2020-07-05, 14:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Det är inte svar på frågan Vad är det som kostar? Dubbleras lärarnas löner, får eleverna gå ett år längre i skolan. Den sortens svar vill jag ha svar på. Att Norge säger en siffra är inget trovärdigt argument.
Främst minskad produktivitet under själva skolstängningen vad jag kan förstå samt minskade livsinkomster.
https://www.hbl.fi/artikel/forskare-stangda-skolor-kan-bli-dyr-laxa/
Citera
2020-07-05, 14:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Jag föreslår att du håller dig till sakfrågan istället för att spekulera vad jag vet eller ej.

Jag har svarat.

Citat:
Då du tidigare nämde att triage var ett nytt ord för dig så är inte detta något nytt inom vården utan tillämpas regelbundet även innan corona var känd antingen på grund av brist på resurser att vårda en person eller pga av att vården skulle innebära onödigt lidande.

Jag kände till det begreppet mycket väl sedan 40 år tillbaka, men påpekade att du säkert inte visste vad det var i fjol. Jag underströk att detta har man hållit på med alltid.

Citat:
Just i detta fallet så hade region stockholm tydligt definierat reglerna för vilka personer som skulle vårdas och det finns vittnesmål från läkare om att detta skett (har tidigare nämts i tråden) men det som fick mig övertygad var att sverige (stockholm) hade 80% överlevnad från iva jmf med normalt 50% från andra länder t ex Italien samt att en majoritet av de döda ej fått iva vård. Detta skulle antigen betyda att fler personer väljs bort med något sämmre changser att överleva alternativt att sveriges vård är så mycket bättre än andra länders. Det senare skulle ju vara en världssesation om så var fallet och fått andra länder att vallfärda till vår sjukvård för att lära sig, vilket jag iallafall inte sett. Sen också som jag nämde tidigare att sverige har en betydligt större andel äldre som dött om man tittar på alla döda det indikerar också att äldre inte fått samma vård som i andra länder.

Du blandar och ger. Alla klarar inte IVA och då väljer man i stället intermediärvård. Val sker med utgångspunkt från vad patienten bedöms klara. De som dött inom äldreomsorgen har behandlats där och det är inte sjukvård.

Citat:
Ang bedömning av sjukvården så skulle det ju vara ännu värre om de valdes bort utan läkarbedömning, nu tror jag iochförsig att de flesta fick sin bedömning gjord via telefon av läkere vilket sjukvården också fick kritik för.

De flesta inom äldreomsorgen fick sin situation bedömd utifrån läkare där.

Citat:
Sedan är det lite komiskt att du väljer att göra bedömningen av hur man skall räkna om en person dog av c19 är precis så man gjorde i Kina och de fick massiv kritik för detta i Februari från de flesta länder. Viktigaste är dock att man vet hur olika länder gör detta.

Komiskt? Det är det enda rätta. Det ska inte jämföras på kort sikt eftersom man inte vet hur man rapporterat. Om ett år vet vi om det blev någon överdödlighet 2020.
Citera
2020-07-05, 14:56
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misterunited
Men snälla, vakna. Tur att personer som du inte får bestämma. Vi har gått ett x antal månader, smittspridningen är redan i hela Sverige, fall ökar på grund av ökad testning, dödsfall och inskrivningar på IVA sjunker. Ha även med i beräkningarna hur ekonomi fungerar, känns som att majoriteten av de som kastar ur sig 'lockdown' nu inte har någon form av insikt alls.

Jo, men jag tror ärligt talat inte att vi hade särskilt mycket att tjäna på att inta en annan hållning och föra en annan strategi än våra grannländer och övriga EU.

Nu sitter vi här bakom omvärldens stängda gränser. Vårt rykte är skadat. Ingen turism. Övriga Europa har börjat öppna och vi betraktas som en smitthärd och det finns inte ens nån plan för hur vi ska bli av med smittan.

Hur tror du ekonomin påverkas av att Sverige hålls isolerat för lång tid framåt? Vad tror du skadar ekonomin mest? En kortare rejäl nedstängning eller en väldigt lång "lagom" nedstängning? Facit kommer så småningom..
Citera
2020-07-05, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Men du svarar ju på en lögn, det dör inte tusentals gamlingar i influensa varje år, är det så svårt att hålla sig till sanningen? troligen för då faller hela korthuset ni bygger upp...

Det här är ett typiskt svar man kan få. Ren nonsens.

Till sakfrågan då, som du inte kommer att svara på. Vart går gränsen för hur många som får dö för att det ska vara okej? 5? 50? 500? 5000?
Citera
2020-07-05, 15:04
Medlem
Eurypteridas avatar
Det dör tusentals av influensa och förkylningsvirus och mörkertalet är stort. 90000 om året dör. Det är klart de svaga och gamla dör även om de åker på ett nytt virus som det här, de har inget immunförsvar kvar. Vi har fått hundratals fågelinfluensor, svininfluensor, mul och klövsjuka, galna kosjuka, HIV, antibiotika resistensta bakterier m.m. den senaste tiden. Virus kommer fortsätta komma sålänge miljarder människor ska äckla sig med djur.
Nu får vi dålig ekonomi och har gräshoppor som äter upp skörden runtom i världen. Dags att inse att det här viruset är en storm i ett vattenglas jämfört med vad som kommer snart.
Citera
2020-07-05, 15:06
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Vilken skuld ska vi lägga på de 51% av 65+ som årligen vägrar att vaccinera sig emot säsongsinfluensan och därmed smittar andra och förorsakar sina medmänniskors död?

