2020-07-03, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av masen123
Är du besviken att inte fler har antikroppar? Vilken strategi ska vi börja med?
Släppa allt fritt så att vi får 100% nån gång eller ska vi stänga ner allt?
Du har säkert en annan mycket bättre strategi, det är jag helt säker på....fram med strategin, var inte blygsam, fram med lösningen , du kommer få cred
Testa, spåra och isolera, busenkelt för alla utom Tegnellare.
Citera
2020-07-03, 13:25
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Och så om den nya dominanta coronan.

-
A SARS-CoV-2 variant with Spike G614 has replaced D614 as the dominant pandemic form
-
The consistent increase of G614 at regional levels may indicate a fitness advantage
-
G614 is associated with lower RT PCR Ct’s, suggestive of higher viral loads in patients
-
The G614 variant grows to higher titers as pseudotyped virions

https://www.cell.com/cell/fulltext/S0092-8674(20)30820-5
Tracking changes in SARS-CoV-2 Spike: evidence that D614G increases infectivity of the COVID-19 virus
A SARS-CoV-2 variant carrying the Spike protein amino acid change D614G has become the most prevalent form in the global pandemic. Dynamic tracking of variant frequencies revealed a recurrent pattern of G614 increase at multiple geographic levels: national, regional and municipal. The shift occurred even in local epidemics where the original D614 form was well established prior to the introduction of the G614 variant. The consistency of this pattern was highly statistically significant, suggesting that the G614 variant may have a fitness advantage.
www.cell.com

Intressant. Med högre virusmängder i de övre luftvägarna så borde den kunna smitta ännu enklare. De har dock inte kunnat se att dödligheten har ökat. Som tur är.
Citera
2020-07-03, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Urklipp från facebook från kunnig inom området.

"ANTIKROPPSPREVALENSEN ÄR ETT *GOLV* FÖR IMMUNITETEN, INTE ETT TAK

Det är dags att slutligen ta itu med det vansinniga trams om antikroppar som diverse av er Dunning-Kruger-afflikterade pajasar har spammat loss om, i samband med den pågående (men dock avklingande) SARS-CoV-2-pandemin.

Det som jag fastslår är vad som står i rubriken, alltså att uppmätta nivåer av antikroppar hos psykfolkningen är ett GOLV för immuniteten, och inte ett tak (som många extremt okunniga har försökt göra gällande).

Anledningen till detta är följande kaskad av sakförhållanden, som jag anför i omvänd ordning:
1. Personer som är mest mottagliga för viruset (i det här fallet sett till metabol status) och har svagast totala immunförsvar dör.
2. Personer som är mycket mottagliga för viruset och har ett totalt sett svagt immunförsvar, kommer att på grund av deras immunförsvars svaghet, att få störst andel så kallade LLPC's som sitter i benmärgen och lymfsystemet och pumpar ut upp till 10k antikroppar per sekund per LLPC. DET ÄR FRAMFÖR ALLT HOS DESSA PERSONER SOM MAN KAN MÄTA UPP ANTIKROPPAR.
3a. Personer som är mottagliga för viruset men har ett lite starkare immunförsvar kommer att få en mindre mängd LLPC's (detta då konverteringen av SLPC's till LLPC's är delvis stimuli-styrd... alltså... ju fler viruspartiklar som utgör stimuli, desto högre konversion av B-celler till SLPC's och sen till LLPC's), och kommer att ha en större mängd SLPC's som inte lever lika länge som LLPC's. Hos dessa personer kommer en viss grad av snapback i antikroppsproduktionen att ske, och vissa av dem kommer att ha så låga nivåer av antikroppar att de inte kan mätas effektivt i antikroppstester.
3b. Vissa antikropps-typer finns i större koncentrationer i vissa kroppsvätskor, och antikroppstester mäter normalt sett endast vad som finns i blodet.
4. Hos personer med kors-immunitet via T-cellerna, så kommer viruset bekämpas helt eller i mycket hög grad innan det specifika immunförsvaret beskrivet i punkterna 2 och 3 ovanför behöver/hinner aktiveras och träder in med antikroppar. Det är bevisat att sådan immunitet föreligger i det här fallet, hos väldigt många. Hos dessa personer kommer antikroppsproduktion i mätbara volymer kanske aldrig effektueras.
5. Hos personer som har starkt interferon-svar i inledningen av angreppet så kan infektionen mycket snabbare nedkämpas, kanske innan det specifika immunförsvaret i punkt 2 och 3 ovanför hinner/behöver aktiveras. Man kan stärka interferon-svaret med bland annat C-vitamin.
6. Hos personer med excellent metabol status så kan viruset inte ens angripa målcellerna i någon högre grad, på grund av intra-värdcell pH som är högt. Hos dessa personer är antikroppar högst sannolikt ej uppmätbara.

