Citat:
Ursprungligen postat av
matsqq
Tidigare när folk diskuterade detta med tiderna verkade man sätta en (någorlunda) fast referensram i stämpelklockan som skulle vara synkad mot fröken ur enligt ett vittne.
Men nu skriver du : "Hur tillförlitlig den stämpelklockan nu egentligen var".
Det som då blir problematiskt är att du övergår från en fast referensram (stämpelklockan) till att förlita dig på vad folk anser sig komma ihåg av vad de sett på sina armbandsur eller andra klockor vid mordkvällen.
Det blir tufft att sätta tidsangivelser på enskilda minuter då.
En annan reflektion är att dörren verkar vara stängd nästan till exakt det tillfälle då SE kommer tillbaka ...
... och nej, jag är inte SE-troende och försöker försvara Filters teorier, ur min synpunkt kan det lika väl vara CP eller någon annan ... försöker se fakta skilt från teorier, men är väldigt noga med att inte dra förhastade slutsatser ...
när det gäller just CP fäste jag mig vid följande efter att ha sett Uppdrag Gransknings serie om ev. falska vittnesmål runt CP:
Vid tiden efter Palmemordet bor Christer Pettersson ensam i sin lägenhet. Han verkar paranoid, super och knarkar mycket och har mardrömmar. Han börjar ett av bladen i sitt kollegieblock med rubriken:
“Jag kan inte sova“
intressant att han fick detta JUST efter Palmemordet och på Remstams sida står en hel del teorier om att CP var där och såg mordet men var oskyldig :
http://www.itdemokrati.nu/page55.html
Då undrar jag lite vad som fick Remstam att spekulera i detta ...
Så mitt nästa projekt när det gäller detta blir att lusläsa igenom CP och vad (förutom LP:s vittnesmål och de kritiserade vittnesmålen i Uppdrag Granskning) som talar för att han var där etc.
PS Jag måste säga att jag uppskattar när egna teorier eller antaganden TYDLIGT skiljs från fakta eller vittnesuppgifter och de inte blandas med varandra ... det tycker jag alla borde tänka på i denna tråd för att få bättre diskussioner ...
Dörren stängdes av Gahn 23.22. SE kom tillbaka till Skandia via huvudentrén cirka 23.40.
Och nej, jag utgår inte från stämpelklockan. Jag utgår från uppgifterna från väktarna Olofsson/Kohut. Olofsson säger att han började jobba cirka 23.15, samtalade med Kohut, hon går och byter om, hon återvänder, samtalet fortsätter - och mitt i andra samtalet kommer SE till receptionen.
Jag ser det som rimligt att de båda samtalen Olofsson/Kohut inklusive klädbytet inte kan ha genomförts på under 4-5 minuter.
Och mitt
det andra samtalet dyker SE upp i receptionen. Därav drar jag slutsatsen att SE
tidigast kan ha kommit till receptionen ca 23.20.
Eftersom både Henry Olofsson och Anette Kohut verifierar att det
därefter pågick ett samtal med SE om arbetet, fjällsemestern mm så drar jag slutsatsen att SE kom ut på trottoaren
tidigast 23.21 och förmodligen ännu lite senare.
Vilket stämmer med hans egen berättelse.