2020-07-02, 13:20
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
En viss lindring skulle kunna uppstå om C får igenom en liberalisering av de arbetslöshetsskapande arbetsmarknadslagarna.

Tja centerpartiet får väl försöka övertyga kommunisterna om att det är en bra idé, centerpartiet har ju gett de vetorätt över alla politiska förslag.
Citera
2020-07-02, 19:10
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikAnderzohn
Skulle inte stirra mig blind på enstaka prognoser, snarare rikta blicken på andra trender. Intressant är det dock oavsett.
Dvs du blundar för mätdata som direkt berör frågan. Samtidigt tittar du på ovidkommande händelser och söker något slags stöd i dessa.

Citat:
Som sagt, det är oklart om det kommer falla kraftigt. Har inte påstått det, utan konstaterar bara att mycket talar för att de kommer sjunka. Läs mer om det här & här & här.
Osagt kraftigt fall eller måttligt fall så finns inget resonemang i dessa inlägg.
De är antingen direkt flummiga utan verklighetskontakt eller diskuterar något helt annat.

Har du något scenario?

Jag kan ge exempel så du förstår hur jag menar.
Ex: En farsot dödar halva befolkningen. Inga bostäder behöver byggas de närmaste 100 åren. Produktionskostnaden håller inte längre upp prisnivån och priserna går ned.

Här finns en händelse och logiska konsekvenser som en följd.

Citat:
Marginellt? Vad kallar du en kombinerad efterfråge- och utbudschock med spridningseffekter mellan länder? Framsteg?
Ja, marginellt fler döda. Vi får se vid årets slut om det stannar på samma nivån som 2018. Inte otroligt. Eller går under.

Ja att BNP ligger på 96% av förra årets, och är tillbaka på 2019 års nivå nästa år, är ingen lamslagen ekonomi.
Du har en hopplös förklaringsbörda. Och du har inte klarat en millimeter av den.

Citat:
https://www.synonymer.se/sv-syn/snabb

Jag diggar detta talesättet: om du stoppar en vänsterhandske på höger hand och springer så snabbt du kan runt ett hus, så ser du när kommit runt, att vänsterhandsken fortfarande inte passar. (Alltså, det kvittar hur snabbt du springer om du upprepar samma fel, problemet kvarstår.)
Nu yrar du om annat som om du hade tagit LSD.

Citat:
Varför har du fått för dig att slopade rättigheter minskar arbetslöshet. Låter idiotiskt. Skulle antagligen ge fritt fram till att minska lönerna dramatiskt på sikt. Ser inte hur det skulle hjälpa en volatil bostadsprissättning det minsta för att vara ärlig.
Antag att Facket tvingar upp lönekostnaden för frisörer en faktor 10. Vilket leder till att det blir 10 ggr så dyrt att klippa sig.

Är det på allvar att du inte förstår att frisörer kommer bli arbetslösa i massor då????

Och om man sedan sänker tillbaka lönekostnaden till ursprungsnivån så kommer de i arbete igen.

Varför har du och andra så svårt att förstå detta????
Förklara detta. Just vad som hindrar er att förstå att frisörer i massor blir arbetslösa vill jag att du förklarar.

Genom att göra arbetsmarknaden friare så minskar arbetslösheten ned drastiskt. Mängder av människor kommer då i arbete och klarar sig själva, och bidrag i olika former behöver inte betalas ut. Tvärtom kommer det in lite skattepengar.
=> skatten kan sänkas.

Vidare slipper vi mänskligt lidande som facket skapar med utanförskap och kriminalitet.

Citat:
För lite, för sent, dessutom kanske det inte är förenligt med det EU vill se eller den politik vi för på just den nivån.
Visst kan man säga att det är för lite och försent. C försöker dock göra något åt eländet. Andra partier sitter bra och glor och verkar acceptera katastrofen.