Alltså är formlen för immunitet mot SARS-CoV-2 så här:
(% personer med uppmätta antikroppar) + (% personer med antikroppar som är under tröskeln för att uppmätas) + (% personer med hög korsimmunitet mot viruset via T-celler) + (% personer med starkt interferon-svar som effektivt sett stoppar infektionen) + (% personer med så pass god metabol status att det aktuella viruset inte ens kan invadera värdcellerna i tillräckligt stor utsträckning).

Notera att flera av dessa grupper som ska plussas ihop för att få fram den totala immuniteten i befolkningen ju är överlappande. De kategorier som har minst sannolikhet att överlappa med någon annan kategori, är de som har manifesta antikroppar, detta då infektionen där kunde få fäste till att börja med. Sannolikheten är dock inte noll för överlappning mellan en eller flera grupper, hos en och samma person.

Den uppmätta antikropps-prevalensen i psykfolkningslagren är alltså ett GOLV för flockimmuniteten, och INTE ett tak. Det är alltså långt fler som är effektivt sett immuniserade på olika sätt, utöver de som har manifesta höga volymer av antikroppar i blodet."
Spekulationer är inte fakta, påståendet om att antikroppar fås via andra besläktade virus bygger på en mycket liten ej granskad studie.
Pajas
Citera
2020-07-03, 13:28
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Jaha -där rök 300 jobb till på samma dag,

300 svenskar sparkas från Tallink Silja
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5eff017c0b0a210011831b0d
mmm
Det är nu våra, eller kanske Tegnells strategi får bära frukt. Ingen rolig sådan.

Jag skrev redan I mars om dessa problem som kommer att uppstå I och med vår inställning, fast varna på flashback ger inget avtryck.

Dock kan ju jag ge Tegnell rätt på visa plan. Sjukdomen är inte så illa som man kan tro. Jag har nog haft corona utan ens ha fattat att jag haft den. Så där har han rätt, den är inte så illa som man kan tro.

Dock verkar tegnell sakna all känsla för sideffekter. I detta fall ekonomiska. Vår väg kommer skada oss, inte för att corona är så illa, utan för att det finns en rädsla hos människor.
Citera
2020-07-03, 13:28
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Vi kommer snart bli varvade ekonomiskt av resten av Europa.

Jo visst har det det.

Här ryker 509 jobb:

Birka Cruises läggs ned – på grund av coronakrisen
https://live.aftonbladet.se/supernyt...a0820011b1c8c5

EDIT: Om vi haft samma nivå på smittspridning som Finland och Åland så kunde gränserna varit öppna nu och business as usual.

Citat:

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5eff017c0b0a210011831b0d

316 miljoner om dagen. Så mycket förlorar Sverige i turismintäkter på att de främsta turistnationerna avråder från resor hit, enligt en uppskattning som branschorganisationen Visita gjort åt SVT.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-mycket-forlorar-svensk-turism-pa-landernas-reseavradan-varje-dag

I Tyskland ett 8 gånger större land än Sverige rapporterades igår 3 personer avlidna i Covid-19. I Sverige rapporterades 41 avlidna i Covid-19.

källa: https://www.worldometers.info/coronavirus/

Kan vi stoppa smittspridningen nu?

* håll avstånd minst 2 meter utomhus
* använd mask inomhus, på tåg/buss, affärer osv där andra finns
* tvätta/sprita händerna efter att ha rört vid gemensamma ytor

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2020-07-03, 13:30
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:

https://live.aftonbladet.se/supernyt...0a210011831b0d

Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
mmm
Det är nu våra, eller kanske Tegnells strategi får bära frukt. Ingen rolig sådan.

Jag skrev redan I mars om dessa problem som kommer att uppstå I och med vår inställning, fast varna på flashback ger inget avtryck.

Dock kan ju jag ge Tegnell rätt på visa plan. Sjukdomen är inte så illa som man kan tro. Jag har nog haft corona utan ens ha fattat att jag haft den. Så där har han rätt, den är inte så illa som man kan tro.

