket är anledningen till deras framgångar. Detta sågs tydligt nu när man rasade för att Coronan satts i fokus, vilket inte kunde hjälpas.

Löfven och Kristersson ville stoppa att SD återigen styr agendan och narrativet i svensk politik genom ett berett samarbete, men det gick åt helvete för dom. Nu kommer SD öka i opinionen hädanefter är min starka tro.

Nu pratas det om invandring och kriminalitet igen och man kommer bli tvingad att dansa efter Åkessons pipa ännu en gång och vi kommer se mer medietid för partiet.
Senast redigerad av Haddock93 2020-07-04 kl. 15:14.
2020-07-04, 17:13
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Jag besvarade nyligen en undersökning från Inizio/Demoskop så troligtvis får vi den snart.
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jag också. Vet inte vad jag fick "imorgon" ifrån, fick för mig det var torsdag idag. Den kommer väl nästa fredag kanske (även om Demoskop historiskt har pendlat mellan fredag och lördag så man vet aldrig).

Jag får aldrig göra OU
2020-07-04, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag får aldrig göra OU
Konstigt. Inte ens YG när det begav sig? Jag får Inizio tämligen regelbundet, sen har jag tryckt bort samtal som vid kontroll visade sig vara Sifo och Novus. Ipsos har jag sluppit än så länge.
2020-07-05, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Jag har ju i flera år spått att SD-hypen skulle minska och att opinionen för SD långsamt skulle sjunka. Jag tänkte att partiet stod på sin topp 2015 (hype-mässigt) och med viss eftersläpning skulle de börja falla från ca 2018.

Den enda källan till denna tro var min magkänsla och jag tänkte att allt vänder alltid till slut, trender kommer och går (S består). Istället steg SD oförklarligt från 18-23% på kort tid.

Men nu undrar jag om inte Corona blev startskottet till vad som kommer att bli en mörk period med en längre tids kräftgång för SD.

Jag tror folk har tröttnat och vill tycka lite av annorlunda. Och övriga partier och medier kommer nog inte så låta sig dras in i en oändig bottenlös diskussion om invandring så lätt igen.

Jag drar till med att SD har 15% innan året är slut

Tack. Efter din profetia om att SD kommer att säcka ihop till 15% i år känner jag mig nu stärkt i att vi har goda möjligheter att nå upp mot 25% i höst. Det brukar ju nämligen alltid bli ganska exakt tvärtom mot vad du förutspår. 😁
2020-07-05, 01:51
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Konstigt. Inte ens YG när det begav sig? Jag får Inizio tämligen regelbundet, sen har jag tryckt bort samtal som vid kontroll visade sig vara Sifo och Novus. Ipsos har jag sluppit än så länge.

Nej inga. De kanske sorterar bort Sverigedemokrater?
2020-07-05, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
2015 fick Jomshof stå i TV och svara på frågor om varför SD nu ville dubbla kvotflyktingmottagningen, när SD tidigare sagt att hjälp i närområdet var det rätta. Så visst satte utspelet myror i huvudet på folk. Det var dålig kommunikation som befäste narrativet om att Sverige är ett rikt land som är skyldigt att hjälpa människor i Sverige. Det satt SD-lojalister och krängde idéen om att 5000 ytterligare invandrare är en "droppe i havet", vilket det verkligen inte är. Danmark stoppade sina kvoter - SD dubblade våra. Bieler la ju en motion i riksdagen, så det var inget flyktigt utspel utan blev verklighet.

Vilken motion menar du att jag la? Länka gärna. De enda jag nämligen lagt på eget bevåg, 2015 och 2016 (innan jag blev ansvarig talesperson då jag inte längre kunde ha en egen linje), var att vilket tak som än staten hävdar är möjligt inte ensamt ska avgöra Sveriges kvot utan att möjligheterna på kommunernas sida - vilka de själva ska avgöra - ska vägas in. I praktiken (vilket var min tanke) borde detta sänka kvoten rätt rejält. Allra helst till noll i de absolut flesta kommuner, och med en större möjlighet för medborgare att påverka just sin situation. Utöver det föreslog jag att man utreder hur mottagandet kostnader flyttas över till privata sponsorer istället för att som nu belasta allmän välfärd.
2020-07-05, 08:34
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulaBieler
Vilken motion menar du att jag la? Länka gärna. De enda jag nämligen lagt på eget bevåg, 2015 och 2016 (innan jag blev ansvarig talesperson då jag inte längre kunde ha en egen linje), var att vilket tak som än staten hävdar är möjligt inte ensamt ska avgöra Sveriges kvot utan att möjligheterna på kommunernas sida - vilka de själva ska avgöra - ska vägas in. I praktiken (vilket var min tanke) borde detta sänka kvoten rätt rejält. Allra helst till noll i de absolut flesta kommuner, och med en större möjlighet för medborgare att påverka just sin situation. Utöver det föreslog jag att man utreder hur mottagandet kostnader flyttas över till privata sponsorer istället för att som nu belasta allmän välfärd.

Problemet med kommunerna är att storleken på den skatt man får in är efter antal invånare, inte hur stor inkomst invånarna har. En kommun som Djursholm får lika mycket som valfri kommun av samma storlek. Detta har lett till att kommunerna inte protesterat om invandringen ökat. Det är först nu när invandringens konsekvenser tär på i stort sett allt som kommunerna börjat klaga. Lite väl sent och visar väl att kommunernas ledning inte är att lita på.
2020-07-05, 11:58
Medlem
Haddock93s avatar
https://youtu.be/fHOG5HB1dzA

Hela 63% vill ha emot färre asylsökande. En stor ökning.

Nu förstår jag varför S börjar bli tveksamma, frågan är vart bristningsgränsen går?

Problemet är att nu har man återigen valt att låta MP bestämma och gått så långt till att säga att man kommer bra överens.

Ett annat problem för S är att alla i deras regering vill se mer invandring eller lika mycket, om de skulle få för sig att minska asylinvandringen såhär pass sent kommer många av deras väljare flockas till MP/C/V som är de som tar alla dessa ”fler” eller ”lika många” grupperna på ca 30%. Samtidigt som det inte är säkert att man tar tillbaka många från SD som kontrar med hårdare krav och även återvandring. Plus att SDare redan nog är nere vid sin kärna av väljare som aldrig lämnar som nog är kring 15-18%.

Det är en svår balansgång för S, märks tydligt att man vill låta tuffa samtidigt som man inte vill skada samarbetet med MP. Detta kommer givetvis gynna SD som bara den, bara att detta pratas om kommer gynna SD.
Senast redigerad av Haddock93 2020-07-05 kl. 12:01.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in