Ser inte att EU-parlamentet har så mycket med detta att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Det skulle inte skapa fler jobb, hur skulle det ens kunna? Utan det skapar bara osäkrare anställningar och sämre arbetsförhållande, ett gigantisk steg bakåt i utveckling. Förstår inte hur man kan stödja det. De enda det gynnar är arbetsgivaren, då den kan sätta större press på den anställda som ständigt då har hotet om uppsägning hängandes över sitt huvudet. Fin framtid du vill ha för landet.

Arbetslösheten är främst skapad av massiv invandring, men också teknisk utveckling och att man flyttar jobben utomlands till mer lågavlönade länder.
Finns tungt med evidens.
Såväl Schweiz som Singapore har mycket mer invandring än Sverige. Mer massiv invandring om du så vill.
De har friare arbetsmarknad än Sverige och i konsekvens därmed mycket lägre arbetslöshet. (Singapores ökade till hela 2.4% i Mars ser jag).

En friare arbetsmarknad leder till att det finns mycket större utbud av anställningar.
Det är inget problem i dessa länder att bli av med jobbet. Då folk hittar ett nytt omgående.

Givet det stora utbudet av jobb så kommer den arbetsgivare som missköter sig stå utan personal.

Detta gynnar oss alla. Inklusive arbetsgivaren, dvs vårt pensionssparande. Var hittar du de som är arga för att pensionen är för hög?

Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Tja centerpartiet får väl försöka övertyga kommunisterna om att det är en bra idé, centerpartiet har ju gett de vetorätt över alla politiska förslag.
Du har fått en förklaring om varför V inte har något att säga till om. Förklaringen var så att en grundskoleelev enkelt kan ta den till sig. C+L+M+S+Mp kommer driva igenom detta. Vänstertomtarna kan skrika sig hesa. Ingen bryr sig.

Att du repeterar en vanföreställning gör inte den sann. Lika lite som Mertillens svammel om inflation gör hans svammel till annat än svammel. Här är du och Mertillen på samma verklighetsfrånvända nivå.
Citera
2020-07-02, 19:18
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Du har fått en förklaring om varför V inte har något att säga till om. Förklaringen var så att en grundskoleelev enkelt kan ta den till sig. C+L+M+S+Mp kommer driva igenom detta. Vänstertomtarna kan skrika sig hesa. Ingen bryr sig.

Att du repeterar en vanföreställning gör inte den sann. Lika lite som Mertillens svammel om inflation gör hans svammel till annat än svammel. Här är du och Mertillen på samma verklighetsfrånvända nivå.

Ja du har sagt det men du hade fel som du såg den senaste gången när V sa nej, då fick C, L, S och MP acceptera det eftersom V har vetorätt.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/jonas-sjostedt-v-om-nya-beskedet-kring-arbetsformedlingen
Senast redigerad av Ohshit.Cuntwell 2020-07-02 kl. 19:20.
Citera
2020-07-02, 22:22
Medlem
Citat:

Finns tungt med evidens.
Såväl Schweiz som Singapore har mycket mer invandring än Sverige. Mer massiv invandring om du så vill.
De har friare arbetsmarknad än Sverige och i konsekvens därmed mycket lägre arbetslöshet. (Singapores ökade till hela 2.4% i Mars ser jag).

En friare arbetsmarknad leder till att det finns mycket större utbud av anställningar.
Det är inget problem i dessa länder att bli av med jobbet. Då folk hittar ett nytt omgående.

Det är en viss skillnad på invandringen till Schweiz och den till Sverige.
Citera
2020-07-03, 04:17
Medlem
ErikAnderzohns avatar
Citat:
Dvs du blundar för mätdata som direkt berör frågan. Samtidigt tittar du på ovidkommande händelser och söker något slags stöd i dessa.
Självklart blundar jag inte för detta, jag undrar egentligen bara hur relevanta de är om man också vet, på ett ungefär, vart det kommer sluta i teknikväg. Och det är liksom endast från den utgångspunkten man kan göra alla andra mätningar rättvisa. För det kvittar ju ganska mycket vad en spekulativ marknad idag anser vara prisvärt, om du kan sätta det i relation till vad tekniken kommer klara av (och redan klarar) om ungefär 10 - 20 år.

