2020-07-03, 11:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Jag tror att de varken vill eller vågar.

De vill inte bli ”instängda”, och de vågar inte propagera för nåt man vet är jobbigt och som man sen bara kan föreställa sig de negativa konsekvenserna av (man vet vad man har, men inte vad man får) och därför följer med strömmen.

Intressant hade varit att se hur ledarreaktionerna agerat om vi haft lockdown. Hade de ”stöttat” den, eller hade de ägnat sig åt når ultraliberalt tramsande?

Jag har sagt det tidigare, att en i allra högsta grad frånvarande opposition har bidragit till konformiteten.

Hänger med i dina tankar här. Önskar att "min" partiledare Åkesson hade vågat ta bladet från munnen tidigare. Men tyvärr var även oppositionen regimtrogna, de första avgörande månaderna. "borgfred" kallades det. Att säga det minsta emot Tegnell var fult och omöjligt, om någon gjorde det som hånades han genast i gammelmedia: "väldigt vad många epidemiologer det finns, plötsligt"...
Citera
2020-07-03, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Varför skulle ekonomin bli bättre av att man tvingas till långtgående restriktioner som att "max 50 personer får träffas"? 1-2 månaders semi-lockdown hade varit bättre för ekonomin på lång sikt. Övriga nordiska länder kan leva på som vanligt nu. Vi är knappt välkomna utomlands och turismen hit lär bli lidande.

Det värsta är dock vårdskulden. TVÅHUNDRATUSEN inställda operationer + slutkörd personal. Det kommer kosta liv om något.

Jag tror varken på lockdown eller restriktioner för friska människor helt ärligt.
Så jag vänder mig emot rätt mycket av det du och andra står för.
Utan att säga att ni har fel och jag rätt.
Citera
2020-07-03, 11:26
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Vi kommer snart bli varvade ekonomiskt av resten av Europa.

Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Det kommer vi garanterat att bli men det har inget eller marginellt med Corona att göra.
Vi körde i diket med massinvandringen, ett oreparabelt misstag. Sverige kommer vara ett U-land inom decennier.

Jo visst har det det.

Här ryker 509 jobb:

Birka Cruises läggs ned – på grund av coronakrisen
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5efef2a4ffa0820011b1c8c5

EDIT: Om vi haft samma nivå på smittspridning som Finland och Åland så kunde gränserna varit öppna nu och business as usual.
Senast redigerad av gloffgloff 2020-07-03 kl. 11:30.
Citera
2020-07-03, 11:27
Medlem
Bbc meddelar nu att Britter kan få börja resa igen till lågrisk länder..Sverige och Portugal är dock fortfarande bannlysta som högrisk länder.
Citera
2020-07-03, 11:29
Medlem
arbetets avatar
Inte riktigt OnT men:
I spåren av coronapandemin lägger Birka Cruises ner sin verksamhet för gott. Det meddelar man i ett pressmeddelande.
https://www.dn.se/ekonomi/birka-cruises-lagger-ner-for-gott-efter-49-ar/
Citera
2020-07-03, 11:30
Medlem
Den är den svenska kulturen som är orsaken till att så många invandrare drabbades av C19-döden.

Överdödligheten bland personer äldre än 40 år, födda i Somalia, Syrien och Irak, låg denna vår på 220 procent.

Om hela befolkningen hade drabbats lika hårt, hade vi haft ytterligare 44 000 döda.

En trolig orsak till skillnaden är att utomeuropeiska invandrare ofta jobbar i serviceyrken, bland annat i vård och omsorg, och då kan man inte jobba hemifrån. Lägg därtill att trångboddheten är enorm på många håll och grundhälsan generellt sämre.

Precis som när det gäller hederskultur, skolmisslyckanden och kriminella gängs tyranni, leder den svenska rädslan för rasismstämpeln, och blundandet för segregationens konsekvenser, till mänskliga offer.

Själv skulle jag vilja påpeka att enligt tidigare studier var somaliers arbetslöshetsgrad 70% även efter 10år i landet. Och trångboddheten kan inte vara en fråga just enbart för dessa 3 grupper: Irakier, Somalier och Syrier. Som ett exempel kan man ta polacker som också bor på dessa utsatta områden, men blir knappt sjuka än mindre dör i C19.

Utöver detta hade invandrare av utomeuropeiskt ursprung bättre hälsa än infödda svenskar när de kom in i landet. Några år senare hade de dock drabbats av välfärdssjukdomar som diabetes och högt blodtryck i större omfattning än infödda svenskar.

