2020-07-01, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
HAHA. Dagens bästa. Pendel vs tunnelbana lika bra :-D Sunkhaken i Huddinge "krogar". Sunkiga Huddinge C som "mötesplats". Kul kille!
Jag jämförde knappast med Huddinge. Det kanske uppfattades så.

Att Östermalm är den tråkigaste, minst 'dynamiska' av malmarna menar jag absolut. Till och med Solna och Sundbyberg är mer livliga än sömniga Östermalm
Senast redigerad av Alpoxen 2020-07-01 kl. 15:27.
Citera
2020-07-01, 15:12
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dom1990
Om 20 år kanske vi haft ytterligare 2 pandemier. Någon kanske dödligare än denna. Stockholm lär återigen få flest döda liksom andra storstäder. Man kan undra om detta kommer driva folk från stadskärnorna och påverka priser?
Om corona blir långlivat och en hel generation växer upp med den så är det en rimlig tanke. Jag har åtminstone tänkt den i större banor: vem tusan vill bo i New York? Det tänkte jag redan innan, så corona bara snabbar på processen att flytta därifrån.

När vi kan corona utan och innan i framtiden, och om det visar sig att den t.ex smittar oerhört lätt via tunnelbana, så kommer åtminstone några människor att fly Stockholm till t.ex Skåne som jag själv gjort. Att vara frisk är prio ett för de flesta svenskar.
Citera
2020-07-01, 15:22
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det är inte bara fel utan också motsägelsefullt. Hur kan du hävda att det är överhettat samtidigt som du påstår att priserna är lägre nu än för 4 år sedan. Visserligen ljuger du om detta men du borde inse att du säger emot dig själv. Eller anser du att det inte längre är överhettat?

Vidhåller du ditt påstående får du gärna redogöra för hur du mäter upp denna överhettning. Känner du dig varm i pannan av din frustration, är du så du kommit fram till att det är överhettat?

OECD tycker att priserna är för höga i Sverige 2019.
Citat:
https://www.svd.se/oecd-rapport-risk-for-bostadskris
Kollapsande bostadspriser är just nu den största inhemska risken för svensk ekonomi. Det skriver OECD i den nya årsrapporten om Sverige som släpptes på fredagen. Man nämner förstås också risken för globala finansiella störningar, liksom att vissa näringar som fordonsindustrin påverkas negativt av ett Brexit.
Citera
2020-07-01, 15:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Jag jämförde knappast med Huddinge. Det kanske uppfattades så.

Att Östermalm är den tråkigaste, minst 'dynamiska' av malmarna menar jag absolut. Till och med Solna och Sundbyberg är mer livliga än sömniga Östermalm

Jämförelsen du kommenterade gällde Huddinge.
Citera
2020-07-01, 15:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Den enda delen av bostadsmarknaden som varit uppenbart överhettad är Stockholm BR. Och där är priserna nu lägre idag än för 4 år sedan, nominellt i SEK. Lägg då till 4 års inflation samt det faktum att SEK försvagats rejält under tiden. När du med eller utan flit leker Baghdad Bob är det självklart att du inte begriper något av dialogen, för att studera verkligheten är liksom inte syftet med att leka Baghdad Bob.

Något du ytterligare kan ta med dig av detta är att det skedde helt utan att vare sig Sverige eller Stockholm fått några större problem. Självklart finns mycket som är skit i Sverige idag, men inte beroende på de sjunkande priserna. Under tiden som Sverige tickat på har Stockholm BR gått från något som prismässigt konkurrerade med de attraktivaste städerna i världen, till att ha rasat fullständigt på den listan. Ur internationellt perspektiv blir det svårare och svårare att konstatera att Stockholm BR är ens övervärderad.

Så när kommer den stora totala kraschen? Att peiserna stått stilla i 3-4 år eller tappat några % genom den låga inflationen är verkligen ingen krasch. Få höra nu!
Citera
2020-07-01, 16:09
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Detta är ju rätt otroligt. Menar du på riktigt att du inte förstår skillnaden mellan "varit" och "är"?

