2020-07-04, 17:14
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Det är inte helt säkert att HO börjar arbeta precis 23.15, det kanske är 23.13 eller 23.12? HO:s tidsuppfattning behöver inte vara den bästa då han själv hävdar att SE går ut på gatan 23.20.

Vad gäller tiden då SE kommer till receptionen för samtalet, kan den mycket väl vara 23.19. Det är inte många steg han behöver ta från stämpelklockan till receptionen, och dem hinner han nog definitivt på mindre än en minut, speciellt om han dessutom har litet bråttom. Med tanke på att även korrigeringen av stämpelurets tid mot Fröken Ur kan ha skett på helminutsbasis, kan stämpelurets tid (23.20) och verklig tid (Fröken Ur) faktiskt skilja sig så mycket som 119 sekunder i teorin (stämpelklockan visar 23.20.59 samtidigt som Fröken Ur säger 23.19.00 -- ett extremfall som illustration).

Även om SE är bara ett vittne som gillar att stå i rampljuset (till den grad att han försvårar polisutredningen och ljuger under ed i rätten), så såg han LJ bredvid byggbarackerna på Tunnelgatan och kan alltså senast ha anlänt till MPL 20-30 sekunder efter att skotten gick. Det finns inte möjlighet därför att semestersamtalet tog "några minuter" i anspråk och HO:s tidsuppfattning måste därför ifrågasättas.
Du har en bra poäng där: samtalet med HO, som får anses bekräftat av AK, kan inte ha tagit 2-3 minuter för då hinner LJ försvinna. Men samtalet i sig gör att tidsfönstret är mycket snävt. Om vi antar utstämpling 23:19-23:19:59 och att SE måste vara ute senast 23:21:00 så kan samtalet plus de ca 30s (?) mellan stämpelur och utgång ta < 2 minuter.

Samtalets existens är emellertid högst väsentligt ur ett annat perspektiv: det omöjliggör alla rimliga scenarion där SE planerat gärningen. Att han skulle skyndat in bakvägen med vetskap om att LOP var i faggorna och sedan stannat och snackat semester, det funkar ju inte. Vad som återstår då är TPs lama ide om att SE först fått syn på LOP vid Grand (något vi har noll belägg för, tvärtom motsägs det av ALGs uppgifter 860610), väntat vid Grand runt 23-tiden, sedan gett upp men av en slump sett LOP utanför Skandia och genomfört mordet. Alla har sin uppfattning om rimligheten i detta, i synnerhet som vi har noll koppling till ett mordvapen, men det är bara för sorgligt att KP pekar ut SE utan att bemöta detta. Kasst helt enkelt.
Citera
2020-07-04, 17:17
Medlem
[quote=MOPspanaren|72155066]
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint

Ja just ja Christer Olséns brev om Göran Lindholm..
Har dålig koll på dessa figurer...

Ingen koll här heller, hade aldrig kommit i kontakt med namnet om inte det var för PU:s dåliga pennbudget. Christer Olsén skriver att han kände Göran Lindholm från när båda var med i FRO. En snabb googling ger vid handen att Göran har verkat inom hemvärnet i Stockholm. Blir ju lite spännande om man tror att det varit någon form av kuppövning.
Citera
2020-07-04, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IamNotChevyChase
Ja, visst kan det vara så; vem hade inte blivit nojig.. milt sagt.

Jag tänkte mer, om jag nu minns rätt i allt jag läst, så var väl SE’s ursäkt att han ville ha utstämplingstiden för att journalister tokringde..?

Som vittnet SE vet han ju redan när han ringer om utstämplingstiden att han har blivit förväxlad, utifrån överhörningen på mordplatsen..

Jag försöker sätta min in i det som om jag själv då vore vittne som SE; ja, jag hade varit nojig, såpass nojig att jag hade sagt detta till både väktarna och han jag ringer om utstämplingstid. ”Nu brådskar det för jag måste ringa polisen och reda ut om ev förväxling mellan mig och GM”

Å andra sidan; så kunde han faktiskt dra samma ursäkt som ovan som GM, men han hade kanske inte där och då fått ihop sin historia..

