2020-07-03, 11:58
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Jag menar förstås att politiker är dumma i huvudet. Ja det är klart Bolsonaro vill hålla ekonomin igång det vill väl alla?

Du talade ju EMOT lockdown, och Bolsonaro är en av de få makthavarna i världen som var väldigt motvillig och sen med att utlysa det. Därmed alla dessa massbegravningar, som man sett bilder från...
Citera
2020-07-03, 11:59
Medlem
De allra flesta som avlidit är födda i Sverige. Men om hänsyn tas till antalet dödsfall inom en grupp visar det sig att personer födda i Estland och Finland drabbats hårdast i förhållande till svenskfödda. Det förklaras till största delen av att personer i den gruppen i genomsnitt är äldre än svenskfödda. För personer födda i Somalia, Syrien, Libanon och Turkiet är dödligheten högre än förväntat givet ålder, kön och smittspridning i området.
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/07/kartlaggning-av-avlidna-till-foljd-av-covid-19-i-stockholms-lan/
Citera
2020-07-03, 12:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
https://www.dn.se/insandare/sverige-lyckas-bast-sett-till-helheten/?fbclid=IwAR0mzfqI5ewnp9m6w5FBeSAPcVId4aicbxwHW-rwMTnJlu_ooYEnWIsH11M

Den här insändaren är mycket tänkvärd. Ni som som så gärna böjer er framlänges för att skuldbelägga regeringen för hur vi hanterat situationen rekommenderas varmt att läsa

Kort och koncis, men mycket bra insändare. Framförallt dessa stycken:

Citat:
Jag är tacksam för att statsepidemiolog Anders Tegnell hade förnuftet kvar för att möta krisen och samtidigt behålla människors värdighet och egna ansvar.

Citat:
Om världen ska lära sig leva med det nya viruset behöver vi se till helheten. Annars kommer vi att hamna i ett oändligt helvete av karantän och rädsla.
Citera
2020-07-03, 12:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Det jag kunnat observera som medborgare är

att Sveriges statsepidemiolog argumenterat emot användning av mask,

TILL OCH MED för äldrevårdspersonal under lång tid in i pandemin,

ÄVEN när det en stor del av Asiens befolkning i många år använt mask (beprövad erfarenhet)

och TROTS att det kommit studier som visar att mask minskar smittspridningen (vetenskap)

och fortsatt EFTER att Världshälsoorganisationen rekommenderat hela världens befolkning

att använda mask speciellt i publika transportmedel och affärer (internationell rekommendation)

och TROTS att forskar-Sverige skriver debattartikel efter debattartikel "använd mask" (vetenskap).

Jag ser på TV och youtube hur mask används i alla andra länder med hög smittspridning

till och med i USA nu.

Detta har alla andra svenskar också kunnat observera. Folk är inte dumma.

Bara en idiot tror att en ansiktsmask är livsfarlig och det får väl idioten tro då, det är ett fritt land.

Det finns risker kring användning av ansiktsmask,

dels är det en ansträngning att andas i en mask med högre säkerhetsklass,

dels kring handhavande och handhygien efter användning.

Nej, flertalet svenska experter som vet vad de pratar om säger ingenting om att mask är livsfarligt.

Och större delen av Europas befolkning använder munskydd/mask just nu i kollektivtrafiken.
Nej, Sveriges statsepidemiolog argumenterar emot FELAKTIG användning av mask.

Så alla i Sveriges befolkning som hade tänkt efterfölja WHO:s rekommendation men nu börjat tveka sen ni här fått läsa att ni enligt Sveriges statsepidemiolog då istället kommer att vara livsfarliga och kraftigt bidra till smittspridningen: det är inte sant. Ni kan känna er fullt trygga i att ni inte går emot några svenska rekommendationer om ni har mask. De som säger det ljuger. Så länge ni använder masken rätt är det helt ok.
Citera
2020-07-03, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noreplies
Om man inte klarar av ett halvår med dåliga siffror ska man inte bedriva någon verksamhet.
Inte ett halvår med dåliga siffror utan inga siffror alls. Hur många verksamheter klarar det? Men det är ju bara att skicka räkningen till de som fattat besluten som skapat denna ekonomiska misär.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Vänta bara, effekterna av några månader lockdown i kombination med en pandemi kommer leda till stora konsekvenser. Bolsonaro har startat ett parti som kallas Bolsonaropartiet, han tyckte presidenten hade för lite makt och nu vill han ha all makt till sig själv.
Såna som du och allehanda virusprofessorer kommer förstås aldrig förstå vad konsekvenserna av stängda gränser och lockdown blir förrän det blir svält och krig.
Därmed är det inte lönt att diskutera, det är bara köra över er som gäller.

Du får självklart tolka mig som du vill,

jag är för öppna gränser och ett internationellt samarbete och internationella affärer,

Sverige som nation lever på det.

De andra länderna har stängt gränserna mot Sverige för vi har en för hög smittspridning här.

Den höga smittspridningen är en konsekvens av den svenska "coronastrategin".

Den höga smittspridningen påverkar "Sverigebilden" som påverkar vår ekonomi.

Våra grannländer som följde WHOs strategi har redan öppnat gränserna mellan varandra, och sina samhällen: (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Och i våra grannländer har betydligt färre både blivit sjuka och avlidna i Covid-19.

Det har länge nu varit tydligt att Sveriges "strategi" är en strategi som leder till att folk dör i högre grad i vårt land än i andra länder i Europa nu såhär sent i pandemin -alla ser det!

Så är att vägra erkänna att man gjort fel och börja göra rätt värt förlorade människoliv och landets ekonomi och landets internationella rykte?