Du duckade alltså, du kan inte visa hur du mäter upp denna överhettning och du ljög om att priserna är lägre än för 4 år sedan. Skäms du inte ens?
Citera
2020-07-01, 19:38
Medlem
ErikAnderzohns avatar
Citat:
Som jag sade. Om hela världen kraschar kan allt hända. Men då är bostadamarknaden ett av de mindre problemen.
Systemet måste inte duka under bara för att bostadsmarknaden går ned mycket kraftigt. I Sverige skulle det bli ett riktigt stort problem om det gjorde det, eftersom vi till skillnad mot många andra länder får vinter (och minus grader), eller har du missat det?

Citat:
Den dagen bostadsmarknaden kraschar totalt (+50%) så kommer Sverige bli en krigszon. Nu pekar absolut inget på det.
Ingen krigszon i regelrätt mening kanske, men nog fan är en halv-karantän, reserestriktioner, tusentals döda och en lamslagen ekonomi att likna vid en. Att inget pekar på det måste du svara på själv, för det låter som att du inte har fattat ett jävla skit om vad som pågår.

Citat:
Inte ens den värsta pandemin på årtionden rubbar bostadspriserna mer än 10-15% med snabb återhämtning.
Snabb återhämtning? Vi får hoppas på det. Statslån, arbetslöshetssiffror och människor som inte vet vad en pandemi är kan dock göra livet surt för många en väldigt lång tid framöver.

Citat:
När kommer denna totala krasch nostradamus? Dina kollegor i tråden har sagt att den är runt hörnet i 15 år nu.
Vet inte biltvättarn, vad tror du? Till skillnad mot innan, så skulle jag säga att detta är många gånger värre än det som skedde 2008, så jag utesluter inte en förestående krasch förrän jag ser att Corona-kurvorna i USA börjar stabiliseras igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Hur tänkte du där, ska jag svara på de svar jag ställt?
Hur vore det om du tänkte innan du skrev?
Vanligtvis brukar jag korrigera det jag skrivit fel, men när jag såg att jag skrev till trådens största troll, så blev det som du säkert kan tänka dig, poänglöst att göra så. Varför du inte blivit bannad är ett mirakel, för jag antar att du förpestat många andra trådar med din närvaro, väldigt länge. Och istället för att svara, så duckar du igen ser jag, pinsamt.
Citera
2020-07-01, 19:52
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikAnderzohn
Vanligtvis brukar jag korrigera det jag skrivit fel, men när jag såg att jag skrev till trådens största troll, så blev det som du säkert kan tänka dig, poänglöst att göra så. Varför du inte blivit bannad är ett mirakel, för jag antar att du förpestat många andra trådar med din närvaro, väldigt länge. Och istället för att svara, så duckar du igen ser jag, pinsamt.

Nu är det ju du som ordbajsar utan substans för tråden och det är svårt för mig att veta vad du vill ha svar på när du avkräver "svar på mina svar". Kläm ur dig vad du behöver hjälp med så blir det lättare för mig att hjälpa dig.
Citera
2020-07-01, 20:29
Medlem
liksom-fbs avatar
https://www.di.se/live/stigande-villapriser-i-hela-landet-ingen-coronaeffekt/
Under juni steg villapriserna i samtliga regioner, enligt SBAB Booli housing price index (HPI). På flera håll steg även lägenhetspriserna, bland annat i Stockholm och Göteborg med omnejd.

Villapriserna steg med 0,8 procent i Stockholm och Malmö med omnejd. I Storgöteborg steg priserna med 0,5 procent. Även i övriga delar av landet märks en uppgång, mest i norra Sverige.

Lägenhetspriserna i Stockholmsområdet steg samtidigt med 0,7 procent i juni och 1,3 procent i Göteborg med omnejd. I Malmöområdet sjönk däremot priserna på bostadsrätter med 0,5 procent.

”Vi ser ingen coronaeffekt i bostadspriserna att tala om mätt sedan inledningen av året.

Både villa och lägenhetspriserna stiger. De elaka bostadsköparna underkastar sig inte alarmisternas föreställningar.

Och inte verkar folk fatta att de skall flytta från storstäderna ut på landet.