Borde man inte straffa dessa åldringar? Böter? Fängelsestraff?

Det är ett dilemma faktiskt.
Citera
2020-07-05, 15:11
Medlem
santos_devilles avatar
Ännu ett bevis på att Corona är på dekis är att tråden på Flashback för och läggs ner i listan på viktiga nyheter.
Citera
2020-07-05, 15:11
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Grejen är ju den att vi har lika stor ANDEL döda äldre som våra grannländer har. Det innebär egentligen att det faktum att vi har 20 gånger fler döda än Norge beror inte på att vi har så otroligt mycket sämre äldrevård. Det handlar snarare om att vi har otroligt mycket högre samhällssmitta än vad man har i Norge. När vi har mycket samhällssmitta kommer många att dö och det är främst äldre som dör. Det är enkel matematik. Lägg sedan till att FHM har tonat ned riskerna för assymtomatisk och presymtomatisk smitta parat med att det inte finns någon nytta med munskydd så är katastrofen ett faktum.

Det är klart det handlar om det. Men det har inget med munskydd att göra. Knappt någon i våra grannländer använder munskydd heller.

Eftersatt vård av äldre tror jag fortfarande är den största boven när det kommer till våra dödstal. Men även såklart trångboddhet och allmän utsatthet i många problemförorter.
Citera
2020-07-05, 15:12
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Tror dun på fullt allvar att "hela världen" har fel, men Sverige gör rätt?

Du tror inte att du antingen har hybris, eller att du har fel?
Säger du det om du åker utomlands tror de nog på fullt allvar att det är nåt fel på dig.

Har jag sagt nåt om det? Det jag sa var att alla länder gör fel, eftersom krokodiltårarna här inne flödar för varje dödsfall.
Citera
2020-07-05, 15:16
Medlem
ningudos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misterunited
Men snälla, vakna. Tur att personer som du inte får bestämma. Vi har gått ett x antal månader, smittspridningen är redan i hela Sverige, fall ökar på grund av ökad testning, dödsfall och inskrivningar på IVA sjunker. Ha även med i beräkningarna hur ekonomi fungerar, känns som att majoriteten av de som kastar ur sig 'lockdown' nu inte har någon form av insikt alls.
Att tala om en lock down i detta stadie är rätt så idiotiskt speciellt med tanke på att den genomsnittliga dödsfallen minskat med mer än 80% från peak. Däremot var Tegnell och Co rätt fega och misslyckade när man vägrade att rekommendera lockdown från början. I början hade Sverige, Norge och Danmark en liknande situation, smittspridning i Danmark och Sverige var rätt så lika per capita. Men medans danskarna låste in sig nöjde Sverige sig med social distansering. Det var ett katastrofalt misstag som ledde till att tusentals svenskar dog i förtid.
Citera
2020-07-05, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Just look through the FHM’s press releases here: https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/

But, for ease of viewing:

Last antibody results:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/juni/forsta-resultaten-om-antikroppar-efter-genomgangen-covid-19-hos-blodgivare/

In the randomized blood samples: 5% of the general population had antibodies

In randomized blood samples from Vårdcentralen (which will be skewed high): 6.3%

I don’t know whether the testing parameters are adjusted for the sensitivity/specificity, but running those parameters through a Bayesian inference model would give a result of around 5% for the Vårdcentralen results.

It’s important to note these results are for the end of May moving into June. They have also released a report detailing the active rate of infection in the population in this time frame and estimate it to be around 0.3%. I believe this has now shrunk to around 0.1%, and I can’t see the percentage gained between now and then rising above 2% (I believe somewhere around 1% – 1.5% is more likely):

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/juni/nya-resultat-om-forekomst-av-covid-19-i-sverige/

This would give us a nationwide infection rate of 8.3% assuming the testing parameters have been adjusted for and there is no bias in selecting blood samples from vårdcentralen (which I believe very strongly there is) — and assuming infection has risen by around 2% over the past month. I believe the truth lies in anywhere from 6-8%.

Thank you for the link. It's about 400 samples from blood donors in specific regions att week 21-22, and now it's week 27 (28 tomorrow). Your estimation might be right, but I think it's impossible to shape anything clear out of these studies. I think it's interesting how much immunity exists in what groups and areas and what relation it/they have to the rest of the country/population in the time coming, I hope we will see some new studies/numbers soon.
Citera
2020-07-05, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Ännu ett bevis på att Corona är på dekis är att tråden på Flashback för och läggs ner i listan på viktiga nyheter.

Flashback mörkar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in