I del 18, YT, Rättegången inleds förhöret med att SD vill återge sin version om varför han tar kontakt med HD som den första som han berättar att UW har kontaktat honom om Lenas försvinnande.
SD menar att han väntar på svar från UW om han ska kontakta andra och medan han väntar på detta svar tar han kontakt med H*anna. SD menar att han först får svar från UW kl 11:11, men det stämmer bara delvis kan man väl säga.
Redan 11:03, svarar UW tack på SDs erbjudande till att han ska skicka kontaktuppgifter till U*lf.
11:04 skriver SD till U*lf att han inte har de andras telefonnummer, utan frågar om han ska skicka meddelande till dom med UWs kontaktuppgifter. Och det är detta som UW svarar på 11:11.
Jag kan inte förstå varför han behöver vänta med detta egentligen. En person är försvunnen. N*oa har ringt för timmar redan 06:59:09. Däremellan har han ändå inte en enda gång checkat upp om det har ordnat sig, det trots att Lena inte svarat på hans meddelanden!!!
Och nu kontaktar UW honom. SD säger ju att han en dålig känsla.
Varför pyssla med att kontakta HD, som inte ens gillar Lena?
Varför inte koncentrera sig på det han ska göra?
Ta reda på vilka som bör kontaktas, koncentrera sig på det.
Men han säger inte ett skit till varken HÅ som han har haft kontakt med på morgonen, vän till Lena och reviewer, och inte heller JG som han också har haft kontakt med.
Naturligtvis (om man är oskyldig) vill man berätta för sina nära och kära om en nära vän är borta, men varför berättar han inget på morgonen till HD? Efter det att Noa ringt? Då påstår han ju att han är orolig till Lena i sitt sms.
Det stinker om hela hans sätt att agera, att han inte meddelar någon på fm, att han inte kollar upp vad som har hänt LW. Det stinker om att han kontaktar HD mitt i processen med UW, oc det stinker om hans bortförklaring till varför HD är den första som han kontaktar öht om försvinnandet.
Jojo, vänta på klartecken från UW...
Sd vill inte att det ska komma ut alls, det är vad jag tror. Ju längre det dröjer, desto säkrare att Lena inte hittas.
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ----
Så här börjar inspelningen på YT, del 18, förhör med SD:
Åklagaren:
"
Du vi pratade lite om precis innan pausen om att Hanna är den första som du kontaktar eh..."
SD:
"
Skulle kunna utveckla svaret lite nu. Jag har pass på att fräscha upp minnet lite.
Åkl:
"
Mm".
SD:
"
Du vill ju få det till att jag är både passiv och att jag kontaktar H*anna före jag kontaktar andra efter U*lfs önskemål. Men det är ju faktiskt direkt fel kan vi ju säga."
Åkl:
"
Men förklara då så jag förstår."
SD:
"
(Ohörbart) Jag prata med H*anna strax efter 11 och informerade henne att U*lf hade hört av sig. Och då har jag ställt en fråga till honom, till U*lf:"Vill du att jag ska kontakta andra?" Och innan jag har fått svar på det; jag får svar 11:11, då har jag redan skrivit till H*anna. men 11:11 då svarar U*lf; "ja, tack, kontakta andra. Och då gör jag det direkt. Så, nej.. jag har inte kontaktat H*anna först efter U*lf har bett mig, utan jag pratar med H*anna innan jag har fått ok av U*lf."
Åkl:
"
Ok, efter U*lfs första meddelande så är kontakten med H*anna och sen så svarar Ulf dig..."
SD:
"
Och först när han säger "ja tack, kontakta andra"; då kontaktar jag andra direkt".
Åkl:
"
Ok..."
SD:
"
Det blir annorlunda bild än du målar upp."
Åkl:
"Mm... Bra att du talar om hur du menar att det är så att du inte.."
SD:
"Ja, inte bara vad jag menar utan det är fakta.
Åkl:
"
Mm.(tyst några sekunder) Men det är riktigt att du berättar för H*anna i ditt..."
SD:
"
Ja."
Åkl:
"
meddelande att, att"
SD:
"
Ja."
Åkl:
"...
Lena så att säga inte är hemma eller är försvunnen".
SD:
"
Ja. Ja"
Åkl:
"
Ja, ok."
https://www.youtube.com/watch?v=l-R2RJBZGD4
-------------------------------------------------------------------------------------------------
I Aktbil 145, sid 130, SDs tidslinje, kan man se att SD och HD har kontakt på morgonen 15 maj-18:
06:58:51 Stefan--------------------> H*anna "ledig? "
06:58:57 Stefan--------------------> H*anna "löser Janis myst? "
10:57:10 U*lf W--------------------> Stefan "Hej, du har säkert hört att Lena är försvunnen. Har du några kontaktuppgifter till folk Lena brukar geocacha med? Med vänlig hälsning, UW "
11:02:46 Stefan--------------------> U*lf W "Noa ringde i morse ja. Håller alla tummarna jag kan. Jag har inte någon bra känsla dock. Kan inte riktigt se att någon av hennes vanliga cachingkompisar skulle
vara rimliga. Tänker i så fall om de åkt till någon ny gömma (då brukar man tävla lite), men det har inte kommit något nytt som är rimligt. Skickar visitkort på de jag har
11:03:15 U*lf-----------------------> Stefan "Tack"
11:03:44 Stefan-------------------->U*lf SD skickar Berts kontaktuppgifter till U*lf
11:04:33 Stefan-------------------->U*lf "Fan. Hade bara en med telefonnummer Har övriga på fb. Ska jag skriva till dem med dina kontaktuppgifter?
11:06:38 Stefan--------------------> H*anna "Noa ringde i morse och undrade om jag visste var Lena var. De skulle uppvakta Aron, men hon var ej hemma.
11:07:03 Stefan--------------------> H*anna "Nu skrev Uffe. Hon är fortfarande borta
Ville ha kontaktuppgifter till de hon brukar cacha med
11:11:03 U*lf--------------------->Stefan "Gärna. Tack"
11:14:03 skickar SD massutskick till M*ts, J'immy, S*ven G, B*ert, J*oakim S, P*eter N, F*redrik H...
11:44:09 H*anna---------------------->Stefan "Oj"