2020-07-04, 15:03
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Var hade du tänkt fly? Vilka kriterier väljer du land efter och är de bättre än Sverige ur ett helhetsperspektiv?

Alternativen är potentiellt många men beror på situation, familj, kapital, språk och kompetens.

Saknar man helt kapital och kompetens samt förmåga för att försörja sig utomlands så är man klart körd. Den absoluta majoriteten av Svenskarna sitter fast, därför är det så svårt att förstå hur dessa snällt går som kossor till slakt.
Citera
2020-07-04, 15:20
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mottin
Oj vilket patetiskt inlägg, speciellt med tanke på att du borde vara en bra bit över 30. Tror knappast att någon vettig människa trodde att marknaden skulle krascha inom 4 månader från och med coronan. En nära framtid handlar om 1-2 år, politiker och riksbanken kan pusha den stundande kraschen ganska långt framför sig men till slut bör verkligheten komma ikapp. Så kom tillbaka om något år när allt har lagt sig så får vi se. Tills dess kanske du ska försöka jobba på att bli åldersadekvat.

En bostadskrasch nu går emot deras agenda och innan 2022 kommer vi troligtvis inte att se några tendenser alls. Man VILL sätta Sverige i rejäl skuld och just nu får man låna pengar billigt, dock mot tuffa villkor. Pengar framtrollade ur intet ställs emot reella säkerheter. Gissa vem som får betala...
Citera
2020-07-04, 16:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Uppenbarligen gjorde jag det då du inte hittat något fel.

Har du bara ovidkommande svammel att komma med?

Fortsatt substanslöst svammel.

Om du har något data + logik att komma med så varsågod.
Hittills har du levererat 0 och intet.

Fortsatt substanslöst svammel.

Drar du några slutsatser av att du inte har annat än fantasier att komma och yra om?

----------------------------------
Men eftersom du är så erbarmligt oduglig så ska du få lite hjälp av mig.
Antag att vi faktiskt får självkörande fordon som klarar stadstrafik om 50 år, vad kommer det då att leda till vad gäller preferenser för bostad?
Kommer prisgradienterna vi ser idag att modifieras.

Det kan du försöka föra ett resonemang om som baseras på ekonomiska realiteter med pris för transport, pris för tid mm och så visar du hur det förändrar preferens för boendekostnad och därmed prisgradient.

50 år är troligen vad det handlar om. Så det lär garanterat vara efter corona.

Ditt problem är ju att du inte begriper att det är inte LAS som är problemet, LAS är en bra konstruktion som har gynnat Sverige ofantligt mycket.

Problemet idag är att vi behöver avliva minst 2-4 miljarder människor ganska omgående, helst igår...

Och inte ta in sandnegrer araber och annat heeeeeelt meningslöst folk.

Avlivningen bör om möjligt inriktas mot muslimer!

När dessa saker är lösta har vi inga problem längre :-)
Citera
2020-07-04, 17:28
Medlem
mjohan84s avatar
jag tror att vi måste vänta tills efter semestern för att se riktiga problem med detta
de flesta företag har hållit sig flytande fram tills nu men nu står många företag utan inkomster en hel månad vilket jag personligen tror kommer till att leda till många konkurser samt varsel

minns ni 2008? det började med lite varsel hos volvo innan semestern och sedan på hösten så var det full action... tror på liknande scenario
Citera
2020-07-04, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Sverige har allt färre att erbjuda omvärlden. Det finns fortfarande en stark kreativitet i landet och även hyfsade möjligheter att bygga bolag. Problemet för Sverige är att dessa nya bolag är extremt lätta att flytta utomlands. Även om inte hela bolagen flyttas så flyttas väsentliga delar som gör att skatteintäkterna försvinner.

Svenska skattebetalare skyr i snabb takt stadskärnorna och föredrar hemleverans eller köpcentra som fortfarande känns trygga.

Få svenskar gör numera misstaget att öppna rörelser öppna för allmänheten.

Samhället och näringslivet raseras medvetet för att Sverige ska tvingas till lån. Vansinnigt destruktiva investeringar som invandringen fortgår och lånen ökar. Sverige överlever på lånade pengar framtrollade ur intet mot reella säkerheter som kommer att sätta Sverige i skuld i många generationer framöver. Vi har troligtvis redan förlorat styret över landet.

Frågan är om och hur man ska anpassa sig till denna framtid eller om man ska fly medan tid finns. Någon annan som funderat i dessa banor?

Har man pengarna och är en vit man så förstår jag inte varför man är kvar. Inget land är perfekt, långt ifrån, alla länder är små feministiska helveten, men det finns grader i helvetet och i sverige är det riktigt kokhet. Så jag går hellre dit där det är lite mer ljummet. Så som sagt, har man pengarna så tycker jag valet är enkelt. Sverige är ett riktigt skitland där utvecklingen verkligen går bakåt på alla möjliga sätt.
Citera
2020-07-05, 08:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mottin
Oj vilket patetiskt inlägg, speciellt med tanke på att du borde vara en bra bit över 30. Tror knappast att någon vettig människa trodde att marknaden skulle krascha inom 4 månader från och med coronan. En nära framtid handlar om 1-2 år, politiker och riksbanken kan pusha den stundande kraschen ganska långt framför sig men till slut bör verkligheten komma ikapp. Så kom tillbaka om något år när allt har lagt sig så får vi se. Tills dess kanske du ska försöka jobba på att bli åldersadekvat.