Dock verkar tegnell sakna all känsla för sideffekter. I detta fall ekonomiska. Vår väg kommer skada oss, inte för att corona är så illa, utan för att det finns en rädsla hos människor.

Det är inte Tegnell som sprider smittan.

Det är vi.

Ju snabbare vi fattar det och ser sambanden,

ju snabbare kan vi göra nånting åt smittspridningen.
Citera
2020-07-03, 13:33
Medlem
Wajis avatar
Silja och Birka är bara toppen på ett isberg gällande uppsägningar av covid-19. Det kommer komma fler nästa vecka som också är riktigt stora
Citera
2020-07-03, 13:33
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vem fan äter möss, liksom? Även om de fladdrar? Jag har mycket svårt att förstå Kinas matkultur. Jag lever också tätt inpå ett flygfä, men inte äter jag fladdermöss för det. Höns äter jag.

Kombinationen gris och fågel skapar influensa, utan dessa smittosamma djur skulle vi inte ha influensa alls.

Sluta ät dem.
Citera
2020-07-03, 13:35
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Citat:

https://live.aftonbladet.se/supernyt...0a210011831b0d

Det är inte Tegnell som sprider smittan.

Det är vi.

Ju snabbare vi fattar det och ser sambanden,

ju snabbare kan vi göra nånting åt smittspridningen.
Jag hade skiten redan I mars, så jag sprider inget.

Tegnell har utarbetat denna metod och den suger.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag lägger till ett citat som beskriver vad det handlar om.

«Om världen ska lära sig leva med det nya coronaviruset behöver vi se till helheten. Och i det avseendet är det Sverige som lyckas bäst, skriver Kora Klapp som upplevt coronakrisen i Spanien, Tyskland och Sverige.»

Hmmm I Sverige gàr Kejsarens nya Kläder.....Varför är det sà svàrt att se verkligheten....

Vi i Schweiz känner oss väldigt trygga. Sverige? Ja ingen kan se in i framtiden, men dagens situation i Sverige är mycket sorglig. Här fràgar mànga mej om Sverige, de menar att Sverige är ett modernt rikt land och varför sà tragisk Corona Strategi...

Här ser vi listan över säkraste Länder i corona Pandemin.

https://www.forbes.com/sites/johnkoetsier/2020/06/05/the-100-safest-countries-in-the-world-for-covid-19/#7b11f2fa68c5

La Suède me fait de la peine.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Testa, spåra och isolera, busenkelt för alla utom Tegnellare.

Det är häpnadsväckande att folk inte kan detta efter ett halvår
Det är svårare att lära sig alfabetet
Citera
2020-07-03, 13:38
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Nej, han har sagt att munskydd inte behövs i äldrevården

genom att FHM inte rekommenderat munskydd till äldrevårdspersonal.

Först 7 maj(!) kom det som en "extra åtgärd" från FHM frivilligt för arbetsgivaren

Folkhälsomyndigheten öppnar för munskydd i äldrevården
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/folkhalsomyndigheten-oppnar-for-munskydd-i-aldrevarden

Den 25 juni alltså förra veckan kom en gällande (ej frivillig) rekommendation från FHM gällande munskydd i äldrevården: (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

och den gäller bara i vårdsituation vid misstänkt och bekräftad Covid-19,

dvs uppfyller EJ WHOs rekommendation

"In areas with widespread transmission, WHO advises medical masks for all people working in clinical areas of a health facility, not only workers dealing with patients with COVID-19.

That means, for example, that when a doctor is doing a ward round on the cardiology or palliative care units where there are no confirmed COVID-19 patients, they should still wear a medical mask."
https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---5-june-2020

Min tolkning av den "glidning" som vi såg när det gäller användning av PPE (personal protection equipment) i äldrevården är denna:

– Eftersom all skyddsutrustning som fanns i förråd eldades upp i början av 1990-talet och JIT-principen (Just In Time) införts för alla material, alla utrustning och alla läkemedel inom vården så fanns ingen skyddsutrustning, mer än möjligen för några dagar.

– Det som fanns i Kina och på världsmarknaden "sögs upp" innan Sverige ens på allvar fått upp ögonen för vad som var på väg att hända.

– Hade FHM ställt krav på PPE för personal inom äldrevård så hade det, om det hade fungerat, minskat smittspridningen betydligt. Tyvärr hade vården upphört utan närvarande personal, eftersom det inte fanns någon PPE att få tag på.

Vad borde FHM ha sagt och gjort i det läget?

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in