Citat:
Ursprungligen postat av
RespeckTheName
Strategin togs bl.a. eftersom den är hållbar. Många lockdown länder har redan fått problem med andra vågor, så de länderna har först dränerat ekonomin och med tvång frihetsberövat sitt folk men får ändå okontrollerad samhällsspridning i slutändan. Är det en bättre strategi eller? Flera lockdown länder har dessutom fler döda per capita än Sverige.
En annan anledning till strategin är Sverige haft en mycket mer korrekt bedömning av hur farligt viruset är och hur hårt sjukvården skulle belastas, lockdown länder vidtog sina åtgärder utifrån helt felaktiga data, tanken var i grund och botten att IFR låg på 0,5 till 1 % och att flockimmunitet skulle inträda vid ungefär 60 %, i Sverige skulle det innebära 30k - 60k döda som är rena fantasisiffor. Vi vet idag även att prognoserna för belastning av sjukvården från bl.a. forskarna som kritiserade FHM typ Rocklöv, Söderberg Naucler, Bruselaar, överskattade det faktiska vårdbehovet med sinnessjuk mariginal lol
Håller inte med om att andra länder har fått problem med andra vågor förutom usa som öppnade upp för snabbt. Man måste vara beredd på att kluster hittas i dessa länder som de med hjälp av smittspårning bryter och då går tillfälligt antalet fall upp men långsiktigt ökar inte öknigstakten av nyafall. Vet att FHM gärna håller fram när dessa kluster hittas som ett misslyckande, men så länge som man smittspårar framgångsrikt så är det inget misslyckande utan en del av strategin. Däremot ser man andra vågor i t ex iran där man inte har tagit dessa åtgärder.
Ang ekonomin kan jag inte se några belägg för att en kort lockdown jämfört med våra begränsningar under betydligt längre tid skulle ge några långsiktiga ekonomiska fördelar. Det är ju inte så att vår ekonomi går bättre än andra länder och just nu har de öppnat upp medans vi är kvar och harvar med våra begränsningar. Enda fördelen jag kan se är att vi inte kan resa i samma utsträckning som tidigare vilket borde vara possitivt för den inhemska ekonomin, men samtidgt stängs vi ute från andra länder vilket inte är bra.
Ja dödligheten och imuniteten är ju den stora frågan, tyvärr vet vi den inte ännu då denna smitta sprids som kluster vilket hittils har gjort extrapolering meningslös. Sedan kan man ju hoppas på att imunitet gör att sjukhusvårdade har gått ner men det behöver inte vara fallet och får ses som spekulation, tillochmed FHM har ju nu gett upp imunitets tanken och skall börja smittspåra så fort det blir möjligt.
Tyvärr tror jag inte att vår strategi är speciellt hållbar, sjukvården klarar inte av att hålla ett sådant pressat läge som det har varit speciellt länge till. Lyckligtvis har antalet sjukhusvårdade gått ner i de hårdast drabbade regionerna och det är bara att hoppas att det fortsätter att göra så för en andra våg tror jag inte att våra sjukhus klarar av på samma sätt utan då kommer betydligt fler restriktioner att behöva införas eller välja bort personer från vård i större utsträckning.