2020-07-05, 10:41
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Ja sverige har verkligen stuckit ut från omvärden på ett negativt sätt. Måste säga att jag blev chockad när jag förstod vad som var påväg att hända i sverige... tillochmed u-länder med mycket sämmre förutsättningar har lyckats till skilnad från sverige.
Men sverige har lyckats med sin plan. Att kalla det för misslyckande är fel. Man visste alltid att fler skulle smittas.
Citera
2020-07-05, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Fast om du masstestar, smittspårar och isolerar så kör du supress strategin och då komer man att ha så få fall att de restriktioner vi har i sverige just nu inte behövs.

Man skall nog snarare se det som för de länder som misslyckas med supress strategin är det naturligt att falla tillbaka på flattening the curve, vissa länder kommer nog att bli tvingade att göra detta men just nu ser det ju väldigt possitivt ut för de flesta länder som kört supress strategin.

Även om det inte är uttalat så försöker sverige skifta strategin och gå mot supress strategin, i och med att man nu har målsättning att börja smittspåra så fort det är möjligt. Problemet för sverige är att vi har aldeles för många fall för att kunna göra det just nu förutom i ett fåtal regioner.

Jag instämmer med vad du säger.
Vi skippade ju testande och spårning.
Enligt mig det absolut största misslyckandet vi gjorde när viruset slog till.
Det har säkerligen kostat liv.
Citera
2020-07-05, 10:44
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Hur tänker du nu?
Hur menar du? Nyupptäckta fall läggs till de redan diagnostiserade oavsett storlek. Det försvinner inga. Även om man nu kan hävda att man upptäcker gamla fall så är antalet tillräckligt högt för att man kan fundera på att man faktiskt har en ökning. Den biten diskuteras i den studien jag länkade till där man konstaterar trots minskade sjukhusinläggningar och avlidna att det nog handlar om en faktiskt ökning.

Jag håller med och läs nu deras argument och återkom med dina.

Vi har inte ens en allmän testning igång över hela landet och flera regioner rapporterar problem med kapaciteten. Och som sagt, vi har inget att jämföra med.
Citera
2020-07-05, 10:45
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Men sverige har lyckats med sin plan. Att kalla det för misslyckande är fel. Man visste alltid att fler skulle smittas.
På vilket sätt har vi lyckats med vår plan tycker du?

+5000 döda.

Oklart smittläge.

Vårdskuld.

Rehabiliteringsbehov av megaklass.

Sverige satt i karantän.
Senast redigerad av arbetet 2020-07-05 kl. 10:48.
Citera
2020-07-05, 10:46
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Hur menar du? Nyupptäckta fall läggs till de redan diagnostiserade oavsett storlek. Det försvinner inga. Även om man nu kan hävda att man upptäcker gamla fall så är antalet tillräckligt högt för att man kan fundera på att man faktiskt har en ökning. Den biten diskuteras i den studien jag länkade till där man konstaterar trots minskade sjukhusinläggningar och avlidna att det nog handlar om en faktiskt ökning.

Jag håller med och läs nu deras argument och återkom med dina.

Vi har inte ens en allmän testning igång över hela landet och flera regioner rapporterar problem med kapaciteten. Och som sagt, vi har inget att jämföra med.
Precis men antalet nya fall per dag har minskat senaste dagarna. Vi får se om det fortsätter ner nästa vecka eller om det bara är tillfälligt.
Citera
2020-07-05, 10:49
Medlem
Could Study That Shows Proteins Nsp12 And 13 Of SARS-Cov-2 Causing Mitochondrial Dysfunction Explain For Prevalence Of Chronic Fatigue Syndrome In COVID-19 Patients?
Source: Chronic Fatigue Syndrome Jul 04, 2020 1 day ago
Chronic Fatigue Syndrome: There has been so many clinical manifestation of Myalgic encephalomyelitis/chronic fatigue syndrome (ME/CFS) reported in COVID-19 patients experiencing mild to moderate symptoms and also in typically asymptomatic and also recovered COVID-19 patients. To date medical experts do not have a proper explanation for this.