Citat:
Osagt kraftigt fall eller måttligt fall så finns inget resonemang i dessa inlägg.
De är antingen direkt flummiga utan verklighetskontakt eller diskuterar något helt annat.
Här börjar det bli intressant. För jag har till att börja med ett annat tidsspann i åtanke än du (antar jag?), och jag knyter faktiskt ihop de olika delarna, medan du inte gör annat än går efter att saker -- på det stora hela -- förblir detsamma. Inga robotar finns med i ditt scenario för att bara ta ett exempel, medan jag tar i beaktande följande maskininlärningsvåg; där röstassistenter, RPA-automatiseringar, processoptimeringar, 3-d skrivare, drönare, självkörande bilar, telerobotik, VR-möten osv., sköljer över allt och alla; i en tid där allt även är perfekt synkat utefter en delningsekonomisk princip, så har du om du inte kunde gissa det innan, mitt scenario i ett nötskal. Vad var ditt igen?

Sen håller jag i princip med om allt annat du säger, jag tror dock bara, än en gång, att transformativa urkrafter som jag givit exempel på, är och blir det nya normala. Och eftersom utvecklingen är exponentiell, så kan du också räkna med att framtiden kommer bra mycket snabbare än vad du och många andra trott. Ge det ett par år bara. Du kommer snart se att jag har rätt.
Citera
2020-07-03, 04:30
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Självklart blundar jag inte för detta, jag undrar egentligen bara hur relevanta de är
Tips:
* herr Baghdad Bob har själv påstått att bostadspriserna kommer att falla. Detta baserar Bob på fallande BNP. Per Bobs egen logik och gissning kommer vi alltså inte se panikfallande priser, däremot långsamt fallande pga sjunkande bnp.
* herr Baghdad Bob länkar till en skvallertidning, som öppnar med att villor går upp i pris. Vilket är exakt vad som i tråden hävdas är en corona-effekt.
* Hur humoristiskt det än kan låta i sammanhanget: skvallertidningen Baghdad Bob länkar till har tittat på ett nytt index, som Bob inte har minsta aning om vad det mäter. Ironiskt va?

Karln är inte bara ett troll, utan occkså hjärnsvag. Spela inte med.
Senast redigerad av Trillske 2020-07-03 kl. 04:34.
Citera
2020-07-03, 05:43
Medlem
ErikAnderzohns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Tips:
* herr Baghdad Bob har själv påstått att bostadspriserna kommer att falla. Detta baserar Bob på fallande BNP. Per Bobs egen logik och gissning kommer vi alltså inte se panikfallande priser, däremot långsamt fallande pga sjunkande bnp.
* herr Baghdad Bob länkar till en skvallertidning, som öppnar med att villor går upp i pris. Vilket är exakt vad som i tråden hävdas är en corona-effekt.
* Hur humoristiskt det än kan låta i sammanhanget: skvallertidningen Baghdad Bob länkar till har tittat på ett nytt index, som Bob inte har minsta aning om vad det mäter. Ironiskt va?

Karln är inte bara ett troll, utan occkså hjärnsvag. Spela inte med.
LOL...Inte lätt att veta vart det bär hän...MSFT sa bl a häromdagen att man påskyndat hela automatiseringsvågen många gånger om, citat; "3 mån har motsvarat 3 år i utveckling." Vilket iof inte är något nytt, åtminstone inte för mig, men som alltjämt är något många andra inte tar med i beräkningarna. Och som allt ser ut i USA nu, så är det verkligen svårt att se hur allvarlig denna krisen egentligen är. Vore jag inte så jävla seg i skallen efter all info som kommit över en inatt så hade jag kunnat lämna en kortfattad redogörelse -- vi kan dock vara trygga med att de jobbigaste besluten inte är våra, och att Corona är långt från klar med oss. Fortsättning lär följa...mums!
Citera
2020-07-03, 07:29
Medlem
Citat:

Finns tungt med evidens.