Ska vi dra slutsatsen att svenskarna har skämt bort dem genom att fixa FÖR levnadsstandard så att de kan glufsa i sig sötsaker och låta bli att röra på sig? Eller ska vi fortfarande skylla på just trångboddheten och hävda att det blir för få somaliska bidragstagare på Östermalm och Djursholm där de skulle kunna vara skyddade för viruset?

https://www.expressen.se/ledare/skyll-covid-doden-i-fororten-pa-den-svenska-kulturen/
Citera
2020-07-03, 11:32
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag tror varken på lockdown eller restriktioner för friska människor helt ärligt.
Så jag vänder mig emot rätt mycket av det du och andra står för.
Utan att säga att ni har fel och jag rätt.
Finns det bara en person i din värld eller?
Du kan ju råka smitta någon annan, din gravida väninna eller dina föräldrar, kanske några gamla människor som alltid har visat dig vänlighet. Att föra döden till andra kan många gånger vara värre en att föra den till sig själv.

Om man stoppat allt resande från början, hade vi inte varit i denna situation. Alternativ kört en hårdare och längre lokdown en våra grannländer och då kunnat vara helt virusfria nu.

Jag kan se en stor fördel med att hålla gränserna stängda under pandemier, om en mutation skulle förekomma som gjorde viruset mera farligare och angrep unga människor hårt är det ju bättre att det bara sprids i ett land en hela världen.

Det är en trygghet för alla att inte ha et okänt virus som sprids i samhället.
Senast redigerad av virvelbagg 2020-07-03 kl. 11:37.
Citera
2020-07-03, 11:33
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Citat:

Jo visst har det det.

Här ryker 509 jobb:

EDIT: Om vi haft samma nivå på smittspridning som Finland och Åland så kunde grränserna varit öppna nu.

Det är förstås ett exempel på vad som händer när länder stänger gränser och inför karantän, det kanske inte är så konstigt att resebolag går i konkurs när det är förbjudet att resa?
Citera
2020-07-03, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Verkar som att Löfven är den enda som haft rätt. En riktig spågubbe. Han slår alla fina matematiska modeller som levererat än den ena siffran än den andra. Nu är frågan: Hade han en plan? Det ser nästan ut som så.

I början på tråden då det blev klart att det var äldre som riskerade dö skämtades det om att det måste vara regeringar som beställt viruset för att bli av med pensionärerna. Det ultimata skulle vara om det även gick på arbetslösa. Nu ser det ut som om det inte var ett skämt. Gamla och de med låg självförsörjningsgrad har drabbats värst. Man får akta sig för att skämta om allvarliga ting. Kan bli verklighet fortare än man anar.

Man kan ju konstatera att Trump hade ungefär likadana planer. Även Italien, Belgien, UK och Spanien tycks ha pratat med svetsaren om de gemensamma planerna.

Själv undrar jag varför Japanerna inte har joinat detta gäng. De har ju flesta gamlingar. Men å andra sidan inte så många somalier, irakier eller syrier..

Jag tror helt enkelt att svetsaren sa det som ingen annan tordes säga högt: det går inte att stoppa viruset och de som ligger i riskzonen kommer att drabbas av det.

Ganska enkelt, men väldigt kontroversiellt att hävda enkel biologi.
Citera
2020-07-03, 11:34
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Bbc meddelar nu att Britter kan få börja resa igen till lågrisk länder..Sverige och Portugal är dock fortfarande bannlysta som högrisk länder.
Vi får inte åka dit heller så det är kört.

VI kommer dock att få massor av "goda nyheter" här hemma angående smittläget och immunitet. Vi får glädja oss åt det.
Citera
2020-07-03, 11:36
Medlem
Citat:
Citat:

Jo visst har det det.

Här ryker 509 jobb:

EDIT: Om vi haft samma nivå på smittspridning som Finland och Åland så kunde gränserna varit öppna nu och business as usual.

Fast finnarna får ju inte åka till fler än 6st länder..
Citera
2020-07-03, 11:38
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Citat:

Jo visst har det det.

Här ryker 509 jobb:

https://live.aftonbladet.se/supernyt...a0820011b1c8c5

EDIT: Om vi haft samma nivå på smittspridning som Finland och Åland så kunde grränserna varit öppna nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Det är förstås ett exempel på vad som händer när länder stänger gränser och inför karantän, det kanske inte är så konstigt att resebolag går i konkurs när det är förbjudet att resa?

Det är väl (tyvärr!) ett exempel på vad som händer när man inte synkroniserar sitt

smittskyddsarbete med sina grannländer, dvs gör likadant samtidigt?

Dessutom följde våra grännländer WHOs rekommenderade "Suppress" strategin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in