2020-07-03, 02:42
Medlem
Niffys avatar
Jeg kom forresten til å tenke på...

Har ikke TH forklart at selv om han visstnok ikke hørte telefonen når han først ringte til den hjemmefra, så oppdaget han den jo før han dro hjemmefra for å møte politiet?

Han har forklart at den lå på det riktige bordet, men på "feil" side, men er det ikke da rart at han ikke har rørt den? Sett om det var masse ubesvarte anrop, meldinger og lignende? Selv med tastelås og slikt så kommer det jo noen notifikasjoner på låseskjermen som er mulig å se.

Men telefonen har altså ikke blitt rørt fra 10.07 til 20.30 om kvelden, og da av politiet antar jeg.

Ville det ikke vært naturlig å ta opp telefonen og se på den?
Citera
2020-07-03, 02:45
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drsniffer
Uenig. Disse datapunktene vil kunne si om bevegelsene som er registrert er mulig å få til innenfor husets vegger. Det går på beregnet hastighet mellom to punkter eller høydeforskjell. Hvis ikke må telefonen ha beveget seg et annet sted, med de vanlige «antennene» slått av.

Se et av mine forrige innlegg med lenke til en dom i UK som baserte seg på iHealth.

Politiet kunne bevise at kona allerede var død når ektemannen raserte huset for å få det til å se ut som et innbrudd med drap på toppen (noe forenklet)

Enig i at det er mye som går an å finne ut, men dumforklaringen min var i hovedsak ikke myntet på hverken den jeg siterte eller de fleste andre i denne tråden, egentlig...

Edit: Men nå snakker jeg i hovedsak om hva som er mulig å finne ut uten at f.eks GPS er slått på, i saken i UK så var det vel snakk om at de kunne bevise at mannen befant seg i 2. etasje for å rote til rommene, da må man jo basere seg på GPS for å måle høyde.
Senast redigerad av Niffy 2020-07-03 kl. 03:12.
Citera
2020-07-03, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Jeg kom forresten til å tenke på...

Har ikke TH forklart at selv om han visstnok ikke hørte telefonen når han først ringte til den hjemmefra, så oppdaget han den jo før han dro hjemmefra for å møte politiet?

Han har forklart at den lå på det riktige bordet, men på "feil" side, men er det ikke da rart at han ikke har rørt den? Sett om det var masse ubesvarte anrop, meldinger og lignende? Selv med tastelås og slikt så kommer det jo noen notifikasjoner på låseskjermen som er mulig å se.

Men telefonen har altså ikke blitt rørt fra 10.07 til 20.30 om kvelden, og da av politiet antar jeg.

Ville det ikke vært naturlig å ta opp telefonen og se på den?

Spennende tanke, kan være politet har bedt han om å ikke røre noe/den.
Men det er rart ja..

Noen som vet hvor lenge TH har hatt Nokia mobilen sin?
Citera
2020-07-03, 03:19
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildcard474
Spennende tanke, kan være politet har bedt han om å ikke røre noe/den.
Men det er rart ja..

Noen som vet hvor lenge TH har hatt Nokia mobilen sin?

Jeg mener å huske at han har forklart at han først oppdaget den når han var på vei ut av huset for å møte politiet på bensinstasjonen.

Da kan han ikke ha fått beskjed av politiet om å ikke røre den, men han hadde jo allerede lest brevet og at hun liksom skulle være kidnappet, så forsvaret kan sikkert finne på noe logisk rundt det.

Men å ikke røre telefonen i det hele tatt...

Var det noe av den samme tankegangen bak det, som det første han sa til politiet når han overleverte brevet: "Dere finner sikkert mine fingeravtrykk overalt på disse arkene."...?

Det er lett å glemme å ta høyde for ting som IKKE har skjedd, og jeg syns det er rart at han ikke har løftet på telefonen en gang, når han oppdaget den.

Med mindre han allerede visste at det ikke var noe behov for det, da. Han visste f.eks allerede hva som hadde skjedd med henne...
Senast redigerad av Niffy 2020-07-03 kl. 03:24.
Citera
2020-07-03, 03:25
Medlem
Citat:
Jeg mener å huske at han har forklart at han først oppdaget den når han var på vei ut av huset for å møte politiet på bensinstasjonen.

Da kan han ikke ha fått beskjed av politiet om å ikke røre den, men han hadde jo allerede lest brevet og at hun skulle være kidnappet.

Var det noe av den samme tankegangen bak det, som det første han sa til politiet når han overleverte brevet: "Dere finner sikkert mine fingeravtrykk overalt på disse arkene."...?

Det er lett å glemme å ta høyde for ting som IKKE har skjedd, og jeg syns det er rart at han ikke har løftet på telefonen en gang, når han oppdaget den.