Givet det stora utbudet av jobb så kommer den arbetsgivare som missköter sig stå utan personal.

Detta gynnar oss alla. Inklusive arbetsgivaren, dvs vårt pensionssparande. Var hittar du de som är arga för att pensionen är för hög?

Du jämför äpple med päron, och kallar det för tungt bevis. Kan du förklara på ett logisk sätt hur det skulle skapas flera jobb av att man gör det lättare för en arbetsgivare att säga upp folk som har jobbat där länge?

Vi kommer aldrig komma tillbaka till den tiden då alla kunde välja och vraka bland tillgängliga jobb. Den tiden är förbi. Mkt p.g.a teknikutveckling, men också för många av de jobben har försvunnit utomlands och kommer inte komma tillbaka såvida vi inte sänker lönerna så de är lägre än vad de tjänar i de länderna som jobben har flyttats till. Sedan så hjälper det inte precis att vi under kort tid tar in en massa outbildade invandrare som inte kan få jobb, såvida de inte ska särbehandlas.

Den tekniska utvecklingen kommer också fortsätta, mer och mer jobb kommer försvinna och kommer inte ersättas. Då vi har tillräckligt avancerad AI så kommer det i princip inte finnas några jobb kvar.
Citera
2020-07-03, 08:19
Medlem
CC75s avatar
Nu vänder du dig till liksom-fb men jag hoppas det är ok att jag säger mina synpunkter också.

Citat:
Du jämför äpple med päron, och kallar det för tungt bevis. Kan du förklara på ett logisk sätt hur det skulle skapas flera jobb av att man gör det lättare för en arbetsgivare att säga upp folk som har jobbat där länge?

Det skapas fler jobb genom att arbetsgivare vågar "chansa". I företag med få anställda (2-25 pers) måste varje anställd bära sin last. Särskilt om man bara är 2-10 pers. Då blir det mycket stor skillnad.
En misslyckad rekrytering kan sätta hela företaget på spel. Det gäller även äldre medarbetare som av någon anledning inte är nöjda och som bara släpar benen efter sig. Ett problem i Sverige idag är att många arbetar långt över 100% medan andra går arbetslösa.

Citat:
Vi kommer aldrig komma tillbaka till den tiden då alla kunde välja och vraka bland tillgängliga jobb. Den tiden är förbi. Mkt p.g.a teknikutveckling, men också för många av de jobben har försvunnit utomlands och kommer inte komma tillbaka såvida vi inte sänker lönerna så de är lägre än vad de tjänar i de länderna som jobben har flyttats till. Sedan så hjälper det inte precis att vi under kort tid tar in en massa outbildade invandrare som inte kan få jobb, såvida de inte ska särbehandlas.

Den tekniska utvecklingen kommer också fortsätta, mer och mer jobb kommer försvinna och kommer inte ersättas. Då vi har tillräckligt avancerad AI så kommer det i princip inte finnas några jobb kvar.

Jag hör folk säga det du skriver men jag har samtidigt fått höra att Sverige står inför en stor arbetskraftsbrist. Bara den offentliga sektorn i Sverige skulle i princip behöva anställa alla som kommer ut på arbetsmarknaden de kommande 10-15 åren. Jag tror inte vi kommer få brist på arbeten. Däremot kan vi få en "missmatch" mellan vilka jobb som finns tillgängliga och vad folk vill jobba med samt har utbildning inom.

// CC
Citera
2020-07-03, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Nu vänder du dig till liksom-fb men jag hoppas det är ok att jag säger mina synpunkter också.

Det skapas fler jobb genom att arbetsgivare vågar "chansa". I företag med få anställda (2-25 pers) måste varje anställd bära sin last. Särskilt om man bara är 2-10 pers. Då blir det mycket stor skillnad.
En misslyckad rekrytering kan sätta hela företaget på spel. Det gäller även äldre medarbetare som av någon anledning inte är nöjda och som bara släpar benen efter sig. Ett problem i Sverige idag är att många arbetar långt över 100% medan andra går arbetslösa.