Det var dock länge sen jag läste alla böcker om palmemordet; jag kanske minns fel.. han kanske nämner förväxlingen både till väktarna och till han med utstämplingstiden? Lördagslat som jag är orkar jag tyvärr inte googla på det just nu, sorry :-)
Det var kanske först på morgonen som nojigheten slog till på riktigt då signalementet lång mörk rock på GM gått ut i media
Citera
2020-07-04, 17:26
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AraltNigri
Svar till H24 angående vitsen med att placera ut fejkade kulor. Enkelt, käre Watsson!

Faktum kvarstår. De upphittade kulornas typ och kondition talar för att de är av fabrikatet Winchester .357 Magnum Metal Piercing och avfyrade ur minst en fyrtumspipa, alltså höghastighetsammunition, vars kulor lämnar fyrtumspipan i överljudfart, mellan 1150 och 1350 km/h beroende på fabrikat och laddning. Fyndplatserna talar för att både Palme- och Lisbethkulan har rikoschetterat mot stenväggar.

Som jag sa. Skjut hundra Winchester Magnum kaliber .357 Metal Piercing med en S&W kaliber .357 med fyrtumspipa genom en gris bröstkorg mot en stenvägg tio meter längre bort. Skjut sen lika många skott genom två lager läderkappa, låt kulan studsa i tio graders vinkel mot grusad, tunt snö- och isbelagd asfalt och sen rikoschettera mot en stenvägg 40 meter bort. Nu ska du hålla reda på skottordningen. Du letar efter två i följd avlossade kulor, en genom griskroppen och en genom läderkappan, som ska vara i närmast prestin kondition. Sannolikheten för en prestin kula avlossad under sådana förutsättningar är försvinnande liten, två i följd angränsar till noll. Jag gissar att du kommer att bli besviken. En kvantfysiker kan säkert hjälpa dig att mentalt resonera dig fram till att det är möjligt att under sådana omständigheter hitta två i följd avlossade närmast oskadda kulor. Men är det sannolikt? Inte tillnärmelsevis.

Om kulsmeden som tillverkade den frangible som jag gissar dödade OP och den fejkade, utplacerade och upphittade så-kallade Palmekulan, har använt samma blysats för de kulor som användas vid attentatet blir en blyisotopanalys , även om den skulle bli hundraprocentigt bindande, starkt vilseledande. Kulsmeden har sen avlossat de kulor som ska utplaceras ur en revolverpipa som han sen destruerar. Attentatsmännen har fått order att använda kulsmedens "specialammunition" och att inte lämna några som helst tekniska spår efter sig på brottsplatsen. Efter attentatet har en attentatsman eller -kvinna fått order om att försiktigt placera ut fejkkulorna på platser rekommenderade av GM (en av få som kan gissa var de rimligen bör ha hamnat). Förfarandet ger tre uppenbara fördelar sett ur attentatsmännens synvinkel.

1. Om gärningsmannen hade gjort sig kvitt mordvapnet på brottsplatsen eller utmed flyktvägen och vapnet hade hittats av polisens brottsplatsundersökare så hade mordutredarna blivit välsignade med hett eftertraktat, viktig tekniskt bevis, då alla vapen har en mer eller mindre utredningsbar historik. Vapnet hade tämligen enkelt kunnat knytas till mordet genom krutrester på vapnet och OP:s ytterrock. Ett hittat mordvapen anses allmänt av mordutredare som en skänk från ovan. Att kunna binda ett specifikt vapen till de upphittade kulorna har en känd svensk kriminologiprofessor pekat på som en förutsättning för att PM ska kunna klaras upp. Mordvapnet skulle kunna ge mordutredarna en rad uppföljningsbara spår, såsom fabrikat, serienummer, modifieringar, pipans bomspår, krutrester, tidigare ägarhistorik, fingeravtryck (idag även DNA-spår) m m. Nu var emellertid GM uppenbarligen synnerligen noga med att hölstra vapnet direkt efter skjutningen och att inte lämna tillstymmelsen till teknisk bevisning efter sig på brottsplatsen eller utmed flyktvägen. Polisens brottsplatsundersökare hittade nada. Mordvapnet skildes antagligen från GM tämligen omgående efter attentatet (i flyktbilen?) för omgående destruktion, åtminstone av revolverns pipa och slagstift, vilka avsätter spår på kulor och hylsor.

