2020-07-04, 14:59
Bannlyst
Kultricket

Nån har nu i vanlig ordning dragit det kontrafaktiska påstående ur den plats där solen inte skiner att Palmekulorna är så förkrossade, mosade att de inte ens går att binda till ett vapen. Ni genuint PM-intresserade, som inte haft tillfälle att studera kulorna in vitro, hänvisas till:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RxjGr2/sparet-till-mordaren

Notera att kulornas bakdel består av blottat bly, ja, ni vet den där jättemjuka metallen som man kan rita i med en nagel och som återfinns bl a i vanliga bilbatterier.

Allvarligt talat! Är det nån här på Flashback som tror att den ena kulan, "Lisbethkulan", kan ha kolliderat snett med en rappad tegelvägg i 1000 km/h och att den andra kulan, "Palmekulan" kan ha kolliderat nästan rakt med en klinkerbelagd stenvägg i 700 km/h? Kulans blykärna blir praktiskt taget "flytande" vid sådana kollisioner.

Uppenbarligen har attentatsmännen skojat med mordutredarna. De sistnämnda verkar ju för övrigt så godtrogna att de kan bibringas tro på vilken fabel som helst, såsom den alibiförsedde, Palmehatiske "EAP-medlemmen" men samtidigt pratglade Victor Gunnarsson, de alibiförsedda fyrtio kommunarresterade PKK-kurderna från Uppsala, den alibiförsedde tjackpundaren Christer Pettersson från Sollentuna, som inte ens kunde planera hur han skulle knyta sina egna skosnören utan att hamna i våldsamt bråk, och, nu senast, den alibiförsedde, reklamtecknaren och moderaten ("d v s Palmehataren") SE från Täby som, om han vore GM, trotsande allt förnuft återvände till brottsplatsen och sökte polisens uppmärksamhet i egenskap av uppgiftslämnare.

Kulorna är utan tvekan fejk, utplanterade! Om GM inte använde frangibles, var är i så fall de riktiga kulorna som dödade OP och sårade LP? Har båda likt GM uppslukats på mystiskt sätt av Stockholmsnatten eller, har möjligen nån idog trofejägare dem i samlingen? Det är frågor som aldrig ställts (i PM-debatten) och som drygt tre decennier efter mordet ännu ropar efter svar. Och varför är de utplanterade kulorna i så gott skick? En bra fråga. Är det möjligen för att de just ska gå att binda till ett vapen, ett vapen som var tänkt att planteras hos en lämplig Palmehatande marinofficer, polisman eller säkerhetstjänsteman?

Operation RYaN hade uppdraget att mörda ledande svenskar inför en sovjetisk invasion. Efter en sådan skulle den sovjetiska ockupationsmaktens propagandamaskin, förstås, ha hävdat att man räddat Sverige undan en statskupp iscensatt av Palmehatande marinofficerare, säkerhetstjänstemän och högerpolitiker syftande till att stoppa OP:s "sovjetvänliga politik". Morden på ledande svenskar hade, förstås, skyllts på Palmehatarna, de rebellerande marinofficerarna och på högerpolitikerna. KGB hade hos "kuppmakarna", förstås, planterat vapen och ammunition som enkelt kunde bindas till de kulor som hittats på mordplatserna.

Om inte Krister Petersson - tack och lov - hade lagt ned Palmeutredningen så hade väl näste Palmeåklagare intresserat sig för Stora stygga stygga vargen som misstänkt GM. Kanske hade denne enligt sierskan Saida under en seans med De sju dvärgarna under julhelgen åttiofem hörts uttrycka Palmekritiska åsikter och setts vifta med en revolver i sällskap med den sannolike anstiftaren Jultomten. Sen hade åklagaren lagt ned åtalet med hänvisning till att den åtalade är en litterär figur, vilken av skäl som hen inte behöver gå in på dessvärre inte kan ställas inför rätta. Det hade på sätt och viss varit bättre än de häxjakter på oskyldiga syndabockar vi hittills tvingats bevittna.
Citera
2020-07-04, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Men finns det någon radiodokumentär som behandlar Barbrogruppen? Och hade säpo tk på det gänget?