Jag hör folk säga det du skriver men jag har samtidigt fått höra att Sverige står inför en stor arbetskraftsbrist. Bara den offentliga sektorn i Sverige skulle i princip behöva anställa alla som kommer ut på arbetsmarknaden de kommande 10-15 åren. Jag tror inte vi kommer få brist på arbeten. Däremot kan vi få en "missmatch" mellan vilka jobb som finns tillgängliga och vad folk vill jobba med samt har utbildning inom.

// CC

Chansa kan de gör idag också, så det är inget argument. Det finns provanställning och bemanningsföretag idag etc, så de kan chansa även idag. Så nej du förklarade inte där hur det skulle skapa fler jobb. Det enda ni förmår med det är att göra så att den anställda aldrig kan få arbetstrygghet. Inga jobb kommer skapas ur det.

Du säger offentliga sektorn behöver anställa alla som blir arbetslösa? Varför? De har haft ihjäl alla pensionärer, så de kan ju snarare dra ner på personalen. Möjligtvis sjukvården behöver nyanställa då det har bildas en längre vårdkö. Men som du säger, man kan ju inte anställa en helt outbildad till att genomföra operationer. Den missmatchen blir ju inte mindre av massinvandringen av outbildade invandrare. Arbetskraftsinvandring av utbildade personer inom områden vi behöver är en helt annan sak.

Långsiktigt så är dock de flesta jobb påväg bort.
Citera
2020-07-03, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75

// CC

Detta är helt korrekt. Och det gäller även folk som har arbeten. Det är aldrig en någorlunda jämn arbetsbelastning på våra företag, snarare regel än undantag att flera (oftast äldre) gör mindre än yngre och medelålders. Och pågrund av dumma regler som LAS så blir det svårt för företagen att göra sig av med dem äldre. Detta påverkar i sin tur de yngre och medelålders arbetarna som får jobba mer än 100% samt de arbetslösa som kunde ha gått in och gjort jobbet, men företagen kan inte anställa eftersom de inte kan bli av med dem äldre. Det leder till tråkiga låsningseffekter.
Citera
2020-07-03, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Detta är helt korrekt. Och det gäller även folk som har arbeten. Det är aldrig en någorlunda jämn arbetsbelastning på våra företag, snarare regel än undantag att flera (oftast äldre) gör mindre än yngre och medelålders. Och pågrund av dumma regler som LAS så blir det svårt för företagen att göra sig av med dem äldre. Detta påverkar i sin tur de yngre och medelålders arbetarna som får jobba mer än 100% samt de arbetslösa som kunde ha gått in och gjort jobbet, men företagen kan inte anställa eftersom de inte kan bli av med dem äldre. Det leder till tråkiga låsningseffekter.

Och där har du precis vad det handlar om, att företagaren ska kunna sätta mer press på den anställda inte om att skapa fler jobb. Vilket resultera i mindre arbetstrygghet och sämre arbetsförhållande. Detta tycker ni av någon anledning är ett steg framåt? Det gynnar givetvis företagaren, men knappast de anställda.

Om de anställer nya för de sa upp de "gamla", så har det inte skapas fler jobb. 1-1=0, ganska enkel matte. Det kanske tillochmed skapas färre jobb, för om nu de gamla är så ineffektiva som du säger, så kanske det bara krävs en ung person för göra 2 gamlingars jobb, så då blir det 1-2=-1.

Men vi har ju märkt i denna pandemi, att gamlingar har inget värde i sverige. Så att gamlingarna blir arbetslösa, spelar ju mindre roll, de ska ju ändå dö snart.

Det är nog ett större problem för unga att de ska behöva konkurrera med en massa invandrare som ska inkvoteras in i arbetslivet.
Senast redigerad av Hew18 2020-07-03 kl. 10:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in