• 1
  • 2
2020-07-03, 21:44
Medlem
Behöver lite råd från alla experter här på Flashback.

Det är nämligen så att jag funderar på att köpa en tre år gammal bil. Försäkringsbolaget jag tänkte använda är If. Då det är en såpass ny bil vill jag helst ha skydd mot vagnskador, dvs helförsäkring, men då far kostnaden upp till 3 000 i månaden. Halvförsäkring kostar 1 700 vilket fortfarande är väldigt mycket men en aning bättre än 3 000.. Jämförde olika bolag och If blev billigast.

I min nuvarande bil har jag bilkameror som även filmar när bilen är avstängd. Är mest nojjig över att nån sate vandaliserar bilen eller backar på den och smiter.

Bilen i fråga är en BMW 540i -17
Jag är 20-24 år
Kör max 1 500 mil per år
Aldrig orsakat en olycka

Så alltså: hel-eller halvförsäkring på en 3 år gammal bil?
Runt vilken ålder blir det billigare att försäkra sin bil?
Och har ni hel-eller halvförsäkring på er bil? Isfåfall vad är det för årsmodell på bilen (och dig)?
Citera
2020-07-03, 21:49
Medlem
Du är nog tyvärr i den allra sämsta åldern för att få ett rimligt pris på bilförsäkringen, särskilt med tanke på den bil du har valt ut. Jag hade nog kört på helförsäkring i alla fall. Det är bättre att ha den och inte behöva den än att behöva den och inte ha den. Det vänder dock när du börjar närma dig 30, så håll ut lite till så borde du kunna få ett bättre pris.
Citera
2020-07-03, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orelateradhusbrand
Behöver lite råd från alla experter här på Flashback.

Det är nämligen så att jag funderar på att köpa en tre år gammal bil. Försäkringsbolaget jag tänkte använda är If. Då det är en såpass ny bil vill jag helst ha skydd mot vagnskador, dvs helförsäkring, men då far kostnaden upp till 3 000 i månaden. Halvförsäkring kostar 1 700 vilket fortfarande är väldigt mycket men en aning bättre än 3 000.. Jämförde olika bolag och If blev billigast.

I min nuvarande bil har jag bilkameror som även filmar när bilen är avstängd. Är mest nojjig över att nån sate vandaliserar bilen eller backar på den och smiter.

Bilen i fråga är en BMW 540i -17
Jag är 20-24 år
Kör max 1 500 mil per år
Aldrig orsakat en olycka

Så alltså: hel-eller halvförsäkring på en 3 år gammal bil?
Runt vilken ålder blir det billigare att försäkra sin bil?
Och har ni hel-eller halvförsäkring på er bil? Isfåfall vad är det för årsmodell på bilen (och dig)?
Det är absolut för mycket värde i bilen för att motivera delkasko. Premien lät hög, frågan är om du valt "fel" försäkringsbolag eller "fel" bilmodell. Har du kollat vad motsvarande försäkring betingar annorstädes?
Citera
2020-07-03, 21:59
Medlem
vemsfels avatar
Tyvärr är det så illa att annat än helförsäkring på en sån kärra är dårskap. Det finns en anledning till att kostnaden är hög. BMW är likt Audi och Mercedes hett villebråd för stöldligor, och står du på gatan tror jag inte ens försäkringsbolagen vill helförsäkra dem innerst inne.

Många gånger kan man få ned kostnader genom att ha hem- och andra försäkringar samlade på samma ställe, eller genom gruppavtal via ditt fackförbund. Räknat på det?
Citera
2020-07-03, 22:08
Medlem
Citat:
Försäkringsbolaget jag tänkte använda är If.

Prova att ringa runt till andra, kan skilja enormt mycket.
Citera
2020-07-03, 22:18
Medlem
Ouch...... jäklar vad det kostar att försäkra bör man är yngre slyngel..... Flera tusen i månaden....

Finns alltså en del fördelar att vara ”gubbjävel”....