Själv misstänker jag att det kan röra sig om Palmhusgruppen. Där finns det både en dokumentär och en dokumenterad avlyssningsoperation - minns dock inte om den sistnämnda nämns i radiodokumentären om Operation Cobra eller bara i Hansen och Nordqvists bok.

Ja kan mycket väl vara så. Jag gillar personligen bättre de dokumenten när PU har en dålig penna till maskning så man kan läsa igenom
Citera
2020-07-04, 15:23
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Men finns det någon radiodokumentär som behandlar Barbrogruppen? Och hade säpo tk på det gänget?

Själv misstänker jag att det kan röra sig om Palmhusgruppen. Där finns det både en dokumentär och en dokumenterad avlyssningsoperation - minns dock inte om den sistnämnda nämns i radiodokumentären om Operation Cobra eller bara i Hansen och Nordqvists bok.

De som sprang runt med Walkie Talkies i dokumentären var väl bara ett gäng amatörer som hade ordnat ett slags medborgargarde gentemot buset.
Fanns väl inget konkret som pekade mot att dessa skulle ingått i en riktigt organisation.
Citera
2020-07-04, 15:48
Medlem
Mannen i den beigefärgade rocken som finns på mordplatsen är vad jag förstår inte identifierad.
Han måste ha varit nära händelsen då LP vill ha hans hjälp men hon uppfattar honom som avvärjande.
Han skulle ha kunnat vara ett bra vittne om han var där i ett legalt syfte.
Någon skriver om en man som springer mot Kungsgatan från händelsen ,är det samma man.
Medhjälpare till GM?

Såg på Svt play Uppdrag granskning /Fallet Christer Pettersson.
Upprörande att den skumma polisen Nässen får vara kvar som utredare. Hela utredningen från dag ett är en rättsskandal.
Så illa skött. Lider med de poliser som ville göra ett bra jobb och blir nedtryckta av HH och sedan HÖ.
Jag uppmanar alla som inte har sett serien att se den. Rekommenderas!
Citera
2020-07-04, 16:02
Medlem
MOPspanarens avatar
[quote=sulfint|72153806]
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
https://drive.google.com/file/d/1pRB04P4l28wXWmeFYYP26rFbIif-pN4P/view

Sidan 49 är även den intressant. Indikerar någon form av övervakning?

Ja just ja Christer Olséns brev om Göran Lindholm..
Har dålig koll på dessa figurer...
Citera
2020-07-04, 16:08
Medlem
Täbymoderaterna ( där SE ingick) var hatiska mot Palme i mitten av 80-talet.

Bla Moderaterna och SAF ville driva igenom ett marknadsliberalt system på 80-talet men Palme var hindret mot detta. De ville att bolagsägare skulle tjäna mer pengar. Gisecke var ordförande för SAF. Gisecke var även ledare för Stay Behind mellan 1978-1990. Stay Behind hade sitt kontor i Skandiahuset.
SE mördade Palme, där Stay Behind fanns med i bakgrunden. Det här är ett politiskt mord utfört av politiska motståndare.

https://utsikterinsikter.blogg.se/2018/may/finns-svaret-pa-mordgatan-i-taby.html
Citera
2020-07-04, 16:15
Medlem
Palmehatet

https://aip.nu/2020/06/17/m-partivanner-fornekar-palmehat/
Citera
2020-07-04, 16:18
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja, jag bedömer det då som realistiskt att "Prata en stund, byta om, fortsätta prata" är en övning som inte kan genomföras på mindre än 4-5 minuter. Eftersom SE anländer mitt i det andra samtalet så bör han då han kommit till receptionen ca 23.20, pratat med Kohut och Olofsson och därefter lämnat Skandia.