Ingen ordning på folk.
Citera
2020-07-01, 20:45
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Systemet måste inte duka under bara för att bostadsmarknaden går ned mycket kraftigt.
Vad skulle orsaka att bostadspriserna faller kraftigt?

Citat:
Ingen krigszon i regelrätt mening kanske, men nog fan är en halv-karantän, reserestriktioner, tusentals döda och en lamslagen ekonomi att likna vid en. Att inget pekar på det måste du svara på själv, för det låter som att du inte har fattat ett jävla skit om vad som pågår.
Marginellt fler döda än normalt.
Lamslagen ekonomi är det inte. Forecasten indikerar att den rullar på till 96%, i år, och är tillbaka på ca 100% nästa år.

Citat:
Snabb återhämtning? Vi får hoppas på det. Statslån, arbetslöshetssiffror och människor som inte vet vad en pandemi är kan dock göra livet surt för många en väldigt lång tid framöver.
Det är mer en fråga om vad man menar med snabb.

Arbetslösheten är mer ett stående problem som inte löses så länge det är fritt fram för facket att skapa arbetslöshet.
En viss lindring skulle kunna uppstå om C får igenom en liberalisering av de arbetslöshetsskapande arbetsmarknadslagarna.
Citera
2020-07-01, 23:29
Medlem
ErikAnderzohns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
https://www.di.se/live/stigande-villapriser-i-hela-landet-ingen-coronaeffekt/[...]Och inte verkar folk fatta att de skall flytta från storstäderna ut på landet.
Skulle inte stirra mig blind på enstaka prognoser, snarare rikta blicken på andra trender. Intressant är det dock oavsett.

Citat:
Som sagt, det är oklart om det kommer falla kraftigt. Har inte påstått det, utan konstaterar bara att mycket talar för att de kommer sjunka. Läs mer om det här & här & här.

Citat:
Marginellt fler döda än normalt. Lamslagen ekonomi är det inte. Forecasten indikerar att den rullar på till 96%, i år, och är tillbaka på ca 100% nästa år.
Marginellt? Vad kallar du en kombinerad efterfråge- och utbudschock med spridningseffekter mellan länder? Framsteg?

Citat:
https://www.synonymer.se/sv-syn/snabb

Jag diggar detta talesättet: om du stoppar en vänsterhandske på höger hand och springer så snabbt du kan runt ett hus, så ser du när kommit runt, att vänsterhandsken fortfarande inte passar. (Alltså, det kvittar hur snabbt du springer om du upprepar samma fel, problemet kvarstår.)

Citat:
Arbetslösheten är mer ett stående problem som inte löses så länge det är fritt fram för facket att skapa arbetslöshet.
Varför har du fått för dig att slopade rättigheter minskar arbetslöshet. Låter idiotiskt. Skulle antagligen ge fritt fram till att minska lönerna dramatiskt på sikt. Ser inte hur det skulle hjälpa en volatil bostadsprissättning det minsta för att vara ärlig.

Citat:
En viss lindring skulle kunna uppstå om C får igenom en liberalisering av de arbetslöshetsskapande arbetsmarknadslagarna.
För lite, för sent, dessutom kanske det inte är förenligt med det EU vill se eller den politik vi för på just den nivån.
Citera
2020-07-02, 12:17
Medlem
Citat:

Marginellt fler döda än normalt.
Lamslagen ekonomi är det inte. Forecasten indikerar att den rullar på till 96%, i år, och är tillbaka på ca 100% nästa år.

Det skulle inte skapa fler jobb, hur skulle det ens kunna? Utan det skapar bara osäkrare anställningar och sämre arbetsförhållande, ett gigantisk steg bakåt i utveckling. Förstår inte hur man kan stödja det. De enda det gynnar är arbetsgivaren, då den kan sätta större press på den anställda som ständigt då har hotet om uppsägning hängandes över sitt huvudet. Fin framtid du vill ha för landet.

Arbetslösheten är främst skapad av massiv invandring, men också teknisk utveckling och att man flyttar jobben utomlands till mer lågavlönade länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in