Med mindre han allerede visste at det ikke var noe behov for det, da. Han visste f.eks allerede hva som hadde skjedd med henne...
Jo, politiet kunne ha gitt han beskjed i løpet av nødsamtalen om å unngå å røre på diverse ting eller å røre på minst mulig ting.
Citera
2020-07-03, 03:26
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Jo, politiet kunne ha gitt han beskjed i løpet av nødsamtalen om å unngå å røre på diverse ting eller å røre på minst mulig ting.

Samtidig som han kommmer med brevet i hånda til politifolkene på stasjonen......................................... ....
Citera
2020-07-03, 03:28
Medlem
Citat:
Samtidig som han kommmer med brevet i hånda til politifolkene på stasjonen......................................... ....
Ja. Brevet hadde han jo allerede rørt da han leste brevet før han ringte til politiet.
Citera
2020-07-03, 03:31
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ja. Brevet hadde han jo allerede rørt da han leste brevet før han ringte til politiet.

Så da var det ikke så farlig om han drasset rundt på det i klærne sine, i bilen sin og generelt klasset og tafset på det rundt omkring, liksom? Jada.....
Citera
2020-07-03, 03:34
Medlem
Citat:
Så da var det ikke så farlig om han drasset rundt på det i klærne sine, i bilen sin og generelt klasset og tafset på det rundt omkring, liksom? Jada.....
Er det opplyst noe om han hadde brevet i en konvolutt eller i en pose el.l. eller om brevet var ubeskyttet i en lomme el.l. da han hadde det med når han møtte politiet på bensinstasjonen? Jeg husker ikke å ha lest noe om det?
Citera
2020-07-03, 03:36
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Er det opplyst noe om han hadde brevet i en konvolutt eller i en pose el.l. eller om brevet var ubeskyttet i en lomme el.l. da han hadde det med når han møtte politiet på bensinstasjonen? Jeg husker ikke å ha lest noe om det?

Han overleverer det, og er rask med å si at hans fingeravtrykk sikkert er å finne overalt på det.
Citera
2020-07-03, 05:59
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:

Da kan han ikke ha fått beskjed av politiet om å ikke røre den, men han hadde jo allerede lest brevet og at hun liksom skulle være kidnappet, så forsvaret kan sikkert finne på noe logisk rundt det.

Nettopp! Dette siste nagler TH til saken enda mer etter min mening. Ingen tvil om at hendelsene 1007 har sammenheng, og er en del av stagingen.

Som jeg tidligere var inne på, som andre også nevnte her, er disse to anropene 1006 og 1007 trolig en kode for at «alt går etter planen, du kan legge fra deg telefonen og forlate huset». AE ligger død i bilen, som blir kjørt fra stedet.

Det tror jeg var grunnen til at de ble slettet, fordi de ikke inngikk i «bekymringsplanen» til TH.

Jeg tror fortsatt noe skjedde 0906 i sammenheng med den ryggende bilen og avbrutt telefon, og at bevegelsene til telefonen er med på alibi-plottet. Kan de ha avtalt at GM skal være i huset i 1 time etter ankomst?
Senast redigerad av Slettsnoken 2020-07-03 kl. 06:01.
Citera
2020-07-03, 06:47
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Nettopp! Dette siste nagler TH til saken enda mer etter min mening. Ingen tvil om at hendelsene 1007 har sammenheng, og er en del av stagingen.

Som jeg tidligere var inne på, som andre også nevnte her, er disse to anropene 1006 og 1007 trolig en kode for at «alt går etter planen, du kan legge fra deg telefonen og forlate huset». AE ligger død i bilen, som blir kjørt fra stedet.

Det tror jeg var grunnen til at de ble slettet, fordi de ikke inngikk i «bekymringsplanen» til TH.

Jeg tror fortsatt noe skjedde 0906 i sammenheng med den ryggende bilen og avbrutt telefon, og at bevegelsene til telefonen er med på alibi-plottet. Kan de ha avtalt at GM skal være i huset i 1 time etter ankomst?

Gårdsplassen er ganske skjermet. Det ble kanskje vurdert slik at en bil som ankommer, og blir en stund, før den reiser, er mindre mistenkelig enn bil som slår til raskt? Ref. det at de hadde hatt mye håndtverkere der kort tid før forsvinningen.

Avtalen kan f.eks også ha vært at signalet med telefonene var til TH, altså at når han ringer etter 10, under påskudd av at de har avtalt å ringes om eventuell hyttetur senere på dagen, og hvis AEH ikke svarer, så har alt gått etter planen.
Og når telefonen ringer så legger GM i huset telefonen på det bordet de har blitt instruert i å legge telefonen på, men så legger de den på feil side av bordet....

Men TH har jo allerede påstått at de hadde denne avtalen om å ringes, så hvorfor anropene 10.06 og 10.07 er slettet da ser jeg ikke behovet for. Han har jo allerede en forklaring på det.

Jeg venter spent på flere detaljer, egentlig.
Senast redigerad av Niffy 2020-07-03 kl. 06:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in