Tidigare hade vi bara Henry Olofssons uppgift om samtalet men nu verifieras det i förhöret med Anette Kohut. Samtalet är, som jag ser det, alltså inte uppdiktat av HO utan det ägde verkligen rum.

Med tanke på väktarnas beskrivning av samtalet (arbetet, fjällsemestern etc) ser jag det som orimligt att samtalet kan ha klarats av på under 1 minut.

Om kulorna har jag ingen annan uppfattning än att det väl är tekniskt undersökt att det är de rätta kulorna? Det finns väl en teknisk rapport som visar det?
Ang. kulorna:
det finns såvitt jag förstår inget sätt att snäva in mängden möjliga kulor till mindre än den batch som Winchester tillverkade (120 000 (?) varav 6000 såldes till Sverige). Alla kulor i denna batch delar rimligen isotopsammansättning, men vi har inget som talat för att även andra batcher kan ha haft samma sammansättning. 120 000 kulor motsvarar ca 1200 kg bly och det är ju inte så mycket. Fabriken kan således mycket väl gjort flera batcher av 357 eller annan typ från samma leverans av bly.

Vi har också uppgifterna om tändsatsen, men där menar jag att vi vet ännu mindre. Winchester kan rimligen haft miljontals av kemiskt identiska små tändsatser som använts i mängder av patroner. Inget organiskt material hittades av SKL eller FBI, så där har vi inget att gå på. Min slutsats är därför att de upphittade kulorna matchar spåren i OP och LPs kläder, men det utesluter inte andra kulor.

Däremot är motivet för att fiffla med kulorna minst sagt oklart. Den som väljer att göra det måste
a) ha kulor från samma eller närliggande batch, och
b) vara säker på att ingen hittar de riktiga kulorna.
Det senare förefaller helt omöjligt. Givet detta utesluter jag kulorna planterats. Däremot är jag helt öppen för att OP-flyttats, avsiktligt eller inte, till fyndplatsen bakom pelaren. Det är knepigt att se hur den hamnat där med tanke på skjutriktningen svagt höger ut mot gatan (cf. blodstänken).
Citera
2020-07-04, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
De nergrävda pärmarna ska vara en fabel. Pärmarna förvarades av en
nära bekant till Tore Forsberg, "Björn". På banden ska Nezjinskij säga
"nu är han död/ nu har det skett".
Nezjinskijs hustru ska ha sagt: "varför ska Ni göra svenskarna till
kommunister? De verkar ju ha det bra som det är"
Hur denne Björn kunde få tillgång till kvalificerat hemlig
information framgår inte. Han hamnar då i samma kategori som
Kegö och Barrling.

Mystiken runt pärmarna ska bero på att SÄPO och CIA olagligt
buggade Nezjinskij och att detta låser hela frågan. Buggningen
ska först ha motiverats av att man misstänkte en spion i ÖB:s
närhet vilket kunde koppla till de mindre lyckade ubåtsjakterna.

"Björn" who?
Do you have a last name?
Citera
2020-07-04, 16:57
Medlem
I-van-Toers avatar
När Kaj Hahne var med i den inledande utredningsfasen under HH så fanns den en taxichaufför uppe på åsen som vägrat en person en resa för att denne verkade vara påtänd. Så han släckte ner lampan och åkte därifrån. Vart stod den taxin? På Malmskillnadsgatan eller David Bagares gata? Detta ska ha inträffat exakt efter mordet. Har t ex YN sett denna taxi? Har LJ gjort det? Varför har aldrig polisbil 1520 med CD och TE stött på den taxin om han stått på DBG? Har han stått på Malmskillnadsgatan så borde vittnet Anki sett den eftersom hon kom gående där från kyrkohållet och blev påsprungen av någon (VG?). Ska han sedan taxin bort från åsen så måste han åka ner mot Kungsgatan eftersom allt är enkelriktat.