2. Genom att placera ut fejkade kulor som skjutits ur en sen destruerad revolverpipa kan inget vapen i världen bindas till de fekjade, utplacerade och upphittade kulorna. Att de upphittade kulorna har liknande (INTE IDENTISK enligt Biologiska museets metallurgiske expert) blyisotopsammansättning som blyresterna på OP:s överrock bevisar INTE att Palmekulan är identisk med mordkulan men ansågs göra det sannolikt och tolkas även av mordutredarna (Holmer m fl) som att Palmekulan och Lisbethkulan är genuina. Därmed har mordutredarna möjligen letts in på ett 34 år långt utsiktslöst villospår som kostat enormt mycket i form av polisarbete och -resurser och som hittills - vad jag vet - inte gjort mordutredarna ett skvatt klokare idag än de var då kulorna hittades dagarna efter PM.

3. Genom att använda frangibles vid attentatet försvåras brottsplatsundersökarnas och SKL:s teknikers arbete något enorm. De kan de svårligen skilja kulresterna, till förväxling lika vanlig vägsand, från vägsanden och även om de hade lyckats med det konststycket så hade det sen varit ett sisyfosarbete i sig att koppla de sandlika kulresterna till blyfragmenten och krutsresterna på OP:s överrock. Man hade också haft det problemet att dras med att de rester man i så fall hittat hade kunnat avgivits i vägsanden av de upphittade kulorna. Nu hittade SKL:s tekniker vad jag vet bara OP:s bortskjutna skjortknapp, en ansenlig mängd blod och en slemsug i den uppsopade trottoarbeläggningen kring brottsplatsen. De hittade inte den så-kallade Palmekulan, vilket i sig kan tala för att Palmekulan är utplacerad i efterhand. Palmekulan hittades som bekant på söndagen två dar efter mordet av en privatperson.
Det är inte helt lätt att följa med i logiken i ditt scenario ovan.
- du skriver att de upphittade kulorna är ’pristine’, men det är motsatsen till vad som faktiskt är fallet. Om du läser FUP-IV så framgår det att FBI redan i mars 1986 slår fast att det inte går att säga om de två kulorna avfyrats genom samma pipa! Vad gäller OP-kulan så visade den tekniska undersökningen att redan rotationen i kroppen slipade av bly-bakdelen av ammunitionen i fråga.
- du talat om ”frangibles” vilket jag antar skall betyda kulor som går i bitar och således inte återfinnas. Men då uppstår två andra frågor: varför hittade man inte kulfragment i OP, och varför skulle man bry sig om att fejka kulor öht om de fragmenterats?
- om kulorna inte var ”frangibles” så hade attentatsmännen en enorm tur att ingen hittade de riktiga kulorna. Varför skulle de ta den risken?

Occams rakkniv och din teori... ser inte bra ut.
Citera
2020-07-04, 17:50
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Gärningsmannens beteende efter att ha avlossat de två skotten verkar vara att han tar något steg bakåt, långsamt sänker vapnet, överblickar situationen och sedan stoppar undan vapnet (enligt vittne i taxi innanför rocken på vänster sida) innan han börjar röra sig bort från platsen.

Vad säger det faktum att han stoppar undan (hölstrar?) vapnet redan innan flykt?

Finns det en "taktisk" fördel för honom att gömma vapnet?

Min inbillning är att det är "naturligt" för en människa i stress att fortsätta hålla i ett "viktigt" föremål om man redan gör det, till exempel har en kvinna använt pepparspray för att jaga bort en våldtäktsman kommer denna persons initiala reaktion förmodligen inte vara att omedelbart stoppa bort sprayen utan sannolikt fortsätta hålla i det redskap som var "viktigt" under den stressfulla situationen.

Att i en sådan extrem situation som att ha skjutit en annan människa i ryggen och strax skall påbörja en flykt - där det heller inte är omöjligt att någon kommer försöka ingripa och där vapnet skulle kunna vara "nyttigt" - ändå direkt på brottsplatsen stoppa undan revolvern känns betydelsefullt.

Jag menar också att människor i stressade/våldsamma lägen bara gör det man har övat på, jämför hur soldater utbildas genom att om och om igen drilla samma moment - för att ha en möjlighet att genomföra dem även under stark stress.