https://www.thailandmedical.news/news/could-study-that-shows-proteins-nsp12-and-13-of-sars-cov-2-causing-mitochondrial-dysfunction-explain -for-prevalence-of-chronic-fatigue-syndrome-in-cov

#bytStrategiNu
Citera
2020-07-05, 10:51
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Nu är det ju inte över ännu men visst de har uppfylt sitt mål hittils med att inte överbelasta sjukvården men det har krävts att många äldre har triagerats bort för att nå detta målet, dock misslyckades man med att skydda sin befolkning (om de nu hade tänkt att göra detta...) och för mig är det ett stort misslyckande speciellt när vi jämför med våra grannländer.
Citera
2020-07-05, 10:51
Medlem
Coronavirus: more than 200 scientists accuse WHO of ignoring aerosol transmission risk
Experts contend that aerosol particles play a significant role in spread of contagion
WHO officials say such transmission usually occurs during medical procedures
(Källa:scmp.com)

Control and Prevention maintain that you have to worry about only two types of transmission: inhaling respiratory droplets from an infected person in your immediate vicinity or – less common – touching a contaminated surface and then your eyes, nose or mouth.
But other experts contend that the guidance ignores growing evidence that a third pathway also plays a significant role in contagion.
They say multiple studies demonstrate that particles known as aerosols – microscopic versions of standard respiratory droplets – can hang in the air for long periods and float dozens of feet, making poorly ventilated rooms, buses and other confined spaces dangerous, even when people stay 6 feet, or 1.8 metres, from one another.

#bytStrategiNu
Citera
2020-07-05, 10:53
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag instämmer med vad du säger.
Vi skippade ju testande och spårning.
Enligt mig det absolut största misslyckandet vi gjorde när viruset slog till.
Det har säkerligen kostat liv.
Ja håller med dig helt, hade vi lyckats begränsa smittan innan den fick fäste hade vi varit i en helt annan situation.
Citera
2020-07-05, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja, trivs faktiskt bra i Sydostasien och spenderar normalt mycket tid där. Människor är definitivt trevligare där. Du drömmer uppenbarligen om ett samhälle med enbart egoister som du själv. Kan väl kontra med att du borde flytta till USA då.

Det är ju du som anklagar folket här i Sverige för att vara egon. Inte jag. Det är du som är missnöjd. Inte jag. Det är du som lider - inte jag.

Jag förstår inte att man fortsätter att lida månad efter månad, men vill inte göra något åt saken.

Det tyder på någonsorts "inlärd hjälplöshet". Den sortens personer tror inte att de kan göra något själva utan lösningen finns "hos de andra". Och "de andra" är elaka och egoistiska. Därför måste man lida även i framtiden.
Citera
2020-07-05, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Och dyka upp på labbet utan några..?
Kan du inte simulera lite torrhosta eller snorig näsa?
Använd hjärnan för helvete ditt dumma jävla får. Blir fan skitnödig bara av att tänka på att det finns så tappade människor som du.

/nyvaken och vresig
Citera
2020-07-05, 10:58
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
På vilket sätt har vi lyckats med vår plan tycker du?

+5000 döda.

Oklart smittläge.

Vårdskuld.

Rehabiliteringsbehov av megaklass.

Sverige satt i karantän.
Alla länder har döda och väldigt många har oklart smittläge.

Berätta gärna mer om detta rehabiliteringsbehov av megaklass?

Tyvärr kommer Sverige inte sättas i karantän, även om jag tycker det hade varit önskvärt detta året. Men turistländerna öppnar upp nu till säsong och och danskarna har satt sina mål baserat på den aktuella spridningen i Sverige, så vi kommer strax vara välkomna där med.

Norge och Finland är inte lika beroende och håller därmed hårdare på sina regler, de kan avvara svenska pengar denna säsong.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in