Vad är en krasch? Hur mycket måste det falla? Vågar du slå vad om att priserna inte är mer än max 10% lägre än i dag om ett år?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Sverige har allt färre att erbjuda omvärlden. Det finns fortfarande en stark kreativitet i landet och även hyfsade möjligheter att bygga bolag. Problemet för Sverige är att dessa nya bolag är extremt lätta att flytta utomlands. Även om inte hela bolagen flyttas så flyttas väsentliga delar som gör att skatteintäkterna försvinner.

Svenska skattebetalare skyr i snabb takt stadskärnorna och föredrar hemleverans eller köpcentra som fortfarande känns trygga.

Få svenskar gör numera misstaget att öppna rörelser öppna för allmänheten.

Samhället och näringslivet raseras medvetet för att Sverige ska tvingas till lån. Vansinnigt destruktiva investeringar som invandringen fortgår och lånen ökar. Sverige överlever på lånade pengar framtrollade ur intet mot reella säkerheter som kommer att sätta Sverige i skuld i många generationer framöver. Vi har troligtvis redan förlorat styret över landet.

Frågan är om och hur man ska anpassa sig till denna framtid eller om man ska fly medan tid finns. Någon annan som funderat i dessa banor?

Ett problem är att den svenska självgodheten och detta dryga totalitära smetar sig fast på allt vad svenska varumärken heter.

En och annan utomlands kan nog ta tag i en svensk produkt, läsa "Tillverkad I Sverige" och kasta tillbaka den i förakt. Jag föredrar svenskt när jag kan men det räcker med att jag vet något ofördelaktigt politiskt korrekt om företagets ledning och jag bojkottar även svenskt.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Exxenon
Ditt problem är ju att du inte begriper att det är inte LAS som är problemet, LAS är en bra konstruktion som har gynnat Sverige ofantligt mycket.

Problemet idag är att vi behöver avliva minst 2-4 miljarder människor ganska omgående, helst igår...

Hur har LAS gynnat Sverige ofantligt till skillnad från tex Danmark?
Citera
2020-07-05, 08:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Har man pengarna och är en vit man så förstår jag inte varför man är kvar. Inget land är perfekt, långt ifrån, alla länder är små feministiska helveten, men det finns grader i helvetet och i sverige är det riktigt kokhet. Så jag går hellre dit där det är lite mer ljummet. Så som sagt, har man pengarna så tycker jag valet är enkelt. Sverige är ett riktigt skitland där utvecklingen verkligen går bakåt på alla möjliga sätt.
De flesta människor är inte sociala ufon som lever på FB. Man har föräldrar, syskon, barn, svärföräldrar etc som man vill ha kontakt med.
Citera
2020-07-05, 09:43
Bannlyst
Ja hösten blir intressant.

Corona är segt som fan och Sverige kan inte finansiera permitteringarna i all oändlighet. Jag fruktar stora uppsägningar och då torde bostadsmarknaden rasa ihop.

Vad säger ni? Är permitteringarna stora? Blir det stora uppsägningar iallafall?
Citera
2020-07-05, 09:45
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18

Det är väldigt lätt att ha planer på att flytta ut men när man på riktigt börjar dra i det så är det inte så enkelt även med OK förutsättningar. Hitta en miljö man gillar, köpa en bostad med potential att fungera som permanentbostad och se det som semesterbostad tills tiden är mogen.

Ju större kapital man har desto lättare blir det och desto fler alternativ finns. För min del behöver jag fortsätta dra in kapital och jag räknar kallt med att inte kunna leva på någon framtida pension. Svenskt medborgarskap boende i Europa är trevligt idag men medlemskapet är inget att räkna med.
Citera
2020-07-05, 10:08
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxenon

Pragmatiskt sett så skulle Sverige behöva göra sig av med väldigt mycket människor. Bara de papperslösa som försörjer sig illegalt i landet är betydligt fler än en miljon. Invandrare som på ett eller annat sätt blir försörjda av samhället är över 2 miljoner.

BRÅ, SCB, Polisen, MSM, myndigheter etc ljuger och mörkar bevisligen kraftigt. Sveriges extrema våldsutveckling, kriminalitet och svenskarnas otrygghet är direkt kopplat till invandringen.

Problemet är att vår regering inte har medborgarnas intresse på sin agenda. Kaoset och otryggheten kommer att innebära att folket står bakom kraftigt ökade polisiära befogenheter och kontroll. Befolkningen blir på så vis lätt att kontrollera. Sverige behöver fortsätta låna mer och mer pengar och det är vi medborgare som skrivit på borgen när vi skickat förrädarna till makten.

Kontrollen över landet lämnas bort i takt med att skulderna ökar. Svensken sitter fast i lånefällan. Man kommer att försöka förhindra medborgare att lämna landet, speciellt starka skattebetalare men samtidigt så är det en försvinnande liten del som har möjligheten och det är den arbetande massan och landet man vill kontrollera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in