Om man antar att gärningsmannen inte är en "professionell yrkesmördare", i vilka andra sammanhang kan det tänkas övas på momentet skjuta+hölstra?

Jag tänker mig att både militär och polis, som förvisso hanterar vapen, gärna i ett skarpt läge fortsätter hålla sina vapen uppe och redo och riktade mot bedömd fara. Hur är det i personskyddssammanhang, kan det där finnas moment av frambringa vapen, avfyra och sedan hölstra/dölja?

Andra sammanhang?
Citera
2020-07-04, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Om SE var beigeklädd, så ville han inte låta det komma ut.

Exakt! OM han var den beigeklädde mannen tror jag att han skämdes oerhört över att han nekat att hjälpa till. Han planterade därför uppgiften om att han hade mörka kläder för att ingen skulle identifiera honom som den beigeklädde. Alls hans lögner syftade till att dölja detta faktum. Enligt min teori.
Citera
2020-07-04, 18:01
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
"Björn" who?
Do you have a last name?

Nej, men han skulle arbeta på någon annan myndighet.
För att detta ska vara möjligt måste det väl vara en myndighet
som kan hantera kvalificerat hemliga handlingar.
Citera
2020-07-04, 18:18
Avstängd
Skandias egna utredare hade såklart helt rätt att det var flera konstigheter kring SE men de liksom nutida KP och PU verkar bortse från de många slumpvisa sammanträffanden som måste fås till för att han ska vara gångbar som GM:

https://www.expressen.se/nyheter/skandias-misstanke-engstrom-var-mordaren/
Citera
2020-07-04, 18:23
Medlem
Jag har precis läst IM vittnesmål åter igen.

Han hakar upp sig på en reklamskylt "någonting händer där."Kan det vara skandiamannen som står där och trycker.
Får inte ihop det riktigt....

Enligt IM vittnesmål och beskrivning av GM så tolkar jag det som att det är en proffs till mördare som står där vid Dekorima.
Citera
2020-07-04, 18:33
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Skandias egna utredare hade såklart helt rätt att det var flera konstigheter kring SE men de liksom nutida KP och PU verkar bortse från de många slumpvisa sammanträffanden som måste fås till för att han ska vara gångbar som GM:

https://www.expressen.se/nyheter/skandias-misstanke-engstrom-var-mordaren/

Så väktaren gjorde sin lilla utredning ändå? Ett 11-sidigt PM. Det borde ju ingå i PU materialet kan man tycka.
Citera
2020-07-04, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Det var kanske först på morgonen som nojigheten slog till på riktigt då signalementet lång mörk rock på GM gått ut i media

Ja, återigen.. visst kan det vara så.. :-)

Dock; har för mig att SE ringde om utstämplingstiden innan presskonferensen i tv, där det gick ut om lång mörk rock... eller har jag fel...? Minnet är kort och latheten är tyvärr i direkt närhet :-)

Hans utstämplingsnoja dagen efter är dock inte den sak jag hänger upp mig på i första hand; av allt SE har sagt; så är det som stör mig i allt, hans egna ord om hans raska steg till mordplatsen.. som jag skrivit; koppla ihop detta med IM’s ord om GM väg till mordplatsen..

Att SE rusar från mordplatsen efter polisen i samma spår som mördaren må väl vara hänt.. men även till mordplatsen har SE gått, mer eller mindre, i samma spår.. och som han går; längst ut på trottoaren, där det är snöslask..där GM släntrar in mot skyltfönstret i höjd med reklampelaren, där nånstans sneddar även SE in mot skyltfönstret .. m a o två, mer eller mindre, identiskt klädda män, (YN) inkl handlovsväska i fickan eller runt arm, har då gått i samma spår direkt efter varandra..

För mig låter detta lite väl ”to much”... Men, SE kan självklart vara ett oskyldigt vittne; jag är, som sagt, inte 100% övertygad att han är GM. För mig är det inte, som för Filter, bortom allt rimligt tvivel..men han gnager..
Citera
2020-07-04, 18:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Så väktaren gjorde sin lilla utredning ändå? Ett 11-sidigt PM. Det borde ju ingå i PU materialet kan man tycka.

Det är inte väktaren som gjort utredningen din idiot, läs artikeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in