Det fick iallafall jag lära mig i skolan att det är sånt som diktaturer håller på med,

"diktera sanningen".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Finns det bara en person i din värld eller?
Du kan ju råka smitta någon annan, din gravida väninna eller dina föräldrar, kanske några gamla människor som alltid har visat dig vänlighet. Att föra döden till andra kan många gånger vara värre en att föra den till sig själv.

Om man stoppat allt resande från början, hade vi inte varit i denna situation. Alternativ kört en hårdare och längre lokdown en våra grannländer och då kunnat vara helt virusfria nu.

Jag kan se en stor fördel med att hålla gränserna stängda under pandemier, om en mutation skulle förekomma som gjorde viruset mera farligare och angrep unga människor hårt är det ju bättre att det bara sprids i ett land en hela världen.

Det är en trygghet för alla att inte ha et okänt virus som sprids i samhället.

Det kommer alltid finnas saker som vi människor dör av i olika stor utsträckning.
Och livet på jorden går vidare med eller utan mig.
För mig är död och sjukdom naturliga ingredienser i livet och oavsett om det är sorgligt eller inte så bör samhället rulla vidare.
Och det gäller min död i samma utsträckning som andras.
Givetvis ska sjukvård försöka rädda de som kan räddas men jag tror ej på att stänga ned samhällen.
Det är min åsikt.
Citera
2020-07-03, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noreplies
Om man inte klarar av ett halvår med dåliga siffror ska man inte bedriva någon verksamhet.

Antar samma gäller alla medborgare.
Att alla ska kunna klara sig ett halvår utan inkomst annars får de skylla sig själva?
Citera
2020-07-03, 12:14
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Citat:
Vi kommer snart bli varvade ekonomiskt av resten av Europa.

Jo visst har det det.

Här ryker 509 jobb:

Birka Cruises läggs ned – på grund av coronakrisen
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5efef2a4ffa0820011b1c8c5

EDIT: Om vi haft samma nivå på smittspridning som Finland och Åland så kunde gränserna varit öppna nu och business as usual.
De är så satans puckade på FHM och i Regeringen.

Lågbegåvat patrask.
Citera
2020-07-03, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Man kan ju konstatera att Trump hade ungefär likadana planer. Även Italien, Belgien, UK och Spanien tycks ha pratat med svetsaren om de gemensamma planerna.

Själv undrar jag varför Japanerna inte har joinat detta gäng. De har ju flesta gamlingar. Men å andra sidan inte så många somalier, irakier eller syrier..

Jag tror helt enkelt att svetsaren sa det som ingen annan tordes säga högt: det går inte att stoppa viruset och de som ligger i riskzonen kommer att drabbas av det.

Ganska enkelt, men väldigt kontroversiellt att hävda enkel biologi.

Men facit i hand så hade man kunnat välja en annan plan. Den vägen de övriga nordiska länderna tog med få döda och öppna gränser idag och återgång till vanligt liv, medan vi har över 5000 döda och närmar oss 6000 och hålls i karantän av andra länder. Vi hade samma förutsättningar men svetsaren valde en annan väg.
Citera
2020-07-03, 12:15
Medlem
Och så om den nya dominanta coronan.

-
A SARS-CoV-2 variant with Spike G614 has replaced D614 as the dominant pandemic form
-
The consistent increase of G614 at regional levels may indicate a fitness advantage
-
G614 is associated with lower RT PCR Ct’s, suggestive of higher viral loads in patients
-
The G614 variant grows to higher titers as pseudotyped virions

https://www.cell.com/cell/fulltext/S0092-8674(20)30820-5
Tracking changes in SARS-CoV-2 Spike: evidence that D614G increases infectivity of the COVID-19 virus
A SARS-CoV-2 variant carrying the Spike protein amino acid change D614G has become the most prevalent form in the global pandemic. Dynamic tracking of variant frequencies revealed a recurrent pattern of G614 increase at multiple geographic levels: national, regional and municipal. The shift occurred even in local epidemics where the original D614 form was well established prior to the introduction of the G614 variant. The consistency of this pattern was highly statistically significant, suggesting that the G614 variant may have a fitness advantage.
www.cell.com
Citera
2020-07-03, 12:18
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nej, Sveriges statsepidemiolog argumenterar emot FELAKTIG användning av mask.

Så alla i Sveriges befolkning som hade tänkt efterfölja WHO:s rekommendation men nu börjat tveka sen ni här fått läsa att ni enligt Sveriges statsepidemiolog då istället kommer att vara livsfarliga och kraftigt bidra till smittspridningen: det är inte sant. Ni kan känna er fullt trygga i att ni inte går emot några svenska rekommendationer om ni har mask. De som säger det ljuger. Så länge ni använder masken rätt är det helt ok.

Nej, han har sagt att munskydd inte behövs i äldrevården

genom att FHM inte rekommenderat munskydd till äldrevårdspersonal.

Först 7 maj(!) kom det som en "extra åtgärd" från FHM frivilligt för arbetsgivaren

Folkhälsomyndigheten öppnar för munskydd i äldrevården
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/folkhalsomyndigheten-oppnar-for-munskydd-i-aldrevarden

Den 25 juni alltså förra veckan kom en gällande (ej frivillig) rekommendation från FHM gällande munskydd i äldrevården: (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

och den gäller bara i vårdsituation vid misstänkt och bekräftad Covid-19,

dvs uppfyller EJ WHOs rekommendation

"In areas with widespread transmission, WHO advises medical masks for all people working in clinical areas of a health facility, not only workers dealing with patients with COVID-19.

That means, for example, that when a doctor is doing a ward round on the cardiology or palliative care units where there are no confirmed COVID-19 patients, they should still wear a medical mask."
https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---5-june-2020
Senast redigerad av gloffgloff 2020-07-03 kl. 12:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in