Har en Passat GTS -18, kostar ca 3000kr helförsäkring/år, går upp till ca 5000kr när vagnskadan på nybil går ut.

Har en BMW 740iL vilken kostar ca 5300kr helförsäkring/år
Citera
2020-07-03, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Tyvärr är det så illa att annat än helförsäkring på en sån kärra är dårskap. Det finns en anledning till att kostnaden är hög. BMW är likt Audi och Mercedes hett villebråd för stöldligor, och står du på gatan tror jag inte ens försäkringsbolagen vill helförsäkra dem innerst inne.

Många gånger kan man få ned kostnader genom att ha hem- och andra försäkringar samlade på samma ställe, eller genom gruppavtal via ditt fackförbund. Räknat på det?
Bor på landet så inge gatuparkering här som tur är!
Har räknat så många gånger på samma sak att jag kommer drömma om försäkringar i en vecka.

Citat:
Ursprungligen postat av 69Dragonlord.8008
Prova att ringa runt till andra, kan skilja enormt mycket.
Kanske är bäst så. Vissa bolag visar inget pris alls om man försöker försäkra på nätet.
Citera
2020-07-03, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ouch...... jäklar vad det kostar att försäkra bör man är yngre slyngel..... Flera tusen i månaden....

Finns alltså en del fördelar att vara ”gubbjävel”....

Har en Passat GTS -18, kostar ca 3000kr helförsäkring/år, går upp till ca 5000kr när vagnskadan på nybil går ut.

Har en BMW 740iL vilken kostar ca 5300kr helförsäkring/år

Men det där var värre än vanligt, borde finnas bolag som har annan nivå på försäkring även för en BMW.
Har en Mercedes S500 som privatbil, den vill Länsförsäkringar ha 4766 kronor för årligen, men har förhört mig om priser på annat håll förut, kunde bli det dubbla drygt... Så ts bör ägna en stund till prisjämförelser.
Citera
2020-07-03, 22:30
Medlem
Citat:
Bor på landet så inge gatuparkering här som tur är!
Har räknat så många gånger på samma sak att jag kommer drömma om försäkringar i en vecka.

Kanske är bäst så. Vissa bolag visar inget pris alls om man försöker försäkra på nätet.

Vilket bolag har du hemförsäkringen i?
Citera
2020-07-03, 22:31
Medlem
vemsfels avatar
Citat:

Vad anger BMW själva för pris för deras helförsäkring?
Citera
2020-07-03, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Men det där var värre än vanligt, borde finnas bolag som har annan nivå på försäkring även för en BMW.
Har en Mercedes S500 som privatbil, den vill Länsförsäkringar ha 4766 kronor för årligen, men har förhört mig om priser på annat håll förut, kunde bli det dubbla drygt... Så ts bör ägna en stund till prisjämförelser.

Jodå, förstår det.
Hade själv tidigare Dina Försäkringar, då de var överlägset billigast för min BMW 740iL, men sakta ökade premien år från år och till slut så tröttnade jag och letade bland andra bolag. Upptäckte att LF då var klart billigast och låg kvar på samma som Dina hade i starten.
Bor i stan och inte ute på landet.

Så ja, en grundlig koll med andra bolag är TS sysselsättning de närmaste dagarna.
Citera
2020-07-03, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jodå, förstår det.
Hade själv tidigare Dina Försäkringar, då de var överlägset billigast för min BMW 740iL, men sakta ökade premien år från år och till slut så tröttnade jag och letade bland andra bolag. Upptäckte att LF då var klart billigast och låg kvar på samma som Dina hade i starten.
Bor i stan och inte ute på landet.

Så ja, en grundlig koll med andra bolag är TS sysselsättning de närmaste dagarna.

Har givetvis hemförsäkringen hos LF också. Dessutom kund i deras bank. Mitt företag blev bäst försäkrat där också med både bilar och annat, men inte sjuk- och olycksförsäkring, det hamnande på annat håll.
Har en Mercedes på företaget också, blev erbjuden deras märkesförsäkring (via IF), drygt dubbla priset mot LF.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in