2020-07-05, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Jag hade t.o.m. kunnat respektera Tegnell och regeringen om man tidigt hade sagt sanningen och gått ut med uttalanden som:

Vi vill inte köra en total lockdown som övriga världen. Det kommer visserligen att leda till att många tusen dör i Sverige, men vi räknar med att de flesta som dör ändå skulle ha dött i en snar framtid. Dessutom hoppas vi att vår ekonomi inte tar lika mycket stryk som andra länder.

Vi tillåter en begränsad smittspridning, vi accepterar att många tusen kommer att dö, men vi tror att de länder som kör lockdown kommer upp i våra siffror när de öppnar upp igen.

Svetsaren sa flera månader sedan att antalet döda kommer att kunna räknas i tusentals - inte hundratals.

Tegnell har hela tiden sagt (tillsammans med Giesecke) att man inte kan jämföra siffrorna innan tidigast nästa år. Giesecke sa uttryckligen så att det inte spelar någon roll hur man gör - alla kommer att hamna ungefär på samma siffror.

Sen vet jag inte hur många gånger det har förklarats i tv och i tidningar att lockdown har andra nackdelar som Sverige inte vill ta och att även dessa syns först senare (typ i slutet av detta år och nästa år när det gäller antalet fattiga, psykiskt sjuka, döda i annat än C19 etc.).

Du har alltså haft möjlighet att hör allt det du ville höra, men du har inte lyssnat.
Citera
2020-07-05, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Men övriga länder är fullt ärliga och transparenta antar jag eller?
Omöjligt att veta hur det går till i alla andra länder men Sverige har ju som enda land låtit smittan att härja fritt. Det kan ju vara en orsak varför man mörkar eftersom dödligheten i Sverige är flera hundra % högre än nordiska länderna.
Citera
2020-07-05, 12:39
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Jag förhåller mig till Sverige för att det är här jag är. Det har sjunkit sedan vi nådde vår topp, det är klart man är glad för att färre dör än fler.

Jag är medveten om att det inte är över men det är på väg att gå åt samma håll som dom flesta Europeiska länder, att färre dör för att till slut vara liten smittspridning och väldigt då döda. Det är dit vi är på väg och det gör mig glad.

Jag är väl också glad att det går neråt, för det gör det i alla fall.

Men jag litar inte alls överhuvudtaget på statistiken just nu med tanke på all historik under dessa månader. Att regioner hemligstämplar döda, FHM hemligstämplar sina dokument. Det är sommartider så man börjar rapportera som med helger framöver, FHM har bytt metod med att registrera de döda nu samtidigt som man har en massiv eftersläpning.

För mig är det uppenbart att man kan presentera lite som man vill när man har noll transparens.

Men allting kommer och biter en i framtiden dock.
Citera
2020-07-05, 12:39
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RespeckTheName
Strategin togs bl.a. eftersom den är hållbar. Många lockdown länder har redan fått problem med andra vågor, så de länderna har först dränerat ekonomin och med tvång frihetsberövat sitt folk men får ändå okontrollerad samhällsspridning i slutändan. Är det en bättre strategi eller? Flera lockdown länder har dessutom fler döda per capita än Sverige.

En annan anledning till strategin är Sverige haft en mycket mer korrekt bedömning av hur farligt viruset är och hur hårt sjukvården skulle belastas, lockdown länder vidtog sina åtgärder utifrån helt felaktiga data, tanken var i grund och botten att IFR låg på 0,5 till 1 % och att flockimmunitet skulle inträda vid ungefär 60 %, i Sverige skulle det innebära 30k - 60k döda som är rena fantasisiffor. Vi vet idag även att prognoserna för belastning av sjukvården från bl.a. forskarna som kritiserade FHM typ Rocklöv, Söderberg Naucler, Bruselaar, överskattade det faktiska vårdbehovet med sinnessjuk mariginal lol

Håller inte med om att andra länder har fått problem med andra vågor förutom usa som öppnade upp för snabbt. Man måste vara beredd på att kluster hittas i dessa länder som de med hjälp av smittspårning bryter och då går tillfälligt antalet fall upp men långsiktigt ökar inte öknigstakten av nyafall. Vet att FHM gärna håller fram när dessa kluster hittas som ett misslyckande, men så länge som man smittspårar framgångsrikt så är det inget misslyckande utan en del av strategin. Däremot ser man andra vågor i t ex iran där man inte har tagit dessa åtgärder.
Ang ekonomin kan jag inte se några belägg för att en kort lockdown jämfört med våra begränsningar under betydligt längre tid skulle ge några långsiktiga ekonomiska fördelar. Det är ju inte så att vår ekonomi går bättre än andra länder och just nu har de öppnat upp medans vi är kvar och harvar med våra begränsningar. Enda fördelen jag kan se är att vi inte kan resa i samma utsträckning som tidigare vilket borde vara possitivt för den inhemska ekonomin, men samtidgt stängs vi ute från andra länder vilket inte är bra.