Hur som helst så ordnade HH en konfrontation med enbart taxichauffören och Victor Gunnarsson. Chauffören sa att ja, det var han som jag vägrade en resa för han verkade vara påtänd. Vart finns förhöret med den här taxichauffören som har ett utländsk namn? Hittar det inte. HH brände där då VG för en konfrontation ska inte enbart ske med en person utan flera, som CP:s. VG satt på Mon Cheri på Kungsgatan efter egen utsaga under mordet. Då är det inte samma person som sprang på Anki norrut. Vem är då personen som vägrats en taxiresa och vart tog han vägen?
Citera
2020-07-04, 17:02
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Mannen i den beigefärgade rocken som finns på mordplatsen är vad jag förstår inte identifierad.
Han måste ha varit nära händelsen då LP vill ha hans hjälp men hon uppfattar honom som avvärjande.
Han skulle ha kunnat vara ett bra vittne om han var där i ett legalt syfte.
Någon skriver om en man som springer mot Kungsgatan från händelsen ,är det samma man.
Medhjälpare till GM?

Lisbeths vittnesmål är överlag förvirrat och man bör ta det mesta hon säger med en nypa salt. Men om denna man fanns blir det intressant. Det finns ingen anledning i sig att betvivla det. Alternativen ser i min mening ut såhär:

■ Lars Jeppsson bör det inte kunna vara. Han befinner sig mycket riktigt inne på Tunnelgatan, men kan svårligen misstas för den som Lisbeth beskriver. Jeppsson var påfallande kort (162 centimeter) och inte klädd i en beige rock.

■ En möjlighet är att detta är Engström. Det skulle i så fall passa in med Lars Borgnäs scenario, där Engström befann sig inne på Tunnelgatan när mordet skedde och i panik sprang från platsen. Vad Lisbeth uppfattar som avvärjande skulle kunna vara Engström som chockat iakttar, osäker på vad han ska göra.

■ Det bästa alternativet i min mening är att detta var en av walkie/talkie-männen som bara inte hade walkie/talkien uppe. Det skulle helt enkelt kunna vara så att det är Dekorimamannen hon ser. Beige och brunt kanske går att förväxla i dåligt ljus.

I så fall har han blivit sedd i en helt rak linje. Först av taxichauffören i korsningen 23:15. Därefter av de finska flickorna i hörnet 23:17. Därefter samtidigt av Jan Andersson och Lisbeth Palme ögonblicket efter mordet (23:21). Därefter av Sigge Cedergren och Reine Jansson på Luntmakargatan 23:22.
Senast redigerad av H24 2020-07-04 kl. 17:45.
Citera
2020-07-04, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Varför ska syftet som vittne vara att hjälpa polis och media? Han kan väl vara nojig över att bli misstänkt även om han är oskyldig.

Ja, visst kan det vara så; vem hade inte blivit nojig.. milt sagt.

Jag tänkte mer, om jag nu minns rätt i allt jag läst, så var väl SE’s ursäkt att han ville ha utstämplingstiden för att journalister tokringde..?

Som vittnet SE vet han ju redan när han ringer om utstämplingstiden att han har blivit förväxlad, utifrån överhörningen på mordplatsen..

Jag försöker sätta min in i det som om jag själv då vore vittne som SE; ja, jag hade varit nojig, såpass nojig att jag hade sagt detta till både väktarna och han jag ringer om utstämplingstid. ”Nu brådskar det för jag måste ringa polisen och reda ut om ev förväxling mellan mig och GM”

Å andra sidan; så kunde han faktiskt dra samma ursäkt som ovan som GM, men han hade kanske inte där och då fått ihop sin historia..

Det var dock länge sen jag läste alla böcker om palmemordet; jag kanske minns fel.. han kanske nämner förväxlingen både till väktarna och till han med utstämplingstiden? Lördagslat som jag är orkar jag tyvärr inte googla på det just nu, sorry :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in