Ja dödligheten och imuniteten är ju den stora frågan, tyvärr vet vi den inte ännu då denna smitta sprids som kluster vilket hittils har gjort extrapolering meningslös. Sedan kan man ju hoppas på att imunitet gör att sjukhusvårdade har gått ner men det behöver inte vara fallet och får ses som spekulation, tillochmed FHM har ju nu gett upp imunitets tanken och skall börja smittspåra så fort det blir möjligt.

Tyvärr tror jag inte att vår strategi är speciellt hållbar, sjukvården klarar inte av att hålla ett sådant pressat läge som det har varit speciellt länge till. Lyckligtvis har antalet sjukhusvårdade gått ner i de hårdast drabbade regionerna och det är bara att hoppas att det fortsätter att göra så för en andra våg tror jag inte att våra sjukhus klarar av på samma sätt utan då kommer betydligt fler restriktioner att behöva införas eller välja bort personer från vård i större utsträckning.
Citera
2020-07-05, 12:40
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag vet att du är en vegan och hatar köttindustrin.. men du har inte förstått innehållet.

Såklart kan anställda på sådana här ställen vara smittade i april - juni, när folk är smittade även i andra yrken. Men det betyder inte att viruset härstammar därifrån.

Vi hade också massor av smittade här i Sverige i april. Ingen har dock påstått att det är ett svenskt virus. (Kineserna försökte ett tag skylla på norrmän - men den gubben gick inte.)

Du tror på lögnhalsen Trump då att det kommer från Kina trots att USA mörkat utbrott i slakterier?
Artikeln handlade om att USA mörkade utbrott. USA har också mörkat klusterutbrott, vad säger att de inte mörkade redan 2019 och att viruset kommer från en amerikansk kyckling istället för en kinesisk fladdermus? Ingenting!
Det kan lika väl komma från USA som från Kina.
Slakterier är fuktiga och kalla som gruvor som vi har haft klusterutbrott i, de fungerar som inkubationskammare och det blir svårt att stoppa utbrotten om presidenten tvingar slakterier att ha öppet...
Danmark har t.ex. inte haft klusterutbrott från slakterier och klarat sig bättre än många länder som har haft det. Varför toppar Belgien dödslistan och varför stänger de vägtunnlar?

Outbreaks of Covid-19 at slaughterhouses are occurring in a number of countries around the world, in a development that may have long-term implications for food supply systems, say experts.

The US has been hardest hit, with outbreaks at more than 180 meat and processed food plants. But other countries with highly consolidated meat supply chains – Ireland, Spain, Australia, Germany, Brazil, Canada and the UK – are also struggling.

https://www.theguardian.com/environment/2020/may/11/chaotic-and-crazy-meat-plants-around-the-world-struggle-with-virus-outbreaks
Citera
2020-07-05, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Ingen skuld? Du påstod att min frihet kostat 5400 själar. Det kallar jag att lägga skuld på någon.

Om FHM och regeringen misslyckats att hålla ner dödstalen får vi förhoppningsvis veta när den där kommissionen är klara med sin utredning om några år.

Själv tror jag våra höga dödstal till 99% handlar om eftersatt hantering av våra äldre. Det är något de tio senaste regeringarna bär skulden till. Många års dåliga beslut går inte att styra upp på några veckor.

Vilken skuld ska vi lägga på de 51% av 65+ som årligen vägrar att vaccinera sig emot säsongsinfluensan och därmed smittar andra och förorsakar sina medmänniskors död?

Borde man inte straffa dessa åldringar? Böter? Fängelsestraff?
Citera
2020-07-05, 12:42
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Svetsaren sa flera månader sedan att antalet döda kommer att kunna räknas i tusentals - inte hundratals.

Tegnell har hela tiden sagt (tillsammans med Giesecke) att man inte kan jämföra siffrorna innan tidigast nästa år. Giesecke sa uttryckligen så att det inte spelar någon roll hur man gör - alla kommer att hamna ungefär på samma siffror.

Sen vet jag inte hur många gånger det har förklarats i tv och i tidningar att lockdown har andra nackdelar som Sverige inte vill ta och att även dessa syns först senare (typ i slutet av detta år och nästa år när det gäller antalet fattiga, psykiskt sjuka, döda i annat än C19 etc.).

Du har alltså haft möjlighet att hör allt det du ville höra, men du har inte lyssnat.

Geisecke försvann efter det kom fram att han inte alls var en oberoende expert utan var betald av FHM för att sprida propaganda.

Att svetsaren sa att det skulle dö i tusental är för att de planerade redan detta i Januari, och man märker hur det blev med äldrevården med tanke på att de lobbade för minskning av ansiktsskydd och att de självmant ignorerade det under övningar.
Citera
2020-07-05, 12:45
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Äldrevården står bara för en del av de döda och hur kan du dra slutsatsen att det inte har triagerats bort äldre baserat på våra grannländer då sverige har en betydligt högre andel döda över 80 årav samtliga som dött i sverige jmf med andra länder som t ex italien.

För det första kan jag dra den slutsatsen eftersom de allra flesta inom äldreomsorgen aldrig kommit till sjukvården. Således kan inte sjukvården har valt bort dem på plats. För det andra har det alltid förekommit vårdprioriteringar, inte minst med avseende på den sjukes eget tillstånd och bedömning att klara påfrestande vård. För det tredje visar ditt svar att du endast kastat ur dig påståenden utan att du själv har någon aning.

Jag såg ett uttalande från smittskyddsläkaren i Norrbotten som sade att 75 % av döda i det länet är äldre i äldreomsorg. Han sade vidare att många som fått dödsorsak C19 inte dött av det, men med det. En person som dör i hjärtinfarkt och har C19 registreras med C19 som dödsorsak. Det kan jag tycka är en märklig hantering.
Citera
2020-07-05, 12:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Vi kommer att ha en kollektiv skuld att bära under lång tid. I Tyskland efter WWII så lyckades man straffa de direkt skyldiga, men hela Tyska folket har burit på en kollektiv skuld till våra dagar.

Vi lyckas inte ens döma de direkt skyldiga.

Ja, jag vet, en makaber jämförelse, men jag är inte snäll idag.

Du får tycka vad du vill, men jämförelsen är infantil.
Citera
2020-07-05, 12:47
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
I Norge beräknas skolstängningarna ha kostat 1,7 miljarder per dag. Jag dubblade siffran för Sverige då Sverige är dubbelt så stort.

Det är inte svar på frågan Vad är det som kostar? Dubbleras lärarnas löner, får eleverna gå ett år längre i skolan. Den sortens svar vill jag ha svar på. Att Norge säger en siffra är inget trovärdigt argument.
Citera
2020-07-05, 12:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Ingen skuld? Du påstod att min frihet kostat 5400 själar. Det kallar jag att lägga skuld på någon.

Om FHM och regeringen misslyckats att hålla ner dödstalen får vi förhoppningsvis veta när den där kommissionen är klara med sin utredning om några år.

Själv tror jag våra höga dödstal till 99% handlar om eftersatt hantering av våra äldre. Det är något de tio senaste regeringarna bär skulden till. Många års dåliga beslut går inte att styra upp på några veckor.

Grejen är ju den att vi har lika stor ANDEL döda äldre som våra grannländer har. Det innebär egentligen att det faktum att vi har 20 gånger fler döda än Norge beror inte på att vi har så otroligt mycket sämre äldrevård. Det handlar snarare om att vi har otroligt mycket högre samhällssmitta än vad man har i Norge. När vi har mycket samhällssmitta kommer många att dö och det är främst äldre som dör. Det är enkel matematik. Lägg sedan till att FHM har tonat ned riskerna för assymtomatisk och presymtomatisk smitta parat med att det inte finns någon nytta med munskydd så är katastrofen ett faktum.
Citera
2020-07-05, 12:51
Bannlyst
7 månader

10000 tals forskare i hela världen

Och fortfarande knappt kommit 1 cm på ett maratonlopp. Sitter dom och dricker kaffe eller vad gör forskare? Förutom att gissa och tro?

Helt MAKALÖST att dom inte ens hittat något som lindrar skiten åtminstone ..........

Alla miljarder som lagts på detta kunde gets till dig eller mig istället och vi hade varit där vi är nu ändå.

Må hela Asien brinna ner....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in